Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Gemineye » vr 6 sep 2019 11:20

RE.gif

Ik krijg mijn nieuwe dieseltje nog net op tijd begrijp ik!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » vr 6 sep 2019 11:32

Ik heb ook lang zitten twijfelen, voor nu gewoon een benzine gekocht (ipv diesel - veel korte kilometers).
Mijn gevoel: staat nog in de kinderschoenen. Wacht nog een paar jaar als particulier. De PHEV's van nu zullen imo heel snel een "halve oplossing" zijn.

Ik hoop dat het goed komt en we binnen een paar jaar nog genoeg mogelijkheden hebben. Die nieuwe normen en hun deadlines vind ik erg kort, zonder betaalbare alternatieven voor handen.

Wij zijn opgegroeid met een caravan en willen niets anders, maar om nieuwe caravanners te overtuigen? Dat wordt steeds lastiger...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Morgoth » vr 6 sep 2019 13:02

Zéker met een caravan erachter is een hybride geen wassen neus! Je E-koppel is al 100% vanuit stilstand, dus je trekt soepeler en gemakkelijker weg en bij het afremmen kun je veel meer regeneratief remmen waardoor de energie niet verloren gaat en bij het volgende optrekken weer gebruikt kan worden. Het regeneratief remmen is ook fijn bij berg-af. Dan hoef je niet met hoge toeren de berg af maar rem je op de generator. Veel prettiger en comfortabeler.

Het wordt tijd dat de conservatieve caravanner eens open staat voor nieuwe technieken en de aversie jegens EV en PHEV, gevoed door al dan niet onterecht gegeven subsidies, eens laat varen. Dan gaat er een wereld voor je open.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door 4Motion » vr 6 sep 2019 13:17

RE.gif

Aversie heb ik niet echt maar kwam wel tot de vaststelling dat, wanneer je een ruim trekgewicht wil (min 1800kg met oog op toekomst bij ons - grotere caravan), je momenteel erg beperkt zit. Dan spreken we minimaal over een wagen van > 60 000 euro.

Wij kopen het liefst nieuw, maar veel caravanners kopen 2de hands wagens. De komende jaren verwacht ik een stortvloed aan "hybride" modellen die niets of weinig mogen trekken die op de private markt komen, die enkele wagens uit het hogere segment buiten beschouwing == Niet goed voor (jonge) gezinnen met beperkt budget. De drempel wordt zo nog groter om een caravan te gaan proberen...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Conradi » vr 6 sep 2019 13:51

Morgoth schreef:
vr 6 sep 2019 13:02
Zéker met een caravan erachter is een hybride geen wassen neus! Je E-koppel is al 100% vanuit stilstand, dus je trekt soepeler en gemakkelijker weg en bij het afremmen kun je veel meer regeneratief remmen waardoor de energie niet verloren gaat en bij het volgende optrekken weer gebruikt kan worden.
Mwah, met de caravan leg je vooral afstanden af en het aantal start/stops is daarbij verwaarloosbaar. Daarnaast regeneren Hybrides niet zo goed als EV's. Als ik ècht mijn accu wil vol regeneren, dan werkt dat eigenlijk alleen goed bij (lang) afdalen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk met het koppel. Als ik dat wil, trekt de, met de caravan er achter, er een gemiddelde Diesel uit (< 50km/h). Da's leuk voor een keertje, vreet stroom, maar vraagt vooral concentratie omdat je wel met 4500 kg onderweg bent. Het moet vooral op tijd en rustig weer stil staan :wink:
Morgoth schreef:
vr 6 sep 2019 13:02
Het wordt tijd dat de conservatieve caravanner eens open staat voor nieuwe technieken....
Dat komt vanzelf. Door de nieuwe milieu-eisen wordt de markt overstroomd door mild-hybrids, vergelijkbaar met een Toyota Prius maar met kleine accu. Die werkt vooral tijdens het optrekken om zodoende de CO2 te reduceren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Morgoth » vr 6 sep 2019 13:56

RE.gif RE.gif
Ik denk dat dit wel losloopt. Op de tweedehands markt is nog genoeg te koop wat een caravan mag trekken. Met de Outlander wordt je zowat doodgegooid. Prima auto voor een caravan. Maar niemand is verplicht een hybride te kopen als trekker. Als ik op dit moment onze Tucson op benzine zou moeten vervangen zou zelfs ik een diesel nemen denk ik. Sterker nog, ben bezig met een Audi A6 3.0 V6 TDI quattro S-tronic. Ik hoop dat we tot elkaar komen qua prijs.

