Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estate
Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estate
Wij zijn voor onze caravan (beladen 1.100kg) op zoek naar een caravantrekker.
We zijn hiervoor langs enkele dealers gegaan om een beeld te krijgen van de verschillende auto's. Naast een goede caravantrekker willen we ook een beetje ruimte in de auto voor het meenemen van spullen.
Er zijn nu twee auto's waarvan we nu zeggen dit zouden kanshebbers zijn, proefritten hebben we nog niet gemaakt. Voordat we dit gaan doen ben ik benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met deze twee auto's
De kia Cee'd SW met de 1.0 turbo motor (120pk en 174nm) lijkt ons een optie. Daarnaast hebbennwe de Renault Clio Estate 120 op het oog (118pk/205nm). Voor beide heb ik ook een berekening gedaan op caravantrekker en kwamen hier goed uit. De lage kogeldruk van de C'eed valt op (60kg).
Maar ben natuurlijk vooral benieuwd naar praktijkervaringen. Ik vind het een beetje lastig omdat wij nog nooit een caravan hebben getrokken wat voor een caravan van 1.100kg een beetje de gangbaar is kwa pk's en nm.
We blijven voorlopig in Nederland en willen wel een beetje relaxt rijden dus niet met zweet onder de kooksels als we wel 90km kunnen rijden.
Dank voor het meedenken!
We zijn hiervoor langs enkele dealers gegaan om een beeld te krijgen van de verschillende auto's. Naast een goede caravantrekker willen we ook een beetje ruimte in de auto voor het meenemen van spullen.
Er zijn nu twee auto's waarvan we nu zeggen dit zouden kanshebbers zijn, proefritten hebben we nog niet gemaakt. Voordat we dit gaan doen ben ik benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met deze twee auto's
De kia Cee'd SW met de 1.0 turbo motor (120pk en 174nm) lijkt ons een optie. Daarnaast hebbennwe de Renault Clio Estate 120 op het oog (118pk/205nm). Voor beide heb ik ook een berekening gedaan op caravantrekker en kwamen hier goed uit. De lage kogeldruk van de C'eed valt op (60kg).
Maar ben natuurlijk vooral benieuwd naar praktijkervaringen. Ik vind het een beetje lastig omdat wij nog nooit een caravan hebben getrokken wat voor een caravan van 1.100kg een beetje de gangbaar is kwa pk's en nm.
We blijven voorlopig in Nederland en willen wel een beetje relaxt rijden dus niet met zweet onder de kooksels als we wel 90km kunnen rijden.
Dank voor het meedenken!
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Voor zover ik het allemaal begrepen heb is, naast de pk's en Nm is het gewicht van de auto ook erg belangrijk. De caravan mag beladen niet zwaarder zijn dan 75% van het gewicht van de auto. Dit om voldoende overwicht op de caravan te houden bij een eventuele onverwachtse manoeuvre. Hoe zwaarder de auto hoe stabieler de combinatie. Caravantrekker neemt dit ook mee in de berekening. Verder kun je de caravan laten wegen om te kijken of deze daadwerkelijk 1100 kg is. Praktijk en theorie verschilt nogal eens ben ik achter gekomen
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Mijn voorkeur zou uit gaan naar de Kia C’eed.
Net wat meer auto denk ik dan de Clio.
Let ook even op of de Franse truc met het maximale treingewicht niet van toepassing is op de Clio (het max aanhangergewicht alleen te gebruiken icm een lege auto)
Net wat meer auto denk ik dan de Clio.
Let ook even op of de Franse truc met het maximale treingewicht niet van toepassing is op de Clio (het max aanhangergewicht alleen te gebruiken icm een lege auto)
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
ik zou met een Clio geen 1100kg willen trekken, ook al is de motor wat krachtiger dan de Kia.
maar ik zou een auto nemen met minimaal 1350kg leeggewicht, de Clio weegt zo'n 1140kg en de ceed 1200kg zeker als je geen caravan ervaring hebt zoals je schrijft, het voorgestelde is gewoon erg marginaal.
