Automaat of handgeschakeld

Citrorob

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Citrorob » ma 8 jan 2018 15:54

Peter 1969 schreef:
Citrorob schreef:@ Peter 1969

......Daarom hebben veel automaten tegenwoordig geen koppelomvormer meer.
Met de vele korte versnellingen is dat ook niet meer nodig.....


......Als 1969 wat zegt over je leeftijd dat ben ik toch een paar jaartjes ouder en verbaasd het mij hoe extreem je in het verleden leeft.
Je bent iets te kort door de bocht lees ik net....

Zoals ik nu lees is DSG voor de gemiddelde consument bedoeld als een brandstof besparings maatregel om de verliezen in conventionele automaten te omzeilen, samen met de 6 en 7 traps versnellings bak. Het kan niet los gezien worden van downsizing en de eco trend.

Ik was inderdaad op het verkeerde been gezet, ik dacht dat DSG met prestaties van doen had ( zoals in de racerij ) maar dat is alleen voor Bugatti's en bepaalde Audi's zo, maar hun DSG's zijn fors duurder en een uitzondering op algemene DSG's.

Topsegment merken en modellen gebruiken echter nog steeds torque converters vanwege comfort en het feit dat algemene DSG limieten heeft in vermogen en koppel dat het aankan. Die auto's hebben natuurlijk altijd zware motoren. De rol van de torque converter is dus nog niet uitgespeeld in moderne auto's. Denk ook niet dat Amerikanen, of auto's bedoeld voor de wereldmarkt veel DSG gebruiken....Van Aziaten zie je nu al meer CVT. ik ben ook benieuwd wat voor een kosten eigenaren van gebruikte exemplaren moeten maken als die dubbele koppelingsplaten op zijn....en wat dat betekend voor de inruil/afschrijving. Ik sta vooralsnog niet in de rij ( en heb al zo'n halfautomaat die is zeker minder comfortabel is dan mijn volautomaat, maar idd erg zuinig )

Bovendien zijn de 3 stages die een torque converter doorloopt vanaf stall state voor een trekker nog steeds erg nuttig. Daarom kruipen zulke auto's ook met stationair toerental gewoon tegen hellingen op.....de extra kracht die zo'n torque converter opwekt juist bij stilstand en wegrijden is iets wat een caravan trekker goed kan gebruiken bij wegrijden tegen hellingen met een caravan.

Er stond ook dat te verwachten is dat de hand geschakelde bak verdwijnt in de toekomst. Dat omdat er steeds meer versnellingen komen ( >9 ) die snel en soepel moeten worden geschakeld en dat is het domein van de (half) automaat. TS kan daar rekening mee houden.....als het zover is, zijn hand geschakelde auto's ( met "maar" 5-6 versnellingen ) wellicht minder waard bij inruil. Maar ja...dat is met verbrandingsmotoren wellicht ook zo als de E-trend doorzet.
Er staat technisch gezien zoveel onzin dat het weinig zin heeft om daarop te reageren.
Maar toch.

DCT-automaten worden in de VS (i.i.g. Ford), Europa (bijna alle fabrikanten hebben er wel één) en Azië ( i.i.g. Honda en KIA) gebruikt zonder koppelomvormer.
Het met stationair toerental kruipen zie je steeds minder automaten doen en ontkoppelen volledig bij stilstand om minder brandstof te gebruiken.

Kijk even bij http://www.gerritspeek.nl/auto/gs-autos ... akken.html voor de verschillen in automaten maar ook daar is al veel oud en achterhaald omdat geloof ik sinds 2011 niet meer is bijgewerkt. De eerste DSG bakken waren zoals deze schrijver ook stelt wat harkerig maar dat is inmiddels verleden tijd net als de keuze van de schakelmomenten van de bak.
DCT - DSG automaat met koppelomvormer heb ik nog niet gezien maar ik geef graag mijn ongelijk toe als je hem kunt aanwijzen. Een DCT zou er immers twee nodig hebben en het doel volledig voorbijschieten.

Dat er limieten zien aan het vermogen en koppel voor een DSG zal wel meevallen daar de Bugatti's met minimaal 1001pk voor de tamste ook een DSG-bak hebben.

Succes met je eigen sprookjes. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36251
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » ma 8 jan 2018 16:05

mrgreen.gif mrgreen.gif
soms he..

