nieuwe trekauto moeilijk!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Morgoth » do 22 nov 2018 11:45

Dat is het.
Een beetje overgewicht in het trekkende voertuig is ook wel fijn. Als ik de caravan achter onze oude Peugeot hang dan komt hij daar prima mee weg. Hij mag ook 1000kg trekken dus het is nog toegestaan ook. Maar je merkt wel dat niet fijn is als een caravan nagenoeg hetzelfde gewicht heeft als het trekkende voertuig.

Toen ik nog ondernemer was had ik eerst een Mercedes MB100 bus. Die mocht de trailer trekken maar ik durfde er alleen mee te rijden als de bus tot de nog was volgestouwd en veel eigen gewicht had. Leeg was het levens gevaarlijk. De Chevy die ik daarna kocht deed het met twee vingers in de neus.

Mijn tip voor TS is dus: kijk ook naar het gewicht van de auto en niet alleen naar het trekvermogen. En inderdaad: een 4-wiel aangedreven auto trekt vanwege de grip gemakkelijker dan een achterwiel aangedreven auto en deze weer beter dan een voorwiel aangedreven auto.

Tip: Als je op een helling moet wegrijden met de caravan erachter, zet dan ESP uit en rij weg met slippende wielen in plaats van een slippende koppeling. Het ziet er wat lompig uit maar opgerookte banden zijn goedkoper dan een opgerookte koppeling. Elke ervaren caravanner weet dit maar nieuwelingen misschien niet.
Om Jan voor te zijn: staat vast veel over te vinden met de zoek functie. [sintduim.gif]
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door hendrik38 » do 22 nov 2018 16:07

Ik heb de review ook gelezen op caravantrekker. Leeggewicht van de kodiaq is rond de 1500 kg. Je kan hem fors beladen door de grote kofferbak en zijn max toelaatbaar gewicht. De verhouding auto/caravan komt bij mij ongeveer op 80%. denk dat het allemaal best moet lukken. Heel anders dan mijn 4 motion diesel die ik nu heb. Wil gewoon de 11 maanden per jaar ook beetje normaal rijden qua zuinigheid.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

workel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door workel » do 22 nov 2018 19:07

RE.gif
Of je rijdt lekker door in je Passat, grootste afschrijving heb je toch al gehad, hij is helemaal compleet incl. 4motion, ik zou zo snel niet weten wat een goed alternatief is. Je winkelt in mijn ogen al snel bij Audi,BMW, Mercedes of VW.

En z'n Skoda tja dat is hem in mijn ogen ook niet helemaal. Ik vind het een stap terug. Ging dan liever voor een Tiguan met R-line pakket.

Als na gedacht over een jonge Passat Variant High-line DSG benzine?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Morgoth » do 22 nov 2018 19:36

Of huur voor de vakantie een grotere auto. Vast goedkoper dan het hele jaar groot rijden en afschrijven
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Micky » do 22 nov 2018 20:05

workel schreef:
do 22 nov 2018 19:07
RE.gif
Of je rijdt lekker door in je Passat, grootste afschrijving heb je toch al gehad, hij is helemaal compleet incl. 4motion, ik zou zo snel niet weten wat een goed alternatief is. Je winkelt in mijn ogen al snel bij Audi,BMW, Mercedes of VW.

En z'n Skoda tja dat is hem in mijn ogen ook niet helemaal. Ik vind het een stap terug. Ging dan liever voor een Tiguan met R-line pakket.

Als na gedacht over een jonge Passat Variant High-line DSG benzine?
Mijn Passat komt ook binnen niet al te lange tijd beschikbaar, werkelijk alles wat je kunt dromen aan opties, maar wel 2 ton op de teller mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door RichTrip » do 22 nov 2018 20:11

Zo, dat is dan best hard gegaan met de Passat.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Micky » do 22 nov 2018 20:14

RE.gif

valt tegen, ik reed bijna 100K, nu ga ik toch dik 2,5 jaar doen over 2 ton, met name omdat ik meer ben gaan vliegen ipv rijden.

los daarvan is dit een auto met veel km, maar wel in "nieuwstaat" met werkelijk alles wat je kunt dromen aan opties mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Erwin1987 » do 22 nov 2018 20:29

2 ton voor een beetje diesel is niet heel erg veel.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

workel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door workel » do 22 nov 2018 20:33

Micky schreef:RE.gif

valt tegen, ik reed bijna 100K, nu ga ik toch dik 2,5 jaar doen over 2 ton, met name omdat ik meer ben gaan vliegen ipv rijden.