Qua vermogen zul je geen problemen hebben in Nederland, dat gaat allemaal best, maar verwacht geen sportieve prestaties.
maar ik zou een auto nemen met minimaal 1350kg leeggewicht, de Clio weegt zo'n 1140kg en de ceed 1200kg zeker als je geen caravan ervaring hebt zoals je schrijft, het voorgestelde is gewoon erg marginaal.
Qua vermogen zul je geen problemen hebben in Nederland, dat gaat allemaal best, maar verwacht geen sportieve prestaties.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ook ik zou voor wat meer gewicht van de auto kiezen.
Een 1100 Kg caravan is prima te trekken met een auto die dat ook ongeveer weegt, maar de "reserve" is dan wel krap.
Simpel: hoe zwaarder de trekker hoe stabieler de caravan zal volgen.
Daaruit vloeit direct voort: Zorg dat de kofferbak van de trekkende auto goed gevuld is, veel gewicht op de achteras geeft stabiliteit.
En.. zo'n hoog mogelijke kogeldruk..
Maar let dan wel op dat je niet voorbij de max. van de auto gaat.
Chris
Een 1100 Kg caravan is prima te trekken met een auto die dat ook ongeveer weegt, maar de "reserve" is dan wel krap.
Simpel: hoe zwaarder de trekker hoe stabieler de caravan zal volgen.
Daaruit vloeit direct voort: Zorg dat de kofferbak van de trekkende auto goed gevuld is, veel gewicht op de achteras geeft stabiliteit.
En.. zo'n hoog mogelijke kogeldruk..
Maar let dan wel op dat je niet voorbij de max. van de auto gaat.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik ken beide auto’s niet, persoonlijk zoek ik altijd zo zwaar en sterk mogelijk binnen mijn budget.
Wat betreft die 75%: er moet niets! het is een Nederlands advies, in Duitsland mag je met 100% nog steeds 100 km p/u rijden.
Maar,
Die auto van 1200 kg (rijklaar) kun je makkelijk 1500 kg maken (bestuurder, passagiers, voortent, stokken en wat gereedschap) op die manier voldoe je toch aan die zogenaamde veilige 75%!
De power is niet overdreven maar wel voldoende, je zal geregeld in de vier of bij een klim in de drie rijden, niets mis mee.
Belaad je caravan met verstand en hang er geen fietsen aan, rustig beginnen en dan zal je zien dat het een redelijk goede combi is.
Wat betreft die 75%: er moet niets! het is een Nederlands advies, in Duitsland mag je met 100% nog steeds 100 km p/u rijden.
Maar,
Die auto van 1200 kg (rijklaar) kun je makkelijk 1500 kg maken (bestuurder, passagiers, voortent, stokken en wat gereedschap) op die manier voldoe je toch aan die zogenaamde veilige 75%!
De power is niet overdreven maar wel voldoende, je zal geregeld in de vier of bij een klim in de drie rijden, niets mis mee.
Belaad je caravan met verstand en hang er geen fietsen aan, rustig beginnen en dan zal je zien dat het een redelijk goede combi is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Vermogen en koppel zijn goed voor 1100 kg.
Als trekauto neem je dan het best de auto met de kortste afstand tussen achteras en trekhaak ( stabieler ) voldoende koppeldruk ( ~80 kg ) en voldoende laadvermogen en laadruimte ( je wilt altijd je auto zo zwaar mogelijk maken en je caravan zo licht mogelijk )
En natuurlijk wat je zelf het lekkerst vind rijden. Tegenwoordig met de kleinere motoren lijkt me geluidsisolatie ook iets wat je zeker moet testen ( in een lage versnelling >5000 tpm maken en kijken of dat nog dragelijk is ) als je daarmee naar gebieden wilt waar je moet klimmen. Even buiten Nederland, weg van de kust en rivieren delta's is dat natuurlijk al snel het geval. sintduim.gif
Als trekauto neem je dan het best de auto met de kortste afstand tussen achteras en trekhaak ( stabieler ) voldoende koppeldruk ( ~80 kg ) en voldoende laadvermogen en laadruimte ( je wilt altijd je auto zo zwaar mogelijk maken en je caravan zo licht mogelijk )
En natuurlijk wat je zelf het lekkerst vind rijden. Tegenwoordig met de kleinere motoren lijkt me geluidsisolatie ook iets wat je zeker moet testen ( in een lage versnelling >5000 tpm maken en kijken of dat nog dragelijk is ) als je daarmee naar gebieden wilt waar je moet klimmen. Even buiten Nederland, weg van de kust en rivieren delta's is dat natuurlijk al snel het geval. sintduim.gif
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Gezien het beoogde gebruiksdoel zullen beide auto's zeker voldoen en zal de keuze voornamelijk op basis van smaak te maken zijn.Caravanner12 schreef:We blijven voorlopig in Nederland en willen wel een beetje relaxt rijden dus niet met zweet onder de kooksels als we wel 90km kunnen rijden.
