Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 13 jan 2018 15:48

8F131545-84AD-4B2F-AC33-FBA46E2FA427.jpeg
Ik start hiervoor een nieuw onderwerp want er is al genoeg geschreven over de verschillende soorten automaten. Ik sta niet meer voor de keuze en heb een keuze gemaakt, dus ik rij nu met een RAV4/Hybrid automaat.

Omdat mijn caravan in het najaar is achtergebleven in Spanje, heb ik dus nog maar weinig ervaring met de trekeigenschappen van deze auto, maar ik heb wel een paar vragen die ik graag aan jullie zou voorleggen.

Ik heb mijn nieuwe auto opgehaald op 4 januari, heb er dus nog een weekje mee in NL gereden en zijn op woensdag 10 januari vertrokken naar Spanje.

Het rijden met de auto solo is een feestje, ik heb wel eens sporadisch met een automaat gereden, maar nooit in een eigen auto. Ik rijdt al 40 jaar alleen maar met diesels en ik doe dat al 40 jaar met caravans. In die 40 jaar zijn de diesels erg verbeterd en ik zou eigenlijk het liefst met een diesel zijn doorgegaan, maar om persoonlijke redenen (gaan we die discussie dus niet herhalen) heb ik toch gekozen voor een benzineversie (zelfs hybride)

Zoals gezegd solo rijdt het als een zonnetje, heel stil en ook verbazingwekkend zuinig. Hij is full options, dus ik vermaak me wel.

Ik had me veel voorgesteld van de adaptieve cruisecontrol, maar daar ben ik weer snel van afgestapt.
Om de haverklap ga je ongemerkt zachter rijden, de minimaal instelbare afstand tot de voorganger is dan nog best groot, dus als je dan wilt inhalen zonder al te veel te versnellen zie ik alleen maar kwade koppen van de latere inhalers.

Een heel fijne eigenschap van deze automaat is, dat hij de ingestelde snelheid vasthoud, helling op, maar ook helling af.

In Vinaros stond de caravan gestald, dat was na 1650km. We hadden hem afgesproken op te halen omstreeks 09.00u en hij stond keurig klaar. Aangekoppeld en #€%€#@#- geen verlichting, geen constante stroom, helemaal nada. Gebeld met de leverancier, gesproken met de monteur, die vertelde alles goed gecontroleerd te hebben, maar bij het nalopen van de verschillende mogelijkheden bleek de constante stroomdraad niet gezekerd te zijn. Zekering erin, maar geen verlichting. Toch maar een garage opgezocht en na 3 uur was alles weer werkend, maar de trekhaak was foutief aangesloten en ze hebben de hele boel open moeten gooien om het aan de praat te krijgen. Hulde aan de monteur.

Toen een kleine 400km met de caravan erachter. Dat is toch echt wel een andere ervaring dan met een diesel. Je weet dat een benzinemotor meer toeren moet draaien om kracht te leveren, maar bij het oprijden van de snelweg schrik je toch even van de brom. Datzelfde gebeurt uiteraard ook bij hellingen, je hoort het toerental nagenoeg traploos oplopen en de hele combinatie gaat er vandoor.

Toch een paar vragen:
Ik rijdt met een snelheid van ongeveer 95km, gewoon in de d-stand (sport), motor draait aardig wat toeren, maar de hele combi blijft keurig op snelheid, de temperatuur blijf op exact dezelfde stand als zonder caravan. Kan ik dat gewoon in de d-stand doen, of zou ik naar de hangeschalde kant moeten?

Dezelfde helling naar beneden, de combinatie blijft keurig dezelfde snelheid aanhouden. Ik heb één keer gehad, maar dat was nog voordat de caravan erachter hing, dat bij een flinke afdaling met bochten de max snelheid 50km was, maar toen moest ik toch wel bijremmen en heb toen een lagere versnelling gekozen, maar als de combi met caravan gewoon de gewenste snelheid aanhoudt moet je dan ingrijpen?

Stabiliteit prima, alhoewel ik in het begin daaraan twijfelde, maar er zit op de auto een “lane changing” beveiliging, hij geeft een piepje als ik te dicht bij de witte lijnen kom en geeft zelfs kleine stuurcorrecties. Dat voel in ieder geval met de caravan aan als instabiliteit, uitgeschakeld en geen enkele maal meer dat gevoel gehad.

