Autostoelen

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Autostoelen

Bericht door viking » do 15 mar 2018 23:42

Zoals in mijn voorstelposting al geschreven, we zijn op zoek naar een trekauto.
Heb al wat vooronderzoek gedaan en er zijn twee kandidaten overgebleven.
Op de eerste plaats een Suzuki Grand Vitara XL-7 met de 2.0 Diesel motor. Gaat dan om het model van voor 2007.
En op de tweede plaats een Landrover Freelander 1 met de TD4 motor.

Van beiden zal ik direct mijn nadelen vertellen:
Het laadvermogen van de laro is wel wat aan de krappe kant. Qua volume maar ook qua gewicht. (krap 400kg. Als je daar 2 volwassen mensen aftrekt, en de kogeldruk kan er nog maar weinig mee in de auto)

De suzuki scoort wat dat betreft beter....echter ik gruwel als ik denk aan de japanse stoelen. Die in mijn hilux zien eruit of de ratten eraan gevreten hebben en ze zitten ook zo.
Dus dit is eigenlijk mijn eerste vraag: wie heeft er ervaring met de stoelen in de Grand Vitara? En dan uiteraard niet alleen nieuw, maar ook nadat de auto ingereden is.

Probleem is dat afstanden groot zijn, dus 'even' naar een te koop staande Suzuki rijden en een testritje maken is niet eenvoudig Geld natuurlijk ook voor de Laro, maar ik durf aan te nemen dat die knappe stoelen heeft.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 17 mar 2018 16:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd omdat het niet over kampeerstoelen gaat

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Stoelen

Bericht door Scout15 » vr 16 mar 2018 07:28

Viking, allereerst welkom!

Qua autokeuze kan ik je niet direct helpen. Er zijn hier genoeg Landrover liefhebbers die je geheid iets iver de stoelen kunnen vertellen. thumbup.gif

Wilde graag wel 1 toevoeging doen. Op het werk hebben wij een tegeltje met de volgende tekst. “Assumption is the mother of all fuck ups” Deze wijs ik bijna dagelijks aan en in jouw geval misschien ook wel toepasselijk. Je gaat een grote investering doen, waarbij aannames als het goed vinden zitten van stoelen heel gevaarlijk zijn. Zeker als je dit belangrijk vindt.

Succes met de zoektocht en de uiteindelijke keuze, toch altijd leuk om iets anders uit te zoeken.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Stoelen

Bericht door dennisb » vr 16 mar 2018 07:31

Wij hebben begin 2010 een maand rond gereden in CostaRica in een Grand Vitara huurauto. Deze was nieuw, stond maar paar km op en was heerlijk om in te zitten. Deze stoelen waren toen dus nieuw en ik weet niet of ze flink uitzitten na aantal jaren.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Stoelen

Bericht door sjaak109 » vr 16 mar 2018 08:26

geen ervaring met de stoelen of de Freebee, maar kijk eens op Land rover forums over de ellende van de 1e serie met koppakingen en de visco koppeling.
ik heb hem mijn schoonzoon afgeraden. die heeft nu een X-trail van 2007 gekocht. klinkt raar, maar die heeft betere 4x4 techniek.
zolas bijv. automatisch uitschakelen van de visco als je per ongeluk in je sper rijd.

daar zou ik naar kijken. de techniek. voor 400 euro heb je en paar goede andere stoelen.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Stoelen

Bericht door nicolaas » vr 16 mar 2018 09:25

ik zou voor de betere auto gaan, en de eventuele slechte stoel vervangen of upgraden met een speciaal kussen.
microhome 370 luxe

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Stoelen

Bericht door barney » vr 16 mar 2018 11:41

sjaak109 schreef:geen ervaring met de stoelen of de Freebee, maar kijk eens op Land rover forums over de ellende van de 1e serie met koppakingen en de visco koppeling.
ik heb hem mijn schoonzoon afgeraden. die heeft nu een X-trail van 2007 gekocht. klinkt raar, maar die heeft betere 4x4 techniek.
zolas bijv. automatisch uitschakelen van de visco als je per ongeluk in je sper rijd.