RE.gif
We zullen het beleven. Maar het zit er echt heel diep in hoor. Zo wil mijn vader (78 jaar) perse een motor met minimaal 2 liter inhoud en een handbak omdat ie zijn kip 400 moet trekken awhoea.gif . Daar krijg je hem niet van af.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door sailor wim » vr 6 sep 2019 14:23

RE.gif
V6 3liter voor een Hobby 420?
Je hebt het niet van een vreemde heh.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door dieseltijger » vr 6 sep 2019 14:50

Ik zat ook al een beetje te loeren naar een RAV4 AWD of een Outlander. Maar ik betwijfel of het "businesswise" is in mijn geval:

Mijn grijze-muizen-Avensis *) met benzinemotor rijdt rond de 1:18..1:19 bij grote afstanden in de zomer (ik woon in de Randstad, en bezoek klanten in Nijmegen, Enschede, Almelo, etc) en tik gauw zo'n 50 duizend km per jaar af. Voor de grote afstand brengt een hybride (in wat voor vorm dan ook) weinig voordeel. Ik denk dat een hybride voordelen biedt bij trajecten met veel varierende snelheden (stad, regionaal), en plug in doet daar een schepje bovenop: bij korte trajecten rij je op de accu, geladen met goedkope netstroom.

Het enige echte voordeel wat ik zou hebben is het goddelijke koppel bij het optrekken, met name in de bergen. Nadeel van hybride zou voor mij zijn: de hoge massa, en de navenant hoge wegenbelasting als de belastingkortingen komen te vervallen.

Zie ik dit correct?

*) 1.8 liter motor, valvematic systeem waarbij de gasklep buiten gebruik is tijdens het rijden, maar de kleplichthoogte deze functie overneemt waardoor er minder verliezen optreden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Morgoth » do 12 sep 2019 22:05

sailor wim schreef:
vr 6 sep 2019 14:23
RE.gif
V6 3liter voor een Hobby 420?
Je hebt het niet van een vreemde heh.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. knipoog.gif
Ik gebruik de auto niet alleen om de caravan te trekken. Na het verkopen van mijn V8 Chevrolet bus, mis ik een leuke hobbyauto met dikke motor.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » do 12 sep 2019 22:36

De nieuwe gle hybrid geven ze op voor 98 electo kilometers.
Gaat er eindelijk op lijken.
Veel trekken gaat prima met de porsche cayenne hybrid of de RR hybrid.
De vorige mercedes gle hybrid kon 2000 kilo trekken.
Nog effe wachten tot zij genoeg in prijs zakken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Conradi » do 12 sep 2019 22:55

RE.gif
Voordat je daar op wacht, is er nog iets. De nieuwe GLE 350de 4MATIC is een Diesel Hybrid. De goede tijden van de V60 D5 PIH keren terug, alleen scoort deze boven de grens van 50 gr CO₂/km en weegt 2600 kg. Naast de extra BPM, ga je dus zo'n € 800 wegenbelasting betalen, ieder kwartaal. Daar kun je best een keer extra voor tanken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Flying Jeroen » di 24 sep 2019 20:57

Ik heb sinds 10 dagen zo’n Phev van Volvo.
Een XC60 T8. Wel gebruiken we hem zoals ie is bedoeld. Dagelijks kleine ritjes, trouw stekkeren en rustig met het verkeer mee rijdend is het allemaal volledig elektrisch.
Ook de lange ge ritten zijn zelfs zuinig aan te doen mits je slim met de techniek weet om te gaan en niet boven de 110 km/h komt. Voor velen is dat een belemmering, ik zie het als een sport.
Met caravan is dan weer het voordeel dat de auto lekker zwaar is, verder heb je dan weinig aan de hybride techniek denk ik.
Hooguit op de camping en bij wegrijden uit stilstand. Heb er nog niet mee gereden met de caravan, maar heb het volste vertrouwen. Auto is leeg 2100 kg, caravan maximaal 1700kg. In praktijk ongeveer 2600 (incl 90 kg kogel druk om 1600 kg.
De benzinemotor is ook zonder elektromotor makkelijk in staat dit te trekken 320 pk/400 Nm.
Ik verwacht overigens een zelfde verbruik als Conradi. Solo op wintersport 10l/100 km, met caravan 14l/100 km (110 km/h).
Overige verkeer inclusief af en toe de snelweg op rond de 3l/100 km.
Ik ga uit van een jaar verbruik van ongeveer 5l/100 km voornamelijk afhankelijk hoeveel we op vakantie gaan (met of zonder caravan).
Na 10 dagen, 426 km (waaronder 1x lange afstand van 160 km) staat de boordcomputer op 3,5l/100 km en is de tank een kwart leeg (50l tank).



