Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estate
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Heb je de CX-5 ook bekeken? Volgens mij is dit een betere optie met 1100 kg aan de haak. Mazda is wel mooi!
Heb je de CX-5 ook bekeken? Volgens mij is dit een betere optie met 1100 kg aan de haak. Mazda is wel mooi!
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif RE.gif kerstduim.gif
Ook mijn keuze, de 2.0 versie dan (met automaat), ook voor een 1100 kg caravan. De Mazda 3 is trouwens al een stukje zwaarder dan de Kia en zou toch ruim moeten volstaan volgens caravantrekker.nl. De Mazda heeft evenveel NM bij 1500 rpm als de Kia, maar ga je een beetje hoger dan heb je al snel 40 NM meer. Er is trouwens iets vreemd aan de hand. De koppelcurves bij Mazda van de 120 en 165 pk versies zijn identiek tot aan 4500 rpm. Daarboven is de 120 pk softwarematig beperkt blijkbaar. Bij 4500 rpm geven beide 120 pk , met daarboven een plateau voor de 120 pk en een stijgende lijn voor de 165 pk. In de praktijk gaat 120 of 165 pk weinig verschil geven, denk ik, tenzij je graag heel hoog in de toeren gaat.
Ook mijn keuze, de 2.0 versie dan (met automaat), ook voor een 1100 kg caravan. De Mazda 3 is trouwens al een stukje zwaarder dan de Kia en zou toch ruim moeten volstaan volgens caravantrekker.nl. De Mazda heeft evenveel NM bij 1500 rpm als de Kia, maar ga je een beetje hoger dan heb je al snel 40 NM meer. Er is trouwens iets vreemd aan de hand. De koppelcurves bij Mazda van de 120 en 165 pk versies zijn identiek tot aan 4500 rpm. Daarboven is de 120 pk softwarematig beperkt blijkbaar. Bij 4500 rpm geven beide 120 pk , met daarboven een plateau voor de 120 pk en een stijgende lijn voor de 165 pk. In de praktijk gaat 120 of 165 pk weinig verschil geven, denk ik, tenzij je graag heel hoog in de toeren gaat.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
_Jeroen_ schreef:RE.gif
Heb je de CX-5 ook bekeken? Volgens mij is dit een betere optie met 1100 kg aan de haak. Mazda is wel mooi!
Zeker ook de CX-5 bekeken, maar die auto vinden wij toch een stuk groter dan een 3 of CX-3.
De vrouw wil ook een beetje een handzame auto.
Overigens wel een hele mooie auto.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik vind de cx 3 ook een erg mooie auto. Maar er zijn dan wel meer compacte SUV's die zouden kunnen zoals de nieuwe Hyundai kona, seat arona, kia stonic en volgens mij komt er binnenkort ook nog iets van Volkswagen op basis van de polo.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Audi Q2.... maar toch allemaal geen echte trekkers hoor vind ik, ze zijn erg klein
Audi Q2.... maar toch allemaal geen echte trekkers hoor vind ik, ze zijn erg klein
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif Het gaat over een caravan van max 1100 kg beladen, en uit de titel en de inhoud kan je opmaken dat TS niet op zoek is naar iets groter ...
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
ik zie dat anders en niet alleen ik blijkbaar...... TS vraagt praktijk ervaringen en wil een beetje relaxt rijden geeft hij aan, daarvoor vind ik ze dus een beetje klein zoals ik schreef
ik zie dat anders en niet alleen ik blijkbaar...... TS vraagt praktijk ervaringen en wil een beetje relaxt rijden geeft hij aan, daarvoor vind ik ze dus een beetje klein zoals ik schreef
overigens is onze caravan maar 1200kgCaravanner12 schreef:
Maar ben natuurlijk vooral benieuwd naar praktijkervaringen. Ik vind het een beetje lastig omdat wij nog nooit een caravan hebben getrokken wat voor een caravan van 1.100kg een beetje de gangbaar is kwa pk's en nm.