daar zou ik naar kijken. de techniek. voor 400 euro heb je en paar goede andere stoelen.
Kan uit ervaring vertellen dat de freelander geen goede keuze is. Heel veel elende en storingen.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Stoelen

Bericht door TwanFendt » vr 16 mar 2018 13:24

Wij hebben een Suzuki Grand Vitara 2.4 van bouwjaar december 2008 en na al die jaren zitten de stoelen nog voortreffelijk.
Ook zien ze er nogsteeds heel goed uit zonder schade aan de stoffering, is ook een sterke mooie stofsoort.

Maar hoe de stoelen bij een XL 7 zijn weet ik niet.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Re: Stoelen

Bericht door viking » za 17 mar 2018 01:41

Dank voor de reacties.
De storingen aan de Freelander zijn bekend. De koppakking is een probleem bij de benzinemotor. Ik ga sowieso voor een diesel. Dat is een BMW blok. En hoewel ik geen fan ben van BMW auto's (motoren wel) zijn dit sterke blokken. Blijft die visco over. Tja dat is een beetje een slijtdeel en makkelijk te vervangen. (wel kostbaar)
De Suzuki heeft een tussenbak. Als een vorige eigenaar op harde ondergrond vaak in 4H gereden heeft, zit je ook aan hoge kosten.

De andere ongemakken van de Freelander.....ik heb de indruk dat als een raammechanisme weigert van een laro dan zijn het storingsgevoelige rotwagens.
Als een subaru raam weigert (en dat gebeurd nogal eens) dan blijft het een degelijke auto.
Voordeel van de laro is dat er veel know how te vinden is op het net. Van de suzuki is dat stukken minder. Zo heeft allen zijn voor en tegens.

In NL had ik dat zonder problemen andere stoelen ingebouwd als dat me uitkwam (meerdere keren gedaan) maar hier in Noorwegen ligt dat wat keuringen betreft wat lastiger.

Wat betreft het aannemen van het zitcomfort is inderdaad link. Maar ik probeer me middels tests en bv dit forum te orienteren. De afstanden zijn hier groot. De kans dat er iets op mijn pad komt op minder dan 3 uur rijden is heeeeeel klein.
Las laatst een test van de XL-7 waarbij de journalist schreef dat de stoelen niet genoeg verstelmogelijkheden hebben en dat het stuur onder een vervelende hoek zat. Leuke beschrijving, maar als ik niet weet hoe groot die journalist is, weet ik niks.


@dennisb: goed te horen. Ik neem aan dat de Grand Vitara stoelen identiek zijn aan de Grand Vitara XL-7. Helaas was jouw huurauto wat nieuwe dan ik kan betalen :-(

Abve

Re: Stoelen

Bericht door Abve » za 17 mar 2018 10:59

Hi Viking.
Alsnog welkom.

Ik heb 4 jaar met groot plezier en zonder extra onkosten gereden in een Freelander 2.
Deze is niet te vergelijken met een 1, met name als je grote afstanden rijdt.
Maar zo te zien weet je dit allemaal wel.
Ik kan het toch niet nalaten om hier even iets over te schrijven.
Ik wist het wel...

Verder heb ik nog een Scheel-passagiersstoel staan.
Ik denk niet dat jij er wat aan hebt, maar misschien een partner wel.
We hadden deze voor mijn vrouw gekocht in een Ford Mondeo.
Een half jaar later kochten we de F2 HSE.
Deze heeft super stoelen...

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Re: Stoelen

Bericht door viking » za 17 mar 2018 14:59

Ik moet altijd lachen als iemand probleemloos in een Freelander gereden heeft.
Overal lees je negatief erover, behalve van eigenaren en ex-eigenaren. (uitzonderingen daar gelaten)
Ook bij testen van journalisten druipt de anti.houding bij de eerste zin er vanaf.