los daarvan is dit een auto met veel km, maar wel in "nieuwstaat" met werkelijk alles wat je kunt dromen aan opties mrgreen.gif
Al een waardig opvolger op het oog?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Micky » do 22 nov 2018 22:24

RE.gif

C klasse 4Matic, A4 Allroad Quattro, BMW 3 X-Drive zijn de eersten die in aanmerking komen, maar het kan zijn dat ik mijne eerder afsta (in maart volgend jaar) om een auto op te rijden van een collega, dat zou een XC60 D4 AWD zijn uit 2017, hij is enorm veel minder gaan rijden dan gepland, als hij het bedrijf verlaat kijken we wat te doen, ik mag hier zelf mede over beslissen, of de volvo gaat eruit met veel te weinig km, of ik neem hem en mijn auto wordt als pool auto gebruikt, de mijne loopt namelijk veel te veel km.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Techn

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Techn » vr 23 nov 2018 00:32

Morgoth schreef:Of huur voor de vakantie een grotere auto. Vast goedkoper dan het hele jaar groot rijden en afschrijven
Dat valt best tegen als je gaat rekenen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Micky » vr 23 nov 2018 00:53

RE.gif

klopt, dat huren wordt hier regelmatig genoemd, maar realistisch gezien heb je doorgaans geen caravan voor maar 1 vakantie van 2 of 3 weken, dus je hebt vaker de huurauto nodig met alle rompslomp van dien (dik 2000 euro voor de zomer vakantie, dan nog wat weekendjes, zit je dus zo aan 2500 euro per jaar)
Ga je echt maar 1 keer per jaar met de caravan op pad, dan kun je je afvragen of je wel de juiste manier van vakantie aan het vieren bent, zeker als je wilt gaan bezuinigen op de auto vanwege deze kort periode.
optie is dan je caravan in de buurt van de bestemming te laten stallen en op de plek te laten zetten wat heel veel mensen doen (nadeel altijd naar dezelfde plek).
Andere optie is gewoon iets huren op de bestemming en dus niet de kosten van de aanschaf/stalling/onderhoud enz. van de caravan te hebben en daardoor dus ook kunnen besparen op de auto.

ik denk dat iemand die een caravan gebruikt waar hij voor gemaakt is, niet perse moet en wil rekenen wat nu het goedkoopste is, een zwaardere auto rijden of een auto huren, je zorgt gewoon dat je kunt reizen met je combi zoals je zelf wilt. kun je wat minder besteden aan de auto, dan is een caravan van 20 jaar ook goed genoeg en bespaar je daar op, dus ipv 15 of 30k uit te geven om met de nieuwste caravan op de camping te verschijnen zou 6000 ook voldoen en kun je heel veel meer geld besteden aan de trekker waar je het hele jaar in rijdt. doorgaans zitten deze kampeerders ook al weinig in de caravan omdat het weer het toe laat buiten te zitten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Daphne » vr 23 nov 2018 08:30

RE.gif

Mee eens [sintduim.gif]

Als een zuinige auto wordt gekocht om milieuredenen dan kan ik de overstap naar benzine begrijpen. Maar om goedkoper te kunnen rijden niet. Voordat de investering is terugverdiend, moet je heel wat kilometers hebben gereden. Doorrijden met de huidige diesel is dan nog niet zo gek. Zeker nu inruil van een diesel minder zou opleveren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Jan van Vijven » vr 23 nov 2018 09:02

Als het puur om de knikkers te doen is..
En....je gaat maar één keer per jaar op vakantie naar één lokatie....
Huur ter plaatste een accommodatie, je rijd een stuk goedkoper en hebt veel meer keuze in auto’s.
Toegegeven: het is niet van je zelf, maar een huurauto is dat ook niet en dat zou ik ook niet leuk vinden.
Maar dat is wel het voordeligst!

Ik geloof niet dat dit de oplossing is voor Hendrik38 dus nu weer “back to the question” :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door workel » vr 23 nov 2018 09:30

Micky schreef:
do 22 nov 2018 22:24
RE.gif

C klasse 4Matic, A4 Allroad Quattro, BMW 3 X-Drive zijn de eersten die in aanmerking komen, maar het kan zijn dat ik mijne eerder afsta (in maart volgend jaar) om een auto op te rijden van een collega, dat zou een XC60 D4 AWD zijn uit 2017, hij is enorm veel minder gaan rijden dan gepland, als hij het bedrijf verlaat kijken we wat te doen, ik mag hier zelf mede over beslissen, of de volvo gaat eruit met veel te weinig km, of ik neem hem en mijn auto wordt als pool auto gebruikt, de mijne loopt namelijk veel te veel km.
Mooi lijstje, Volvo ook prima alternatief.

