Automaat of handgeschakeld

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Re di Coppi » zo 10 jun 2018 09:45

RE.gif RE.gif
Zo is 't!
V60, Fendt Saphir 510 TFK

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » zo 10 jun 2018 10:25

De DSG 7 die ik heb (weet niet eens of het een natte of een droge is) is veruit de langzaamste in de file.
Een km of 8 geloof ik.
Alle andere automatisch schakelende bakken die ik reed, ik noem het maar even zo voordat er weer iemand begint met "het is geen automaat", gingen zeker harder in de file.
Verder vind ik de DSG verreweg de lekkerste van alle bakken die ik had.
De Mercedes bak kwam een heel eind in de richting maar was toch duidelijk een generatie ouder, en geen dubbele bak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door PMT » zo 10 jun 2018 10:33

Ik geniet nu ook al ruim 2 jaar van mijn eerste DSG, wat een genot. Helaas onderweg naar het zuiden vanwege de tientallen k.. baustelles heel wat moeten kruipen. Maar oh zo heerlijk minder vermoeiend. Rem los en zonder enige moeite met 1400kg erachter kruipen maar. Voor mij geen handbak meer.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 10:37

Het is ook net wat je gewend bent.
Qua DCT's zijn de bakken van VW verreweg de fijnste waar ik mee gereden heb (die van BMW ken ik niet).

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor conventionele automaten maar het zou voor mij niet doorslaggevend zijn om een auto wel of niet te kopen.

Sommige merken stoppen met DCT's omdat ze terug gaan naar conventionele automaten, vaak ingegeven omdat ze dezelfde aandrijflijnen wereldwijd willen gebruiken en het is gebleken dat Amerikanen niet aan de DCT willen. VW stopt volgend jaar een conventionele automaat in de Jetta in plaats van een DCT.

Het is voor mij heel simpel, tijdens een proefrit moet de bak precies doen wat ik van hem verwacht. Bevalt hij dan, nou dan is het voor mij een goede bak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Paul » zo 10 jun 2018 11:00

BMW is nu de voorwiel aangedreven modellen aan het uitrusten met dct automaten in plaats van de tot op heden toegepaste conventionele.
Ik denk persoonlijk dat dsg automaten steeds meer gaan komen, ze zijn lichter, zuiniger, schakelen sneller en rijden over het algemeen wat sportiever.
In de discussie wat beter is om te trekken meng ik me niet, ik heb daar onvoldoende kennis van.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 12:01

meeder schreef:
zo 10 jun 2018 10:37
...
en het is gebleken dat Amerikanen niet aan de DCT willen.
Ze willen ook - door de bank genomen dan - geen personen auto diesels, downsized motoren of 4 cylinders.

Wat trekvoertuigen aangaat ben ik het met hen eens. Voor een boodschappen autootje weeg ik economische factoren zwaarder - want dat is hun gebruiksdoel - dat mag wel een 2 of 3 cylinder zijn met DCT/DSG.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 10 jun 2018 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 12:05

Je ziet dat verschillende fabrikanten verschillende strategieën kiezen.
De een zet vol in op DCT's waar anderen kiezen voor conventionele automaten.

Volvo gebruikt weer conventionele automaten van Aisin.

Mini gebruikt tegenwoordig een 7-traps DCT behalve voor de JCW uitvoeringen die een 8 traps Aisin automaat meekrijgen.

Ford gaat zoals gezegd weer terug naar conventionele automaten. Voor de Focus 4 die deze maand geïntroduceerd wordt is het een nieuwe 8 traps automaat geworden.

PSA heeft in het verleden de drama robot bak gebruikt en zijn ook weer terug naar een conventionele automaat (ook weer Aisin).

Een DCT heeft als groot voordeel dat hij lichter is en over het algemeen wat efficiënter maar op het gebied van efficiëntie zijn de conventionele automaten al een stuk dichterbij gekomen.

Er zijn zelfs al exotische DCT's die het wegrijgedrag van een conventionele automaat hebben omdat ze naast de dubbele koppeling ook een koppelomvormer gebruiken. (Nissan gebruikt dit bij Infinity).

Voorlopig zullen DCT's, CVT's en conventionele automaten gewoon naast elkaar blijven bestaan. Er is er niet één beduidend beter of slechter dan een ander. Alle constructies hebben voor- en nadelen maar ze staan tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat ze allemaal goed te rijden zijn en allemaal te construeren zijn zodat je er goed en comfortabel een caravan mee kan trekken zonder problemen.

