Auto versus trekgewicht caravan

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door rsjab » zo 18 feb 2018 10:39

Hallo,

Nieuw op dit forum en voor eerst met de caravan, de vraag waar ik mee zit. Mag mijn auto (Astra Innovation) de caravan wel trekken? Auto mag 1406 kg trekken en de caravan leeg(Hobby kmf490) weegt mag beladen 1400 kg.
Ik lees dat de auto het meest beladen moet worden, maar hoe zit dit nu eigenlijk.
Daar iedereen op dit forum al meer ervaring heeft dan ik, stel ik een ieders reactie op prijs.

Groet,

Ronald

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Michel1975 » zo 18 feb 2018 10:54

Je kan je combi op caravantrekker invoeren voor een idee. Alles valt of staat met goede belading.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door PD » zo 18 feb 2018 10:59

Zolang de caravan in beladen toestand niet meer weegt dan het max. trekgewicht van je auto (staat o.a. op je kenteken) dan is er wettelijk gezien niets aan de hand en mag het dus.

Of je er vrolijk van wordt, hangt af van de eisen die je stelt aan je combi en de stabiliteit ervan. Voor het maximaliseren van deze stabiliteit maak je inderdaad de auto zo zwaar mogelijk tov de caravan. Zware artikelen zoals bijv. voortentstokken kun je bijvoorbeeld in de kofferbak van de auto leggen.
Aanvullend puntje van aandacht is de kogeldruk; ook deze maximaliseren tot tenminste de max. kogeldruk van je auto/trekhaak.

Bij een wat kritischere combi qua stabiliteit, zou ik zeker geen fietsen achterop vervoeren en ook de zwaardere belading in de caravan zo laag mogelijk (op de vloer) en vóór de as houden.
Laatst gewijzigd door PD op zo 18 feb 2018 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 11:04

rsjab schreef:Auto mag 1406 kg trekken en de caravan leeg(Hobby kmf490) weegt mag beladen 1400 kg.
Weegt leeg???
Mag beladen worden tot 1400 kg?

Van groot belang is te weten hoeveel laadvermogen je nog over hebt in de caravan.
Wat de caravan bouwer opgeeft als leeg gewicht is vaak veel lager dan het daadwerkelijke gewicht en dan houd je dus nauwelijks kg's over om in de caravan te laden.
Maar idd, het meeste gewicht in de auto is altijd gunstig.
Lees je hier op het forum goed in over het fenomeen beladen en kogeldruk, de zoekfunctie werkt best goed.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door rsjab » zo 18 feb 2018 11:19

Caravan weegt lee 1130 kg.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door ElddisCrusader » zo 18 feb 2018 11:31

Wanneer je 1406 kg mag trekken is er wettelijk gezien niets op tegen om een caravan te trekken die je tot 1400 kg mag beladen.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een wat groter verschil aan te houden tussen wat de auto mag trekken en wat je er achter hangt.
Let ook op het eigen gewicht van de auto. Dat is immers van belang voor wat betreft de stabiliteit van de combinatie. Het gewicht van de auto is bij voorkeur zwaarder dan het gewicht van de caravan. Zoals al eerder aangegeven kun je dit oplossen door zoveel mogelijk gewicht naar je auto te verplaatsen, je kogeldruk te maximaliseren en de caravan zoveel mogelijk voor de as te beladen. Voor de zekerheid zou ik de caravan wegen zodat je ook daardoor niet verrast wordt. We zijn namelijk geneigd om het laadvermogen van caravans te overschatten. Ook hiervoor kun je verderop in het forum informatie vinden.
Blijf je in Nederland dan is er niets aan de hand omdat je dan meestal vlak rijdt. Moet je echter de bergen in dan is het wel handig wanneer je wat vermogen overhebt en ook qua belasting niet helemaal aan je top zit.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door rsjab » zo 18 feb 2018 11:45

De Opel Astra 150 pk weegt 1322 kg en max beladen 1885 kg.
Kan wel wat in de auto hebben. nu met 2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 5 jaar.
De reis gaat naar Italie.

