Op stap met de XC90 T8

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Op stap met de XC90 T8

Bericht door Conradi » do 1 sep 2016 19:47

Na ruim 5000 km staat de boel weer thuis op de stoep. We zijn al eerder met de combi weg geweest, maar dit was de eerste echt grote reis. De XC90 doet het in drie woorden fan-tas-tisch thumbup.gif

Afbeelding

XC90 T8
Voluit heet het ding ‘XC90 T8 Twin Engine’, en zoals altijd in autoland denkt dat de lading niet. De auto heeft namelijk niet twee dezelfde motoren, maar twee totaal verschillende. Weg bij Volvo zijn de 5- en 6-cylinders. De voorwielen worden namelijk aangedreven door een 2-liter 4-cylinder benzine motor die voorzien is van zowel een turbo én een compressor. Het blok lever 320 pk en 400 Nm. Die 400 Nm zijn er over zo ongeveer het hele toerenbereik.
De achterwielen worden aangedreven door een 87 pk elektromotor. Gecombineerd kan er dus 407pk en 640 Nm opgewekt worden.

Prestaties
De combi weeg zo’n 4500 kg maar daar heeft de auto geen enkele moeite mee. Integendeel de klim bij Luik, de E42 door de Ardennen of zuidelijker de Pyreneeën over, het gaat fluitend met 100 km/u. Op één van de langere Ardenne hellingen haalden eerst nog vrachtauto’s elkaar in. De auto trekt de combi dan toch even van 60 door naar de 100 met een gemak dat het ook nog wel harder kan.
Dat laatste geldt helemaal op de vlakke weg. Als je vanachter een vrachtauto uitkomt en gas bijgeeft moet je echt opletten want voor dat je het weet rij je dik 115 of harder. Dat hoeft voor mij nou ook weer niet. 100 rijdt heerlijk en compleet rustig, de caravan is daarvoor ook gekeurd, dus is dat snel zat.

Er zijn mensen die vinden dat de XC90 toch minstens een 6-cylinder zou moeten hebben. Dan mag je natuurlijk vinden maar nodig is het niet. Waar de vorige XC90 – zeker de eerste jaren – vermogen te kort kwam, heeft de nieuwe er voldoende. Ook het geluid mis ik niet, want er is amper geluid. Alleen omhoog is er een brommetje te horen.
Bij de vorige XC90 had je nog wel’es wat last van ‘kwispelen’. Vooral de Fransen rijden met verlengde bestelbussen mét verhoogd dak. Als zo’n ding met 130 voorbij komt dan voelde je, door de luchtdruk, de caravan aan de achterzijde een stapje opzij doen. De nieuwe XC90 rijdt als de TGV, gewoon stabiel rechtuit :wink:

Afbeelding

Electronica
Zodra je een caravan aankoppelt, gebeurd er van alles in de auto: zo wordt het dodehoek waarschuwingssysteem automatisch uitgeschakeld en wordt de caravan aan de lampencontrole toegevoegd. Ook de bordensignalering wijzigt. In Franrijk en Spanje is er voor aanhangers soms een snelheidsbegrenzing helling afwaarts. Dat wordt keurig met een aanhanger-onderbord op het display getoond.
Ook adaptive cruise-control lijkt wat behouden te reageren, het remt eerder af en lijkt meer afstand te houden. Die functie is trouwens ideaal voor lange rustige autobanen.
Automaat
Het is de eerste auto voor me met automaat, en ook dat bevalt goed. Aan de nieuwe 8-traps automaat kun je niets instellen, het enige knopje is de P, maar dat blijkt ook niet nodig. Op hellingen schakelt de automaat goed terug. Waar ik zelf met de hand zou terugschakelen, doet de automaat het ook.
Op de vlakke weg neet de automaat ook een standje terug, dus de 7 ipv de 8. Voor m’n gevoel - wat dat waard is - mag de motor wel wat meer toeren maken dus zet ik ‘m dan handmatig in 6.