Vanzelfsprekend is een zwaardere trekker altijd beter (lees: stabieler), maar je moet je wel afvragen hoe vaak en onder welke omstandigheden je de caravan erachter hangt. Inclusief personen en bagage in de auto weegt deze snel aanzienlijk meer dan de caravan !
Ga je in de toekomst frequenter met de caravan op pad en ook vaker naar wat bergachtiger gebied, dan kun je altijd nog een volgende stap qua trekker (en mogelijk ook caravan) maken. Overigens zul je in bijv. Frankrijk ook niet veel klimuitdagingen tegenkomen zolang je op de doorgaande wegen blijft; dit valt echt alles mee, hooguit het laatste stukje wat rustiger aan doen en een keer extra terugschakelen.
Op een caravanforum worden al snel zwaardere auto's aanbevolen, maar je moet/mag je realiseren dat dit vooral "veelplegers" zijn voor wat betreft het rijden met de caravan Ook wij horen bij die laatste categorie
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
ORe: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Esta
De Clio estate. Zonder meer qua uiterlijk de mooiste.
(Smaak!!!)
Verder ik verbaas mij daadwerkelijk. (Maar niet alleen nu) weer over alle ongetwijfeld goedbedoelde adviezen over een zwaardere auto kiezen. Dat is met deze auto's en je caravan van 1100 kg niet nodig. Ik heb het 2 jaar met dezelfde verhoudingen ook zeer stabiel gered. Ook met "slechts" 60 kg kogeldruk. (Beyerland met Volvo 480 (110 pk met iets van 180 Nm.) ) Dat tot het zuiden van Frankrijk. Met één van de auto's van jou keuze is een caravan van 1100 kg makkelijk en veilig te trekken. Let natuurlijk wel op hoe je de caravan belaadt. Dat geldt voor elke gewichtsklasse.
(Smaak!!!)
Verder ik verbaas mij daadwerkelijk. (Maar niet alleen nu) weer over alle ongetwijfeld goedbedoelde adviezen over een zwaardere auto kiezen. Dat is met deze auto's en je caravan van 1100 kg niet nodig. Ik heb het 2 jaar met dezelfde verhoudingen ook zeer stabiel gered. Ook met "slechts" 60 kg kogeldruk. (Beyerland met Volvo 480 (110 pk met iets van 180 Nm.) ) Dat tot het zuiden van Frankrijk. Met één van de auto's van jou keuze is een caravan van 1100 kg makkelijk en veilig te trekken. Let natuurlijk wel op hoe je de caravan belaadt. Dat geldt voor elke gewichtsklasse.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
TS is onbekend met caravans, vraagt zelfs wat een beetje gangbaar is, een degelijk advies is dan belangrijk en zoals je ziet zegt niemand dat het een levensgevaarlijke combi is......
TS is onbekend met caravans, vraagt zelfs wat een beetje gangbaar is, een degelijk advies is dan belangrijk en zoals je ziet zegt niemand dat het een levensgevaarlijke combi is......
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Toen ik met de door mij aangehaalde combi reed was ik ook ernstig onervaren qua rijden. En ik zou het zo weer doen. Maar wel met de kennis van caravan beladen van nu.