Jij hebt nu zelfs een discovery na het 'lijden' in de freelander. De disco is nog vele malen slechter!

Eigenlijk.....is het om dwars te zijn al een pré om een Laro te kopen!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Autostoelen

Bericht door Jan van Vijven » za 17 mar 2018 16:22

Namens de Laro rijders, bedankt!
Ik ben dwars en gelukkig, lust bier en whisky.....maar geen azijn.


Jaloerse zeveraar.....!! Jij maakt zo veel vrienden!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stoelen

Bericht door Micky » za 17 mar 2018 18:08

AdriaDirk schreef:Koop de auto die je technisch en qua rijgedrag het meest aanstaat. Schaf vervolgens een set recaro of scheel stoelen aan en je wil nooit meer ergens anders op zitten.
Dat is tegenwoordig niet meer zo makkelijk lijkt me, als ik naar mijn stoelen kijk, elektrisch verstelbaar, airbags, massage functie, stoelverwarming en multimedia houder en aansluiting voor de achterbank, als het al leverbaar is lijkt me dat best onbetaalbaar, tevens zijn er auto's waarvan de stoel bijstelt tijdens een aanrijding om een whiplash te voorkomen (weet zo niet of ik dat heb, niet speciaal bestelt iig), ik zou persoonlijk echt een auto kiezen waarvan de stoelen gelijk goed zitten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stoelen

Bericht door PD » za 17 mar 2018 18:13

viking schreef:Ik moet altijd lachen als iemand probleemloos in een Freelander gereden heeft.
Overal lees je negatief erover, behalve van eigenaren en ex-eigenaren. (uitzonderingen daar gelaten)
Ook bij testen van journalisten druipt de anti.houding bij de eerste zin er vanaf.

Jij hebt nu zelfs een discovery na het 'lijden' in de freelander. De disco is nog vele malen slechter!

Eigenlijk.....is het om dwars te zijn al een pré om een Laro te kopen!
Jij bent nu 2 dagen lid van dit forum... Misschien moet je jouw lidmaatschap maar eens heroverwegen :(

Edit: afgunstige zeveraars hebben we hier al genoeg (gehad)...
Laatst gewijzigd door PD op za 17 mar 2018 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stoelen

Bericht door Micky » za 17 mar 2018 18:17

viking schreef:Ik moet altijd lachen als iemand probleemloos in een Freelander gereden heeft.
Overal lees je negatief erover, behalve van eigenaren en ex-eigenaren. (uitzonderingen daar gelaten)
Ook bij testen van journalisten druipt de anti.houding bij de eerste zin er vanaf.

Jij hebt nu zelfs een discovery na het 'lijden' in de freelander. De disco is nog vele malen slechter!

Eigenlijk.....is het om dwars te zijn al een pré om een Laro te kopen!
Ik ben groot voorstander van dat Land Rover spul, maar ben wel zo redelijk om eerlijk te zeggen dat het veel kost, uit ervaring, mijn ouders hebben jaren Lang Disco gereden, en wij hebben een Range Rover gehad, 1 van mijn 2 beste vrienden heeft 2 Range Rovers gehad, waarvan de laatste een Supercharged, deze heeft op zijn eigen kosten bij ongeveer 60k een complete nieuwe motor gehad, €18.000,- euro heeft hem die reparatie gekost, hij rijdt geen RaRo meer, Ferrari inmiddels en zijn eerste was ook niet probleemloos :lol:
maar zou ik weer een Land Rover kopen? jazeker, je weet dat het erbij hoort, je kunt jaren zonder kosten rijden en ineens een dikke rekening krijgen, maar het is gewoon een super gaaf merk love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Stoelen

Bericht door Abve » za 17 mar 2018 22:54

viking schreef:Ik moet altijd lachen als iemand probleemloos in een Freelander gereden heeft.
Overal lees je negatief erover, behalve van eigenaren en ex-eigenaren. (uitzonderingen daar gelaten)
Ook bij testen van journalisten druipt de anti.houding bij de eerste zin er vanaf.

