Er staat technisch gezien zoveel onzin dat het weinig zin heeft om daarop te reageren.Peter 1969 schreef:Je bent iets te kort door de bocht lees ik net....Citrorob schreef:@ Peter 1969
......Daarom hebben veel automaten tegenwoordig geen koppelomvormer meer.
Met de vele korte versnellingen is dat ook niet meer nodig.....
......Als 1969 wat zegt over je leeftijd dat ben ik toch een paar jaartjes ouder en verbaasd het mij hoe extreem je in het verleden leeft.
Zoals ik nu lees is DSG voor de gemiddelde consument bedoeld als een brandstof besparings maatregel om de verliezen in conventionele automaten te omzeilen, samen met de 6 en 7 traps versnellings bak. Het kan niet los gezien worden van downsizing en de eco trend.
Ik was inderdaad op het verkeerde been gezet, ik dacht dat DSG met prestaties van doen had ( zoals in de racerij ) maar dat is alleen voor Bugatti's en bepaalde Audi's zo, maar hun DSG's zijn fors duurder en een uitzondering op algemene DSG's.
Topsegment merken en modellen gebruiken echter nog steeds torque converters vanwege comfort en het feit dat algemene DSG limieten heeft in vermogen en koppel dat het aankan. Die auto's hebben natuurlijk altijd zware motoren. De rol van de torque converter is dus nog niet uitgespeeld in moderne auto's. Denk ook niet dat Amerikanen, of auto's bedoeld voor de wereldmarkt veel DSG gebruiken....Van Aziaten zie je nu al meer CVT. ik ben ook benieuwd wat voor een kosten eigenaren van gebruikte exemplaren moeten maken als die dubbele koppelingsplaten op zijn....en wat dat betekend voor de inruil/afschrijving. Ik sta vooralsnog niet in de rij ( en heb al zo'n halfautomaat die is zeker minder comfortabel is dan mijn volautomaat, maar idd erg zuinig )
Bovendien zijn de 3 stages die een torque converter doorloopt vanaf stall state voor een trekker nog steeds erg nuttig. Daarom kruipen zulke auto's ook met stationair toerental gewoon tegen hellingen op.....de extra kracht die zo'n torque converter opwekt juist bij stilstand en wegrijden is iets wat een caravan trekker goed kan gebruiken bij wegrijden tegen hellingen met een caravan.
Er stond ook dat te verwachten is dat de hand geschakelde bak verdwijnt in de toekomst. Dat omdat er steeds meer versnellingen komen ( >9 ) die snel en soepel moeten worden geschakeld en dat is het domein van de (half) automaat. TS kan daar rekening mee houden.....als het zover is, zijn hand geschakelde auto's ( met "maar" 5-6 versnellingen ) wellicht minder waard bij inruil. Maar ja...dat is met verbrandingsmotoren wellicht ook zo als de E-trend doorzet.
Maar toch.
DCT-automaten worden in de VS (i.i.g. Ford), Europa (bijna alle fabrikanten hebben er wel één) en Azië ( i.i.g. Honda en KIA) gebruikt zonder koppelomvormer.
Het met stationair toerental kruipen zie je steeds minder automaten doen en ontkoppelen volledig bij stilstand om minder brandstof te gebruiken.
Kijk even bij http://www.gerritspeek.nl/auto/gs-autos ... akken.html voor de verschillen in automaten maar ook daar is al veel oud en achterhaald omdat geloof ik sinds 2011 niet meer is bijgewerkt. De eerste DSG bakken waren zoals deze schrijver ook stelt wat harkerig maar dat is inmiddels verleden tijd net als de keuze van de schakelmomenten van de bak.
DCT - DSG automaat met koppelomvormer heb ik nog niet gezien maar ik geef graag mijn ongelijk toe als je hem kunt aanwijzen. Een DCT zou er immers twee nodig hebben en het doel volledig voorbijschieten.
Dat er limieten zien aan het vermogen en koppel voor een DSG zal wel meevallen daar de Bugatti's met minimaal 1001pk voor de tamste ook een DSG-bak hebben.
Succes met je eigen sprookjes.