En zijn keus is gewoon gangbaar. Wij behoren tot een redelijk select groepje met redelijk tot behoorlijk potente zwaardere trekkers. Lang niet iedereen heeft dat.
En zijn keus is gewoon gangbaar. Wij behoren tot een redelijk select groepje met redelijk tot behoorlijk potente zwaardere trekkers. Lang niet iedereen heeft dat.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik blijf erbij. De genoeme auto's met een caravan van maximaal 1100 kg erachter is een veilige stabiele combi zonder okselklotsen. En nogmaals mits je zoals bij elke caravan de belading op de juiste manier doet.
Vergeet niet dat een gezin met 2 kinderen in totaal al gauw 400 kg extra bovenop het ledig autogewicht gooit
Vergeet niet dat een gezin met 2 kinderen in totaal al gauw 400 kg extra bovenop het ledig autogewicht gooit
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
En ik zei al dat je een beetje in de gaten moet houden wat de afstand is tussen achteras en trekhaak.......dat heb ik met schade en schade geleerd. Dat is al gauw veel belangrijker dan domweg een zwaardere trekauto die velen niet willen en terecht gezien dat linksom of rechtsom veel meer geld kost en niet iedereen het daar aan wil uitgeven.
Compacte auto's hebben al snel de wielen in iedere uiterste hoek van de auto teneinde veel binnenruimte te scheppen in een kleinere auto. Dat is een postieve eigenschap ( veel stabiliteit ) die ook nog eens de afstand tussen achteras en trekhaak verkleint. ( nog meer stabilitieit ) Als je dan even oplet dat de auto ~ 80 kg koppeldruk mag hebben en de caravan netjes balanceert qua lading ( wieldrukmeter zoals die van Reich ) en de zware spullen ( incl personen idd ) in de auto of op ( evt dakkoffer ) de auto laadt zijn het gewoon goede trekkers voor ~ 1100 kg.
Op deze wijze zie je ook dat VW golfjes tot aan 1500 kg zonder problemen trekken. ( zie ervaringen http://www.caravantrekker.nl ) Dat zijn ook auto's met de wielen op de uiterste hoeken van de auto, en een korte overteek naar de trekhaak. Dat zijn dus de karakteristieken die een goede trekker maken voor de meest gangbare caravans, daar is dus geen SUV/MPV/Crossover voor nodig.
Wil je veel groter heb je specialisch spul nodig. Ik vergeet vaak dat mijn Sorento overgedimensioneerd is voor een caravan van 1500 kg en pas echt nodig is bij >2000 kg. Dat betekend niet dat lichtere autos per definitie slechter zijn...ze moeten alleen stabiele eigenschappen bezitten en hun last wettelijk mogen trekken.
Compacte auto's hebben al snel de wielen in iedere uiterste hoek van de auto teneinde veel binnenruimte te scheppen in een kleinere auto. Dat is een postieve eigenschap ( veel stabiliteit ) die ook nog eens de afstand tussen achteras en trekhaak verkleint. ( nog meer stabilitieit ) Als je dan even oplet dat de auto ~ 80 kg koppeldruk mag hebben en de caravan netjes balanceert qua lading ( wieldrukmeter zoals die van Reich ) en de zware spullen ( incl personen idd ) in de auto of op ( evt dakkoffer ) de auto laadt zijn het gewoon goede trekkers voor ~ 1100 kg.
Op deze wijze zie je ook dat VW golfjes tot aan 1500 kg zonder problemen trekken. ( zie ervaringen http://www.caravantrekker.nl ) Dat zijn ook auto's met de wielen op de uiterste hoeken van de auto, en een korte overteek naar de trekhaak. Dat zijn dus de karakteristieken die een goede trekker maken voor de meest gangbare caravans, daar is dus geen SUV/MPV/Crossover voor nodig.