Jij hebt nu zelfs een discovery na het 'lijden' in de freelander. De disco is nog vele malen slechter!

Eigenlijk.....is het om dwars te zijn al een pré om een Laro te kopen!
Bedankt Viking.
Ik probeerde je serieus van informatie te voorzien door mijn ervaring te delen.
Als je dat op deze wijze in twijfel wilt trekken, is dit jouw zaak maar trek in mijn handen er van af.

Overigens ben je ook nog slecht geïnformeerd.
Ik stel voor eerst goed je huiswerk te doen en dan nog eens (fatsoenlijk) proberen te reageren. whistle.gif whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Autostoelen

Bericht door Micky » zo 18 mar 2018 00:38

RE.gif

Lezen "we" het wel zoals viking het bedoelt? hij wil immers wellicht een Freelander kopen, het is 1 van de 2 overgebleven opties zoals jij schrijft in de openingspost.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Autostoelen

Bericht door Re di Coppi » zo 18 mar 2018 09:46

RE.gif
idd eerst dacht ik ook dat Viking teveel azijn had gedronken, maar je kan/moet het net andersom lezen. Dat er veel is geschreven over de slechte kwaliteit van de auto's maar dat je als koper lekker moet gaan genieten van de LR.
Dit is een goed voorbeeld dat geschreven tekst anders kan overkomen dan het woord. Smiley's kunnen hierin (een beetje) in helpen.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Autostoelen

Bericht door Micky » zo 18 mar 2018 09:56

RE.gif zo las ik het dus ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Autostoelen

Bericht door MarcoC » zo 18 mar 2018 10:32

RE.gif
Zo las ik het ook. Zijn post had mijn inziens niks met azijnzeikers te maken scratch.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

workel

Re: Autostoelen

Bericht door workel » zo 18 mar 2018 11:23

Volgens mij staat of valt alles met een proefrit en de indruk die je van een auto krijgt, dan heb je een basis gelegd waarop je zaken kan beoordelen.

NL is niet zo groot om afstand te overbruggen om een proefrit te maken.

Heb 5 jaar een in een Vitara gereden vanaf 2008 t/m 2013 daarna Audi, Nissan en nu Volvo moet eerlijk zeggen dat de japanse stoelen zeker slapper zijn dan Audi en Volvo, maar dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Autostoelen

Bericht door MarcoC » zo 18 mar 2018 11:25

RE.gif
TS woont in Noorwegen. ... dan heb je wel aardig grote afstanden

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Re: Autostoelen

Bericht door viking » zo 18 mar 2018 15:44

Jan van Vijven schreef:Namens de Laro rijders, bedankt!
Ik ben dwars en gelukkig, lust bier en whisky.....maar geen azijn.


Jaloerse zeveraar.....!! Jij maakt zo veel vrienden!!
Dat je bier en whisky lust wist ik al. Komt in meerdere topics aan de orde.
Wellicht zou je daar eens over moeten gaan nadenken.
Je hebt een aardige toon gezet, en daarmee ook een aantal anderen op het verkeerde been gezet. Goed gedrag van een moderator.
Gelukkig zijn er toch mensen die mijn tekst wel op de juiste wijze konden lezen.

ieder die het goed bedoeld bedankt voor de hulp. Ik vind het hier wel weer mooi geweest. Het ga jullie goed.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Autostoelen

Bericht door Rene_13 » zo 18 mar 2018 15:48

Je zal je nu wel op GLAD IJS begeven

thumbup.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Re: Autostoelen

Bericht door viking » za 24 mar 2018 10:31

Edit Trina: Op de man gespeelde opmerking.
Tegen de forumregels.
Dit kan ook via PB.

viking
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 mar 2018 16:52

Re: Autostoelen

Bericht door viking » za 24 mar 2018 14:08

Jaloerse zeveraar.....!! Jij maakt zo veel vrienden!!

En dat mag wel?

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”