Automaat of handgeschakeld

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Morgoth » vr 16 nov 2018 10:01

Ik rij al jaren met een automaat. Vooral veel gereden met een dikke V8 automaat. Die trok echt alles.

In 2009 een hybride Toyota Prius genomen. Die CVT beviel me totaal niet. De motor loeide als een stofzuiger als je een beetje vermogen vroeg. In 2012 overgestapt naar een Opel Ampera. Ook CVT maar anders afgesteld. Deze loeit nauwelijks. Omdat deze auto prima beviel in 2015 een nieuwe Ampera gekocht. Nu heb ik een Hyundai Kona electric besteld. Die komt volgend jaar.
Wat hebben al deze auto's gemeen? Juist, ze mogen niks trekken. Daarom hebben we voor de caravan een Hyundai Tucson uit 2009. Handgeschakeld. Wat een ellende als je een automaat gewend bent!
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » vr 16 nov 2018 10:46

Jakkemeiner schreef:
vr 16 nov 2018 08:49
Ik rij als vrijwilliger nu 10 jaar op een MB Sprinter rolstoelbus. Die heeft inmiddels ruim 300.000km gelopen zónder spoelen.
Hoezo altijd spoelen?
@Micky, onderbouwing verwacht je toch niet van mij scratch.gif
Misschien dat je bij Toyota te rade kunt gaan knipoog.gif
Mercedes adviseert voor de sprinter automaat wel verversen en/of spoelen, misschien is het wel gebeurd zonder dat ze jou als bestuurder verteld hebben wat ze allemaal laten doen.
Maar het gaat er niet eens om of het geadviseerd wordt of niet, het is gewoon veel verstandiger om het wel te laten doen, helemaal als je regelmatig zwaar trekt.
bij de sprinter ben je voor €299,- klaar bij de officiële dealer als aanvulling op de grote beurt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » vr 16 nov 2018 12:05

Ik regel het onderhoud, niet nodig is het antwoord op mijn vragen ook hier. Er zijn zo'n 20 Sprinters in onderhoud. We doen het dus niet; mijn RAV4 wordt ook niet gespoeld, ook niet door specialisten die heel graag spoelen, ze spoelen geen CVT van de RAV. ik houd er maar over op mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » vr 16 nov 2018 12:59

Thumb.gif


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » vr 16 nov 2018 13:28

arnovariante schreef:
za 30 jun 2018 10:05
Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Gezapig en sloom..
Ik rij er al 50 jaar mee.
Heb dat nooit zo ervaren.
De eerste waar ik mee reed (V8 Diplomat) schakelde maar 1 keer..maar 2 versnellingen.
De tweede Diplomat had er 3.
Wat een fijne auto's waren dat..ik wou dat ik er nu nog eentje had. In die tijd (jaren 60) erg ondergewaardeerd.
Gebruikt kocht je die dingen voor een habbekrats. Als je er nu nog eentje kunt vinden betaal je een vermogen.
Daarna veel Amerkanen gehad. Er kwamen steeds meer versnellingen bij. Nog nooit enig probleem met die versnellingsbakken gehad..met altijd zwaar trekken.
Voor mij is er niks degelijkers te vinden dan een Amerikaanse versnellingsbak.
Mits er een goede oliekoeler op zit.
Die ik nu rij schakelt als een F1 auto..8 keer en vloeiend.
Met the pedal to the metal binnen 7 sec. naar 100.
Kan ik niet echt gezapig of sloom noemen. :lol:
Dat waren die 2 en 3 bakken ook niet.
Door het enorme koppel gingen die met een paar ton erachter ook prima van de plaats.
Wel heel dorstig..1 op 3 op LPG als je rustig reed.. 1 op 2 was meer gangbaar.
Maar dat kostte ook niks..omgerekend in euro een cent of 5..
Wat was het leven mooi in de sixties.. blij.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » vr 16 nov 2018 17:01

RE.gif
Jij hebt natuurlijk altijd auto's gehad met veel PK's en waarschijnlijk een V8.
Met veel koppel merk je die tekortkomingen minder denk ik.

Mijn eerst Amerikaanse bak ervaring was in een gehuurde Chrysler Le Baron 3.3 V6, dik 3 weken mee door Californië, Arizona en Nevada getoerd.
De 2e was in onze eigen Chrysler Grand Voyager, misschien wel met dezelfde motor en bak.
3.3 V6 met een 4 + overdrive bak, 180 PK was dat geloof ik.
Die 180 PK vind ik al belachelijke cijfers voor een 3.3 V6.
Klinkt stoer maar stelt niets voor natuurlijk, zeker niet voor een auto van 2100 kg leeg.
Als we met die Chrysler onderweg waren naar boord, met 4 grote kerels, bagage en boodschappen, was het op de hellingen rond Koblenz altijd een drama.
Als je van achter een vrachtwaggel kwam en moest versnellen naar 120/140 ging dat niet echt van harte.
Als je gas gaf schakelde de bak terug naar de 3e versnelling, met veel tering herrie als gevolg.
En als die herrie nu een serieuze versnellingen als reactie had, maar nee, echt een drama.
Zelfs op een vlakke snelweg moest je met fluwelen voet gas geven anders schakelde de bak niet naar 4 maar naar 3, met diezelfde tering herrie als gevolg.
Wat was ik blij met die Mercedes Rlang daarna......
Origineel maar 10 PK meer (later getuned naar 220 PK) maar een totaal andere karakteristiek.
blij.gif

De V8 met moderne bak in de GMC Yukon XL die we afgelopen zomer hadden gaf uiteraard een heel andere ervaring!
Fluweel zacht schakelen en ook de overschakeling van 4 naar 8 cilinders voelde je echt niet.
Heerlijke auto, met een draaicirkel die veel kleiner was dan met de VW T6!
Toch denk ik niet dat de 2.0 TDI 204 PK in de T6 veel onder doet voor die machtige V8 in de GMC als je ze naast elkaar zet op die hellingen rond Koblenz.
Wat gaat die T6 de helling op als je van achter een vrachtwaggel komt, spectaculair gewoon!
Alleen de echt serieuze Duitse wagens met veel meer kracht en minder gewicht overtreffen dat.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Leo45 » za 17 nov 2018 19:17

Prive rij ik een een T4 uit 2002 een 2.5TDI automaat, die kocht ik bij 230000 km met een versleten bak.
laten reviseren en het rijdt perfect.

Via mijn werk inmiddels 2 T5-jes met DSG gehad allebei kregen ze problemen rond de 200000 km, ik weet niet waarom maar ergens heb ik het idee dat bij VAG de 200000 een grens is waar de boel is afgeschreven.
En ja beide auto's zijn volgens het boekje onderhouden.

Nu rij ik inmiddels een jaar in een MB Sprinter automaat maar die is nog zo nieuw dat ik nog geen oordeel kan geven, alleen het schakelen van P-R-N-D vind ik harkerig verlopen dat zou in de moderne tijd beslist beter moeten kunnen.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » za 17 nov 2018 20:11

Als je bak een mechanische keuze heeft voor de stand dan kan dat inderdaad wat hakerig aanvoelen. Bij de bakken waar de keuzehendel elektronisch verbonden is met de bak gaat het vaak veel soepeler.
Bij onze Ford C-Max gaat het ook een beetje hakerig maar niet storend.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » wo 12 dec 2018 09:00

Jakkemeiner schreef:Ik regel het onderhoud, niet nodig is het antwoord op mijn vragen ook hier. Er zijn zo'n 20 Sprinters in onderhoud. We doen het dus niet; mijn RAV4 wordt ook niet gespoeld, ook niet door specialisten die heel graag spoelen, ze spoelen geen CVT van de RAV. ik houd er maar over op mrgreen.gif
Mijn dealer zei exact hetzelfde, ik vind het lastig aan de ene kant dacht ik ik heb geen klachten dus niet aankomen aan de andere kant dacht die olie is natuurlijk ook een keer op.

Dus toch de bak laten spoelen met de gs manier (gerrie slot waar Chris het over had) ik had geen klachten maar nu wel een veel soepelere automaat, het verschil is echt groot.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » wo 12 dec 2018 09:34

RE.gif

Het verschil is gewoon enorm, en ach eigenwijze mensen doen het dan maar niet, slimme mensen wel mrgreen.gif :lol:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JRijkmans » wo 12 dec 2018 17:48

Wat het probleem voor ons, caravantrekkers kan zijn is dat als je in b.v. in een file terecht komt en je krijgt een behoorlijke helling dan kan het voorkomen dat door het vele optrekken en weer afremmen de olie in de versnellingsbak te warm wordt en dus " verbrand ". Dan is dus de smerende werking weg en dat is dan vragen om problemen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » wo 12 dec 2018 19:41

Dat klopt Jan.
Niet bij alle soorten automaten overigens.
In ieder geval wel als er een koppelomvormer in zit.
Sommige merken monteren tegelijk met een trekhaak om die reden dan ook meteen een grotere oliekoeler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JRijkmans » do 13 dec 2018 16:48

RE.gif
Ja die oliekoeler wordt bij volvo ook aangeraden als je veel met zware aanhangwagens rijd, Ik heb hem er niet onderzitten. Misschien iets voor de toekomst. [kerstweetniet.gif]
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » do 13 dec 2018 16:49

Ik heb die oliekoeler voor de aanhanger, maar heb maar 3km met caravan erachter gereden en verser nog niet. Dus kan er nog niks over zeggen.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JRijkmans » do 13 dec 2018 17:14

Erwin, wat kost zo'n inbouw?
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door witjesm » do 13 dec 2018 17:16

Ik heb 5 BMW's achter elkaar gereden met een automaat en nu recent een RR met automaat maar heb in al die tijd nooit een hete bak gehad. Waar ligt dat dan aan?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » do 13 dec 2018 17:21

JRijkmans schreef:Erwin, wat kost zo'n inbouw?
Geen idee bij de koop ingesloten.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » do 13 dec 2018 17:32

witjesm schreef:
do 13 dec 2018 17:16
Ik heb 5 BMW's achter elkaar gereden met een automaat en nu recent een RR met automaat maar heb in al die tijd nooit een hete bak gehad. Waar ligt dat dan aan?
Mensen met een zware rechter voet misschien?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JRijkmans » do 13 dec 2018 17:39

Witjesm, Ik heb ook nog nooit verbrande olie gehad, maar omdat het aangeraden wordt bij veel rijden met zware aanhangwagens was ik wel nieuwsgierig naar een eventuele inbouw van zo'n koeler.
Jakkemeiner, Het gebeurt vaak bij veel filerijden in de bergen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » do 13 dec 2018 21:20

witjesm schreef:
do 13 dec 2018 17:16
Ik heb 5 BMW's achter elkaar gereden met een automaat en nu recent een RR met automaat maar heb in al die tijd nooit een hete bak gehad. Waar ligt dat dan aan?
Misschien wel omdat je het volledige vermogen van je auto's nooit volledig en lang achter elkaar hebt hoeven aanspreken met een zware aanhanger achter de auto ? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door erichendri » do 13 dec 2018 22:31

Bij veel optrekken kan de olie warm worden door slip.
Maar al een tijdje wordt er al vrij vlot een lock-up ingeschakeld
en is er geen slop meer.
Ik heb ook nooit een "at hot" lampje gezien, ook niet na een paar km
klimmen in zijn 1 met 4000 rpm bij 35° celsius met de sleurhut erachter.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » do 13 dec 2018 22:35

RE.gif

ik dus ook niet, ook niet met de Audi A6 Allroad V6 TDI Tiptronic automaat (met koppelomvormer) uren lang in de file op de Fernpasstrasse omhoog bij 38 graden, wel werd toen de airco soms uitgeschakeld, wat ik persoonlijk ook niet echt tof vond.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » do 13 dec 2018 23:28

Airco schakelt bij sommige auto’s ook uit bij veel vermogens vraag. Ook heel irritant.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan van Vijven » do 13 dec 2018 23:44

RE.gif

Dan heb je te weinig vermogen, dus worden keuzes gemaakt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » do 13 dec 2018 23:53

Een van vorige auto’s deed dit eigenlijk al best snel en was best een redelijke motorisering voor de auto. Maar anders neem je nooit wat nieuws.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”