Drive modes
De T8 heeft een hele serie drive-modes in huis. Die regelen niet alleen de samenwerking tussen beide motoren maar stellen bijvoorbeeld ook de besturing, de luchtvering, en demping anders af. In principe is de ‘Power Mode’ het meest geschikt. Deze stelt de luchtvering en demping wat stugger af, daardoor wordt de caravan het best op z’n plek gehouden. Prima op een (tol)autobaan maar heeft als nadeel dat je dan de caravan ook nadrukkelijk voelt duwen en stoten op een onregelmatige wegdek.
Omdat mijn caravan erg stabiel is, heb ik continu in de comfortabele hybridestand gereden. Dan merk je eigenlijk niet eens dat er iets achter hangt :wink:
Nu ook voor het eerst de AWD-stand kunnen uitproberen. Beide motoren werken dan samen om 4x4-aandrijving te krijgen. Zo stonden we op een camping met een stijl en kronkelig grindpad. Door het grillige karakter kon je geen snelheid maken of houden. De eigenaar had een tractor ter beschikking, want met voorwielaandrijving lukt het vaak niet.
De auto reed moeiteloos vanuit stilstand, en heel gecontroleerd, naar boven. Sowieso kun je met de e-tractie, en het enorme koppel, veel beter rustig rijden of maneuvreren in vergelijk met het mechanische haldex-systeem in m’n vorige XC90.

Hybride
Is hybride met een caravan te combineren? Nou, nog niet dus. Je rijdt gewoon met de benzinemotor. Natuurlijk, bij het wegrijden werkt de e-tractie even mee, dat is erg gunstig in stadsritten, maar met de caravan is het toch vooral ook afstand afleggen. De hybride aandrijving ingeschakeld laten, zorgt er alleen maar voor dat de accu na 10 km helemaal leeg is. Daarom heb ik de e-tractie uitgeschakeld om de accu te sparen voor als het handig is.
En handig is het zodra je op een camping aankomt. Dankzij het koppel van de elektromotor kun je heel rustig en beheerst de caravan naar z’n plek brengen. Dat levert ook een raar effect omdat wandelaars die je achterop rijdt, je niet horen. Vaak merken ze door anderen dat er ‘iets’ aan de hand is. Zodra ze dan omkijken staan ze tot hun eigen verassing oog-in-oog met de T-vormige Thors-lampen :wink:

Afbeelding

Verder is er de fun factor die in bijvoorbeeld Franrijk goed werkt. Daar dieselt iedereen. Bij een rood stoplicht komen auto’s naast je staan, want wie gaat er achter een caravan staan? In de powermode maakt de aandrijving van het volledige koppel gebruik. Zodra het groen wordt rijdt de combi weg met de versnelling van een metrotreinstel. Voordat de diesel bij het zebrapad is, is de combi al over het kruispunt heen. De snelheid is dan zo’n 30 km uur, en dan laat ik het gas los. Je bent immers met 4,5 T onderweg en dat vraagt vooral om beheersing. Maar de Diesel heeft dan al ‘verloren’ en het levert prachtige verbaasde gezichten op van bestuurders die niet begrijpen wat ze overkomen is :wink:

Verbruik
Het verbruik komt op zo’n 12,9 l/100km en dat is simpel erg netjes.

Verbeteringen
Is er dan alleen maar gejuich? Nou nee, er zijn nog wel wat dingen die beter kunnen.