Wil je veel groter heb je specialisch spul nodig. Ik vergeet vaak dat mijn Sorento overgedimensioneerd is voor een caravan van 1500 kg en pas echt nodig is bij >2000 kg. Dat betekend niet dat lichtere autos per definitie slechter zijn...ze moeten alleen stabiele eigenschappen bezitten en hun last wettelijk mogen trekken.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
ik zie dat steeds weer terugkomen hier, ik zou nooit een auto kopen op basis van die overhang, want wie bepaald wat wel en niet top is icm welk merk en welke overhang, ik ben van mening dat dit veel te zwaar mee wordt gerekend door bepaalde leden, niet onderbouwd of wat dan ook.
ik zie dat steeds weer terugkomen hier, ik zou nooit een auto kopen op basis van die overhang, want wie bepaald wat wel en niet top is icm welk merk en welke overhang, ik ben van mening dat dit veel te zwaar mee wordt gerekend door bepaalde leden, niet onderbouwd of wat dan ook.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Daar kijk ik bij een trekauto zelfs niet eens naar.
Er zijn wel belangrijkere zaken om op te letten.
Daar kijk ik bij een trekauto zelfs niet eens naar.
Er zijn wel belangrijkere zaken om op te letten.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif RE.gif RE.gif
De vw Golf is niet erg geschikt om 1500 kg te trekken. Heb de reviews er weer even bijgezocht. Alleen de zwaarste motoren zouden in aanmerking kunnen komen. Deze uitvoering maakt de auto flink zwaarder waardoor de verhouding gewicht auto caravan weer beter wordt.
Deze motoren zijn weer minder energiezuinig en de aanschaf weer duurder. Waardoor een zwaardere auto met een zuinige motor alweer beter uitkan en je automatisch een stabielere combinatie hebt.
Ik heb met de Golf 1200 kg getrokken en dat was alles behalve relaxed rijden. Het kon, goed beladen etc.. en vlak terrein. Maar daar is het ook wel mee gezegd.
De vw Golf is niet erg geschikt om 1500 kg te trekken. Heb de reviews er weer even bijgezocht. Alleen de zwaarste motoren zouden in aanmerking kunnen komen. Deze uitvoering maakt de auto flink zwaarder waardoor de verhouding gewicht auto caravan weer beter wordt.
Deze motoren zijn weer minder energiezuinig en de aanschaf weer duurder. Waardoor een zwaardere auto met een zuinige motor alweer beter uitkan en je automatisch een stabielere combinatie hebt.
Ik heb met de Golf 1200 kg getrokken en dat was alles behalve relaxed rijden. Het kon, goed beladen etc.. en vlak terrein. Maar daar is het ook wel mee gezegd.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif vreemd wij hebben met de Octavia DSG door Europa gereden met 1290 kg erachter ging meer dan perfect... De Octavia is eigenlijk een golf
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Hoewel ik de vraag van de TS best begrijp is er eigenlijk geen goed antwoord mogelijk, tenzij iemand hier precies zo'n combi heeft.
Je kunt wat basiszaken in de gaten houden en eventueel op caravantrekker.nl laten checken. Daarnaast 90% van de km's maak je zonder caravan, dat zou ik belangrijker vinden.
Je kunt wat basiszaken in de gaten houden en eventueel op caravantrekker.nl laten checken. Daarnaast 90% van de km's maak je zonder caravan, dat zou ik belangrijker vinden.
Sorry, maar dat is onzin. Als je al gefundeerde uitspraken daarover wilt kunnen doen zul je de hele achterwielophanging, demping-, en banden-karakteristiek moeten meenemen. Met jouw woorden in gedachten is dus een auto à la de Fiat 500 de beste trekker?Peter 1969 schreef:En ik zei al dat je een beetje in de gaten moet houden wat de afstand is tussen achteras en trekhaak.......
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
We hadden een golf VII Variant diesel dsg, mocht 1500 kg trekken, en dat hebben we volledig benut! Icm een hoge kogeldruk van 85-90 kg was de combi stabiel. Daarbij reed ik op de teller 93 km/u en de combi was snaarstrak. Ook wanneer je ingehaald werd door touringcars of van die patatbusjes.
Nu met de Passat icm sportonderstel en meer vermogen verwacht ik een nog betere prestatie qua stabiliteit.
