Opel Mokka 4x4 als trekauto

Plaats reactie
Andre Welten
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09

Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door Andre Welten » za 10 okt 2015 17:01

Wie heeft er al ervaring mee?

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door HarrieK » za 10 okt 2015 21:43

RE.gif
Geen ervaring met de Mokka, maar zit in de toekomst wel aan een Mokka in diesel uitvoering te denken en is denk ik een goeie trekker thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door PD » za 10 okt 2015 21:51

Mag volgens mij maar 1200 kg trekken :( dus zal dan nooit een serieuze trekker kunnen zijn...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door henry12 » za 10 okt 2015 22:04

RE.gif

De benzine wel ja een diesel mag 1500 kg trekken .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door PD » za 10 okt 2015 22:06

Volgens Autoweek ook maar 1200 kg scratch.gif Lijkt me met 300 Nm ook wel weinig...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door RvL » za 10 okt 2015 22:24

Diesel mag volgens Opel zelf 1500kg trekken. Of dat gezien z'n eigen gewicht verstandig is, laat ik in het midden.

Toevallig heb ik er naar gekeken. Vond hem zelf wat aan de kleine kant en ben daarom voor de Kadjar gegaan. Diesel van Opel is wel een stukje sterker dan de 1.5dCi die ik in de Kadjar heb.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door mennovdh » za 10 okt 2015 22:43

Camping, Cars & Caravans heeft hem getest. En de vertaling van dat artikel stond in de Acsi Freelife.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door troapel » zo 11 okt 2015 09:20

RvL schreef:Diesel mag volgens Opel zelf 1500kg trekken. Of dat gezien z'n eigen gewicht verstandig is, laat ik in het midden.

Toevallig heb ik er naar gekeken. Vond hem zelf wat aan de kleine kant en ben daarom voor de Kadjar gegaan. Diesel van Opel is wel een stukje sterker dan de 1.5dCi die ik in de Kadjar heb.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Er ligt toch een 1.6DCI in? Of is dat optioneel?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

arnovariante

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door arnovariante » zo 11 okt 2015 09:30

Heb hem wel eens gehad als huurauto, was ook een diesel.
Viel mij vies tegen, leuk auto(otje) om te zien maar zo klein!
Ook de rijeigenschappen konden mij niet bekoren, ik was niet erg onder de indruk van de motor.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door deusjevo » zo 11 okt 2015 09:59

Ik heb hem ook bekeken als alternatief voor de Nissan Kaskaai die ik nu heb.
Viel tegen al snel af, qua ruimte en vooral qua prijs voor het gebodene.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door HarrieK » zo 11 okt 2015 10:58

Als ik dit lees dan valt het allemaal wel mee met de Mokka wat ruimte betreft en een koppel van 320 Nm is ook niets mis mee.Hij mag 1500 kg trekken en dit lijkt mij ruim voldoende voor een gemiddelde caravan.

Hoewel het merendeel van de Nederlandse Mokka-kopers voor een benzinemotor gaat, is de komst van de 1,6 liter CDTI in de compacte SUV toch belangrijk nieuws. De modernere diesel kan de verkopen weer een zetje in de goede richting gaan geven.
De Mokka heeft Opel bepaald geen windeieren gelegd. Waar de eveneens op een Chevrolet gebaseerde Antara in Europa nooit echt een succes is geworden, heeft het Duitse merk van de in 2012 gelanceerde halfbroer van de Chevrolet Trax inmiddels al 350.000 exemplaren weten te slijten. In Nederland is dat een iets ander verhaal, hier heeft de Mokka tegenwoordig toch een beetje het nakijken ten opzichte van de Renault Captur en (in mindere mate) de Peugeot 2008. Desalniettemin is het ook in ons land één van de beter verkopende Opel-modellen en als je instapt, wordt meteen duidelijk waar dit model zijn succes aan te danken heeft. Zo verloopt de instap heel gemakkelijk, waarna we plaatsnemen op de bijzonder plezierig zittende (optionele) ergonomische bestuurdersstoel. Het interieur doet ondanks de compacte buitenmaten verrassend ruim aan en ís dat ook. Zo hebben ook langere personen meer dan genoeg bewegingsvrijheid. Voorin heb je meer dan genoeg hoofd-, been- en schouderruimte, terwijl het voor personen met een bovengemiddelde lengte ook achterin best te doen is. En dat is bij veel B-segmenters toch wel anders. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte, die met 362 liter inhoud ook uit het C-segment zou kunnen stammen. Tel daar een uitstekende overzichtelijkheid naar voren toe bij op (het zicht schuin naar achteren is door de oplopende raamlijn wat minder) en het is duidelijk waarom deze auto ook bij oudere kopers zo populair is.

