Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

mr-leo

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door mr-leo » zo 17 aug 2014 13:23

Klopt, de Oulander rijdt altijd elektrisch met de uitzondering bij snelheden boven de 110kmh, dan wordt via een vaste verhouding vergelijkbaar met een 5e versnelling de wielen direct aangedreven.

Dat plug-in hybride auto's niet altijd het opgegeven verbruik halen ligt overigens vrijwel altijd aan de chauffeur en niet aan de auto. Er wordt bijvoorbeeld soms niet bijgeladen via het stopcontact. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die nog veel zuiniger rijden door vaker tussendoor bij te laden.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door erichendri » zo 17 aug 2014 14:59

De outlander heeft een CVT versnellingsbak maar lees ook dat hij een vloeistofkoppeling heeft
met een vaste overbrengingsverhouding.
Klinkt onlogisch wat dan wordt de versnelling een beetje te lang om vanuit stilstand weg te rijden.
Daarom zijn er geregeld klachte over hoge motortoerentallen.
Jammer is dat voor dit geld de CVT geen ingeprogrammeerde versnelingen
heeft zoals bij de subaru.
Bij caravan gebruik raakt de accu leeg wegens te weinig vermogen om bij te laden.
En bij een eventuele storing in het hybrid systeem moet je gewoon verder kunnen rijden.
Dat gaat niet bij een vaste versnelling en hoe moet je bij caravan gebruik hogere toeren
cre eren om een helling omhoog te komen op de snelweg met je 115 pk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Citrorob

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Citrorob » zo 17 aug 2014 17:49

Met een beetje gezond verstand begrijpt iedereen toch dat PHEV nooit een fatsoenlijke caravantrekker kan zijn... Hij is zwaar en zijn benzinemotor is veel te licht....

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Nordicman » zo 17 aug 2014 17:58

Milieu delict om daar een caravan mee te trekken, 1:7 verbruiken die dingen, moeten geen trekhaak mogen hebben, en verplichte snelheidsbegrenzer.
Want iedereen doet het voor het milieu toch ? awhoea.gif dus daar heb je wat voor over.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Aluboer
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 3 sep 2012 19:20
Locatie: Moderne tieden,tied veur 't nije........

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Aluboer » zo 17 aug 2014 18:00

@Eric,

Met alle restpect, maar de Outlander heeft geen CVT versnellingsbak. Ook niet iets wat er qua techniek op lijkt. De enige overeenkomst is het hoge toerental wat bij beide ervaren kan worden. Het verschil zit hem in het feit dat als bij de Outlander de motor loeit, hij niet de vooras, maar de generator aandrijft. Op het moment dat de vooras aangedreven wordt (overigens niet vanaf 110 km/h maar vanaf 55 km/h) zakt het toerental naar "normale waardes.

@nordicman,

Misschien een idee om hier niet meer te discussieren over het wel of niet groene gedachte en of de fiscale voordelen eerlijk zijn of niet. Daar is al genoeg (ook op andere sites, zie bijvoorbeeld de reviews bij autoweek.nl) over geouweh**rd. Iedereen die de auto aangeschaft heeft, heeft dit voor zijn eigen redenen gedaan. Dat het meerendeel het alleen uit financieel oogpunt heeft gedaan staat wel wel als een paal boven water. Toch zijn er ook een hoop die het wel voor de "groene" gedachte gedaan en dan nog een groot deel hybride-hybriderijders. Onder die laatste groep schaar ik mezelf ook. Tuurlijk heb ik de auto vanwege de 0% bijtelling gekozen, maar er nu mee rijdende wordt het wel een sport om er zo effiecient mogelijk mee te rijden. Ondanks mijn 70K kilometer per jaar. Ook zijn er een heleboel die, omdat ze de auto gekocht hebben, zonnepanelen op het dak hebben gegooid om hun auto mee op te laden.
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront!

1995 Kip Sunline 44T(verkocht, momenteel even niks) 2014 Volvo V60 D6 PIH.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Nordicman » zo 17 aug 2014 19:13

Aluboer, RE.gif
Ik wil er ook niet over discussieren, ik verkondig alleen mijn mening, ik vindt persoonlijk dat geen enkele auto subsidie of BTW / BPM of houderschapbelasting voordeel moet hebben.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Aluboer
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 3 sep 2012 19:20
Locatie: Moderne tieden,tied veur 't nije........

