Advies aankoop trekauto
- Wim Lakeman
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
- Locatie: Purmerend
Advies aankoop trekauto
Beste Forumleden,
Ik overweeg om ter vervanging van mijn Hyundai Tucson uit 2005 een Subaru Forester 2.0 XS Automaat (2012) aan te schaffen.
(vermogen 150 pk en koppel 196Nm bij 3200 rpm)
Mijn caravan is een Sprite Europa van 1500 kg.
Wat denken jullie van deze combinatie?
Het rapport van caravantrekker.nl vond ik nu niet bepaald positief. De vermelding was "redelijk bruikbaar" op vlakke weg, heuvels en steile bergwegen
Ik wil de auto wel laten chiptunen voor wat meer vermogen en koppel.
Met vriendelijke groet,
Wim Lakeman
Ik overweeg om ter vervanging van mijn Hyundai Tucson uit 2005 een Subaru Forester 2.0 XS Automaat (2012) aan te schaffen.
(vermogen 150 pk en koppel 196Nm bij 3200 rpm)
Mijn caravan is een Sprite Europa van 1500 kg.
Wat denken jullie van deze combinatie?
Het rapport van caravantrekker.nl vond ik nu niet bepaald positief. De vermelding was "redelijk bruikbaar" op vlakke weg, heuvels en steile bergwegen
Ik wil de auto wel laten chiptunen voor wat meer vermogen en koppel.
Met vriendelijke groet,
Wim Lakeman
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520
Re: Advies aankoop trekauto
Het koppel lijkt mij een beetje magertjes.....wat krijg je er aan koppel bij na tunen? Totaal 230nm?
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Advies aankoop trekauto
Non turbo's heeft geen zin om te tunen.
Koop een jaartje jonger, mag 2000 kg trekken.
Heeft dan een cvt of in handmode een 6 bak.
En is veel zuiniger.
Denk dat de xs nog het model '08-'12 is met 4(?) bak automaat en
maximaal trekgewicht van 1500 kg.
Eric
Koop een jaartje jonger, mag 2000 kg trekken.
Heeft dan een cvt of in handmode een 6 bak.
En is veel zuiniger.
Denk dat de xs nog het model '08-'12 is met 4(?) bak automaat en
maximaal trekgewicht van 1500 kg.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- Wim Lakeman
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
- Locatie: Purmerend
Re: Advies aankoop trekauto
Na het tunen zou dit worden 168 pk en 238 Nm.koning schreef:Het koppel lijkt mij een beetje magertjes.....wat krijg je er aan koppel bij na tunen? Totaal 230nm?
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520
- Wim Lakeman
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
- Locatie: Purmerend
Re: Advies aankoop trekauto
Inderdaad, een 4 bak automaat en maximaal 1500 kg trekgewicht.erichendri schreef:Non turbo's heeft geen zin om te tunen.
Koop een jaartje jonger, mag 2000 kg trekken.
Heeft dan een cvt of in handmode een 6 bak.
En is veel zuiniger.
Denk dat de xs nog het model '08-'12 is met 4(?) bak automaat en
maximaal trekgewicht van 1500 kg.
Eric
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Advies aankoop trekauto
Idd een iets jongere Forester kopen. Ik rijd zelf een Forester uit 2014. Met automaat en 4wd een heerlijke caravan trekker.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
- Wim Lakeman
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 5 aug 2016 15:54
- Locatie: Purmerend
Re: Advies aankoop trekauto
Ja, dat zou ik ook wel willen, maar mijn budget is daarvoor niet toereikend
Een versie uit 2012 en chiptunen voor wat meer vermogen en koppel is het enige wat ik kan doen.
Een versie uit 2012 en chiptunen voor wat meer vermogen en koppel is het enige wat ik kan doen.
Subaru Forester 2.0 XS Premium Plus Automaat met Sprite caravan Europa 520
Re: Advies aankoop trekauto
ik vind het vermogen wat u opgeeft na het tunen wel hoog voor een auto zonder turbo.
meestal krijgt een auto zonder turbo er 5 a 10 pk bij en voor turbo's is dit gouw 30 pk
maar de nm die schieten bij u omhoog en dat verbaasd mij toch nog wel het meest.
meestal krijgt een auto zonder turbo er 5 a 10 pk bij en voor turbo's is dit gouw 30 pk
maar de nm die schieten bij u omhoog en dat verbaasd mij toch nog wel het meest.
Geen Caravan.
Re: Advies aankoop trekauto
Ze schrijven het echt. Ik denk ook dat het veel is, vooral het koppel.
Wat je normaal ziet bij een atmosferische motor is dat ze normaal bijna niet boven 100Nm per liter uit komen.
http://www.datatechnic.nl/chiptuning/su ... .0_150_pk/
Wat je normaal ziet bij een atmosferische motor is dat ze normaal bijna niet boven 100Nm per liter uit komen.
http://www.datatechnic.nl/chiptuning/su ... .0_150_pk/
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Advies aankoop trekauto
Vergeet het verhaal van datatechnics.
Met een beetje geluk krijg je het max koppel bij een iets lager toerental waardoor het wat beter lijkt te trekken maar verder is er uit een non turbo met dergelijke eenvoudige kastjes niet veel te halen been there tried it.
Beter een jaartje door sparen en/of iets anders zoeken.
Met een beetje geluk krijg je het max koppel bij een iets lager toerental waardoor het wat beter lijkt te trekken maar verder is er uit een non turbo met dergelijke eenvoudige kastjes niet veel te halen been there tried it.
Beter een jaartje door sparen en/of iets anders zoeken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Advies aankoop trekauto
Je kunt vaak op basis van de tuning kosten al een inschatting maken over de beloofde resultaten.
Een beetje tuner herschrijft de software op maat en zet de auto op de testbank (voor en na) om de winst aan te tonen. Reken op zeker €500,-
Zit de tuner daar ver onder dan doet hij een standaard herprogrammering en houdt geen enkele rekening met leeftijd en km stand van het blok, laat staan de gehele aandrijflijn. En inderdaad... bij een non-turbo machine zoveel winst roept vraagtekens op.
Een beetje tuner herschrijft de software op maat en zet de auto op de testbank (voor en na) om de winst aan te tonen. Reken op zeker €500,-
Zit de tuner daar ver onder dan doet hij een standaard herprogrammering en houdt geen enkele rekening met leeftijd en km stand van het blok, laat staan de gehele aandrijflijn. En inderdaad... bij een non-turbo machine zoveel winst roept vraagtekens op.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Advies aankoop trekauto
waarom niet om een ander merk met een turbo benzine motor zoeken?
meer trekkracht bij lage toerentallen
meer trekkracht bij lage toerentallen
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Re: Advies aankoop trekauto
Inderdaad.
Waarom niet gewoon op Autotrack.nl, Mobile.de, etc een aantal filters toepassen (prijs, bouwjaar, vermogen, trekgewicht, brandstofsoort, etc) en wie weet welke auto's je tegen gaat komen.
Misschien wel heel verrassende waar je niet bij stil gestaan hebt.
Vooral de autovergelijker op autoweek.nl geeft heel veel filtermogelijkheden, waaronder het koppel.
Waarom niet gewoon op Autotrack.nl, Mobile.de, etc een aantal filters toepassen (prijs, bouwjaar, vermogen, trekgewicht, brandstofsoort, etc) en wie weet welke auto's je tegen gaat komen.
Misschien wel heel verrassende waar je niet bij stil gestaan hebt.
Vooral de autovergelijker op autoweek.nl geeft heel veel filtermogelijkheden, waaronder het koppel.
Re: Advies aankoop trekauto
Ook na tunen blijft dit voor een max van 1500 kg vrij licht. Ik zou het niet doen. Dan maar even wachten tot het budget het toelaat voor een betere trekker.
Re: Advies aankoop trekauto
vond onze mazda 6 met 150pk en rond de 200 a 250nm al te ligt voor de 1100kg wegende caravan.
veel terug schakelen en ingehaald worden door vrachtauto's berg op.
ben erg blij met de huidige turbo diesel.
maar als diesel niet uit kan. zocht ik toch een benzine met turbo
veel terug schakelen en ingehaald worden door vrachtauto's berg op.
ben erg blij met de huidige turbo diesel.
maar als diesel niet uit kan. zocht ik toch een benzine met turbo
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Advies aankoop trekauto
Het nieuwe rijden zeker of het vermijden van hoge toerentallen.
Een mazda6 moet geen moeite hebben met 1100 kg met de juiste rijstijl of berijder.
Geld normaal ook voor de forester en 1500 kg.
Alleen gaat dat niet met het rijden met lage toerentallen.
Vlakke weg gaat nog wel met zeg maar 2500 toeren.
Maar klimmend zul je toch echt richting 4500+ toeren moeten gaan.
En dat is helemaal niet slecht voor de motor.
Laten we eerlijk zijn, de laatste 2 reageerders rijden een turbodiesel.
Dat is geen goede vergelijking, iets met appels en peren.
Natuurlijk zijn de wat sterkere turbo motoren beter in het trekken maar
staar je niet blind op dat koppel bij zeg maar vanaf ±1600 toeren.
Je loopt dan constant de motor af te wurgen wat je niet opmerkt door
de constructie van de dubbelmassa (of 3dubbel) vliegwielen.
Ook dan is het veel beter om met ± 2500+ toeren te rijden.
Betere koeling, smering en meer paardekrachtjes.
Eric
Een mazda6 moet geen moeite hebben met 1100 kg met de juiste rijstijl of berijder.
Geld normaal ook voor de forester en 1500 kg.
Alleen gaat dat niet met het rijden met lage toerentallen.
Vlakke weg gaat nog wel met zeg maar 2500 toeren.
Maar klimmend zul je toch echt richting 4500+ toeren moeten gaan.
En dat is helemaal niet slecht voor de motor.
Laten we eerlijk zijn, de laatste 2 reageerders rijden een turbodiesel.
Dat is geen goede vergelijking, iets met appels en peren.
Natuurlijk zijn de wat sterkere turbo motoren beter in het trekken maar
staar je niet blind op dat koppel bij zeg maar vanaf ±1600 toeren.
Je loopt dan constant de motor af te wurgen wat je niet opmerkt door
de constructie van de dubbelmassa (of 3dubbel) vliegwielen.
Ook dan is het veel beter om met ± 2500+ toeren te rijden.
Betere koeling, smering en meer paardekrachtjes.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op ma 24 jul 2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Advies aankoop trekauto
Bij onze Auris was het ook zo dat je gewoon veel moest schakelen en de motor boven 3000 toeren moest houden en als het omhoog ging boven 3500 toeren.
Als het echt omhoog ging was het gewoon 80 in 3 en dan draaide de motor rond de 4300 toeren. Deze motor heeft het maximale koppel op 4400 toeren zitten.
Zeker de Japanse motoren zijn gewoon toeren blokjes, die worden pas wakker boven 3000 toeren.
Als het echt omhoog ging was het gewoon 80 in 3 en dan draaide de motor rond de 4300 toeren. Deze motor heeft het maximale koppel op 4400 toeren zitten.
Zeker de Japanse motoren zijn gewoon toeren blokjes, die worden pas wakker boven 3000 toeren.
Re: Advies aankoop trekauto
RE.gif
japanse blokjes hebben een voorliefde voor een nogal vierkante boring-slag verhouding. Dwz, borin en slag verhouden zich bijna 1:1. De (grotere) VAG motoren hebben een langere slag en kleinere boring. Zogenaamde "langeslag" motoren. Voordeel hiervan is dat ze de trekkracht eerder beschikbaar hebben dan een "vierkant" blokje. De golf III had indertijd al een monopoint (benzine) injectie die het maximum koppel al bij 2200 toere beschikbaar had. Let wel, dit was een atmosferische motor. De huidige VAG blokjes zijn bijna identiek alleen is de slag kleiner gemaakt. Daardoor wordt ook de verhouding weer vierkanter. Dat lossen ze dan weer op met een turbo met kleine diameter waardoor hij snel bijspringt.
Dus eigenlijk zou ik zeggen, kijk eens naar een gebruikte Tiguan of Yeti. Die trekken echt lekker en hoeven niet duurder te zijn dan een Forrester. Enige wat je moet afvragen is "heb ik de 4x4 van die forrester echt nodig. Dat bepaalt dan ook je keuze in een tiguan of yeti.
japanse blokjes hebben een voorliefde voor een nogal vierkante boring-slag verhouding. Dwz, borin en slag verhouden zich bijna 1:1. De (grotere) VAG motoren hebben een langere slag en kleinere boring. Zogenaamde "langeslag" motoren. Voordeel hiervan is dat ze de trekkracht eerder beschikbaar hebben dan een "vierkant" blokje. De golf III had indertijd al een monopoint (benzine) injectie die het maximum koppel al bij 2200 toere beschikbaar had. Let wel, dit was een atmosferische motor. De huidige VAG blokjes zijn bijna identiek alleen is de slag kleiner gemaakt. Daardoor wordt ook de verhouding weer vierkanter. Dat lossen ze dan weer op met een turbo met kleine diameter waardoor hij snel bijspringt.
Dus eigenlijk zou ik zeggen, kijk eens naar een gebruikte Tiguan of Yeti. Die trekken echt lekker en hoeven niet duurder te zijn dan een Forrester. Enige wat je moet afvragen is "heb ik de 4x4 van die forrester echt nodig. Dat bepaalt dan ook je keuze in een tiguan of yeti.
Laatst gewijzigd door Forumteam op di 25 jul 2017 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Reden: Onnodig quoten verwijderd
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Re: Advies aankoop trekauto
En jij vindt het fijn om met zo'n gierende motor te rijden? En dan heb ik het nog niet over steeds op en af schakelen. zelfs bij een automaat lijkt me dat een nogal onrustige ervaring.erichendri schreef:Het nieuwe rijden zeker of het vermijden van hoge toerentallen.
Een mazda6 moet geen moeite hebben met 1100 kg met de juiste rijstijl of berijder.
Geld normaal ook voor de forester en 1500 kg.
Alleen gaat dat niet met het rijden met lage toerentallen.
Vlakke weg gaat nog wel met zeg maar 2500 toeren.
Maar klimmend zul je toch echt richting 4500+ toeren moeten gaan.
En dat is helemaal niet slecht voor de motor.
Laten we eerlijk zijn, de laatste 2 reageerders rijden een turbodiesel.
Dat is geen goede vergelijking, iets met appels en peren.
Natuurlijk zijn de wat sterkere turbo motoren beter in het trekken maar
staar je niet blind op dat koppel bij zeg maar vanaf ±1600 toeren.
Je loopt dan constant de motor af te wurgen wat je niet opmerkt door
de constructie van de dubbelmassa (of 3dubbel) vliegwielen.
Ook dan is het veel beter om met ± 2500+ toeren te rijden.
Betere koeling, smering en meer paardekrachtjes.
Eric
Als je echt in de bergen zit op B-wegen vind ik het niet zo erg, maar bij de glooiende snelweghellingen wil ik graag door kunnen rijden zonder te schakelen en zonder dat de motor meer dan 2500 toeren draait.
Ik blijf wel boven of rond de 2000 toeren als de caravan eraan hangt.
Helaas zijn er niet veel (geen) benzine SUV's met een flinke dosis koppel (>250nm) die ook nog een acceptabel brandstofverbruik hebben.(<7l/100km)
Dus dat wordt sowieso een compromis. (hogere kosten, lagere betrouwbaarheid, minder vermogen(comfort), ander model auto)
Het is vrij persoonlijk welk compromis je wilt sluiten.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Advies aankoop trekauto
RE.gif
En jij vindt het fijn om met zo'n gierende motor te rijden? En dan heb ik het nog niet over steeds op en af schakelen. zelfs bij een automaat lijkt me dat een nogal onrustige ervaring.
Als je echt in de bergen zit op B-wegen vind ik het niet zo erg, maar bij de glooiende snelweghellingen wil ik graag door kunnen rijden zonder te schakelen en zonder dat de motor meer dan 2500 toeren draait.
Ik blijf wel boven of rond de 2000 toeren als de caravan eraan hangt.
Helaas zijn er niet veel (geen) benzine SUV's met een flinke dosis koppel (>250nm) die ook nog een acceptabel brandstofverbruik hebben.(<7l/100km)
Dus dat wordt sowieso een compromis. (hogere kosten, lagere betrouwbaarheid, minder vermogen(comfort), ander model auto)
Het is vrij persoonlijk welk compromis je wilt sluiten.[/quote]
Ik noem er net al één. Tiguan met 1.4 TSI motor, 240nm tussen 1500 en 4500 toeren. Nu is een 1.4 TSI niet het blokje wat ik zou kiezen om een caravantrekker te zijn, zou ik eerder een 1.8 of 2.0 pakken maar toch.
En jij vindt het fijn om met zo'n gierende motor te rijden? En dan heb ik het nog niet over steeds op en af schakelen. zelfs bij een automaat lijkt me dat een nogal onrustige ervaring.
Als je echt in de bergen zit op B-wegen vind ik het niet zo erg, maar bij de glooiende snelweghellingen wil ik graag door kunnen rijden zonder te schakelen en zonder dat de motor meer dan 2500 toeren draait.
Ik blijf wel boven of rond de 2000 toeren als de caravan eraan hangt.
Helaas zijn er niet veel (geen) benzine SUV's met een flinke dosis koppel (>250nm) die ook nog een acceptabel brandstofverbruik hebben.(<7l/100km)
Dus dat wordt sowieso een compromis. (hogere kosten, lagere betrouwbaarheid, minder vermogen(comfort), ander model auto)
Het is vrij persoonlijk welk compromis je wilt sluiten.[/quote]
Ik noem er net al één. Tiguan met 1.4 TSI motor, 240nm tussen 1500 en 4500 toeren. Nu is een 1.4 TSI niet het blokje wat ik zou kiezen om een caravantrekker te zijn, zou ik eerder een 1.8 of 2.0 pakken maar toch.
Laatst gewijzigd door Forumteam op di 25 jul 2017 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Reden: Onnodig quoten verwijderd
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Advies aankoop trekauto
@Taan, natuurlijk mijdt ik liever hoge toerentallen alhoewel dat bij nijn
subaru en sportuitlaat wel erg mooi klinkt.
Maar voor 2 ritjes per jaar roei ik met de riemen die ik heb.
En zie met die moderne kleine motortjes maar eens 415000 km te halen.
En dan ook nog sportief rijdend, ja, door de boxer roffel.
Eric.
subaru en sportuitlaat wel erg mooi klinkt.
Maar voor 2 ritjes per jaar roei ik met de riemen die ik heb.
En zie met die moderne kleine motortjes maar eens 415000 km te halen.
En dan ook nog sportief rijdend, ja, door de boxer roffel.
Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Advies aankoop trekauto
Heren RE.gif RE.gif RE.gif weten jullie nog de vraag van Wim?
Re: Advies aankoop trekauto
RE.gif Ik geloof iets over een subaru en chippen of zo
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Re: Advies aankoop trekauto
RE.gif t is toch wat he? Hoe iets volledig offtopic kan geraken
Re: Advies aankoop trekauto
?!?!?!?Avdp schreef:vond onze mazda 6 met 150pk en rond de 200 a 250nm al te ligt voor de 1100kg wegende caravan.
veel terug schakelen en ingehaald worden door vrachtauto's berg op.
ben erg blij met de huidige turbo diesel.
maar als diesel niet uit kan. zocht ik toch een benzine met turbo
Sorry, maar dan heeft die mazda toch een ernstig technisch mankement gehad....
Met die auto en 1100 kg aan de haak ga ik met gemak met 100 iedere berg op.
De subaru zal niet als eerste boven zijn, maar wel altijd boven komen, het is een betrouwbare partner. Ook niet geheel onbelangrijk........laten we eerlijk zijn, vroeger gingen we met opel ascona's met half het vermogen en veel minder tolweg en we kwamen er ook.....
Koop gerust die subaru......ze hebben al jaren trouwe dienst bewezen......
Succes met je keuze!
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.