Voor de geïnteresseerden, de caravan weegt beladen 1600kg en de disseldruk zal omstreeks de 80kg hebben gelegen (persoonlijk zou ik graag wat meer hebben, maar deze auto mag officieel maar 70kg hebben)

Verbruik lag omstreeks de 1 op 7,5 met caravan.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan van Vijven » za 13 jan 2018 16:24

Als je berg af de gewenste snelheid rijd zou ik niet weten waarom in te grijpen, alleen ingrijpen als de combi ongewenst versneld!

Je spreekt over brommen tijdens klimmen, in dat geval zou ik wel terugschakelen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Chris » za 13 jan 2018 16:40

Interessant verhaal Jan, en voor jou een interessante ervaring begrijp ik.
Antwoord op je vraag heb ik ook nog niet, ik moet met mijn huidige auto ook nog voor de eerste keer op weg met de hut.
Ook, net als jij... altijd handgeschakeld en nu automaat... we gaan het beleven.
Wel jammer dat je met de ACC niet happy bent, ik moest ook wennen maar nu... ideaal.
Wel mijn rijstijl iets aangepast en ook de kortste volgafstand ingesteld.
Ik zie ook een melding op mijn dashboard dat de ACC een voorligger detecteert, dan ben ik al bijna aan het inhalen, laat hem er dus niet vlak achter komen.
Dan krijg je ook zo'n trap onder je kont als je laat inhaalt, dan gaan alle paarden van stal om de ingestelde snelheid weer op te pakken.
Hopen maar dat je er ook aan went...

succes met je mooie combi

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 13 jan 2018 16:49

Chris schreef: Ik zie ook een melding op mijn dashboard dat de ACC een voorligger detecteert, dan ben ik al bijna aan het inhalen, laat hem er dus niet vlak achter komen.
Dan krijg je ook zo'n trap onder je kont als je laat inhaalt, dan gaan alle paarden van stal om de ingestelde snelheid weer op te pakken.

Chris
Da’s exact wat ik bedoel. Op zulke lange ritten zet ik de snelheid bv op 120km. en dan gaat die auto zo’n beetje z’n eigen weg. Ga je iets te laat inhalen, dan krijg je die trap inder je kont. :lol:
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Peter 1969 » za 13 jan 2018 19:56

Ik heb een aantal reviews van autobladen gelezen maar niemand heeft het over brommen. Die rijden natuurlijk ook niet met 1600 kg aan de haak maar allemaal met de losse auto.

Gezien wat die auto mag trekken is 1600 kg erg veel, feitelijk gewoon bijna de grootst toelaatbare belasting. Dat ie dan gaat brommen in specifieke situaties is dan wellicht niet zo verwonderlijk ondanks de e-motor en 2,5 liter Atkins motor. Ik neem aan dat je in zo'n geval inderdaad wel de controle over moet nemen en beter zelf kunt schakelen. Hou hem dan wat hoger in de toeren als hij zo zwaar moet trekken. Desondanks een e-motor en CVT is meer toeren meer vermogen. Een versleten hoofdlager kan het immers nog niet zijn.

Ik vermoed dat de auto erg "eco" is geprogrammeerd is in de zin dat ie graag en snel laag in de toeren gaat zitten. Het Atkins principe houdt ook niet van een groot toerenbereik...Misschien zelfs nog enigzins in de S stand vanwege emissie waarden. Dat bespaard de meeste brandstof. Prima voor een losse auto, maar aan max treklast niet zo goed. Gelukkig kun je zelf schakelen en dat een non-issue maken.

Ik denk zelf omdat je de auto buiten normaal gebruik gebruikt ( 1600 kg ermee trekt ) je veel kan voorkomen door trekkend vaak zelf te schakelen. Zowel bergop, invoegen op de snelweg en bergaf. Bij de losse auto kun je de auto zijn eigen ding laten doen....

Op zich is dat niet gek, de meeste bestuurders zullen met een (zware) caravan treken en vooral in de bergen de automaat niet helemaal alles laten doen, en zelf veel schakelen. Die optie is er waarschijnlijk ook niet voor niets ( Europa en de wereld zijn niet zo vlak als Nederland ) en niet alleen om mee te spelen....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op za 13 jan 2018 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door VIP » za 13 jan 2018 20:03

Jan Br schreef: Stabiliteit prima, alhoewel ik in het begin daaraan twijfelde, maar er zit op de auto een “lane changing” beveiliging, hij geeft een piepje als ik te dicht bij de witte lijnen kom en geeft zelfs kleine stuurcorrecties. Dat voel in ieder geval met de caravan aan als instabiliteit, uitgeschakeld en geen enkele maal meer dat gevoel gehad.
Vorig jaar een medeforummer geholpen waarvan de combi ook instabiel was.