Je merkt tussen de verschillende types zeker verschillen in rijgedrag en je kan een voorkeur hebben voor het één of het ander maar persoonlijke voorkeur is geen uiting van kwaliteit.

Het belangrijkste is dat automaten tegenwoordig heel erg goed zijn en ze steeds beter beschikbaar zijn in veel meer auto's zodat, als je het wil, je lekker met een automaat onderweg kan zijn. Persoonlijk wil ik niet anders meer hoewel ik momenteel zakelijk in een handbak moet rijden.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 12:09

RE.gif Ze hebben die tech te snel op de markt gegooid, en ENORME reputatieschade opgelopen. DCT/DSG is nu besmette tech met een baggerslechte reputatie.

Ik ben met je eens dat dat inmiddels wellicht niet meer terecht is, maar nu is het kwaad al geschied. Zoals vaker ( zoals benzine turbo's ) zal die tech wel een heropleving meemaken voor gezinsauto's ( in sportwagens zullen ze wel blijven, daar hebben ze nut ) over een aantal jaren en verbeterd terugkomen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JPGeetje » zo 10 jun 2018 12:15

Het fenomeen "kruipen" is iets wat naar mijn mening alleen bij conventionele automaten kan voorkomen.
Het is een "bijwerking" van de hydraulische koppelomvormer die ook bij stationair toerental al energie/koppel naar de aandrijflijn stuurt.
(In die koppelomvormer zit standaard altijd slip wat energieverlies oplevert. Daarom zitten er lock-ups op de hogere versnellingen waarbij die slip wordt opgeheven = zuiniger en harder rijden)
Je kunt dan ook niet aangeven met welke snelheid dat kruipen plaatsvindt want dat is afhankelijk van de hoeveelheid energie op dat moment nodig is om de combinatie te doen rollen. Je kunt alleen zeggen dat het langzaaam gaat (kruipen)
Dat kan een beetje bergop 1kmh. betekenen op de vlakke weg kan dat ook 10kmh. zijn en als de weerstand te groot is gaat hij gewoon niet rollen.
Als je het zou moeten definiëren naar een auto waarin koppelingsplaten zitten, zou het in de 1ste versnelling rijden met slippende koppeling het meest in de buurt komen van een dekkende lading, maar hetzelfde is het niet.
DSG geschakelde auto's zitten vol met elektronica die ook voorkomt dat je met een slippende koppeling kan rijden.
Het gaspedaal is niet fysiek verbonden met de gasklep van de motor maar is een regelbare weerstand die de electronica vertelt wat de bestuurder wil.
De elektronica gaat met dat gegeven aan de slag om dat op een correcte manier in de praktijk te brengen en zal de stand van de gasklep koppelen aan de bedrijfsmodus van de koppeling om zodoende de zaak soepel te doen rijden en een verbrande koppeling te voorkomen.
Ook al hebben DSG achtige een korte eerste versnelling (wat ze nodig hebben om de elektronica zijn werk goed te kunnen laten doen), je zult het niet voor elkaar krijgen om die auto met een constante snelheid van 1 kmh. te laten rijden omdat de elektronica dat gewoon niet toelaat.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » zo 10 jun 2018 12:22

RE.gif

niet met 1 km/h maar wel met 6km/h wat de mijne doet, vanochtend nog uitgeprobeerd nav dit topic, zowel op gras als op de verharde ondergrond kruipt hij met een constante snelheid

Peter 1969 schreef:
zo 10 jun 2018 12:09
RE.gif Ze hebben die tech te snel op de markt gegooid, en ENORME reputatieschade opgelopen. DCT/DSG is nu besmette tech met een baggerslechte reputatie.

Ik ben met je eens dat dat inmiddels wellicht niet meer terecht is, maar nu is het kwaad al geschied. Zoals vaker ( zoals benzine turbo's ) zal die tech wel een heropleving meemaken voor gezinsauto's ( in sportwagens zullen ze wel blijven, daar hebben ze nut ) over een aantal jaren en verbeterd terugkomen.
Sorry Peter maar wat een onzin weer, als die bakken een bagger slechte reputatie hebben, zouden ze niet meer verkocht worden en als je kijkt wat er nu aan automaten verkocht wordt in vergelijk met voor deze generatie bakken is het snel duidelijk.

De meeste mensen weten niet eens dat er problemen zijn geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 12:30

RE.gif


(2013)

In de Franse autoweek van vorige week stond toevallig een verhaal over de mening van 300 Franse taxi ondernemers; wat was volgens hun de beste taxi; een top 40.
Beste 3 waren: Prius, Huyndai IX35 en Toypta RAV 4.
Slechtse 3 waren: VW Touran, Skoda Octavia, Fiat Croma.