AUTOMAAT !!!! sinds een paar maanden pas.... maar nooit meer terug naar een schakelbak..... ( Benzine)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1550
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan Br » ma 8 jan 2018 16:10

Sinds een paar dagen, nu al heel erg tevreden met zo'n automaat
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Hans 555 » ma 8 jan 2018 16:27

Ik rijd geregeld in een auto van de VAG groep met dsg. Bij normaal gebruik rijdt het wel goed. Maar bij het intrappen van het gaspedaal hapert de DSG bak, alsof er nagedacht moet worden naar welke (juiste) versnelling er geschakeld moet worden. Heel irritant gedrag van zo'n bak. Vooralsnog houd ik het bij een met de hand geschakelde bak. Mijn huidige auto met 6-bak (ook een VAG product) heeft er inmiddels iets meer dan 2,5 ton op staan. Tot op heden nog geen problemen mee gehad, schakelt goed zonder de storende haperingen van de DSG.
O ja, tis een 2.0 TDI.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » ma 8 jan 2018 16:37

RE.gif

Ik heb een sportieve rijstijl, ik herken dat absoluut niet, hij is juist supersnel, probeer eens een keer rijden in de sportstand, kijken wat je daarvan vind, de D is enorm milieuvriendelijk en schakelt heel vroeg op, te vroeg naar mijn zin, maar haperen is wat anders en juist bij elke bak met dubbele koppeling niet aan de orde, omdat de volgende versnelling al ingeschakeld is, er hoef dus alleen gekoppeld en de andere koppeling ontkoppelt te worden.
Het enige wanneer een bak met dubbele koppeling meer denktijd nodig heeft is wanneer je iets doet wat de computer niet verwacht, dus bijvoorbeeld fors afremmen waarbij er teruggeschakeld moet worden en tijdens het afremmen in 1 keer weer gas geven, de computer verwacht dan terug te moeten schakelen terwijl hij juist door acceleratie weer op moet gaan schakelen, dat komt ook naar voren in de tests, maar in zo'n geval is een gewone automaat ook niet snel en de mens met een pook in de hand nog langzamer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » ma 8 jan 2018 16:38

Ik rijd een 2.0 TDI DSG.
Geen enkele hapering te voelen.
En hard optrekken is mijn "middle name".

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Daphne » ma 8 jan 2018 16:47

Ik heb het wel met mijn DSG. Vanaf het begin dat ik 'm had kraakt ie af en toe van 2 naar 3 als je flink gas geeft. Alsof ie mis schakelt. Het gebeurt zelfs als de ACC is ingeschakeld en de auto bijvoorbeeld zelf in de file rijdt. Maar nooit als je er mee bij de garage staat boos.gif

On topic: ik heb nog nooit een caravan met mijn auto getrokken, weet dus niet hoe de automaat als caravantrekker is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door koos » ma 8 jan 2018 16:59

Ik rijd al ruim meer dan 300.000 km in een CVT automaat (wel in drie verschillende auto's). Met een CVT altijd de juiste verhouding en geen last van schakelmomenten of pendelen. Je ziet niet voor niets steeds meer auto's met een CVT automaat op de markt komen. En tegenwoordig mag ik met mijn CVT ook nog eens 2000 kg trekken. Voor mij geen handbak meer.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JanPunne » ma 8 jan 2018 17:10

Daphne schreef:Ik heb het wel met mijn DSG. Vanaf het begin dat ik 'm had kraakt ie af en toe van 2 naar 3 als je flink gas geeft. Alsof ie mis schakelt. Het gebeurt zelfs als de ACC is ingeschakeld en de auto bijvoorbeeld zelf in de file rijdt. Maar nooit als je er mee bij de garage staat boos.gif

On topic: ik heb nog nooit een caravan met mijn auto getrokken, weet dus niet hoe de automaat als caravantrekker is.
Perfect!
Zowel op het vlakke als in de bergen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » ma 8 jan 2018 17:19

Naar aanleiding van een tip van VIP :lol: gebruik ik tijdens het optrekken en in steden de sport stand.
De bak blijft dan veel langer hoog in de toeren.
Eenmaal op snelheid gaat hij weer gewoon in D.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » ma 8 jan 2018 18:03

Daphne schreef:Ik heb het wel met mijn DSG. Vanaf het begin dat ik 'm had kraakt ie af en toe van 2 naar 3 als je flink gas geeft. Alsof ie mis schakelt. Het gebeurt zelfs als de ACC is ingeschakeld en de auto bijvoorbeeld zelf in de file rijdt. Maar nooit als je er mee bij de garage staat boos.gif

On topic: ik heb nog nooit een caravan met mijn auto getrokken, weet dus niet hoe de automaat als caravantrekker is.
Ik heb het met verschillende DCT's ook gemerkt dat er bij het terugschakelen sons een korte aarzeling is. De sportstand verhelpt dat vaak wel gedeeltelijk.
Ik heb het gemerkt bij de Getrag 6DCT250 in een Renault Megane (1.5 dci) en Captur (1.2TCe), de VAG DQ200 in een Skoda Yeti en VW Golf VI (beide met de 1.2TSI) en de Mercedes 7G-DCT in een B180.
Ik denk dat het een beetje bij het concept hoort, zeker bij de schakelstrategieën die vooral op zuinigheid geënt zijn.

