Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Lizzy74 » za 23 jan 2016 21:40

Hoe zit dat met de dode hoek?
We rijden nu al jaren in een Opel Zafira, maar ik erger me steeds meer aan die gigantische dode hoek.
Een dikke spijl, met ook nog eens een raampje, wat dus voor een heel groot oppervlak zorgt, waardoor ik heel vaak fietsers of auto's niet zie, zij rijden immers 'mee' in die dode hoek.
Ik hoor meer mensen daarover klagen.
We zijn dus voorzichtig op zoek naar een ander automerk, voorwaarde is dat het een 7 persoons moet zijn, en zagen de Peugot 5008.
Iemand ervaring met dit type? En met die dode hoek ervan?
Ik denk zelf namelijk dat er geen of amper verschil is met de Opel Zafira of Peugot 5008.
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door PD » za 23 jan 2016 21:41

De beste manier is een proefrit thumbup.gif Is nog gratis en leuk ook want het blijft persoonlijk knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door troapel » za 23 jan 2016 23:22

Ik rij zelf regelmatig in een Opel Zafira en heb daar nog nooit last van gehad. Of gaat het om het nieuwe type? Daar heb ik namelijk geen ervaring mee.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door iakovos » za 23 jan 2016 23:38

Lizzy74,
Ik rij een Peugeot 5008 7p.
Reeds 6 jaar.
Je ook bij deze Peugeot last van de raamstijl, dit is inherent aan dit type van auto's.
Zoals PremiumDiscovery aangeeft, een proefrit maken en zeer kritisch zijn op dode hoeken.
Als je met twee personen bent, dan kun je zeer gemakkelijk de dode hoeken testen. Als er maar geen regen is. stom.gif
Ik heb er weinig last van de dode hoeken.
Mocht je tot aanschaf overgaan, raad ik je aan om een THP motor te nemen.
Een uitstekende caravantrekker. haphop.gif

SUC6

Mees

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Mees » zo 24 jan 2016 06:59

Nee, die heb ik niet, maar...
Troost u...

Ik heb in mijn V70 ook last van die raamstijl-dodehoek-effect. (levensgevaarlijk)
Omdat de vorm en plaatsing zodanig is dat hij verhoudingsgewijs veel zicht wegneemt bij het nemen van vooral rotondes.
(of staan mijn ogen te dicht bij elkaar)
Ook vind ik het een fout-van-de-fabriek, dat de buitenspiegel ook een flinke dodehoek heeft.

In onze 945 van hetzelfde merk,
is hij dunner, verticaler en horizontaler: nergens last van !
En de spiegel heeft geen dodehoek. (2 in 1 spiegel)

Oplossing: met je hoofd heen en weer. (een andere auto heeft ook wel weer wat)

arnovariante

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door arnovariante » zo 24 jan 2016 08:00

Met mijn dubbele cabine grijs kenteken bus heb ik nog veeeeeeel meer last van de dode hoek!
Ik heb een jaar of 13 allerlei MPV's gereden (Toyota Previa, Chrysler Grand Voyager, Mercedes R), je zult je rijden en het kijken in de rechter spiegel moeten aanpassen aan de mogelijkheden die de auto je bied.
Dus ruim voor de straat waar je rechtsaf in wilt , of een rotonde wilt verlaten, zul je al gezien moeten hebben of er een fietser rijd ja of nee.
Net wat Mees zegt, met elke stationcar heb je wel last van die C stijl, zelfs met de relatief kleinere.
Met al die grote MPV's heb ik trouwens nooit echt last gehad van die dode hoek hoor, je moet ermee leren omgaan.
Meer spiegelen, geld ook voor het achteruit rijden, gewoon op de spiegels, niet over de schouder kijken.
Maar dat is voor veel mensen nog heel moeilijk.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Leentje » zo 24 jan 2016 10:24

12 jaar Seat Alhambra gereden. Ook 7 persoons. Geen last gehad van een extra dode hoek. Ik hou wel altijd rekening met de instelling van de stoel van de bijrijder. Die stond vaak zover mogelijk achteruit. Een bijrijder met een royaal hoofd kan nl ook een goed uitzicht hinderen ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Daphne » zo 24 jan 2016 11:29

Raamstijl/dode hoek is bij veel auto's lastig. Ik heb helaas zo een keer een fietser aangereden. Die kwam van links en stak zo voor m'n auto over. Omdat ik binnen een 30 km zone reed (en ik me aan de maximum snelheid hield) kwam de vrouw op haar elektrische fiets ongeveer met dezelfde snelheid aanrijden en bleef daardoor onzichtbaar achter de raamstijl. Pas in de voorruit weer zichtbaar, maar toen was het te laat. Tegenwoordig hou ik daar nog veel meer rekening mee als ik een kruising of een rotonde nader.

Btw, gelukkig geen letsel bij de fietser.