Met stip bij mij op één het navigatiesysteem. Laat ik daar duidelijk over zijn, gewoon de groep die daarvoor verantwoordelijk is op strafexpeditie naar Jokkmokk sturen of zo, en gewoon opnieuw beginnen. Dat de grafiek wat mager is en zo, ach dat is klein werk. Maar het ding heeft rare route-kuren. Dat valt me thuis al op – waar je goed de weg kent – maar op vakantie is het ergerlijk.
In een Franse stad me een woonwijk insturen bijvoorbeeld, met straatjes waar een XC90 zonder caravan niet eens door kan. Gelukkig had ik die op tijd door. Maar tijdens een route naar een camping niet: kun je met je combinatie achteruitsteken een drukke weg op. Of ons dwars door Valence willen sturen, terwijl buitenom echt veel beter gaat. Ik kan nog wel doorgaan. De oplossing nú is simpel: mijn vrouw controleert met Google maps…
Leuk blijft wel de uitspraak “uw nadert uw tolpost”. Geen idee dat ik die had :wink:

Een ander punt is de range en de aanduiding daarvan. De T8 heeft een kleine tank van 50 l, maar als ‘ie leeg is, gaat er zo’n 45 liter in. Het gevolg is dat je na een dikke 300 km weer aan de beurt bent. Dat is soms plannen, omdat je bijvoorbeeld in de Ardenne niet altijd een pomp vindt.
Wat vervelender is dat je niet op de range kunt vertrouwen. Je rijdt langst een pomp, de range is 70, en de volgende pomp komt na 40 km. Niets aan de hand dus. Totdat je een paar hellingen tegenkomt, dan staat de range in no-time op de 40, of lager. Geen prettig gevoel en gelukkig steeds goed gegaan 
Hoewel de automaat goed rekening houdt met de aanhangerlast, doet de adaptieve cruise control dat soms niet. Nu is dat ding altijd al wat ruw met accelereren, maar nu helemaal. De instelling is bijvoorbeeld 100, maar je kunt maar even 75 of zo door een langzame vrachtauto. Zodra het zicht dan weer vrij is, schakelt cruise control alle stappen terug en begin volgas richting de 100 te accelereren. Het lijkt het meest op een jonge hond die uitgelaten wordt. Waarom toch?

Afsluiting
Bij elkaar dik en dik tevreden. Nu krijgt de auto een weekje vakantie, want ik heb ‘m even niet nodig. Maar in oktober mag ‘ie weer met de combi los richting de Moezel!
Laatst gewijzigd door Conradi op do 1 sep 2016 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door MarcoC » do 1 sep 2016 19:59

Prachtig verslag van je rijervaring thumbup.gif Jeremy Clarkson zou het je niet kunnen verbeteren mrgreen.gif
Vette bak hoor die XC90 haphop.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Carnavalswiertz » do 1 sep 2016 20:09

Hallo Conradi,
Veel lijkt wat ik mee maak met mijn Volvo D6 diesel PHEV, alleen het verbruik is vriendelijker. Tot dusverre naar Spanje via Peage met 90 km/h en een gemiddelde van 70 km/h zo'n 10 ltr/100km.
Navigatie hetzelfde probleem, uiteindelijk gestrand op grindpad van 2.30 m met 2.50m caravan, zonder mover...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door PD » do 1 sep 2016 20:16

Leuke recensie en fijn dat de auto zo goed bevalt thumbup.gif
Voor de navi zou ik waarschijnlijk snel een losse TomTom kopen; dat is weliswaar niet zo fraai maar de rijstrookbegeleiding is onovertroffen !

Onze Disco doet het met één motor en een wat grotere dieseltank waardoor de actieradius met caravan ca. 700 km bedraagt al tank ik veelal al bij ca. 600 km voor ons beider gemoedsrust :lol:
Merkentrouw ben ik nooit geweest maar de LaRo kan me wel eens besmet hebben... Het nieuwe model XC90 zou me overigens ook wel kunnen bekoren love.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Micky » do 1 sep 2016 20:35

Prachtig gedetailleerde review Conradi en super dat de auto zo goed bevalt thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door jalex_h » do 1 sep 2016 20:36

Mooi verslag! En een mooie combinatie.


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Abve

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Abve » do 1 sep 2016 21:11

[quote="PremiumDiscovery"]Leuke recensie en fijn dat de auto zo goed bevalt thumbup.gif
Voor de navi zou ik waarschijnlijk snel een losse TomTom kopen; dat is weliswaar niet zo fraai maar de rijstrookbegeleiding is onovertroffen !