Ze kappen daar nu ook massaal met DSG want vooral de DSG 7 kan al bij 30.000 km defect zijn; Megatronic kapot a 2.000 euro en bij DSG 7 kunen de kosten oplopen tot 5.000 tot 10.000 euro voor een nieuwe/revisiebak.
Vooral Touran's en Octavia 1.6 TDI zijn zeer problematisch. Een taxi ondernemer was het helamaal zat en ruilde zn 3 Skoda's in voor 3 Prius.


Het is niet voor niets dat fabrikanten daarop terugkomen. Het is mooie techniek....voor heel snelle sportwagens of juist zware trekkers die wat mogen kosten. ( andere materialen )

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 12:49

2013 dus alweer 5 jaar geleden...
Heb je enig idee hoeveel er in 5 jaar gemodificeerd kan worden aan een auto?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Conradi » zo 10 jun 2018 13:05

meeder schreef:
zo 10 jun 2018 12:05
Je ziet dat verschillende fabrikanten verschillende strategieën kiezen.
Klopt. Net zoals motoren worden transmissies vaak door het merk/goep geproduceerd. Dat is lastig voor kleine merken als Volvo. Tegelijkertijd hebben transmissies allerlei technische beperkingen. Zo kan de befaamde ZF 8-traps versnelling alleen worden gecombineerd met achterwielaandrijving. Daarom gebruiken bv BMW en Jaguar ZF, en Volvo niet.
Peter 1969 schreef:
zo 10 jun 2018 12:30
In de Franse autoweek van vorige week stond toevallig een verhaal over de mening van 300 Franse taxi ondernemers....
Laten we meningen en statistiek niet met elkaar verwarren, denk ik dan maar :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan Br » zo 10 jun 2018 13:29

Peter 1969 schreef:
zo 10 jun 2018 12:30
RE.gif


(2013)

In de Franse autoweek van vorige week stond toevallig een verhaal over de mening van 300 Franse taxi ondernemers; wat was volgens hun de beste taxi; een top 40.
Beste 3 waren: Prius, Huyndai IX35 en Toypta RAV 4.
Ik hou me helemaal uit deze discussie, want ik snap er geen ene moer van, maar “on topic” kan ik wel zeggen dat mijn eerste automaat in 45 jaar autorijden een CVT (achtige heb ik begrepen, want Toyota heeft hier weer zo zijn eigen invulling aan gegeven) zeer goed bevalt en zeker met caravan er achter byzonder rustgevend is.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 13:35

meeder schreef:
zo 10 jun 2018 12:49
2013 dus alweer 5 jaar geleden...
Heb je enig idee hoeveel er in 5 jaar gemodificeerd kan worden aan een auto?
Ja en dat ontken ik niet. Maar het kan te laat worden geacht als grote getallen klanten zo'n techniek beginnen te vermijden vanwege de reputatie toen het op de markt kwam in onbetrouwbare versie.

Wat betreft dit forum is het ook nuttig dit te bespreken : velen kopen geen neiuwe DCT/DSG maar oudere auto's waar die onbetrouwbare techniek nog in zit. De indruk die zij hebben van DCT/DSG zou dan onterecht meeliften op de verbeteringen die HUN auto NIET heeft.

RE.gif

CVT is echt heel wat anders, dat is een solide en technisch erg betrouwbare techniek. Enige puntje is dat veel mensen moeten wennen aan de motortoerentallen die anders zijn dan bij een gewone versenllingsbak. Maar dat is dan ook het enige.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 10 jun 2018 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 jun 2018 13:37

Precies Jan Br,
Ik heb vier schillende automatische bakken gehad en allemaal deden ze wat ze moesten doen.
En ook de huidige negen bak voldoet ondanks de negatieve praat van onze Wiki.....
En bij mij moet er echt gewerkt worden en niet van dat rustige geneuzel.....had het maar geen auto moeten worden


Gelukkig lezen de meeste caravanners hier niet mee, de meeste zouden het niet begrijpen en uit angst geen automaat kopen. Of erger: de hele zooi de deur uit donderen om weer rustig te kunnen slapen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan Br » zo 10 jun 2018 13:49

RE.gif nee een automaat is bij mij een blijvertje
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 17:31