Na wat gewichten verplaatst te hebben ging het iets beter, de beste verbetering kwam na het uitschaklen van Lane Assit, je bent dus niet de enige thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 13 jan 2018 20:04

RE.gif RE.gif “Brommen” is misschien niet de juiste benaming. Ik verwachtte dat je de hoge toerentallen zou horen “gieren”, maar dat valt in de praktijk mee, het is blijkbaar goed gedempt, maar je hoort wel duidelijk het flink oplopen van de toeren. Maar bij “gieren” denk ik aan irritante overheersende geluiden, vandaar dat ik koos voor brommen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 13 jan 2018 20:06

RE.gif RE.gif goed te horen dat anderen dat ook ervaren hebben. thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Nimma » za 13 jan 2018 21:42

Het is even wennen met zo'n CVT. Met de caravan alleen op de vlakke weg volautomatisch. Zodra het omhoog/omlaag gaat handmatig bij mij met 7 verzetten en flipperen = beide handen aan het stuur. Bij echt omhoog in de bergen ook graag in de sport modus.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Peter 1969 » za 13 jan 2018 21:46

Jan Br schreef:RE.gif RE.gif “Brommen” is misschien niet de juiste benaming. Ik verwachtte dat je de hoge toerentallen zou horen “gieren”, maar dat valt in de praktijk mee, het is blijkbaar goed gedempt, maar je hoort wel duidelijk het flink oplopen van de toeren. Maar bij “gieren” denk ik aan irritante overheersende geluiden, vandaar dat ik koos voor brommen.
In de reviews van die autojournalisten was wel vermelding van gierende geluiden : dat is de e-motor kennelijk die helpt bij accelereren.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 13 jan 2018 22:03

Jakkemeiner schreef:Het is even wennen met zo'n CVT. Met de caravan alleen op de vlakke weg volautomatisch. Zodra het omhoog/omlaag gaat handmatig bij mij met 7 verzetten en flipperen = beide handen aan het stuur. Bij echt omhoog in de bergen ook graag in de sport modus.
Nou ja, dat is eigenlijk exact mijn vraag. In de hybride zit geen toerenteller, maar een, hoe zal ik het noemen? een soort van powermeter. met drie standen charge/Medium/Power. Als ik dus op basis van de sportstand met 95km een helling pak van zeg 5 a 6 %, dan staat deze meter volledig uitgeslagen naar power. Als ik hem dan omzet naar de handstand, dan verandert er eigenlijk niets, ik hoor geen of nauwelijks verschil in toerental en volgens het dashboard beland ik dan in de 4e versnelling, ga ik dan naar een stand lager, dan probeert hij nog meer toeren te maken, maar zakt de snelheid. ik kan ook nog omhoogschakelen, maar dat lijkt me zeker niet verstandig? Dus wat is het nut van evt ingrijpen met handbediening. `ik heb het over heuvel/berg op en niet in de afdaling.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Mister Q » zo 14 jan 2018 13:47

Ik rij met de CVT 90-95% van de tijd op de CruiseControl (108 km/u GPS)
Dus berg op en af.
En ja, dan gaat ie gerust wel eens naar de 5000rpm, maar dit is alleen maar goed voor een motor als ie meer vermogen moet leveren.

De enige keren dat ik versnellingen terugflipper, is als mijn snelheid berg af te veel op loopt.
En flipper ik ook terug als ik wil inhalen. CruisControl blijft dan gewoon aanstaan.

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door deusjevo » zo 14 jan 2018 14:02

Mooie review!
Dat van die CVT kan ik wel inkomen, ik heb met een Qashqai CVT X-Tronic gereden en vond het af en toe terugschakelen naar (naar mijn gevoel) te hoge toeren behoorlijk irritant in vergelijking met een DSG bak van VAG die bijna onmerkbaar terugschakelt.
De Qashqai CVT heeft ook softwarematige versnellingen trouwens maar ik vond hem dus niet fijn rijden.

Fijne vakantie verder haphop.gif en erg slordig van de dealer trouwens whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » zo 14 jan 2018 14:27

De RAV4 hybrid heeft toch geen virtuele stappen zoals veel normale CVT's wel hebben?
Gezien het compleet andere werkingsprincipe van de powersplit CVT van het Toyota hybride systeem zou ik de auto gewoon lekker zelf z'n werk laten doen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Micky » zo 14 jan 2018 14:27

Dat "brommen" is dus idd het geluid waar men (we) het hier vaker over hebben en wat vaak als minder prettig ervaren wordt.
Prachtige auto trouwens Jan Br en een hele mooie kleur thumbup.gif

Wat betreft de Lane-Assist snap ik dat niet, ik heb nu mijn 2de auto die dit heeft incl. adaptive rijbaan-begeleiding (de auto wordt heel de tijd bijgestuurd) nergens last van, nu is mijn huidige auto zwaar in verhouding met de caravan, maar de vorige was een lichte Octavia 1.6 diesel, die woog leeg amper meer dan de caravan.

@VIP, welke auto was dat die je geholpen hebt? en hoe was de gewichtsverhouding?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door p_vingerhoets » ma 15 jan 2018 16:49

Met adaptive cc moet je gewoon even leren rijden en zelf iets eerder reageren op het overige verkeer.
I grijpen van lane assist kan een slinger in de caravan veroorzaken zeker als de lane assist geregeld van links naar rechts corrigeerd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Michel1975 » ma 15 jan 2018 17:42

De Toyota heeft toch net als de PHEV geen CVT?
Overal wordt gerept als zou het een CVT zijn.
Op autoweek wordt het als volgt omschreven:

Dat betekent dat de RAV4 een 2,5-liter viercilindermotor aan boord heeft met een elektromotor eraan gekoppeld. Middels een planetair tandwielstelsel werken de motoren samen en heb je feitelijk een cvt-automaat. Het is Toyota's bekende recept, waarbij het merk de techniek in de loop der jaren natuurlijk fors heeft verfijnd. Met 143 pk voor de benzinemotor en 68 pk voor de elektromotor rolt er een vermogen uit van maximaal 197 pk en 210 Nm.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Nimma » ma 15 jan 2018 17:49

Ik was er ondertussen ook al achter [verbaasde reacties van TS] dat er een andere bak in moet zitten als in mijn RAV4 CVT dus maar even mijn snor gedrukt knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » ma 15 jan 2018 18:26

Michel1975 schreef:De Toyota heeft toch net als de PHEV geen CVT?
Overal wordt gerept als zou het een CVT zijn.
Het is zeker wel een CVT aangezien het een continu variabele transmissie is. Het is alleen geen CVT in de traditionele zin omdat er geen conische poelies met een duwband/duwketting in zit.

Voor tech-nerds onder ons hier een uitleg hoe de powersplit CVT van Toyota werkt. Deze werkt overigens weer anders dan de transmissie die Mitsubishi gebruikt in de Outlander PHEV. Mitsubishi gebruikt voor zover ik het begrijp (graag een correctie als ik het verkeerd heb) een direct drive transmissie waarbij de auto altijd elektrisch wegrijdt en pas vanaf een bepaalde snelheid de verbrandingsmotor aan de transmissie koppelt.

Toyota transmissie:
https://youtu.be/vHc-_E8xWnM

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » ma 15 jan 2018 18:33

Als ik bij nader inzien wat filmpjes van de Outlander bekijk hoor je ook de motor op een vast toerental draaien, lijkt dus toch wel meer op het type transmissie dat Toyota en anderen gebruiken.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » ma 15 jan 2018 18:58

Haha, ik hoor het jullie zeggen, maar snappen??? :oops:

Maar het rijdt heerlijk. blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » ma 15 jan 2018 19:04

En dat is het belangrijkste :)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Nimma » ma 15 jan 2018 19:15

thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door erichendri » ma 15 jan 2018 21:01

Heb net de folder van de RAV4 doorgelezen en nergens lees ik iets over een atkins motor Peter 1969.
Dus.........

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » ma 15 jan 2018 21:33

De RAV4 hybrid heeft een 2.5L Atkinson cyclus motor volgens Toyota.

Nou ja, bijna. Het is puur technisch gezien geen echte Atkinson cyclus maar een benadering door de inlaatkleppen iets langer open te houden waardoor een deel van het mengsel weer de inlaat ingeduwd kan worden.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”