Ik rijd overigens altijd met 2 navigatiesystemen. De vaste navi (in de auto) zoom ik uit op bijv 8 km, waarbij ik het geluid van de begeleiding op 'uit' zet.
De losse ( een Garmin) gebruik ik voor de daadwerkelijke navigatie. Voordeel hiervan is dat ik thuis bijv. routes op de computer kan maken en inladen.
Bovendien wordt de routekaart van Garmin 4x per jaar geactualiseerd ( lifetime update)
(TomTom heeft dit volgens mij ook en bovendien uitstekende lifetime verkeersinformatie)

Op deze wijze houd ik via de vaste navi overzicht op de kaart en zie ik waar ik rijd.
'Vroeger' had ik altijd de routekaart erbij en had je ook dat overzicht.
Dat miste ik met de komst van de navigatie waarbij ik soms niet eens wist waar ik mij nu precies bevond.
Op deze wijze is dat dus opgelost!
Bevalt mij uitstekend!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Micky » do 1 sep 2016 21:15

RE.gif

Ik heb de landkaart in de middenconsole uitgezoomd (van lokatie tot bestemming 2D) zoals je zegt en de landkaart tussen de tellers staat dan op rijhoogte thumbup.gif 1 navi dus cool.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Abve » do 1 sep 2016 21:24

RE.gif
De landkaart 'tussen de tellers' is een fysieke routekaart?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Micky » do 1 sep 2016 21:42

RE.gif

een zelfde kaart als in de middenconsole

http://images0.tcdn.nl/autovisie/autovi ... isplay.jpg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nerood

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door nerood » do 1 sep 2016 21:47

Conradi, goede review van een mooie wagen en dito caravan.
Het euvel mbt de ACC onderschrijf ik. Als je hem op "resume" zet terwijl je 50 rijdt en je instelling is 90, wil die net zo snel op die snelheid zijn als solo lijkt het wel. Hij jaagt dan onze D3 flink in de toeren....
Deed tie met onze vorige D3 in een V60 ook net zo.
MAAR zou het niet meer willen missen. Volgende auto, 1e eis een ACC!
volgens mij is alleen bij Volvo dit op alle modellen en varianten daarvan te leveren.

Dan de Volvo navigatie, dit is blijkbaar nog steeds niet ok.
Was met de RTI al zo. Het enige moderne eraan was het omhoog schuivend display... Voor de rest, slecht afleesbaar, magere vertoning op het display enz enz
Ook nu met onze Sensus van Valkenburg naar Diekirch zaten we opeens in de BDR.... maar kwamen daardoor wel een schitterende route binnendoor tegen.
Zo zie je maar dat een nadeel ook weer een voordeel heb... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Micky » do 1 sep 2016 21:53

RE.gif

is een eigenschap denk ik, ik ben me al een paar keer de pleuris geschrokken, de CC staat op 100 ingesteld in Duitsland, we rijden een stadje binnen over de 100km/h weg, ik doe niets de auto remt af en gaat stil staan achter de voorganger, deze trekt op en gaat de hoek om, de radar ziet geen opstakel en in de bebouwde kom wordt je vervolgens gelanceerd richting de 100 :shock: [aschrik.gif] nu na 3000km begin ik eraan te wennen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door MarcoC » do 1 sep 2016 22:09

RE.gif
En iedereen maar denken..... "daar heb je weer zo'n aso die wil racen" mrgreen.gif mrgreen.gif awhoea.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Abve

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Abve » do 1 sep 2016 22:23

Micky schreef:RE.gif

een zelfde kaart als in de middenconsole

http://images0.tcdn.nl/autovisie/autovi ... isplay.jpg
Oh ja. Nu snap ik het! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Chris » do 1 sep 2016 23:02

Hoi Conradi.