We blijven voorlopig in Nederland en willen wel een beetje relaxt rijden dus niet met zweet onder de kooksels als we wel 90km kunnen rijden.
Dank voor het meedenken!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Hieronder een ervaringsdeskundige. Let daar nu eens op.
Waarom iemand in een grote (dure) auto praten als het niet nodig is. En dat komt vooral van mensen met een potente zware trekker. Let nu op mensen met echte ervaring!!
Waarom iemand in een grote (dure) auto praten als het niet nodig is. En dat komt vooral van mensen met een potente zware trekker. Let nu op mensen met echte ervaring!!
atria schreef:Ik rij ook al jaren met caravans en autos uit dezelfde gewichtsklassen. Nu een Seat Toledo (1124 klilo leeg) en een Burstner Premio beladen tot zo'n 1060 kilo. Ik heb ze (Toledo vs Clio) even vergeleken op caravantrekker en deze scoren beide op papier hetzelfde qua prestaties en stabiliteit (beladen gewichtsverhouding 75%). Ik heb nooit het het idee dat ik kracht of stabilitiet tekort kom. Een topsnelheid van max 130 is volgens mij ruim voldoende voor een caravancombinatie en geeft aan dat je genoeg "over" hebt. Hellingen op de snelweg (6%) gewoon met 100 kmpu naar boven.
Ik zou met beide autos een proefrit maken en kijkeen wat het prettigst rijdt. Prestaties van de ceed en clio zijn nagenoeg gelijk, waarbij de Clio beter weg kan rijden op een helling.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Wat een kinderachtige reactie, vooral dat "dure" er even bij noemen
onze 1200kg Kip heb ik 8 jaar, de potente trekker niet, 1,5 jaar geleden trok ik hem nog met een Octavia van leeg 1242KG, dus 42 kg zwaarder dan mijn caravan, volgens mij een behoorlijk vergelijkbare situatie/verhouding, daarvoor heb ik hem achter mijn V50 gehad, leeg 1290 KG kerstlekkerpuh.gif
Overigens is voor een heleboel hier de huidige combi niet de enige combi ervaring, dat lijken bepaalde mensen soms ook te vergeten...
Wat een kinderachtige reactie, vooral dat "dure" er even bij noemen
onze 1200kg Kip heb ik 8 jaar, de potente trekker niet, 1,5 jaar geleden trok ik hem nog met een Octavia van leeg 1242KG, dus 42 kg zwaarder dan mijn caravan, volgens mij een behoorlijk vergelijkbare situatie/verhouding, daarvoor heb ik hem achter mijn V50 gehad, leeg 1290 KG kerstlekkerpuh.gif
Overigens is voor een heleboel hier de huidige combi niet de enige combi ervaring, dat lijken bepaalde mensen soms ook te vergeten...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik kijk zelf ook bij de ervaringen op caravantrekker.nl ( dus NIET alleen de berekeningen ) van eigenaren met zo'n auto en een caravan met een dergelijk gewicht.
Veel eigenaren geven dan al aan dat ze toch slingeren met bepaalde auto's in combinatie met een bepaald caravan gewicht terwijl anderen met even zware of lichte auto's aangeven dat ze stabiel rijden. Dat kan een goede indicatie zijn in ieder geval niet voor een auto te kiezen waarvan anderen al hebben ervaren dat ie slingert of niet heel stabiel trekt.
Tuurlijk kan het zijn als 1 persoon dat aangeeft dat niet per definitie aan de auto hoeft te liggen en die persoon beladingsfouten heeft gemaakt, en de gewichtsverhouding al kritisch was. Maar als meerdere mensen dat aangeven is er een patroon met 1 constante : dat type auto. En dan neem ik aan dat het ook zo is. De ene auto schijnt echt veel stabieler of onstabieler te kunnen trekken bij hetzelfde gewicht. Dat wordt bepaald door wielbasis, spoorbreedte, afstand achteras-trekhaak, stugheid van de ophanging e.d. Niet iets wat je makkelijk vooraf zelf vaststelt. En zelf testen is ook niet zo makkelijk/altijd mogelijk.
Wat dat betreft is er gewoon veel meer massa voor hangen gewoon een makkelijke "werkt-altijd oplossing" maar niet de enige oplossing. Ik vind zelf wel dat een lage koppeldruk wel een zeer ongunstig feit is, omdat je daarmee een kritische verhouding toch stabieler kunt maken.
Veel eigenaren geven dan al aan dat ze toch slingeren met bepaalde auto's in combinatie met een bepaald caravan gewicht terwijl anderen met even zware of lichte auto's aangeven dat ze stabiel rijden. Dat kan een goede indicatie zijn in ieder geval niet voor een auto te kiezen waarvan anderen al hebben ervaren dat ie slingert of niet heel stabiel trekt.
Tuurlijk kan het zijn als 1 persoon dat aangeeft dat niet per definitie aan de auto hoeft te liggen en die persoon beladingsfouten heeft gemaakt, en de gewichtsverhouding al kritisch was. Maar als meerdere mensen dat aangeven is er een patroon met 1 constante : dat type auto. En dan neem ik aan dat het ook zo is. De ene auto schijnt echt veel stabieler of onstabieler te kunnen trekken bij hetzelfde gewicht. Dat wordt bepaald door wielbasis, spoorbreedte, afstand achteras-trekhaak, stugheid van de ophanging e.d. Niet iets wat je makkelijk vooraf zelf vaststelt. En zelf testen is ook niet zo makkelijk/altijd mogelijk.
Wat dat betreft is er gewoon veel meer massa voor hangen gewoon een makkelijke "werkt-altijd oplossing" maar niet de enige oplossing. Ik vind zelf wel dat een lage koppeldruk wel een zeer ongunstig feit is, omdat je daarmee een kritische verhouding toch stabieler kunt maken.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Wat is klein. Kom je uit een panda dan zijn de genoemde auto's best groot. Ik begrijp dus Micky, dat gezien je eigen auto, dat jij ze klein vindt. Maar volgens mij is het belangrijk dat de combinatie klopt. De genoemde fiat panda kan met een eriba puck wel een hele goede combi zijn. Ik begrijp best wel dat hoe zwaarder de trekker hoe beter het is maar dan is volgens mij het einde zoek. Er zij nog wel zwaardere auto's voor de kip te bedenken dan je passat, maar wil je dat.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik heb dezelfde combi. Adria Unica 430ph met een Clio estate 1.5DCI met 90 pk.RaymondTammy schreef:Hmm, ik rijd zelf al drie jaar met veel tevredenheid een Renault Clio Estate uit eind 2014 met een fijn dieselblok erin van 90 pk.
De auto mag 1200kg trekken met een max kogeldruk van 75kg.
Ik heb er een Adriaatje van een meter of 4,30 met een geladen gewicht van 1000kg achter hangen. De combinatie heeft een Tempo100 keuring gekregen.
Wij vieren onze vakanties altijd in Oostenrijk en dat gaat meer dan prima. De combi kan goed meekomen en is stabiel.
Ben er pas één keer mee naar Luxemburg geweest, maar dat is prima bevallen met de Clio. Beter dan met de Peugeot 207 die ik hiervoor had, ondanks dat die 30pk meer had.
De Clio voelde heel stabiel en kan de caravan prima trekken. In zijn 4 heel relaxed en gaat ongemerkt snel te hard.
De kogeldruk is inderdaad een beetje vaag. In het boekje staat dat het 60kg mag zijn, maar op de haak zelf staat 75.
Wij kwamen aan ongeveer 60kg. Daarmee zie je de auto al licht doorhangen terwijl de achterbank leeg was en de kofferbak ook niet al te vol. Ondanks dat geen problemen op drempels o.i.d.
Ik weet niet hoe de 1.2tce rijd, maar kan de Clio zeker aanraden. Ook zonder caravan een fijne auto.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Hoeveel kg weegt jou caravan beladen? Het treingewicht viel me namelijk tegen, hoe zit dit bij jou?
Hoeveel kg weegt jou caravan beladen? Het treingewicht viel me namelijk tegen, hoe zit dit bij jou?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik heb hem nooit gewogen. Maar wij nemen echt weinig mee. Weinig eten, geen voortent enz. En we zijn maar met z'n tweeën.
Maximaal mag de Adria 1000Kg wegen. Zou mij verbazen als hij dat haalt in beladen toestand.
Maximaal mag de Adria 1000Kg wegen. Zou mij verbazen als hij dat haalt in beladen toestand.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ik geloof echt niet dat een "zware" combinatie waarbij de gewichtsverhouding tussen beladen caravan en beladen auto zo'n 75 % is stabieler is als een "lichte" combinatie met dezelfde gewichtsverhouding. Had een paar jaar terug een discussie op een camping met een man met een Volvo 850 en een flinke Tabbert. Ik had toen een Seat Ibiza 1.6 en een Adria Altea 390 ps. Fijne combi waarbij de gewichtsverhouding op zo'n 76 % lag. Die man zei ook, "is dat wel verantwoord zo'n kleine auto met een caravan". Toen ik de gegevens van zijn combi controleerde bleek die verhouding richting 90 % te gaan. Hij was er van overtuigd een goede en betere combi te hebben dan ik. Ik zit echt niet met klotsende oksels achter het stuur maar gewoon lekker ontspannen in mijn lichtere combinatie kerstduim.gif .
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Wij hebben verschillende merken en type trekauto´s gehad in de
loop der jaren.
Maar wat het meest bevalt is de Grand Vitara van Suzuki.
Rijdt prettig, comfortabel en sterk plus een lekker hoge instap.
Eigenlijk willen wij niets anders meer en natuurlijk 4/wiel drive.
grt, Willem.
loop der jaren.
Maar wat het meest bevalt is de Grand Vitara van Suzuki.
Rijdt prettig, comfortabel en sterk plus een lekker hoge instap.
Eigenlijk willen wij niets anders meer en natuurlijk 4/wiel drive.
grt, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij, wij zijn het die voorbij gaan".
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Ook hier geld volgens mij, net als wat is klein. Dat niet alles is wat het lijkt. De ibiza, clio en corsa (en er zullen meer zijn) zijn auto's die leeg rond de 1200 kg wegen. De golf, een auto uit een hogere klasse, weegt minder. De nieuwe vitara, lijkt veel meer auto, maar weegt ook niet meer. Bij veel nieuw op de markt gebrachte auto's doet men er alles aan om het gewicht naar beneden te brengen (goed voor het brandstofgebruik).
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Bij mijn zoektocht liep ik daar inderdaad ook tegenaan.
Auto's waar je van verwacht die kunnen makkelijk een caravan van 1.100kg trekken kwa motor en leeggewicht die redden het niet en waar je het niet van verwacht komen bovendrijven.
De Clio is voor ons door zijn treingewicht afgevallen.
De Cee'd en Mazda CX-3 zijn in de race, mogelijk komen we nog meer modellen tegen die ons wat lijken.
Veel raden ons overigens de drie cilinder motoren af.
Bij mijn zoektocht liep ik daar inderdaad ook tegenaan.
Auto's waar je van verwacht die kunnen makkelijk een caravan van 1.100kg trekken kwa motor en leeggewicht die redden het niet en waar je het niet van verwacht komen bovendrijven.
De Clio is voor ons door zijn treingewicht afgevallen.
De Cee'd en Mazda CX-3 zijn in de race, mogelijk komen we nog meer modellen tegen die ons wat lijken.
Veel raden ons overigens de drie cilinder motoren af.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
RE.gif
Als je een caravan wil trekken, zou ik inderdaad geen 3 cilinder motor nemen.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Als je een caravan wil trekken, zou ik inderdaad geen 3 cilinder motor nemen.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Is het treingewicht echt zo'n probleem dan? Met het rijklaar gewicht kun je nog bijna 300kg laden in de auto voor je aan het max treingewicht zit met jouw caravan
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Waarom geen 3 cilinder motor, weer zo'n gedachte alleen maar ingegeven door gevoel.
Het zijn bijna allemaal turbo motoren die al bij laag toeren veel vermogen hebben. Heb je niet zo'n hele zware caravan dan kan je prima uit de voeten met een drie cilinder. Maar nu zal de discussie wel weer beginnen die wel al vaker hebben gehad. Doe maar niet want het voegt niets toe.
Het zijn bijna allemaal turbo motoren die al bij laag toeren veel vermogen hebben. Heb je niet zo'n hele zware caravan dan kan je prima uit de voeten met een drie cilinder. Maar nu zal de discussie wel weer beginnen die wel al vaker hebben gehad. Doe maar niet want het voegt niets toe.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Jij hebt je caravan nooit gewogen, daar zit het hem in ben ik bang, weeg hem maar eens, denk dat het tegenvalt.jeroen.25 schreef:Is het treingewicht echt zo'n probleem dan? Met het rijklaar gewicht kun je nog bijna 300kg laden in de auto voor je aan het max treingewicht zit met jouw caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Deze motoren hebben veel koppel bij weinig toeren. Voor meer vermogen moeten er gewoon toeren worden gedraaid. Rij je een helling op met 2000 tpm plankgas, want dan heb je je max koppel, zul je de motor hoorbaar geen goed doen. Gewoon wat meer toeren maken en je kan met die 3 cylinder gewoon prima een caravan trekken. Dit geldt trouwens voor (bijna) alle motoren, max vermogen bij hogere toeren.Gerrie schreef:Waarom geen 3 cilinder motor, weer zo'n gedachte alleen maar ingegeven door gevoel.
Het zijn bijna allemaal turbo motoren die al bij laag toeren veel vermogen hebben.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Nog even over de C'eed. Kogeldruk volgens brochure 60 kg
Kogel maximaal belastbaar die bij Brink te bestellen is 75 kg.
Dit komt neem ik aan ook op het typeplaatje te staan (75 kg).
Moet ik me dan toch houden aan de 60kg?
Kogel maximaal belastbaar die bij Brink te bestellen is 75 kg.
Dit komt neem ik aan ook op het typeplaatje te staan (75 kg).
Moet ik me dan toch houden aan de 60kg?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Trekauto gezocht: bijv. Kia C'eed of Renault Clio Estat
Het typeplaatje is van Brink, dus zal er hoogstwaarschijnlijk wel 75kg op komen te staan.
Maar ondanks wat er in de brochure van Kia staat, kun je rustig 75kg aanhouden. Die trekhaak zal er heus niet onderuit vallen als hij wat zwaarder wordt belast.
Mijn auto en trekhaak geven ook een kogeldruk van 75kg aan, maar ik heb er toch met de caravan 85 tot 90 kg kogeldruk op liggen.
Hooguit zakt de auto wat dieper in zijn veren, maar de trekhaak blijft wel zitten.
Maar ondanks wat er in de brochure van Kia staat, kun je rustig 75kg aanhouden. Die trekhaak zal er heus niet onderuit vallen als hij wat zwaarder wordt belast.
Mijn auto en trekhaak geven ook een kogeldruk van 75kg aan, maar ik heb er toch met de caravan 85 tot 90 kg kogeldruk op liggen.
Hooguit zakt de auto wat dieper in zijn veren, maar de trekhaak blijft wel zitten.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro