Automaat of handgeschakeld

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » za 30 jun 2018 10:05

Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jeroent83 » za 30 jun 2018 10:50

Automaat is heerlijk, ik zou niet meer anders willen wel zit er een groot verschil in hoor.
Tis maar net wat je voorkeur heeft.

Voor mij heeft toch wel de voorkeur,
ZF, heb ik nu dus is prima lekker smooth. met trekken gaat het prima, alleen moet ik hem wel in de power stand zetten anders blijft hij maar schakellen.
DSG, ook smooth, maar hoor "verhalen" over caravan trekken (wat hier van waar is laat ik in het midden, ik vond het een fijne automaat ook erg smooth) helaas ging hij in de octavia na 70k stuk. (was lease dus heeft niets gekost.)
CVT ook erg smooth degelijk, alleen een beetje vreemd rijden, op vol vermogen blijft de toerenteller gewoon max staan en heb je niet echt schakel momenten. in de Nissan tino gehad, met caravan reed verder prima.

De ford vond ik vreselijk, daar zat echt vertraging tussen elk schakel moment, niet mee te rijden. volgensmij was dat een gerobotiseerde handbak.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Volvodriver

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Volvodriver » za 30 jun 2018 11:06

Privé rijd ik nu 10 jaar automaat. Vanaf eind dit jaar zal het bedrijfsvehikel ook automaat zijn. Dat is een eerste levensbehoefte bij autorijden geworden.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » za 30 jun 2018 11:31


Jeroent83 schreef: De ford vond ik vreselijk, daar zat echt vertraging tussen elk schakel moment, niet mee te rijden. volgensmij was dat een gerobotiseerde handbak.
Welke Ford heb je met automaat gereden dan? Volgens mij heeft Ford alleen in de Transit een gerobotiseerde handbak gebruikt. Verder zijn het conventionele automaten, CVT's en DCT's die Ford gebruikt heeft.



Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jeroent83 » za 30 jun 2018 11:45

RE.gif
Dit was een Fiesta 1.4
Durashift EST
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » za 30 jun 2018 11:56

Robot bak heb ik jaren geleden eens in proef gereden met een 7 persoons Citroën Picasso.
Afschuwelijk vond ik het!

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » za 30 jun 2018 13:50

@Jeroen
Dat was inderdaad een robot bak. Ik wist niet dat ze die in de Fiësta geleverd hebben. Weer wat geleerd :)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door WillyL » za 30 jun 2018 17:31

Weer terug van een weekje Lauwersoog, maar op terugweg redelijk, lees VEEL, file, vooral rondom Utrecht. Wat een genot die automatische bak, en inderdaad een heel kleine of korte eerste versnelling.
Nu weet ik niet wat voor een automaat in de huidige B200 zit, het is een 7-bak, met bij mijn weten 2koppelingen, maar meer details heb ik niet.
Hij rijdt zoetjes met de 1350KG zware caravan aan de haak. BTW! 8.3l/100km, dat was minder dan met de vlotte rit tijdens he heenreis, toen zaten we ron de 9l. Gemiddeld van de reis 8.5 l/100km. Snelheid op snelwegen 80-90.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » za 30 jun 2018 17:39

B-klasse heeft een DCT inderdaad. Is het een benzine of een diesel?

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Re di Coppi » za 30 jun 2018 20:43

arnovariante schreef:
za 30 jun 2018 10:05
Straks wil je niet anders meer!
Ik ben wel benieuwd hoe de moderne Amerikaanse bakken schakelen, mijn Amerikaanse ervaringen dateren van even geleden, toen was het allemaal wel erg gezapig en sloom.
Vergeleken met een Europese automaat vind ik het nog steeds ruk. Ik rij steeds in verschillende huurauto’s in de US maar de karaketeristiek is nog steeds sloom, zowel qua acceleratie als gasrespons. Ook schiet de toeren eerst de hoogte in, na de gezapige gasrespons, voordat er een acceleratie waar te nemen valt. Zelfs in de Jeep Compass Trailhawk 4x4 met (inderdaad) de 9xtraps automaat, is dit gedrag waar te nemen.
Dus succes straks nu je DSG gewend bent mrgreen.gif
Ach, andere kant, je zal langere stukken op de snelweg rijden, je hebt vakantie dus het zal allemaal wel. De US onderstel, automaat, en linkerspiegel is ruk maar ik vond het leuk om steeds een andere huurauto te hebben en daar in het Yankee-land te zijn en rijden.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » za 30 jun 2018 20:53

RE.gif
Snelweg zullen we niet of nauwelijks rijden.
De enige in de wijde omtrek is van Vancouver naar Kamloops.
En die route nemen we niet.
Wij gaan veel noordelijker.
Vanaf Vancouver Island met de ferry naar Powell River, dan nog 2 ferries richting Whistler.
Vanaf Whistler richting 100 mile House en dan verder richting Jasper.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Re di Coppi » di 10 jul 2018 08:00

V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » do 15 nov 2018 14:39

Jakkemeiner schreef:
do 4 jan 2018 16:23
Ik Googlede eens op spoelen en kwam bij de Ford dealer in Haalderen terecht. Die meldde mij dat voor mijn auto spoelen ook moest bij 80.000km net als bij de VW Golf met CVT awhoea.gif
Toch maar eens contact gezocht met gerenommeerde bedrijven die automaat bakken reviseren en kunnen spoelen: dank voor de goede raad maar de CVT van mijn auto hoeft, kan en mág niet gespoeld worden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door karelV » do 15 nov 2018 14:46

@Jakkemeiner

Heb ik ook last van met mijn Dodge Ram.
Heb ook navraag gedaan bij de Dodge garage/dealer in Erp en daar zeiden ze dat de bak ook NIET gespoeld mag worden, alleen maar ververst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » do 15 nov 2018 15:57

RE.gif

Mijn bak is wel gespoeld Karel.
Voor het spoelen wat hakerig en nam niet lekker op.
Na het spoelen is hij weer boterzacht.
Mijn bak is een gewone 6 traps automaat, geen DSG dus.
De DSG bakken in de Volvo's zijn uit het Ford tijdperk, en hebben veel klachten, de Geartronic automaat niet.
Vandaar mijn keuze voor deze bak.

Adres is waar vele Volvo rijders heengaan, ook hier van het forum weet ik er.
Gerrie Slot in Uden, heel bekend bij Volvo rijders.
Maar hij doet veel meer dan alleen Volvo..
Bellen kost niks, vragen kan je altijd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » do 15 nov 2018 17:24

karelV schreef:
do 15 nov 2018 14:46
@Jakkemeiner

Heb ik ook last van met mijn Dodge Ram.
Heb ook navraag gedaan bij de Dodge garage/dealer in Erp en daar zeiden ze dat de bak ook NIET gespoeld mag worden, alleen maar ververst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik had geen last van de bak, maar van sommige antwoorden hier, dat je altijd moet spoelen en niet pas als er klachten zijn; en dat gaat dus voor sommige bakken niet op mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » do 15 nov 2018 21:14

RE.gif

is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang" knipoog.gif

Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden scratch.gif
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris knipoog.gif

ben benieuwd naar de onderbouwing thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Stef » do 15 nov 2018 21:30

RE.gif

Hoi Micky,

Dit verversen van de motorolie met bijbehorende filters heeft voornamelijk te maken met het feit dat de olie in een verbrandingsmotor zit , waarbij voornamelijk de toevoegingen ( dopings ) onder hele zware omstandingheden op raken !