En maak gewoon een of meerdere proefritten om te ervaren hoe het bij de gewenste auto gaat.


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

donald
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 22:30

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door donald » zo 24 jan 2016 11:49

Volgens mij bedoelt Lizzy met doe hoek het zicht wat de A-stijle ontneemt. Ik had er ook last van met mijn Zafira. Ik rij nu een Citroen Picasso en deze A-stijle (zijn er eigenlijk twee) is aanmerkelijk dunner. Het lijkt wel een helicopter, rondom goed uitzicht.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Leentje » zo 24 jan 2016 11:54

Alhambra had daarvan geen last (geen last die naam mag hebben)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Daphne » zo 24 jan 2016 13:02

donald schreef:Volgens mij bedoelt Lizzy met doe hoek het zicht wat de A-stijle ontneemt.
Dat dacht ik ook :wink: Ik vind dat bij veel auto's erg lastig. Daarom benader ik kruisingen en rotondes extra voorzichtig. Alleen met de aanrijding met fietser reed ik op een voorrangsweg en was het onverwacht.


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door troapel » zo 24 jan 2016 16:15

Dan was je wel aansprakelijk, maar niet schuldig Daphne.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Oenema » zo 24 jan 2016 18:39

Heeft niets met de dode hoek te maken, maar let bij de 5008 wel even op max treingewicht!

Overigens merk ik bij onze Ford S-Max soms ook een auto wat 'laat' op omwille van de dode hoek linksvoor.
Denk gezien eerdere reacties dat dat bij dit soort auto's onvermijdelijk is..
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door ine » zo 24 jan 2016 18:47

Ook onze auto heef een behoorlijke dode hoek.
Volgens mijn man komt het om dat er Air backs in zitten.
Maar het is wel heel gevaarlijk.
Voor de veiligheid moet je bijna stil staan en dan nu veel fietsers onverlicht, is niet prettig rijden
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

EdwinMerks
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 sep 2015 21:57

Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door EdwinMerks » zo 24 jan 2016 20:24

Ik rij ook een 7-persoons 5008. Mijn tweede. Er zit inderdaad een dikkere raamstijl in maar ik was daar wel snel aan gewend. Hou inderdaad rekening met het max gewicht van de combi. Ik kan met mijn 2.0 diesel 1500 kg trekken maar mag dit niet ivm max treingewicht. Of de 5008 moet vrijwel leeg zijn. Overigens raad ik juist te THP niet aan. Wel een goede trekker maar veel problemen met de motor.


Sent from my iPhone with TapaTalk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Jan van Vijven » zo 24 jan 2016 20:40

Lizzy,
Volgens mijn bescheiden mening heeft de dode hoek ook veel met je eigen lengte of zithouding te maken, als ik even met de Astra van mijn vrouw (nu van onze zoon) rijd vind ik ook dat er veel dode hoeken zijn, de grootste dode hoek heb ik van de binnenspiegel.
Vroeger heb ik dezelfde auto gehad, maar dan een station wagen 'Full options' waarschijnlijk kon de stoel lager en zit ik meer achteruit.
Wat betreft de spijlen, ik vind dat nogal meevallen als je verder naar achter zit (ook bij de 5008), besef wel hoe dichter je bij de spijl zit hoe groter de dode hoek.
Ter vergelijk: als je met je neus tegen een dikke boom gaat staan zie je zelfs geen autobus er achter staan maar ga je 10 meter naar achter dan zie je zelfs een Smart aan weerskanten uitsteken.
Ik weet je lengte en je zithouding niet, maar probeer daar eens mee te spelen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Lizzy74 » ma 25 jan 2016 08:43

Jan van Vijven schreef:Lizzy,
Volgens mijn bescheiden mening heeft de dode hoek ook veel met je eigen lengte of zithouding te maken, als ik even met de Astra van mijn vrouw (nu van onze zoon) rijd vind ik ook dat er veel dode hoeken zijn, de grootste dode hoek heb ik van de binnenspiegel.
Vroeger heb ik dezelfde auto gehad, maar dan een station wagen 'Full options' waarschijnlijk kon de stoel lager en zit ik meer achteruit.
Wat betreft de spijlen, ik vind dat nogal meevallen als je verder naar achter zit (ook bij de 5008), besef wel hoe dichter je bij de spijl zit hoe groter de dode hoek.
Ter vergelijk: als je met je neus tegen een dikke boom gaat staan zie je zelfs geen autobus er achter staan maar ga je 10 meter naar achter dan zie je zelfs een Smart aan weerskanten uitsteken.
Ik weet je lengte en je zithouding niet, maar probeer daar eens mee te spelen.