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » wo 15 apr 2020 14:18

Volgens de bladen stappen meer merken op plug-in hybrides daar deze ook 2x mee tellen
net als de EV's in de gemiddelde verbruikscijfers die gaan gelden.
Velen zijn er ook achter gekomen dat de aanvoer van accu's wat tegenvalt waardoor
productielijnen geregeld stilvallen
Zelfs VW komt met veel plug-in modellen komend jaar naast de volledige EV's.
Als deze plug-ins dan ook een leuke caravan mogen trekken zal met de verkoop wel goed gaan.
Ook zie je al plug-ins op de markt verschijnen met grotere accu's en de bijbehorende elektrische actieradius.
Blijf mij wel verbazen dat de elektro motoren in de versnellingsbak geintegreerd worden
en niet in de achteras zoals de volvo XC60 en XC90, Bij de XC40 zit hij weer wel in de versnellingsbak.
Kortom, deze tussenstap moet wel aanslaan.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » wo 15 apr 2020 16:21

Krijg ook de indruk dat voor 2020 meer automerken op de plug-in type' s Hybride's voor de verkoop wordt ingezet.
Mogelijk speelt zeker voor de particuliere sector de MRB korting voor de komende jaren mee. ( reken maar eens door wat je bespaart t.o.v. een stekker loze Hybride.)
En voor vele is een stuk solo om en nabij de 50 km ver of in milieu zones te kunnen rijden een doorslaggevende factor.
Maar zoals nu weer voor b.v. de nieuwe Ford Kuga plug-in Hybride redelijk betaalbaar in zijn segment, gaat met de " slechts 1200kg" trekvermogen weer een gemiste kans voorbij. stom.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door meeder » wo 15 apr 2020 17:31

Re.gif
Gemiste kans van Ford met 1200kg of doen ze het gewoon erg goed met 1200kg?

Qua aandrijflijn is de Kuga plugin vergelijkbaar met de RAV4 hybride 2WD. Ford gebruikt immers ook een powersplit device waarbij ze patenten hebben geruild met Toyota.

De RAV4 hybride 2WD mag 800kg trekken. Ford weet daar dus met een goed vergelijkbare aandrijflijn 1200kg van te maken. Wie weet komt Ford nog wel met een AWD versie met een elektrisch aangedreven achteras waarbij het trekgewicht hoger is net als bij Toyota met de RAV4 AWD.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Conradi » wo 15 apr 2020 17:38

Wie-niets schreef:
wo 15 apr 2020 16:21
Krijg ook de indruk dat voor 2020 meer automerken op de plug-in type' s Hybride's voor de verkoop wordt ingezet.
Mogelijk speelt zeker voor de particuliere sector de MRB korting voor de komende jaren mee.
Voor de auto-industrie geldt één ding, ze moeten voldoen aan de CO2-uitstooteisen van de EU, anders volgen er torenhoge boetes. Dit jaar is die gemiddelde uitstoot eis van nieuwe auto's verlaagd van 119 gr/km naar 95 g/km. Dat lukt met alleen brandstofmotoren niet, vandaar dat overal PHEV's (en wat EV's) opduiken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Morgoth » wo 22 apr 2020 14:44

RE.gif
En vandaar dat de ècht leuke speeltjes (Mercedes AMG, Audi RS, BMW-M) vrijwel onbetaalbaar worden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Ab » wo 22 apr 2020 18:40

Tja..autofabrikanten maken steeds minder auto's die geschikt zijn om caravans en zware aanhangers te trekken.
Het trekgewicht gaat al jaren terug.
Personenwagens worden niet of nauwelijks ontworpen om er iets
zwaars achter te hangen.
Ook omdat er zoveel mogelijk gewicht bespaard wordt bij de bouw van auto's, en het verbruik omlaag moet.
Er zijn nog wel auto's die bijv.1500 kg mogen trekken, maar eigenlijk moet je daar met een caravan een stuk onder blijven.
Een caravan is geen aanhanger van 300 kg met 1200 kg zand of stenen erop.
Wil je met een tandemasser caravan van dik 2000 kg gaan rijden, dan wordt de spoeling erg dun..
Dan kom je toch echt in het zwaardere trekbeestensegment terecht.
En die halen de gewenste uitstoot al helemaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » wo 22 apr 2020 22:34