Groet,

Ronald

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Daphne » zo 18 feb 2018 11:48

ElddisCrusader schreef: Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een wat groter verschil aan te houden tussen wat de auto mag trekken en wat je er achter hangt.
.
Ik zou niet weten waarom? Wat een auto mag trekken is vaak minder dan wat een auto kan trekken.
Je kunt beter naar de gewichtsverhouding tussen auto en caravan kijken. Auto zo zwaar mogelijk en caravan zo licht mogelijk en de maximum toegestane gewichten niet overschrijden.
rsjab schreef:De Opel Astra 150 pk weegt 1322 kg en max beladen 1885 kg.
Kan wel wat in de auto hebben. nu met 2 volwassenen en 2 kinderen van 4 en 5 jaar.
De reis gaat naar Italie.

Groet,

Ronald
Voor een nieuweling in caravanwereld is de combinatie erg op het randje. Voor niet nieuwelingen ook knipoog.gif Je zult echt heel zorgvuldig moeten beladen en geen haast hebben. Een cursus met de caravan rijden is ook niet verkeerd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 11:51

De grote vuistregel is:
Hou de caravan zo licht mogelijk..
Hou de auto zo zwaar mogelijk.
Hou de kogeldruk liefst 10KG hoger dan de gegevens op de trekhaak. ( dus als kogeldruk 75 mag zijn, maak er 85 van)
Kogeldruk is heeeeeeeeel belangrijk.
Een te lichte kogeldruk is funest voor de stabiliteit, koop een disselweger om dit te meten, ding kost maar weinig en geeft een hoop zekerheid.
( koop dan wel een van aluminium ofzo, de goedkope rode plastic weger is een levensgevaarlijk onding)

De stabiliteit van de combi staat of valt met de belading van het span, de auto MOET de baas zijn van de caravan.
Dus probeer zoveel mogelijk zware spullen in de auto te stoppen.
En, probeer de caravan zo te laden dat de overgebleven zware spullen zo dicht mogelijk bij de as zitten.
Dus...niet een fiets voor en een fiets achterop...( als voorbeeld) funest voor de stabiliteit.

succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

WillemTh
Berichten: 14
Lid geworden op: za 20 jan 2018 18:30

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door WillemTh » zo 18 feb 2018 12:12

Ik ben niet zo wild van de kogeldrukmeters die er zijn.
Ik gebruik meestal een personenweegschaal waarop ik een blokje hout zet waar ik de kogel even op laat rusten.
Volvo V90 D4 / Hobby 560 CFe Excellent

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door WillyL » zo 18 feb 2018 12:16

Indien je een disselweger koopt kan je dadelijk meer inversteren in een weegschaal die ook de caravan kan wegwn. ttz, je rijdt wiel per wiel over een soort balkje waar een weegschaal in zit. Reich heeft zo iets.
Het weegt wel met wat foutenmarge, maar het geeft je een idee van het echte gewicht, wiel per wiel en bij benadering op de trekhaak (gemeten via het neuswiel) en dan kan je de m*M=l*L regel gebruiken om het extacte gewicht te bepalen (op kogel is de Macht iets minder want iets langere machtsarm).
Andere oplossing is even naar een weegbrug te rijden in de buurt en je caravan daar laten wegen, een keer met alle wielen op de weegbrug, een keer met enkel de as. Verschil is gewicht op de trekhaak indien de caravan aangehaakt is.
Zelfs leeg zou je versteld staan van het gewicht.

Tijdens het laden kan je in een werkbladje bijhouden hoeveel gewicht je telkens in de caravan draagt.
Op de as gaat dat bij het gewicht op de as, erachter ook, zelfs iets meer, maar dat gaat dan af van het gewicht op de terkhaak, en omgekeerd. Ook hier kan je de formule gebruiken, maar ik zou het niet zo moeilijk maken, gewoon wegen wat er ingeladen wordt, maar wel alles, dus bestek, borden, kledij, water, enz, enz, enz. Ook hier sta je versteld van wat je meezeult aan gewicht.

Meten is weten!

RE.gif
Dat meten van de kogeldruk doe ik idd ook soms met een (oude) personenweegschaal.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door rsjab » zo 18 feb 2018 12:26

Ik heb van dit soort zaken echt geen verstand en ga uit van de ervaringen van anderen.
Wij reden altijd een vouwwagen en nu voor eerst een caravan.
Volgens keuring is de asdruk 1238 kg. Houd dit in dat we eigenlijk maar 170kg kunnen beladen?

Groet,

Ronald

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door meeder » zo 18 feb 2018 12:31

Is die 1238kg op de remmentestbank bepaald? Zo ja, zet hem dan maar eens op een weegbrug, remmentestbanken zijn niet heel nauwkeurig.

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door rsjab » zo 18 feb 2018 12:45

Ja klopt. op de remmen tester. In alle andere papieren die ik heb staat een lediggewicht van 1030 kg.
Zodra de caravan uit de stalling is, zal ik hem eens wegen.

Groet,

Ronald

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door eurotrotter » zo 18 feb 2018 12:45

Het verstandigste is om met de hele combi naar een weegbrug te rijden en daar twee wegingen te doen:
A= de hele combi wegen.
B= enkel de caravan wegen.

Van weging B trek je de kogeldruk( die je met een personenweegschaal prima kunt wegen)af,dan heb je t gewicht wat op de as van de caravan drukt.

De maximale asdruk is gelijk aan het max gewicht wat op het kenteken bewijs staat onder F.2 ( max toegestane massa)
Als onder F.1. en hogere massa staat dan onder F.2 wildat zeggen dat de caravan terug gekeurd is.
Onder deze twee waardes( F.1 en F.2) staat ook je maximale aslast

Je kunt deze wegingen met n lege combi doen,of met een reeds beladen combi.

Hou er echter wel rekening mee dat je de kogeldruk die je in mindering brengt op het caravan gewicht ,bij moet tellen bij het totaalgewicht van je auto.
DE kogeldruk kun je weliswaar aftrekken van het totaalgewicht om je asdruk te bepalen,maar weer niet om het maximaal te trekken gewicht te bepalen,dat is enkel en alleen weging B.

O ja, ook belangrijk: realiseer je dat controleurs onderweg altijd een bepaalde marge toestaan van tussen 5 en 10 % mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Rene_13 » zo 18 feb 2018 13:34

Ik heb dezelfde auto en een hobby 460 Ufe.

We zijn met z`n 2en.
De boot en de BB motor, alu-bodem van de boot, een volle koelkast (bovenlader) en een airco in de auto en in de caravan de kleren en boodschappen (lees kruiden want de rest kan je in Kroatie kopen) in dozen op de vloer net als de BP-gasfles en het reserve wiel.
geladen gewicht caravan rond de 1300 kg en auto incl 2 inzittende rond de 1650 kg. Prima te doen.

Toch in december een bagagedakkoffer aangeschaft, daar gaan straks de luifel en de stokken van de luifel en wat opvulling in. Pakken we toch weer een kg of 20 winst uit de caravan.

Verder rijden we altijd over de 45 in Duitsland, lichte glooiing en redelijk rustig. Ook de entree in Oostenrijk is redelijk vlak. Dus geen stress voor de 150 pk knipoog.gif

Oja kogeldruk rond de 85 kg en steunveren in de auto

Wijziging: verduidelijking wat er in de caravan ligt :)
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 13:57

Over de Reich weger is al heel veel geschreven, zou een grote foutmarge hebben.
Zelf heb ik er ook een, en als ik aan het wegen sla rij ik een aantal keren met de mover over de weger heen.
Die verschillen zijn meestal niet groot, 10-20 kg max per wiel.
Daar neem ik dan maar het gemiddelde van.
Wel heel belangrijk is volle batterijen en een goede vlakke ondergrond onder de weger en rustig er overheen rijden.
Waar ik ook op let is een beetje evenredig gewicht tussen L en R.
Weet ik eenmaal hoe de hut is geladen dan doe ik het de volgende keer net zo.
Alleen de kogeldruk, die meet ik voor elke rit.
Frappant hoe hele hordes caravanners daar niet op letten en daarmee toch een onprettig rijdende combinatie sturen.
Een keer heb ik zelfs gezien dat een arriverende caravanner loskoppelde en de caravan direct achterover ging.
Als je nou toch een risico wil nemen moet je het zo doen.

De alu disselweger heb ik ook.
Deze: https://www.obelink.nl/pro-plus-disselw ... inium.html
Daar is de calibratie van gecontroleerd op mijn werk met geijkte meetgewichten.
Heel verbazend goed zelfs, bij 100Kg nog geen 2 kg afwijking.
Voor die centen dus wel een goed ding, in tegenstelling tot wat een vorige schrijver opmerkte.
De weging met het neuswiel op een personenweegschaal is zowiezo fout, je meet dan op de verkeerde plek, het wieltje zit nog wel een eindje achter de kogelkom.
Wil je een personen weegschaal gebruiken dan moet je een paaltje in de kogelkom zetten en dat op de weegschaal.
( trouwens, personen weegschalen zijn volgens mijn vrouw nooit goed, geven altijd teveel aan.. awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Peter 1969 » zo 18 feb 2018 15:48

Overweeg een dakkoffer te nemen om bijvoorbeeld de voortent en grondzeil e.d. in te doen ipv in de caravan. Een dakkoffer verdeeld het gewicht iets beter over de 4 wielen van de auto en voorkomt dat deze verder achterover zakt omdat op de achterwielen ook nog 2 passagiers, vakantiebagage en de koppeldruk drukt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 16:46

Of een hulpveersysteem monteren.

Maar nu toch de vraag:
Welke Opel innovation heb je exact, de 150PK heb ik gelezen... is dat de 1.4 T
Er zijn toch nogalwat verschillen in de verschillende uitvoeringen van de Opel
En welk bj is de Hobby?? we weten een KMF 490... maar welke serie en welk jaar?? ook nogal veel keuze's.

Bij www.caravantrekker.nl kan je alle gegevens invoeren en dan krijg je antwoord op jou vraag.
Daarna kan je ook met belading spelen, meer in de auto en minder in de caravan ect..
Zie je redelijk goed wat er gebeurd met de combi.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Rene_13 » zo 18 feb 2018 17:04

Of een hulpveersysteem monteren.

Welke Opel innovation heb je exact, de 150PK heb ik gelezen... is dat de 1.4 T
Er zijn toch nogalwat verschillen in de verschillende uitvoeringen van de Opel

Ik heb de business uitvoering van de 150k. Voor zover ik weet zijn dat slechts interieur en optie verschillen niet motorisch. De 150 pk is de 1.4 uitvoering.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

arnovariante

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 17:09

Jongens jongens, jullie weten nog niet eens wat voor Astra TS heeft of hoe die auto reageert op belading en er wordt al begonnen over dakkoffers en hulpveren.
Relax!

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Michel1975 » zo 18 feb 2018 17:19

RE.gif
Jeugdig enthousiasme mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door meeder » zo 18 feb 2018 17:56

Gezien het trekgewicht blijft alleen de 1.4 turbo met handbak over.
De hatchback mag dan 1410kg trekken en de station 1403kg.

Deze motor met automaat mag maar 750kg trekken.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Cara-Fan » zo 18 feb 2018 18:22

Zowel caravantrekker als caravantrekker van de ANWB worden niet vrolijk als je achter deze Astra 1400 kg hangt. Het advies is max 1100 kg. Ik weet inmiddels uit ervaring dat je met belading veel kan doen om goed te kunnen rijden. Maar1400 kg lijkt mij geen fijne combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden.

Ik heb in mijn zoektocht naar een andere auto ook de Astra sportstourer overwogen. Maar kwam er steeds op uit dat het gewicht van deze auto zelf, te licht was voor onze caravan met 1350 kg.

Mees

Re: Auto versus trekgewicht caravan

Bericht door Mees » zo 18 feb 2018 19:52

Ik weet dat anderen er anders over denken, maar:
een kar zand trekken die max trekgewicht heeft op zaterdagmiddag achter een personenauto,
vind ik heel iets anders dan een huisraad-kaartenhuis in de zomer over bergen of snelwegen sleuren met veranderlijke wind. (tunnels en heuvels)
Ook al is de personenauto volgestampt om maar enigszins aan een stabiliteit-verhouding te kunnen gaan voldoen.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”