Jan van Vijven schreef:
zo 10 jun 2018 13:37



Gelukkig lezen de meeste caravanners hier niet mee, de meeste zouden het niet begrijpen en uit angst geen automaat kopen. Of erger: de hele zooi de deur uit donderen om weer rustig te kunnen slapen.
Volkomen overbodig zoveel negativiteit :

- met klassieke automaten is niets mis ( wat hoger verbruik maar moderne hebben lockup in bijna alle versnellingen )
- Met CVT is niets mis ( wennen aan toerentallen die bij een normale schakelbak anders gaan )
- Met DCT/DSG is niets mis indien gekoppeld aan een koppelomvormer of (hulp) e motor. ( alleen nieuwe/zeer recente auto's )

Keus genoeg mrgreen.gif

En oudere VAG's of Fords kun je ook best rijden, maar die hebben zo nu en dan dure revisies nodig ( buiten garantie dat is ) zowel voor hun "fietsketting" distributie techniek als voor hun DSG techniek, die beide niet meer zo worden toegepast.

En hoe lang rij jij zo'n auto Jan ? Je trapt zo'n kar natuurlijk net de deur uit voordat gebrekkige technologie zich begint te wreken, en zadelt de ongelukkige na jou ermee op. Dat is niet bepaald een aanbeveling voor mede caravan trekkers. Aanraders zijn auto's die na 20 jaar nog rondrijden met hun orginele motor en versnellingsbak. Bewezen betrouwbaarheid....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 10 jun 2018 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » zo 10 jun 2018 17:43

Peter 1969 schreef:
zo 10 jun 2018 17:31

- Met DCT/DSG is niets mis indien gekoppeld aan een koppelomvormer of (hulp) e motor. ( alleen nieuwe/zeer recente auto's )
WTF is dit nou weer!?
Indien gekoppeld aan een Emotor?

Ding functioneert perfect en voorlopig wil ik niets met een Emotor in een auto te maken hebben!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » zo 10 jun 2018 17:46

RE.gif RE.gif

met de overige DSG's is ook niets mis, met jou uitspraken daarentegen is heel veel mis, hou eens op met die stemmingsmakerij heel de tijd, ik durf te wedden dat je nog nooit zelf een DSG hebt gehad whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan Br » zo 10 jun 2018 17:56

RE.gif RE.gif
De hier genoemde Jan ben ik niet toch en Jan van Vijven zit zo ook niet in elkaar, dus .......
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Conradi » zo 10 jun 2018 18:10

arnovariante schreef:
zo 10 jun 2018 17:43
[Ding functioneert perfect en voorlopig wil ik niets met een Emotor in een auto te maken hebben!
Je weet niet wat je mist :wink:
De e-motor is juist perfect voor start/stop en filerijden, want dan staat de verbrandingsmotor gewoon uit. Ik heb de 8-traps AW automaat - m'n eerste automaat en héél tevreden - maar kruipen en dat soort dingen komt 'ie niet aan toe, dat doet de e-moter. Icm pilot assist hoef je trouwens in de file zelf helemaal niets mee te doen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 jun 2018 18:20

Zucht......na twintig jaar bewezen....niemand koopt zo’n auto en verwacht serieus nog lang zonder kosten te rijden, indien wel dan heb je mazzel!!

......toch een beetje een bedenkelijke opmerking over dat eruit trappen, wees toch eens blij dat ik hem voor de volgende eigenaar heb ingereden en dan heeft deze hem ook nog eens voor een prikkie.
Maar ik geef geen garantie en laat ook geen onderhoud plegen voor verkoop, de banden zullen ook aan vervanging toe zijn! Ja, ik ben erg, gelukkig doen andere dat veel beter waardoor onze Peter nooit een buil kan vallen....!!
Die “ongelukkige” die mijn slachtoffer is heeft dan wel pech....helaas!!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » zo 10 jun 2018 18:26

@ Conrad,
Met een XC90 T8 zou ik nog wel kunnen leven denk ik.
whistle.gif whistle.gif

Kasper

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Kasper » zo 10 jun 2018 19:08

Nogmaals, ik wil geen olie op het vuur gooien, maar ik vind dat een automaat zoals ik heb, het perfect doet, ook in de bergen. Steile hellingen, haarspeldbocht en al het andere wat we niet in ons land hebben, doet deze automaat perfect wat ik van hem vraag en het interesseert mij geen ene moer wat voor type en andere onmogelijkheden en onvolkomenheden er zijn, hij doet het perfect, ook met de caravan! thumbup.gif En daar ging het mij om. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”