Citrorob

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Citrorob » vr 23 nov 2018 10:15

Micky schreef:
do 22 nov 2018 22:24
RE.gif

C klasse 4Matic, A4 Allroad Quattro, BMW 3 X-Drive zijn de eersten die in aanmerking komen, maar het kan zijn dat ik mijne eerder afsta (in maart volgend jaar) om een auto op te rijden van een collega, dat zou een XC60 D4 AWD zijn uit 2017, hij is enorm veel minder gaan rijden dan gepland, als hij het bedrijf verlaat kijken we wat te doen, ik mag hier zelf mede over beslissen, of de volvo gaat eruit met veel te weinig km, of ik neem hem en mijn auto wordt als pool auto gebruikt, de mijne loopt namelijk veel te veel km.
De Volvo is geen verkeerde trekauto maar het rijdt wel extreem anders dan de andere auto's in het lijstje.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Morgoth » vr 23 nov 2018 12:39

Misschien eens iets anders? Hyundai Tucson 1.6T 4WD of een Kia Sportage 4WD?
Ik heb zelf een Tucson. Geen verkeerde auto hoor maar wel iets anders dan je gewend bent. Voordeel van een hogere auto is dat de caravan iets minder wind vangt. Die mogen 1900kg trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

arnovariante

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door arnovariante » vr 23 nov 2018 12:48

Serieus?
Iemand die een C een A4 en een X3 op het lijstje heeft staan (en dan ook nog hele dikke uitvoeringen) ga je een Sportage of een Tucson aanbieden?

Ik weet dat ze best wat mogen trekken maar die auto's zijn daar rijkelijk licht voor denk ik?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Morgoth » vr 23 nov 2018 14:46

Hm. Ik heb wel even het hele topic doorgelezen. TS heeft het namelijk nergens gehad over een C, A4 of X3. Het is hem wel voorgesteld. Wel heeft ie gereden met een tweedehands 520.
Nu wil hij met een Kodiaq gaan rijden. Dus daarom dacht ik dat de nieuwe Tucson en Sorento wel degelijk interessant zouden kunnen zijn. Regelrechte concurrenten van de Kodiaq. De tijd dat deze merken ondergeschikt waren aan de Europese merken is al lang verleden tijd.
Zie ook eens hier:
iTj_I5rbuGI
Hobby 420 De Luxe uit 1988

arnovariante

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door arnovariante » vr 23 nov 2018 14:52

RE.gif
aflower.gif aflower.gif
Je hebt helemaal gelijk!
Ik ging er teveel van uit dat je reactie over het rijtje van Micky ging.....
In dit geval was het misschien duidelijker geweest als de reactie vooraf was gegaan door het gebruikelijke " @TS".
]sintfluit.gif]

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23436
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door PD » vr 23 nov 2018 14:56

RE.gif
Dus iemand die on-topic reageert, moet zich verduidelijken/verontschuldigen awhoea.gif

Het is de wereld op zn kop... [sinthaphop.gif]
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Citrorob

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Citrorob » vr 23 nov 2018 14:59

RE.gif

Dat krijg je ook als je niet mag quoten. [sintoren.gif]

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Morgoth » vr 23 nov 2018 15:11

[sint1.gif]
Maakt toch niet uit? Beetje gezelligheid mag toch ook?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Micky » vr 23 nov 2018 23:11

Citrorob schreef:RE.gif

Dat krijg je ook als je niet mag quoten. [sintoren.gif]
Je mag zeker wel quoten, alleen niet het bericht direct boven je...


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: nieuwe trekauto moeilijk!

Bericht door Hobby Linka » za 24 nov 2018 06:25

Quoten is helemaal niet zo moeilijk. De spelregels van dit forumzijn er duidelijk over.

Citeren/quoten
Het is niet toegestaan om in een quote van iemand anders de text te wijzigen. Wel mag een quote ingekort worden om de essentie te benadrukken waarop je reageert. Quote ALLEEN als het niet duidelijk is waarop je reageert. Als je reageert op het vorige berichtje is quoten niet nodig en niet gewenst. Niet correct met deze regel om gaan levert moderators veel extra werk op, aangezien onnodige en onjuiste quotes rigoureus verwijderd worden, waardoor het resultaat is dat er geen quote zichtbaar is. Dat kan dus ook in één keer goed.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”