De sportstand helpt vaak veel als de bak een sportstand heeft of als je handmatig een tikje terug geeft dan zijn ze vaak ook beter bij de les.

Zoals ik al eerder geschreven heb, elke automaat is zo goed als de software. De software kan een bak maken of breken. Renault heeft dat heel lang slecht gedaan en die beginnen nu pas een beetje bij de komen, ze hebben de DCT sinds 2010 in het programma, een stuk korter dan de VAG groep. VAG heeft daar gewoon een gigantische voorsprong in.

Abve

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Abve » ma 8 jan 2018 18:07

RE.gif RE.gif
Ik reed in mijn vorige automaat (Laro Freelander 2) en caravan meestal in de S-stand, met name in de bergen.
Het was niet echt nodig maar het geeft mij wel een goed gevoel als de motor wat verder in de versnelling doortrekt en daardoor meer toeren draait. Dat deed ik in het verleden tenslotte ook altijd met de handgeschakelde bakken. Bij het ‘nieuwe rijden’ is toeren draaien not done maar met een caravan vind ik het noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Daphne » ma 8 jan 2018 18:22

meeder schreef:
Daphne schreef:Ik heb het wel met mijn DSG. Vanaf het begin dat ik 'm had kraakt ie af en toe van 2 naar 3 als je flink gas geeft. Alsof ie mis schakelt. Het gebeurt zelfs als de ACC is ingeschakeld en de auto bijvoorbeeld zelf in de file rijdt. Maar nooit als je er mee bij de garage staat boos.gif

On topic: ik heb nog nooit een caravan met mijn auto getrokken, weet dus niet hoe de automaat als caravantrekker is.
Ik heb het met verschillende DCT's ook gemerkt dat er bij het terugschakelen sons een korte aarzeling is. De sportstand verhelpt dat vaak wel gedeeltelijk.

De sportstand helpt vaak veel als de bak een sportstand heeft of als je handmatig een tikje terug geeft dan zijn ze vaak ook beter bij de les.
Helaas helpt sportstand niet want dan doet ie het ook. Echt kraken, dus geen aarzeling. Ik rijd stadsverkeer sowieso in S en op snelwegen ook erg vaak. En het gebeurt alleen bij opschakelen, niet terug.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » ma 8 jan 2018 18:40

Ik vind die enorme 'quote' op deze pagina (en de andere elders ook trouwens) behoorlijk overdreven, moet dat nou? Ik dacht dat er al vaak verzocht is door de mod's dat niet te doen thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Daphne » ma 8 jan 2018 18:47

RE.gif

Ik zie geen enorme quote. scratch.gif
Als je het over mijn bericht hebt, dan is staat het noodzakelijke erin om duidelijk te maken waar ik op reageer. Het overtollige heb ik weggehaald. Volkomen legaal. Verkeerd quoten of onnodig quoten is waar moderators iets van zeggen.

Edit: oh je bedoelt de quote verder naar boven. :oops:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

arnovariante

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door arnovariante » ma 8 jan 2018 18:49

RE.gif
Citrorob eerder deze middag.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » ma 8 jan 2018 18:50

Ik bedoel en zei: enorme. Ik hoef er geen discussie over, alleen wie zich aangesproken voelt, die je best mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Conradi » ma 8 jan 2018 19:06

Wat me vooral opvalt is hoe goed de automaat in de bergen schakelt. Dat had ik eigenlijk niet verwacht en dacht vooraf dat 'ie te lang zou doortrekken.

Op kruissnelheid (100 km op de autobaan) zet ik 'm wel handmatig een stapje terug omdat 'ie dan in 7 wel heel weinig toeren draait. Gaat me toch om het gevoeld zogezegd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Re di Coppi
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Re di Coppi » ma 8 jan 2018 19:54

@Daphne
En wat zegt de garage daarover? Producteigenschap? mrgreen.gif

Wat jij beschrijft heb ik niet met ondervonden, lijkt me niet normaal.
Vwb het verschil tussen dct en dsg is dat De dsg veel beter bij de les is dan de dct van Renault. Laatst had ik een Talisman als huurauto in Frankrijk en (naast een slechte ergonomie) die dct reageert en schakelt trager dan de dsg.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan Krukas » di 9 jan 2018 13:04