Ja, dat klopt idd. Voorheen was het nog erger, maar toen iemand de tip gaf om de stoel zo hoog mogelijk te zetten, heb ik dat gedaan.
Het scheelde wel, maar nog steeds is het een enorme dode hoek.
Sowieso de dikke spijl, maar dan ook nogeens een raampje, wat zo laag zit, dat ik er niets aan heb, en dus mijn zicht ontneemt.
Pas naderde ik een fietspad, stopte, keek naar links en naar rechts, gaf een fietser van rechts voorrang. Kon daarna dus oversteken, en ineens is daar nóg een fietser, haast op mijn motorkap.
Dus écht niet gezien! Of die nou eerst stil gestaan heeft, precies in mijn dode hoek, en gaan fietsen is toen hij zag dat ik dat meisje voorrang gaf, weet ik niet.
Maar het was voor mij wel de druppel.
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

arnovariante

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door arnovariante » ma 25 jan 2016 09:01

Oh, gaat het om de A stijl?
Nou ja, dan begrijp Ik het gehele probleem niet zo.
Dat heeft totaal niets met grote auto of zelfs 7 zitter te maken.
Voor zeker maakt het niets uit of je Zafira of 5008 een 5 -of een 7 zitter is, de A stijl is hetzelfde.
Uiteraard heeft de ene auto een dikkere A stijl als een andere en misschien dat een grotere auto soms een iets dikkere A stijl heeft.
Maar elke auto heeft zo'n ding en ze zitten bij elke auto in de weg.
Soms ook nog eens de binnenspiegel, en dan zie je ook nog wel eens van die gekken rond rijden met hun TomTom midden op het raam.
Want dan zit hij zo lekker dicht onder handbereik....

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Knaus440 » ma 25 jan 2016 09:35

Dat van die A-stijl herken ik wel.
De A stijl van onze golf 6 is een stuk dikker dan die van onze DAF66 coupe uit 1976.
Wanneer ik uit de Golf stap en in de DAF ga rijden is dat echt een wereld aan verschil.
Andersom nog meer trouwens.
En dan is de A stijl van een Golf nog niet eens zo dik!
Een tijd geleden in een "busje" gereden met ook een forse A stijl.
Zat niks anders op dan extra op te letten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door deusjevo » ma 25 jan 2016 10:25

Probeer de Citroën Grand C4 Picasso eens, die vond ik redelijk goed zicht rondom hebben.
Mijn huidige Qashqai heeft rondom camera's, is makkelijk met parkeren icm dode hoeken.
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 25 jan 2016 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Lizzy74 » ma 25 jan 2016 10:59

deusjevo schreef:Probeer de Citroën C4 Gran Picasso eens, die vond ik redelijk goed zicht rondom hebben.
Nou, inderdaad! Bij deze heb je tenminste zicht door dat kleine raampje vooraan.
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

arnovariante

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door arnovariante » ma 25 jan 2016 11:37

Die heeft 2 kleine A stijltjes ipv 1 dikke.
Ik heb er mee proef gereden toen die net uit was.
Als 7 zitter was ik er zeker niet van onder de indruk.
De 3e zitrij was zo klein dat mijn toen 8 jarige dochters hun voeten niet eens kwijt konden.
Dus alleen maar geschikt voor kinderen zonder benen.....
En toen was er niet een uitvoering die meer mocht trekken als 1300 kg.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Ab » ma 25 jan 2016 13:40

Mijn auto heeft ook heel forse spijlen. Er zitten ook bijna overal airbags in, 12 stuks in totaal geloof ik.
Mijn ervaring: het went. De eerste auto van dit type die ik kocht had dezelfde stijlen.
Was best even wennen.
Inmiddels zijn we alweer een jaar of 15 verder, en kan ik lezen en schrijven met die toch best wel grote bak.
Ik denk dat ik er misschien een maand wat last van heb gehad.
Daarna werd het ongemerkt een vaste gewoonte/routine om er omheen te kijken, voor mijn gevoel bestaan die hele raamstijlen niet meer.
Het zou voor mij persoonlijk nooit een punt worden om naar een andere auto om te zien.
Dan begint het gewenningsproces weer opnieuw.
Automatisch ga je toch op dingen die je zicht belemmeren in wat voor auto dan ook, anticiperen op vrij korte termijn.
Zeker als het in het begin een paar keer schrikmomentjes heeft opgeleverd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door JRijkmans » ma 25 jan 2016 18:15

Wat er ook mee te maken heeft is het feit dat er vaak te laat begonnen wordt met kijken. Als je eerder begint met kijken kun je al heel snel inschatten hoe de situatie is.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Wie heeft er een Peugot 5008 (7-persoons)?

Bericht door Lizzy74 » ma 25 jan 2016 18:28

JRijkmans schreef:Wat er ook mee te maken heeft is het feit dat er vaak te laat begonnen wordt met kijken. Als je eerder begint met kijken kun je al heel snel inschatten hoe de situatie is.
Klopt. Maar soms kun je gewoon niet eerder kijken. Denk aan bosschages, huizen, auto's, vrachtauto's, enz, enz enz....
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”