Met pensioen
Wie echter een dieselmotor wenste in zijn Mokka, kwam er bekaaid vanaf. Gelukkig is de stokoude 1,7 liter CDTI met 130 pk met pensioen gestuurd en vervangen door de moderne 1,6 liter CDTI met variabele turbinegeometrie die we kennen uit de Meriva, Astra en Zafira. Hij levert 136 pk en dat blijkt in de praktijk voldoende om de met een gewicht van 1.450 kilo (rijklaar gewicht inclusief bestuurder) niet bepaald lichte Mokka in dieseluitvoering van adequate prestaties te voorzien. Wij reden overigens de 4x4-uitvoering, die nog wat meer weegt dan zijn voorwielaangedreven broer. Vreemd genoeg had deze op de natte, heuvelachtige wegen waarop we reden soms best moeite om het vermogen goed op de weg te krijgen, wat bij een auto met integrale aandrijving toch best verrassend mag worden genoemd. In tegenstelling tot bij de oude 1,7 liter CDTI hoef je niet continu te schakelen en het gaspedaal te vloeren om de gang er lekker in te houden. Die oude zelfontbrander had bij lagere toerentallen echt niets te bieden en hij had ook een aversie tegen hogere toerentallen, maar de nieuwe 1.6 spreidt zijn vermogen mooi gelijkmatig over het toerenbereik uit. Zijn maximumkoppel van 320 Nm wordt al geleverd bij 2.000 tpm, maar ook als de naald van de toerenteller onder die waarde staat, zorgt de motor voor een plezierige duw in de rug. Daarnaast loopt hij ook stukken geraffineerder dan zijn gedateerde voorganger, die een nogal onbehouwen motorloop had.

Beschaafd
Maar is dit ook echt een ‘fluisterdiesel’, zoals ze de 1.6 CDTI-motor bij Opel noemen? Tja, dat is natuurlijk een marketingterm, maar feit is dat de motor over het algemeen beschaafd zijn werk doet en dat het typische dieselgenagel slechts in beperkte mate het interieur binnendringt. Je merkt wel degelijk dat er een dieselmotor aan het werk is in het vooronder, maar storend wordt het geluid niet. De plezierige loopeigenschappen zijn mede te danken aan de krukas, die is voorzien van vier contragewichten.
Wat rijden betreft, is de Mokka vooral een goedmoedige lobbes. Er zijn scherper sturende SUV’s in dit segment, maar de besturing biedt voldoende contact met de voorwielen en is redelijk direct. In snel genomen bochten rolt de carrosserie redelijk om zijn lengteas, maar daar staat tegenover dat de vering erg comfortabel is afgesteld en je het gevoel geeft in een grotere auto te rijden dan de Mokka daadwerkelijk is.
Het schakelen verloopt wat minder plezierig, de schakelwegen van de zesbak zijn wel erg lang en je moet door de positionering je arm verder strekken dan wenselijk is om de 1e, 3e en 5e versnelling in te leggen. Het wat rubberige gevoel zorgt er eveneens voor dat je weinig schakelplezier beleeft in deze auto. Gelukkig kun je deze dieselmotor uitstekend op koppel rijden. Eigenlijk past deze motor veel beter bij de Mokka dan de nogal futloze benzinemotoren, maar dat neemt niet weg dat het aandeel van de 1.6 CDTI in de Mokka-verkopen tot een paar procent beperkt zal blijven. Deze motor heeft eigenlijk meer verdiend.

arnovariante

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door arnovariante » zo 11 okt 2015 11:03

RE.gif
Lees jij iets anders als ik?
Volgens mij geeft een flink deel van de regeerders hier aan dat het een klein autootje is.....
En die hele lap tekst, copy paste uit een of ander autoblad?
Dan is bronvermelding wel zo netjes.
Nu is het net of je zelf zo bijdehand bent.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door PD » zo 11 okt 2015 11:11

RE.gif
Het klinkt inderdaad als gesponsorde journalistenpraat awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door HarrieK » zo 11 okt 2015 11:28

@arnovariante
Lees jij iets anders als ik?
Het interieur doet ondanks de compacte buitenmaten verrassend ruim aan en ís dat ook. Zo hebben ook langere personen meer dan genoeg bewegingsvrijheid. Voorin heb je meer dan genoeg hoofd-, been- en schouderruimte, terwijl het voor personen met een bovengemiddelde lengte ook achterin best te doen is.
Nu is het net of je zelf zo bijdehand bent.
Netjes voor iemand die hier probeert serieus op een onderwerp in te gaan.
Dan is bronvermelding wel zo netjes.
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/156 ... ka-16-cdti

arnovariante

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door arnovariante » zo 11 okt 2015 11:43

RE.gif
Sorry als jij je aangevallen voelt door mijn uitspraken.... aflower.gif
Ook je antwoord op de quote lijkt weer uit zo'n artikel te komen, of is dit je schrijfstijl?
In dat geval zou je het artikel zelf geschreven kunnen hebben....

Ik heb de Mokka gebruikt met 4 volwassen kerels, inclusief bagage.
Normaal gesproken nemen we nog wat boodschappen mee maar dat was niet meer mogelijk.
Gelukkig hoefden we maar naar Tholen te rijden, dat maakte het lijden wat korter.
We hebben toen 2 mannen afgezet aan boord en zijn in Tholen boodschappen gaan doen.
Inclusief achterbank kun je nog wat kwijt,als je het moet hebben van de bagageruimte wens ik je veel succes.
Laatst gewijzigd door arnovariante op zo 11 okt 2015 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door HarrieK » zo 11 okt 2015 11:54

RE.gif
Sorry ik ga er verder niet meer op in heb wel wat beters te doen.

arnovariante

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door arnovariante » zo 11 okt 2015 12:25

RE.gif
Ga nog maar een artikeltje zoeken dan!

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door RvL » ma 12 okt 2015 08:30

troapel schreef:
RvL schreef:Diesel mag volgens Opel zelf 1500kg trekken. Of dat gezien z'n eigen gewicht verstandig is, laat ik in het midden.

Toevallig heb ik er naar gekeken. Vond hem zelf wat aan de kleine kant en ben daarom voor de Kadjar gegaan. Diesel van Opel is wel een stukje sterker dan de 1.5dCi die ik in de Kadjar heb.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Er ligt toch een 1.6DCI in? Of is dat optioneel?
Kan inderdaad geleverd worden met 1.6dCi maar dankzij ons belastingstelsel is die in de lease een aardige cent duurder. Dat scheelt me al snel €130 netto per maand.

@HarrieK (en ook interessant voor Andre Welten schat ik zo
Ik ben bij de Mokka wezen kijken. Binnenin is het me niet eens zo tegengevallen. We hebben 'gepast' door de bestuurdersstoel in een voor mij comfortabele positie te zetten en dan te kijken hoe het achterin was. Ik moet hier wel bij aangeven dat ik net de 1.75m haal en dus niet tot de langste mensen behoor. Al ben ik nog steeds wel de grootste thuis mrgreen.gif

Je moet echter niet vergeten dat de Mokka een B-segment SUV is. Weliswaar een vrij forse, want hij is bijvoorbeeld 15cm groter dan de Captur. Toch zegt dat ook niet altijd iets, want de wielbasis van de Captur is op zijn beurt weer groter. Ten op zichte van b.v. de Qashqai en de Kadjar, welke je onder het C-segment kan scharen, is de Mokka weer zo'n 20cm klein. Ergens lever je dus iets in. Persoonlijk vond ik de kofferbak wat aan de kleine kant, zeker voor een jong gezin met 2 kinderen waarvan er een nog in de wandelwagen zit en waarvan de vader een voorliefde heeft voor grote koperen muziekinstrumenten knipoog.gif Het kan echter zomaar zijn dat je geen kleine kinderen meer hebt, of het simpelweg af kan met minder bagageruimte. En dan is de Mokka niets een zo gek. Het is veruit de sterkst gemotoriseerde Diesel SUV in zijn klasse. Een greep uit z'n directe concurrentie:
- Mazda CX-3: 105pk/270Nm diesel
- Renault Captur: (sinds dit jaar) 110pk/260Nm diesel (voorheen zelfs maar 90pk)
- Peugeot 2008: 120pk/300Nm diesel

Ook rijeigenschappen is iets wat je zelf moet ervaren. Veel heeft ook te maken met referentiekader. Hoe je het ook draait of keert, bij de grote merken worden geen auto's meer gemaakt die een gevaarlijke rijeigenschappen hebben. Echter, als je uit een BMW 5 serie komt zul je wat andere rijeigenschappen gewend zijn dan iemand die uit een Citroën C4 komt. Ik noem hier niet zo maar twee modellen, zo'n discussie heb ik al eens gehad met een collega. Hij kwam uit een BMW 320d en wilde wat goedkopers rijden. Ik kwam uit een C4 en wilde wat groters rijden. Beide namen we een Renault Megane Estate. Ik vond (en vind) de Megane een prettig sturende auto en de 1.5dCi een soepele diesel die met z'n 110pk/260Nm voldoende puf heeft om de Megane goed van z'n plaats te laten komen. Hij vond de Megane niet meer dan gemiddelde rijeigenschappen hebben maar was vooral over de motor niet te spreken. Verschil: hij was vanuit z'n vorige auto 177pk/320Nm gewend en ik 110pk/147Nm.

Kortom, ga het zelf ervaren. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan een auto en niet iedereen ervaart een auto hetzelfde.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door HarrieK » ma 12 okt 2015 17:01

RE.gif
Helder en duidelijk verhaal thumbup.gif
wij zijn ook aan de kleine kant dan zal het met de ruimte wel meevallen, maar er moet een Leonberger in de kofferbak dus dat is een punt om te bekijken.
Verder denk ik dat de diesel 1.6 dci ( mag 1500 kg trekken en een koppel van 320Nm )een goeie trekker is voor een caravan van 1350 kg.

Volvodriver

Re: Opel Mokka 4x4 als trekauto

Bericht door Volvodriver » ma 12 okt 2015 18:43

RE.gif
Dat zou ik zeker bekijken. Die Leonberger heeft geen ruimte. Als ik kijk naar de ruimte bij mijn buurman zijn Mokka

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”