Tegenover 1 dikke trekker 2 ev's verkopen.
Probleem opgelost of…..
Volvo XC90 T8 is een zuinige trekker die 2400 kg mag trekken.
CO is meen ik onder de 50 gram.
En zo zijn er meerdere dikke phev's die 2500 kg mogen trekken.
Je moet alleen ook een dikke portemonnee hebben.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Conradi » wo 22 apr 2020 22:58

Ab schreef:
wo 22 apr 2020 18:40
Tja..autofabrikanten maken steeds minder auto's die geschikt zijn om caravans en zware aanhangers te trekken.
Nou, die zijn er genoeg want bijna iedere fabrikant heeft wel een dikke SUV in het programma, en velen hebben ook wel dito pick-ups.

Betaalbaar is dat in Nederland helaas niet, en kun je tussen twee 'kwaden' kiezen: òf je gaat voor een trekker met een dikke motor en betaald je blauw aan CO2-belasting, òf je steekt dat geld in een plug-in hybride en geeft nagenoeg hetzelfde uit maar dan met een berg complexe techniek.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » wo 22 apr 2020 23:21

RE.gif

Wij worden echt genaaid hier wat dat betreft, mijn vorige Passat op de factuur, €61.800,- in Duitsland, zelfde calculatie dik €75.000,- in Nederland, gaat echt nergens over :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Wie-niets » do 23 apr 2020 09:29

RE.gif tsja, ik durf meestal niet naar het BPM bedrag te kijken want anders begin ik spontaan te huilen.
Maar ja dekking van gelden voor de Staatskas moeten toch ergens vandaan getoverd worden. :(
En.... Over de MRB t.o.v. Duitsland maar niet te spreken. ( zeker wat de diesel betreft)
Maar genaaid ... Ik zie het meer als uitgemolken. We hebben er toch een prachtig woord voor.
Onze Nationale Melkoe. mrgreen.gif
Echter het gaat hier overde Plug-in Hybride. Daar valt de BPM nog wat mee en wordt je voorlopig"beloond" met halvering van de MRB en voor 2025 met 75% tarief. Dus als particulier autorijder moet ik daar maar eens over gaan denken. Toch maar zo'n Kia Niro plug in met 4000 euro korting? awhoea.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Conradi » do 23 apr 2020 20:37

Wie-niets schreef:
do 23 apr 2020 09:29
Maar genaaid ... Ik zie het meer als uitgemolken. We hebben er toch een prachtig woord voor.
Klopt, alleen niet in het totaal: De belastingdruk is hier vergelijkbaar met Duitsland. De Duitsers betalen minder autobelastingen maar oa veel meer inkomstenbelasting. Ook de belgen hebben goedkopere auto's maar betalen ruim 10% meer aan belasting dan wij doen.
En zoals gezegd je kunt 'belasting ontwijken' door een plug-in of EV te kopen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » do 23 apr 2020 20:40

RE.gif

De BPM is al veel minder geworden hoor, wij hadden privé een A6 Allroad van een jaar of 6 oud, daar zat 25.000 euro BPM op en die kostte niet het dubbele van de Passat hierboven, de nieuwprijs was iets van 105K geweest niet (hele dikke afschrijving ook hoor in 6 jaar awhoea.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

C. Bakker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 jun 2018 14:37

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door C. Bakker » do 23 apr 2020 22:15

Wij hebben dit najaar een V60 PIH gekocht juist omdát het zo'n fijne trekauto is. Na 5 jaar eenzelfde auto in de lease te hebben gehad, wij rijden nu een volledig elektrische auto in de lease, hebben we er eentje uit 2015 aangeschaft. Garantie op de accu verlengd tot en met 2025. Thuis rijd ik volledig elektrisch met alleen woon- werkverkeer. Voor verdere afstanden en vakanties hebben we de diesel motor. En als trekauto is het een fantastische auto, ligt heel goed om de weg, stabiel door de accu's achterin, 4 wiel aangedreven indien nodig en een maximaal trekgewicht van 1800kg. Ik kan het iedereen aanraden haphop.gif
Volvo V60 PIH 2.4 D6 R-design (2015) met binnen niet al te lange tijd een Fendt Saphir 445 tfb (2019) aan de haak haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”