Ik rijd ook automaat met de caravan er achter en ben erg tevreden,het weg rijden op
Een helling geen probleem ik zou geen DSG nemen maar een met koppelomvormer of
Een CVT.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door barney » di 9 jan 2018 13:12

Zoveel mensen zoveel voorkeur.Zelf heb ik met de caravan beladen 1300kg zeer goede ervaringen met dsg.
Binnenkort de 4e Vw golf sportsvan150pk 1.4 tsi met dsg 7. Trekgewicht max 1500kg.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » di 9 jan 2018 23:05

Mijn ervaringen met eigen Panda met de beperkingen van Dualogic ( gerobottiseerde koppeling ) blijken ook op te gaan voor DSG en DCT !

Mijn Panda namelijk laat de koppeling slippen als je niet genoeg gas geeft tegen een helling. Maar kan dus ook gebeuren als je een zware aanhanger trekt en wilt wegrijden ( en al zeker tegen een helling ) Dat is zo geprogrameerd om de motor niet te laten afslaan, en die wordt ook nog geknepen om schade te voorkomen. Het gevolg is een stinkende koppeling....en als je dat vaak doet ( of te ver gaat direct ) een verwoeste koppeling. Duur grapje met DSG/DCT !

Ik dacht dat dat exemplarisch was, maar het blijkt DE beperking voor alle gerobotiseerde koppelingen. Dus ook DSG en DCT !

Ik las al van iemand die Bugatti tussen de feiten door gooit.....dat klopt, maar hun DSG is vele duizenden euro's duurder dan die in de generieke VW of Audi en logica gebied dat hun koppelingsplaten zij het nat of droog een veeeeeeeel groter oppervlak hebben om dat vermogen te verwerken.

DAAROM heeft DSG/DCT dus een vermogen en koppel beperking en de Dual Clutch systemen die het wel kunnen verwerken worden waarschijnlijk niet gereden door leden van dit forum.....

Dit filmpje ( 2017 dus recent genoeg ) raadt aan met DSG/DCT niet zwaar te trekken.....en ze zijn dus absoluut inferieur voor relatief zwaar trekwerk aan een (klassieke) automaat met vloeistof turbine, koppel vergroter (stator) met lock up ! Ze zijn wel zuiniger en leuker om "sportief" mee te rijden als solo auto want razendsnel schakelen doen ze wel....maar daar gaat dit forum niet over.

Natuurlijk gaan er mensne in de rij staan om te zeggen hoe grote onzin dit is, en dat hun DSG/DCT geen problemen geeft.....maar ik heb volgende niet verzonnen :

https://youtu.be/iXk4nLXH1fM?t=3m32s

Ik concludeer dat je als caravan trekker zo'n koppeling niet moet nemen als je caravan sleept van 1300-2000 kg in bergachtige streken. Doe je dat wel, kan dat in veel situaties dure problemen geven waar een gewone automaat hem probleemloos had weggetrokken. En dat is dan vooral weer een probleem als er geen fabrieksgarantie meer geldt.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op di 9 jan 2018 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » di 9 jan 2018 23:24

Hetzelfde heb ik een hele tijd geleden ook al eens uitgelegd.
De soep wordt echter niet zo heet gegeten...
Caravangebruik is een vrij lichte toepassing van iets trekken.
Ook is het relatief heel weinig, zeker geen dagelijks gebruik. Het kan dus best zonder al teveel problemen.

Voor zware en dagelijkse toepassingen beter met een boog om koppelingsplaten heenlopen.
Al of niet in een automaat gemonteerd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » di 9 jan 2018 23:25

Nou, dat filmpje is vrij duidelijk maar ik denk dat jij de essentie gemist hebt.
Het enige waar de koppelingen in een DCT een hekel aan hebben is als je manoeuvreert op een helling met een snelheid die zo laag is dat de koppeling niet helemaal aangrijpt.
Goh, ja dan gaat de koppeling van een handbak ook kapot...

Dus zo schokkend is het allemaal niet, een sleurhut trekken met een DCT is geen enkel probleem in 99 van de 100 gevallen. Je moet altijd met je verstand rijden.

In het filmpje wordt duidelijk verteld wat de achilleshiel is van de DCT maar daarbij wordt direct verteld dat het maar in zeer specifieke gevallen een probleem zou kunnen zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » di 9 jan 2018 23:35

Dat zeg ik. Het kan problemen geven als je dagelijks veel achteruit moet manoeuvreren en veel start-stops moet maken.
Met name het achteruitrijden kan funest voor koppelingen zijn als het lastig wordt.
Met een caravan doe je dat over het algemeen niet veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”