Die navi van Volvo heeft al wat tongen los gemaakt.
Daar is meer negatief dan positief nieuws van helaas.... en jij sluit je dus achteraan in die rij.
Verder...
Geluid.... ja sorry... maar daar win ik wel met m'n 5 cylinder met T5 uitlaatsysteem.... dat KLINKT met een grote K.
Een raceauto blert ook hoor, dat hoort bij power.... in mijn beleving dan.
Maar... jou vermogen en vooral NMeters... likkebaardendtandenknarsendlekkergewoon.

mrgreen.gif
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door witjesm » do 1 sep 2016 23:04

Mooi verslag Conradi en een top combi natuurlijk love.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Theo de Man » vr 2 sep 2016 00:35

Prachtig verslag Conradi en duidelijk geformuleerd, maar uhh hoe deed jullie Adora het dan deze reis knipoog.gif deze reis?
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door apejoekie » zo 4 sep 2016 10:26

Mooi verslag! Helaas is de nieuwe xc90 ver buiten mijn bereik. Maar mocht ik een prijs winnen. ....
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Mees

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Mees » zo 4 sep 2016 11:34

Erg leuke foto (die eerste) van een super combi thumbup.gif
Je verhaal heb ik in 1 adem gelezen....

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door erichendri » zo 4 sep 2016 11:45

Mooi verslag Conradi van je ervaringen met je T8.
Als de accu's helemaal leeg zijn, zijn de dynamo's dan vermogend
genoeg om dan nog 4wd te hebben??
Merk je dan dat je minder koppel tot je beschikking hebt?
Mocht je ook op wintersport gaan ben ik ook benieuwd naar
die reisverslag, helemaal als je adria ook mee mocht.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Kingpin1966 » zo 4 sep 2016 11:47

RE.gif
Ik mag er toch van uitgaan de vierwiel aandrijving ook werkt als de batterijen leeg zijn.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door erichendri » zo 4 sep 2016 11:57

Daarom ben ik daar benieuwd naar.
De achteras heeft alleen een electromotor.
Ook ga ik op wintersport waarbij je regelmatig de laatste 50-100 km door sneeuw rijdt en ik veel profijt heb van mijn subaru 4wd.

Ook benieuwd naar rijders ervaringen met andere hybrids die door
een electromotor achter 4wd kunnen zijn.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Conradi » zo 4 sep 2016 12:18

Wees gerust mannen, daar is over nagedacht :wink:

Tegen de motor is een zogenaamde 34 kW crankshaft-mounted starter generator (CISG) gemonteerd. Die is in staat om de motor vliegensvlug te starten, maar ook om energie voor de accu's en elektromotor te leveren. Daarnaast kan 'ie een extra 150 Nm leveren indien gewenst.

Afbeelding

Ik schreef al over de verschillende drive-modes. In de stand AWD genereert de CISG de stroom voor de elektromotor. De accu kán mee doen, maar dat hoeft niet. Zie het plaatje rechtsonder:

Afbeelding

Je moet natuurlijk wel voldoende benzine hebben :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Conradi » zo 4 sep 2016 14:08

Thanks!

De keuze is niet zo simpel: als je Sensus wilt, met de app, zit je ook aan navigatie vast. Die app is trouwens fantastisch want je kunt bijvoorbeeld op afstand de standverwarming of airco inschakelen. Nooit meer een koude of oververhitte auto :wink:

Over de tank is heel wat geschreven. Omdat er achterin een berg electro rimram zit, plus de twee extra stoelen, is de inbouwruimte gewoon heel erg beperkt. Ach, na 3 uur even de auto uit vind ik niet zo erg. Zonder caravan is het vervelender: volgas even naar zuid-Duitsland kachelen kost aan tanken méér tijd dan dat je via een hogere snelheid zou kunnen terugverdienen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Op stap met de XC90 T8

Bericht door Robert » zo 4 sep 2016 15:30

Mooi verslag en leuk om te lezen.

Als ik die verhalen zo lees over de NAVI dan mag ik wel in mijn handjes knijpen met m'n ingebouwde carminat TomTom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”