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Aluboer » zo 17 aug 2014 19:19

RE.gif
Nordicman,

Natuurlijk mag iedereen z'n mening verkondigen. Ik heb alleen op veel andere sites ontzettend onzinnige discussies hierover terug gelezen. Dat wil ik hier voorkomen. Het is hier een caravanforum en geen auto/PHEV-forum en zou de info hier over de trekcapaciteiten moeten gaan. Staat mijns inzien los van het fianciele verhaal, vandaar mijn opmerking. No hard-feelings.

Om je de waarheid te zeggen (en om me dan ook nog even schuldig te maken aan off-topic-gedrag), vind ik ook het subsidieverhaal van dergelijke auto buitenproportioneel. Helaas ben ik ook Nederlander genoeg om te vallen voor de 0% bijtelling. Heeft mij ook over de streep getrokken en niet het groene-verhaal. Uiteindelijk wel heel tevreden met de auto.
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront!

1995 Kip Sunline 44T(verkocht, momenteel even niks) 2014 Volvo V60 D6 PIH.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Nordicman » zo 17 aug 2014 19:26

thumbup.gif Houden zo.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » di 19 aug 2014 14:13

Hoewel ik merk dat jij tevreden bent met je Outlander, ben en blijf ik van mening dat Mitsubishi een verkeerde keus heeft gemaakt met de motor. Deze is gewoon te licht voor het gewicht van de auto. Mitsubishi heeft (excuses alvast voor mijn woordgebruik) een ouderwets karkas van een motor van een overjarige Lancer uit de rekken gepleurd, een nieuwe kop erop gezet en met moderne techniek gekoppeld.
Als ze een modernere krachtbron met meer vermogen hadden gekozen dan was het met recht een perfecte combinatie geweest om 1500 kg te trekken. Als ze dan ook nog eens een minder kermisachtig en plastiekerig dashboard zouden plaatsen was het ook nog een perfecte auto geweest.

Overigens zit er wel degelijk een soort van CVT in, hij is alleen dusdanig aangepast dat Mitsubishi verkondigt dat er helemaal geen versnellingsbak meer in zit. Je hebt deze CVT toch echt wel nodig hoor.

Resumerend, de gedachte van Mitsubishi is goed en beter dan bijvoorbeeld Toyota en Volvo hebben. De uitvoering is op z'n zachtst gezegd niet optimaal.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » di 19 aug 2014 15:25

RE.gif

Mee eens, hadden ze er een 1.6 TDI ingeknoopt met 115 pk dan was het al een hele andere trekker geweest, maar nog beter een D4 van Volvo thumbup.gif mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Kingpin1966 » di 19 aug 2014 17:29

RE.gif
Je moet de discussie op caravantrekker over de Outlander PHEV eens volgen.
Daar zijn de kritieken ook niet mals.
Gevalletje: goed bedacht maar verkeerd uitgevoerd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Citrorob

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Citrorob » di 19 aug 2014 17:34

Hmmm, meer iets van. Klant verwacht tegen beter weten in meer. Als je een auto met flut specs koopt, moet je niet gek staan te kijken als je een auto met flut specs krijgt.

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » di 19 aug 2014 17:35

Ach, toen ik bij de introductie de specs las had ik er al mijn bedenkingen over.
Waarom denk je dat Toyota het niet aandurft zijn Pruis een caravan te laten trekken.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Kingpin1966 » di 19 aug 2014 17:38

RE.gif
En niet alleen Toyota.......ook de Honda Hybrid mag niks trekken en zo zijn er nog wel een paar.
Maar hoe zit het eigenlijk met de Lexus Hybrides, zijn daar al rijervaringen met caravan mee bekend.
Trekt dat een beetje?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » di 19 aug 2014 19:50

Maar goed, laten we er niet al te dramatisch over doen, voorlopig kom je wel gewoon op de bestemming als je een beetje goed calculeert onderweg en laten we eerlijk zijn, iedereen met een PHEV betaald minder bijtelling dan dat ik betaal :( voor die paar km per jaar dat de gemiddelde caravaner er verhoudingsgewijs op vakantie mee rijdt, is het geen drama als je moet combineren met je werk, kopen zou ik zo'n apparaat NOOIT doen (leasen is wat anders natuurlijk) dat zeg ik wel...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door de reiziger » wo 20 aug 2014 22:00

Mijn voorlopige conclusie is:
- het is een zware auto met die batterijen, dus dat is veilig om een caravan te trekken
- een hybride auto is enkel zuiniger op korte ritten. Dus als je altijd lange ritten rijdt: niet interessant. Als je gans het jaar korte ritten doet, en dan enkel met de caravan een lange rit: ok.
- de software zou wat aangepast moeten worden: als je het zaakje maximaal belast door de caravan te trekken, dan moet constant een maximum toerental aangehouden worden, zodat die batterijen toch minstens op pakweg 3/4 capaciteit blijven, als reserve voor de berg op.
- ik denk ook dat de software van de oplading moet bijgepast worden. Er moet een mogelijkheid zijn om bij te laden aan zeer traag tempo. Zodat je op een camping desnoods op een ganse nacht slechts een deeltje bijlaadt, maar dat de zekering van de camping (of elders waar het amperage beperkt is) niet gaat springen.
Natuurlijk moet je de campingeigenaar niet gaan bestelen. Het zal niet lang meer duren of elke campingplaats is uitgerust om je juiste verbruik te bepalen en te betalen.
- hybride met diesel of met benzine: diesel trekt beter, maar voor die korte ritten waar hybride net interessant is, is benzine ook interessanter. Maar toch: een tweeliter benzine trekt toch bijna alles de steilste berg op. Zolang je maar de juiste snelheid aanhoudt.

Ik kijk halsreikend uit naar verdere praktische ondervindingen. Geen theoretische beschouwingen, maar werkelijk meegemaakte ervaringen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Jan van Vijven » do 21 aug 2014 09:48

Mijn voorlopigheid conclusie is:
De zuinige leaserijder is de testbank voor dit soort karretjes, met een stoere buitenkant worden ze gelokt maar er wordt niet bij verteld dat de techniek iets minder stoer is.

Ik ben er van overtuigd dat het ooit goed zal komen, alleen jammer dat de particulier nooit mee profiteert van dit soort, door de staat verzonnen, onzin.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Guus 1972 » do 21 aug 2014 09:53

Hoe zit het dan met de Volvo Plug in? Dat de Outlander slecht presteert als caravantrekker wil nog niet automatisch zeggen dat alle PHEV's slecht zijn als caravantrekker. Klopt het dat de Outlander een benzine is en de Volvo een diesel?
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Micky » do 21 aug 2014 11:42

RE.gif

Die Volvo heeft een dieselmotor met meer dan 200pk whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Guus 1972 » do 21 aug 2014 12:18

RE.gif Kijk, dan wordt het een heel ander verhaal. blij.gif. Dan weet ik tenminste voor welke hybride ik over vijf jaar moet gaan mrgreen.gif.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Citrorob

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Citrorob » do 21 aug 2014 13:28

Die is dan ook weer niet zuinig. Als je alleen korte stukken met een eitje onder je voet rijdt, dan zal het nog wel meevallen maar ik hoor ook regelmatig 1:14 voorbij komen ( solo ).....

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Nordicman » do 21 aug 2014 15:39

RE.gif wel met een zware rechter voet, een verbruik van 1:16 is zonder veel moeite haalbaar.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Citrorob

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Citrorob » do 21 aug 2014 17:48

Dat terwijl hij verkocht wordt voor ruim 1:50 :-0

Met een dikke vergelijkbare diesel moet je ook zo 1:18 kunnen halen in de praktijk.

Volvodriver

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Volvodriver » vr 22 aug 2014 17:53

Een verbruik met de V60 alleen op diesel van 1:16 is heel erg netjes. De auto met accu's weegt namelijk leeg! al ruim 2000 kg. Met berijder en diesel aan boord gaat het al gauw richting de 2200 kg. Dat waar een vergekijbare "dikke" diesel ongeveer 1700 kg weegt.
Iemand die de V60 D6 op de juiste manier gebruikt komt op een gemiddelde van 1:30 tot 1:35. Helaas is de 1:50 alleen in het laboratorium haalbaar.
Dat geldt overigens voor alle zogenaamde spaarauto's. De mijne moet 1:30 doen maar ik kom met moeite op 1:20 en ik gebruik de wagen zoals het zou moeten.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Bericht door Guus 1972 » vr 22 aug 2014 18:54

RE.gif

Kijk dat klinkt nou interessant. Ik snap alleen niet waarom jij nog 1:20 haalt bij juist gebruik terwijl 1:30 volgens jou haalbaar zou moeten zijn bij juist gebruik.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”