Nu met de Passat icm sportonderstel en meer vermogen verwacht ik een nog betere prestatie qua stabiliteit.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Voor een kleine caravan die hij wettelijk mag trekken jazeker.Conradi schreef: Sorry, maar dat is onzin. Als je al gefundeerde uitspraken daarover wilt kunnen doen zul je de hele achterwielophanging, demping-, en banden-karakteristiek moeten meenemen. Met jouw woorden in gedachten is dus een auto à la de Fiat 500 de beste trekker?
Wat betreft de ongefundeerde onzin : https://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom Hoe langer de arm, hoe meer moeite de auto heeft de caravan onder controle te houden. Wat jij erbij haalt kan de nadelige gevolgen wel verminderen maar niet wegnemen. In het beste geval geeft het schijnstabiliteit.....kom je vanzelf achter.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estate
Een extreem lange overhang is idd niet bevorderlijk, maar met de huidige ophangingen enz minder merkbaar dan “vroeger”
Ik heb drie stations gehad en met name de Insignia was een goede trekker, ondanks de overhang en 100 kg kogeldruk.
Ik zou dit dan ook niet als een gevaarlijk minpunt willen bestempelen.
Maar echte onzin is het ook niet!
Ik heb drie stations gehad en met name de Insignia was een goede trekker, ondanks de overhang en 100 kg kogeldruk.
Ik zou dit dan ook niet als een gevaarlijk minpunt willen bestempelen.
Maar echte onzin is het ook niet!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Het enige nadeel wat ik had met een extreem lange overhang (Skoda Octavia) waren die verschrikkelijke verkeersdrempels. De achteras was al over de drempel en dan kwam de beschermbeugel van de koppeling van de caravan net over het hoogste punt van de drempel. Heeft me al twee beugels gekost.
Het enige nadeel wat ik had met een extreem lange overhang (Skoda Octavia) waren die verschrikkelijke verkeersdrempels. De achteras was al over de drempel en dan kwam de beschermbeugel van de koppeling van de caravan net over het hoogste punt van de drempel. Heeft me al twee beugels gekost.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- sander_knaus
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
De overhang van jou 308 is toch net zo erg als van de Octavia?Hobby Linka schreef:RE.gif
Het enige nadeel wat ik had met een extreem lange overhang (Skoda Octavia) waren die verschrikkelijke verkeersdrempels. De achteras was al over de drempel en dan kwam de beschermbeugel van de koppeling van de caravan net over het hoogste punt van de drempel. Heeft me al twee beugels gekost.
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Hobby Linka heeft een 5 deurs 308 dacht ik en geen station.
Mijn Octavia Station had ook een lange overhang en daarmee heb ik ook geregeld met de trekhaak of valbeugel van de caravandissel de grond geraakt.
Ik heb achter een Skoda een caravan van 1200 kilo gehad en dat vond ik meer dan genoeg.
Nu ligt mijn snelheid wat hoger dan de gemiddelde combi dus als ik die wat zou aanpassen haar beneden zou ik die 1200 wellicht willen verhogen naar 1300 kilo.
Mijn Octavia Station had ook een lange overhang en daarmee heb ik ook geregeld met de trekhaak of valbeugel van de caravandissel de grond geraakt.
Ik heb achter een Skoda een caravan van 1200 kilo gehad en dat vond ik meer dan genoeg.
Nu ligt mijn snelheid wat hoger dan de gemiddelde combi dus als ik die wat zou aanpassen haar beneden zou ik die 1200 wellicht willen verhogen naar 1300 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
waarbij ik dat probleem met de 3,5 cm verlaagde Octavia nooit heb gehad, ik had wel het nieuwe model, maar volgens mij is de oversteek vergelijkbaar...Hobby Linka schreef:RE.gif
Het enige nadeel wat ik had met een extreem lange overhang (Skoda Octavia) waren die verschrikkelijke verkeersdrempels. De achteras was al over de drempel en dan kwam de beschermbeugel van de koppeling van de caravan net over het hoogste punt van de drempel. Heeft me al twee beugels gekost.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB