4 of 2 wielsaandrijving

koos
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door koos » ma 24 okt 2016 23:11

Waarom zijn Subaru foresters zo populair bij caravanners? Altijd 4wd en een trekgewicht van 2 ton. En dat voor een aantrekkelijke prijs. Vier wiel aangedreven auto's zijn in het voordeel bij het trekken van aanhangers, bij het rijden op onverharde wegen, bij het rijden in de bergen en bij het rijden op een gladde ondergrond zoals sneeuw. Daarom zie je veel 4wd auto's in de bergen. Doe je dat allemaal niet dan heeft 4wd weinig voordelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Subaru Forester 2.0 (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10791
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door deusjevo » ma 24 okt 2016 23:16

Sorry maar de Forrester zie ik zelden of nooit rijden laat staan met een caravan.
Kan mij het niet meer heugen eerlijk gezegd weenie.gif
Denk dat hij een trouw publiek heeft maar verder populair? scratch.gif
In de lease zie ik ze helemaal nooit eigenlijk en dat is toch een visvijver voor particulieren.
Range Rover (Epsom Green love.gif ) met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 874
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door fs1986 » di 25 okt 2016 01:33

In de voorgaande jaren heb ik ze hier niet veel op de camping gezien maar toevallig dit seizoen hebben we echt vrij regelmatig gasten gehad die een Subaru Forester voor de caravan hadden staan.

wim2008
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 5 mar 2014 19:11

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door wim2008 » di 25 okt 2016 07:53

Mooi dat jullie je ervaring wilden delen. Bedankt.
Ik heb een redelijk gevoel om een 4x4 opnieuw te gaan rijden en zal de komende tijd hier naar zoeken. Of het weer een VW wordt, dat weet ik nog niet. Dit omdat de tiguan net zo gewild is als een golf bij het dievengilde. De keuzes heb ik dus uitgebreid met bv Hyundai's en Kia's. De komende tijd zal ik druk bezig zijn om een goede keuze te maken.

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4451
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2016 07:56

RE.gif
Vergeet Subaru zeker niet in dat rijtje! Hoewel Kia en Hyundai niet slecht zijn verkies ik in het geval van een Aziaat een Subaru.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 1569
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Hans1954 » di 25 okt 2016 08:18

Ab schreef:Ik heb ooit een vergelijkbare auto gehad.
Je schrijft dat 4H en 4L niet gebruikt kunnen worden vlgs de gebruiksvoorschriften. Op een droge en verharde ondergrond.
Dat klopt helemaal. De auto wil dan de bocht niet om. Toch is het goed bruikbaar, omdat er niks aan de hand is zolang je rechtuit rijdt.
Op een steile helling met veel start en stop acties gebruikte ik 4L. gewoon.
Met name eens in de file voor een grenspost.
Je kunt dan bijna stationair wegrijden, en de koppeling lijdt ook niks.
Ik weet op welke helling je doelt Ab (Dragonija). Zolang je rechtuit rijdt is er ook geen probleem. Die ontstaan pas wanneer je een bocht krijgt of weer in 4H of 2H wilt rijden. Ik moet de auto voor het teruggaan van 4L naar 4H tot stilstand brengen. Overigens is de grenspost bij Dragonija nu voor de berg en wordt die gezamenlijk gebruikt door de Sloveense en Kroatische politie.
Nissan Navara 2,5 CDI 4x4 King-Cab met Road-Ranger Hard-Top, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Jan van Vijven » di 25 okt 2016 08:34

Carnavalswiertz schreef:Ik vind diesel of benzine een belangrijker element in de keuze van caravantrekker,


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er zijn zat benzine motoren die niet onder doen voor een diesel!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

wim2008
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 5 mar 2014 19:11

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door wim2008 » di 25 okt 2016 09:07

De Tiguan die ik had, was met een benzine motor. Reed fantastisch met een 1800 kg caravan er achter. Maar een diesel zou goedkoper moeten rijden tov een benzine. Dit is natuurlijk ook weer het geval bij een 4x4 of 2 wiels auto. de 4x4 is duurder in gebruik. Ik denk dan aan onderhoud, verbruik brandstof, wegenbelasting en aanschaf. Voor mij zijn dit ook opties om naar te kijken. Ik vind deze opties alleen iets minder belangrijk dan het plezierig en rustig kunnen rijden met een auto. Ook hier heeft iedereen zijn eigen gevoel en wensen. Gelukkig is er veel keuze en daar ga ik nu aan beginnen om misschien binnenkort weer te stralen met de nieuwe auto.
De Subaru For. zal ik niet vergeten. Ik had alleen een oud gevoel dat deze auto erg onzuinig was, maar wel een goede trekker is.

Wim

blastaway
Berichten: 632
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door blastaway » di 25 okt 2016 09:51

Ik schrok bij de zoektocht naar een nieuwe trekker nogal van de verschillen in zuinigheidsklasse en nmotorrijtuigbelasting.
Een XC60 in 2WD was klasse B en dezelfde met 4WD was E!

Een Landrover zat al in G! De LR viel snel af vanwege de hoge kosten voor belastring en verzekering (MRB al paar honderd per maand). Toen toch verstandig de 2WD XC60 gekozen en geen spijt van. Verbruik is 1 op 16 en met caravan 1 op 11. Daarnaast een goed koppel met standaard 430nm.

Het verschil in dagelijks gebruik vond ik niet dermate om voor een 4WD te kiezen. Ik geloof direct dat het fijn is in sneeuw, zand of modder. Dat tref ik wellicht 1x per jaar en vond de enorm hoge vaste lasten per maand het niet waard. Als het misschien onze enioge auto was had ik het gedaan, maar naast de andere 2 vond ik het te duur.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

koos
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door koos » di 25 okt 2016 10:15

Een Subaru Forester (2.0 benzine) zit in energieklasse C. Wegenbelasting € 220 per kwartaal en standaard een automaat. En mag (en kan) 2000 kg trekken. Wat wil je nog meer?

Het lijkt wel een reclamepraat. Maar na 25 jaar Nissan's gereden te hebben (ook uitvoeringen met 4WD) ben ik getipt om een Forester te gaan rijden. En ik ben positief verrast over de rij eigenschappen. Forester worden in Nederland inderdaad niet veel verkocht. Maar als je erop gaat letten zie je ze wel opmerkelijk veel op campings met vaak forse caravans erachter. In de Alpenlanden zie je veel Foresters rijden. Subaru had daar in de jaren tachtig al een groot aandeel omdat zij toen al veel personenauto's verkochten met standaard vier wiel aandrijving. Als je geen grote Landrover, Jeep of andere terreinwagen wilde rijden was een Subaru een uitstekend alternatief.

Maar natuurlijk zijn er veel merken die goede en mooie 4WD auto's verkopen. Maar als er gekozen moet worden loont het ook de moeite om eens op de website van Subaru te gaan kijken knipoog.gif
Subaru Forester 2.0 (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

blastaway
Berichten: 632
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door blastaway » di 25 okt 2016 10:29

Ja, een Subaru staat bij ons ook hoog op de lijst voor een volgende! thumbup.gif
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4451
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Volvodriver » di 25 okt 2016 10:53

RE.gif
Geen opvolger. Volvo for life wat dat betreft cool.gif
Maar als het echt niet anders kan dan staat Subaru wel heel hoog. Enige echt negatieve daaraan voor mij is het kermis gehalte van het dashboard. Voor de rest heel erg oké.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Micky » di 25 okt 2016 12:12

Mensen, die klassen zeggen niets voor ons, een auto die nu A is, is volgend jaar B of C, een vergelijk bij het kopen van een gebruikte auto is niet goed mogelijk, kijk gewoon naar het opgegeven verbruik en neem dat met een korrel zout.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Micky » di 25 okt 2016 12:13

wim2008 schreef:De Tiguan die ik had, was met een benzine motor. Reed fantastisch met een 1800 kg caravan er achter. Maar een diesel zou goedkoper moeten rijden tov een benzine. Dit is natuurlijk ook weer het geval bij een 4x4 of 2 wiels auto. de 4x4 is duurder in gebruik. Ik denk dan aan onderhoud, verbruik brandstof, wegenbelasting en aanschaf. Voor mij zijn dit ook opties om naar te kijken. Ik vind deze opties alleen iets minder belangrijk dan het plezierig en rustig kunnen rijden met een auto. Ook hier heeft iedereen zijn eigen gevoel en wensen. Gelukkig is er veel keuze en daar ga ik nu aan beginnen om misschien binnenkort weer te stralen met de nieuwe auto.
De Subaru For. zal ik niet vergeten. Ik had alleen een oud gevoel dat deze auto erg onzuinig was, maar wel een goede trekker is.

Wim
Gezien het feit dat je zo tevreden was, zou ik dezelfde weer nemen, hij is eenmaal gestolen, het gebeurd vast geen 2 de keer :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 14430
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door PremiumDiscovery » di 25 okt 2016 12:28

Die milieuklasses boeien mij ook niet zo; onze LaRo heeft een klasse G maar gelijktijdig ook een Groene Milieusticker mrgreen.gif
Voordeel van onze trekker is dat deze met caravan (snelweg) zuiniger rijdt dan zonder (bij de deur) awhoea.gif Een verbruik van 1 op 8 a 9 vind ik zeer acceptabel bij een totaalgewicht van ruim 5 ton. Wegenbelasting blijft inderdaad wel een dingetje :(
Laatst gewijzigd door PremiumDiscovery op di 25 okt 2016 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Premium 650 UFf (2017) + LandRover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
One Life, Live It……. & ……. Verbaas je niet over wat je al weet...

wim2008
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 5 mar 2014 19:11

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door wim2008 » di 25 okt 2016 12:32

blastaway schreef:Ik schrok bij de zoektocht naar een nieuwe trekker nogal van de verschillen in zuinigheidsklasse en nmotorrijtuigbelasting.
Een XC60 in 2WD was klasse B en dezelfde met 4WD was E!

Een Landrover zat al in G! De LR viel snel af vanwege de hoge kosten voor belastring en verzekering (MRB al paar honderd per maand). Toen toch verstandig de 2WD XC60 gekozen en geen spijt van. Verbruik is 1 op 16 en met caravan 1 op 11. Daarnaast een goed koppel met standaard 430nm.

Het verschil in dagelijks gebruik vond ik niet dermate om voor een 4WD te kiezen. Ik geloof direct dat het fijn is in sneeuw, zand of modder. Dat tref ik wellicht 1x per jaar en vond de enorm hoge vaste lasten per maand het niet waard. Als het misschien onze enioge auto was had ik het gedaan, maar naast de andere 2 vond ik het te duur.

Je hebt hier gelijk in. Maar het is ook afhankelijk van wat voor caravan je hebt en je laatgewicht van de caravan. Daarnaast denk ik ook aan je mogelijkheden en gevoel bij een bepaalde auto. Wat is het laadgewicht van je caravan?
Ik denk dat ik de verschillen redelijk geproeft heb tussen 2 en 4 wiels aandrijving. Bedankt allen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Jan van Vijven » di 25 okt 2016 14:43

PremiumDiscovery schreef:Die milieuklasses boeien mij ook niet zo; onze LaRo heeft een klasse G maar gelijktijdig ook een Groene Milieusticker mrgreen.gif
Voordeel van onze trekker is dat deze met caravan (snelweg) zuiniger rijdt dan zonder (bij de deur) awhoea.gif Een verbruik van 1 op 8 a 9 vind ik zeer acceptabel bij een totaalgewicht van ruim 5 ton. Wegenbelasting blijft inderdaad wel een dingetje :(
Rijd iedereen hier zo braaf of hoe zit dat?
Met hut heb ik nog niet gereden, zonder zit ik al aan de 1 op 10 a 11....
(En nu ons Ellly, hoor ik net...)

Maar wel een groen stickertje :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 14430
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door PremiumDiscovery » di 25 okt 2016 15:09

RE.gif
Zonder hut erachter en rijden binnen de stad halen we de 1 op 8 echt niet hoor :oops: maar eenmaal op de snelweg met de hut erachter lukt dit wel bij een cruisesnelheid van 100 km/h op de TomTom en ca. 1900 rpm :lol: Als ik wat harder ga rijden, is het wel snel foute boel, maar geeft wel fun awhoea.gif
Premium 650 UFf (2017) + LandRover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
One Life, Live It……. & ……. Verbaas je niet over wat je al weet...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 28795
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Micky » di 25 okt 2016 15:33

Die groene stickers zeggen niets over het energielabel, je krijgt groen als je aan de Euronorm voldoet die geldt op moment van afgifte van het kenteken, dus alle nieuwe auto's krijgen groen, omdat ze anders niet aan de euronorm voldoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC60 2.4 D4 AWD Summum, 190pk 420NM (2017). Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer (Comfort pakket).

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Jan van Vijven » di 25 okt 2016 15:50

Nee nee....ik ben gewoon een milieu bewuste rijder en daarom krijg ik groen.


:-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1428
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door witjesm » di 25 okt 2016 19:08

Nooit meer zonder 4WD zo lang ik het me kan veroorloven. 1 op 13 haal ik meestal wel met beide en caravan en 1 op 16/17 zonder dat vindt ik best redelijk.
BMW 435d xDrive cabrio (313pk, 630Nm) & RangeRover Sport 5.0 SC AB (525pk, 625Nm) met Eriba Nova S485 Truma XT, Omnistore 6200, Alde, iTBS, Oyster.

blastaway
Berichten: 632
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door blastaway » di 25 okt 2016 19:23

RE.gif
Dat zijn hele nette waardes met deze combi!
Onze Eriba weegt 1600kg (verzwaarde as met trailer control). Ik denk dat de jouwe zwaarder is!
Laatst gewijzigd door Forumteam op di 25 okt 2016 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Carnavalswiertz » di 25 okt 2016 19:28

witjesm schreef:Nooit meer zonder 4WD zo lang ik het me kan veroorloven. 1 op 13 haal ik meestal wel met beide en caravan en 1 op 16/17 zonder dat vindt ik best redelijk.
1:13 met caravan? Ik ben blij met 1:10 bij 90 km/h op de autosnelweg met een diesel die zonder electronische hulp circa 1:17 verbruikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door Carnavalswiertz » di 25 okt 2016 19:44

RE.gif

Niet dat ik de bewering van Witjesm betwijfel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Forumteam op di 25 okt 2016 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

erichendri
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: 4 of 2 wielsaandrijving

Bericht door erichendri » di 25 okt 2016 19:49

Veel wannabee 4wd suvs hebben tot een km of 40 per uur 4wd.
Daarboven wordt het uitgeschakeld om het mechaniek te sparen en brandstof, lees dat erg vaak in een Duits 4wd blad.
Dat je ze niet veel ziet in de lease komt door de hogere bijtelling.
Allerbeste is 4wd en automaat, mijne rijdt lachend weg
op 10% met een totaal gewicht van 3300 kg en slechts 125 pk.
Mijn oom heeft een forester uit 2014 met CVT.
Rijdt gemiddeld bijna 1:14 solo.
Met de caravan vorig jaar 1:6 over ruim 2000 km naar Benidorm.
Nu met multichip was het verbruik 1:8, auto is nu prettiger te rijden.
Caravan weegt 1600 kg en heeft hij blijft daar 6 maanden.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
In 2020 een lmc maestro 490E gereserveerd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”