Te weinig is maar net hoe je het bekijkt, de V6 TDI trok de 1200kg echt met gemak en vol gas was echt niet aan de orde in de file berg op, ik denk meer voorkomen van te veel warmte direct achter de gril..Jan van Vijven schreef: ↑do 13 dec 2018 23:44RE.gif
Dan heb je te weinig vermogen, dus worden keuzes gemaakt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Automaat of handgeschakeld
Re: Automaat of handgeschakeld
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Veel vermogen zegt niets.
Niets over het feit of de auto een goede caravantrekker is. Zaken als koelsystemen e.d. worden niet altijd ontwikkeld met het idee dat er een grote caravan toegevoegd wordt.
De F1 auto van Max trekt best..maar zou niet mijn eerste keus als trekker zijn. [kerstwhoehoehahaha.gif
Stom voorbeeld..maar zo is het in feite wel.
Niets over het feit of de auto een goede caravantrekker is. Zaken als koelsystemen e.d. worden niet altijd ontwikkeld met het idee dat er een grote caravan toegevoegd wordt.
De F1 auto van Max trekt best..maar zou niet mijn eerste keus als trekker zijn. [kerstwhoehoehahaha.gif
Stom voorbeeld..maar zo is het in feite wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
I snap dat je het zegt en waar je vandaan komt. Vergeet niet dat we 3 jaar in DK hebben gewoond met 180% (geen typefout) belasting op auto's en ik kan je vertellen dat we toen een andere motor in de BMW hadden liggen ;-)
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Automaat of handgeschakeld
Ja, DK is ook aardig vlak.
En BMW heeft zijn zaakjes motorisch gezien blijkbaar ook goed voor elkaar.
Ik kan me ook een merk herinneren dat trekauto van het jaar werd.
Maar als het erg warm werd en bergop toch erg veel last kreeg van oververhitting. Airco uit en kachel aan, ramen los...
Dat heeft dan wel weer niks met de versnellingsbak te maken.
Maar toch weer alles met wat onderbemeten koelsysteem bij het trekken van caravans of zware aanhangers.
Hetzelfde geldt voor automatische versnellingsbakken.
Daar wordt bij personenauto's in het ontwerp ook niet zo bijzonder veel aandacht aan besteed over het algemeen.
Het gaat meestal best..maar de aandrijvingsunit wordt veel zwaarder belast dan solo.
En BMW heeft zijn zaakjes motorisch gezien blijkbaar ook goed voor elkaar.
Ik kan me ook een merk herinneren dat trekauto van het jaar werd.
Maar als het erg warm werd en bergop toch erg veel last kreeg van oververhitting. Airco uit en kachel aan, ramen los...
Dat heeft dan wel weer niks met de versnellingsbak te maken.
Maar toch weer alles met wat onderbemeten koelsysteem bij het trekken van caravans of zware aanhangers.
Hetzelfde geldt voor automatische versnellingsbakken.
Daar wordt bij personenauto's in het ontwerp ook niet zo bijzonder veel aandacht aan besteed over het algemeen.
Het gaat meestal best..maar de aandrijvingsunit wordt veel zwaarder belast dan solo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Ab, dat het Land waar je woont zo plat is als een pannenkoek zegt natuurlijk niets over waar je komt met de caravan
Ab, dat het Land waar je woont zo plat is als een pannenkoek zegt natuurlijk niets over waar je komt met de caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Lees net een bijzonder interessant artikel "Automatisch besser" in het Duitse blad Caravanning, 1/2019.
Hierin worden o.a. besproken de 9-G-Tronic van MB, de DKG en DSG van VW en de CVT.
Of dit blad ook in NL te koop is weet ik niet maar het is allezins de moeite van het proberen waard.
Hierin worden o.a. besproken de 9-G-Tronic van MB, de DKG en DSG van VW en de CVT.
Of dit blad ook in NL te koop is weet ik niet maar het is allezins de moeite van het proberen waard.
Re: Automaat of handgeschakeld
Heb weleens gehoord dat een trekhaak af fabriek bij bmw ook direkt een andere radiateur met zich mee brengt af fabriek.witjesm schreef:Ik heb 5 BMW's achter elkaar gereden met een automaat en nu recent een RR met automaat maar heb in al die tijd nooit een hete bak gehad. Waar ligt dat dan aan?
Maar dat weet ik niet zeker
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Automaat of handgeschakeld
Zou kunnen. Mijn ouders hadden onder de MB A ook een trekhaak maar mochten die alleen gebruiken voor een fietsenrek. De standaard koeling zou niet afdoende zijn.
Voor veel automaten is ook een extra koelradiator nodig als je gaat trekken.
Voor veel automaten is ook een extra koelradiator nodig als je gaat trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
Zijn wel meer merken die dat doen bij af fabrieks montage.
Of monteren een 2de koelvin.
Eric
Of monteren een 2de koelvin.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Automaat of handgeschakeld
En kom er even op terug, terugkoppelen met een CVT, voor wie het weten wil.Nimma schreef: ↑vr 16 nov 2018 12:05Ik regel het onderhoud, niet nodig is het antwoord op mijn vragen ook hier. Er zijn zo'n 20 Sprinters in onderhoud. We doen het dus niet; mijn RAV4 wordt ook niet gespoeld, ook niet door specialisten die heel graag spoelen, ze spoelen geen CVT van de RAV. ik houd er maar over op
Na bovenstaande nog heel veel gevraagd, gehoord en gelezen. En uiteindelijk besloten om toch een bedrijf te vinden die wél ervaring heeft met het spoelen van mijn type CVT.
Het spoelen heb ik hier al elders gemeld. Ik zou iets de eerste 1000km moeten gaan merken.
En jawel, ik merk zeker iets: inmiddels een lager stationair toerental (800), je hoort én voelt de motor bijna niet meer lopen stationair, ook op snelheid maakt het hele aandrijfwerk mínder geluid, de CVT reageert alerter én soepeler op het gaspedaal. Ik had niks verwacht en toch gekregen. Zo zie je maar waar dit forum mede toe kan leiden
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Tof dat je dit schrijft, maar nog veel beter dat je ook daadwerkelijk merkt dat het er beter van geworden is, dat is nu precies waarom je het geld er wel aan uitgeeft, goed onderhoud is het beste wat er is
veel veilige km weer
Tof dat je dit schrijft, maar nog veel beter dat je ook daadwerkelijk merkt dat het er beter van geworden is, dat is nu precies waarom je het geld er wel aan uitgeeft, goed onderhoud is het beste wat er is
veel veilige km weer
Laatst gewijzigd door Micky op do 4 apr 2019 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Inmiddels een paar duizend km's gereden en heel tevreden. Één ander ding is sinds het spoelen erg anders: voorheen 1000rpm bij stationair, nu nog maar 600rpm. Ik vind het prima, maar wél bijzonder
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
In drive of in neutraal?
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Automaat of handgeschakeld
In drive, voet op de rem, voor elk rood verkeerslicht bijvoorbeeld. Neutraal nog nooit gebruikt
Paul
Paul
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53
Re: Automaat of handgeschakeld
[/quote]
Te weinig is maar net hoe je het bekijkt, de V6 TDI trok de 1200kg echt met gemak en vol gas was echt niet aan de orde in de file berg op, ik denk meer voorkomen van te veel warmte direct achter de gril..
[/quote]
Zo is het maar net, de vorige audi (A4 2.0 TDI 150pk 7 traps DSG) trok onze hut ook zonder problemen. Veel reacties gehad over te lichte auto en dat de motor/transmissie niet goed was. Zonder problemen naar diverse campings gereden waaronder 2x Kroatië. Dus wat betreft motorisatie en transmissie geen enkel probleem, ook niet bergop (geen echte steile bergen gehad).
Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat de huidige combi 10x relaxter rijdt, daar waar ik met de A4 nog af en toe moest werken rij ik nu met 2 vingers in de neus. En de 8 traps tip tronic heeft het overigens goed naar zijn zin
Te weinig is maar net hoe je het bekijkt, de V6 TDI trok de 1200kg echt met gemak en vol gas was echt niet aan de orde in de file berg op, ik denk meer voorkomen van te veel warmte direct achter de gril..
[/quote]
Zo is het maar net, de vorige audi (A4 2.0 TDI 150pk 7 traps DSG) trok onze hut ook zonder problemen. Veel reacties gehad over te lichte auto en dat de motor/transmissie niet goed was. Zonder problemen naar diverse campings gereden waaronder 2x Kroatië. Dus wat betreft motorisatie en transmissie geen enkel probleem, ook niet bergop (geen echte steile bergen gehad).
Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat de huidige combi 10x relaxter rijdt, daar waar ik met de A4 nog af en toe moest werken rij ik nu met 2 vingers in de neus. En de 8 traps tip tronic heeft het overigens goed naar zijn zin
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.
Re: Automaat of handgeschakeld
Getest in N: maakt niet uit, hoewel, beetje schommelen tussen 600rmp en 650rpm.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik rijd een handgeschakelde benzine en kan me voorstellen dat de eerste versnelling van een 8 traps automaat een kruipversnelling benadert.
Zoiets mis ik bij wegrijden berg-/heuvel opwaarts vanuit stilstand wel eens.
Zoiets mis ik bij wegrijden berg-/heuvel opwaarts vanuit stilstand wel eens.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
Dit ligt aan het soort van 8 bak, bij de tip tronic van audi is de 1ste gang alles behalve een kruipversnelling
Als je met de hut redelijk wil optrekken dan zorgt deze wel voor wat gang
Dit ligt aan het soort van 8 bak, bij de tip tronic van audi is de 1ste gang alles behalve een kruipversnelling
Als je met de hut redelijk wil optrekken dan zorgt deze wel voor wat gang
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.
Re: Automaat of handgeschakeld
Het kan dat door het spoelen de interne weerstand in de bak minder is geworden waardoor het allemaal soepeler draait. In de oude situatie kan het zo zijn geweest dat het motormanagement het toerental heeft verhoogd om te voorkomen dat de motor af zou slaan.
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif
mijn idee!
mijn idee!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
RE.gif RE.gif Dat denk ik dus ook, het (b)lijkt allemaal wat soepeler te draaien, ook de gasrespons is anders, alerter.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Automaat of handgeschakeld
Ligt er aan of je een zelflerende bak hebt.
Bij VAG is dit het geval, de bak past zich aan aan de bestuurder/rijstijl/combi enz.
Als je de bak laat spoelen en ze resetten hem met de computer staat ie weer op fabrieksinstellingen "standaard" zodra de hut erachter hangt past ie z'n schakelpatroon e.d. weer aan, net zoals het gebruik van je rechtervoet.
Bij VAG is dit het geval, de bak past zich aan aan de bestuurder/rijstijl/combi enz.
Als je de bak laat spoelen en ze resetten hem met de computer staat ie weer op fabrieksinstellingen "standaard" zodra de hut erachter hangt past ie z'n schakelpatroon e.d. weer aan, net zoals het gebruik van je rechtervoet.
Porsche + Tabbert
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik rij nu al 2 auto's met DSG 7 versnellingen en een Kip KG40 richting Gardameer, eerste was een Skoda octavia en nu een VW T5 GP dsg 7 bak.
Beide heb ik bij tijd laten spoelen en resetten, beide hebben tot nu toe enorm goed gereden in de bergen en overal schakelen ze na spoelen beter.
Beide heb ik bij tijd laten spoelen en resetten, beide hebben tot nu toe enorm goed gereden in de bergen en overal schakelen ze na spoelen beter.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
Beetje automaat heeft geen korte 1ste versnelling nodig.
De koppelomvormer geeft al een toerenverhoging en kracht vermeerdering.
Meen iets van 1.5x tot 2x.
Eric
De koppelomvormer geeft al een toerenverhoging en kracht vermeerdering.
Meen iets van 1.5x tot 2x.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.