Bij versnellingsbakken / achterassen / tussenbakken , komt de olie niet in de buurt van verbrandingen .
Alleen smeringen en misschien wat hogere temperaturen.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » do 15 nov 2018 22:20

RE.gif

weet ik Stef aflower.gif , maar toch worden ook de olies in de bakken, differentieel en bijv. zoals bij mijn 4Motion in de haldex vervangen, deze hebben ook allemaal geen contact met de/een verbrandingskamer, maar zijn wel allemaal aan slijtage onderhevig, de meeste fabrikanten schrijven ook daar een oliewissel voor, sommigen eerst niet en nu wel.
Als je dit dan meeneemt en kijkt hoe de ervaringen zijn na het vervangen van olie in bijv. een automaat (en dan met name het gedrag van de bak na de wissel) kun je heel simpel concluderen dat het wel degelijk nut heeft, ongeacht wat er geadviseerd wordt.
Levenslang is voor een fabrikant vaak 180k en voor de bereider/eigenaar 350k (als voorbeeld).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » vr 16 nov 2018 00:13

Micky schreef:
do 15 nov 2018 21:14
RE.gif

is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang" knipoog.gif

Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden scratch.gif
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris knipoog.gif

ben benieuwd naar de onderbouwing thumbup.gif
Een CVT schakelt niet en is dus echt anders dan een Volvo/VAG ed bak, wellicht is dat een reden dat het niet kan/hoeft/mag.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » vr 16 nov 2018 00:17

Mee eens..maar er zijn een aantal soorten automatische versnellingsbakken.
Die qua techniek veel van elkaar afwijken.
Ik geloof best dat het voor de ene bak nut heeft om te spoelen en voor een andere totaal niet.
Ik kan me automatische versnellingsbakken herinneren waar zelfs totaal geen olie in zat.
De eerste CVT 's bijv.
2 dubbele schijven met een riem ertussen..
Ook kan je een DSG bak totaal niet vergelijken met een bak met een koppelomvormer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » vr 16 nov 2018 00:43

Jakkemeiner schreef:
vr 16 nov 2018 00:13
Micky schreef:
do 15 nov 2018 21:14
RE.gif

is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang" knipoog.gif

Even serieus, kun jij verklaren waarom jij elke 15-20? K km naar de garage moet voor verse motorolie filters en een beurt? (ik elke 30k maar weet niet exact hoe lang Toyota mag)
terwijl er olie in je bak zit die vergelijkbare temperaturen en belasting meemaakt waarvan ze zeggen dat het niet vervangen hoeft te worden scratch.gif
die olie in jouw bak is niet beter dan die in de bak van bijv. Chris knipoog.gif

ben benieuwd naar de onderbouwing thumbup.gif
Een CVT schakelt niet en is dus echt anders dan een Volvo/VAG ed bak, wellicht is dat een reden dat het niet kan/hoeft/mag.
de Multitronic bak van Audi is een CVT bak, waarbij wel olie vervangen kan/mag/moet worden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RogerS » vr 16 nov 2018 03:51

Micky schreef:
do 15 nov 2018 21:14
is maar net hoe je het bekijkt, VAG heeft ook heel lang verkondigd dat de bakken levenslange olie hadden, de vraag is of was dan, "wat is levenslang" knipoog.gif
Ik weet wel dat "levenslang" bij VAG & PON een stuk korter duurt dan mijn begrip van "levenslang". boos.gif
Maar ja 1 dag is bij een eendaags vlieg ook "levenslang". awhoea.gif
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » vr 16 nov 2018 08:08

RE.gif

volgens mij geldt dat voor iedereen, elke auto kan makkelijk 3 ton rijden, maar niet op dezelfde bakolie knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » vr 16 nov 2018 08:49

Ik rij als vrijwilliger nu 10 jaar op een MB Sprinter rolstoelbus. Die heeft inmiddels ruim 300.000km gelopen zónder spoelen.
Hoezo altijd spoelen?
@Micky, onderbouwing verwacht je toch niet van mij scratch.gif
Misschien dat je bij Toyota te rade kunt gaan knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”