Pagina 1 van 38

Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 15:13
door Aluboer
Hallo mede-caravanners,

Afgelopen week heb ik van mijn werkgever te horen gekregen dat (mede op mijn eigen verzoek) mijn nieuwe auto is besteld. Het is de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV (PlugIn Hybrid Electric Vehicle) geworden. Dit was voor mij een goede optie vanwege de 0% bijtellingsregeling en het feit dat de auto 1500 kilo mag trekken (4 wiel aangedreven). Om nog maar te zwijgen over de ruimte in de auto.

Het verschil tussen de Outlander en andere electrisch aangedreven auto's met range-extender is dat bij deze auto bij zwaardere belasting de brandstofmotor ook rechtstreeks de vooras aandrijft. Bij de Opel Ampera werkt de motor alleen als aggregaat om stroom op te wekken voor de electromotor. Die mogen dus ook niks trekken.

Ik heb dit topic alvast geopend omdat Ik benieuwd ben of er meerdere Plugin Hybriders (met bijvoorbeeld de Volvo V60) zijn op het forum. Mijn auto zal waarschijnlijk pas in augustus voor de deur staan. Deze zomervakantie dus waarschijnlijk nog gewoon met de Mondeo op pad. Ik hoop mijn ervaringen hier dan ook met anderen te kunnen delen.

Groeten,
Sander.
mitsubishi-outlander.jpg
New Outlander
mitsubishi-outlander.jpg (45.56 KiB) 13288 keer bekeken

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 16:16
door E.T.
Mooie auto, ik ben ook heel nieuwsgierig naar de ervaringen

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 16:31
door Ab
Bijzonder interessant voor caravanners !
0 % bijtelling...belastingvrij.. en toch 1500 kg aan de haak.

Da's te merken, ze zijn nog niet eens leverbaar, maar er zijn er al 1500 verkocht in NL !

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 17:42
door Gerhard N
idd, interessant om dit in de gaten te houden! :lol:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 17:51
door sprite1
uuhhh....is dat dan 2x elektra op de camping????

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 20:59
door jolly
Ik heb er in België als Mitsubishi-rijder nog niets van gezien. Er staat zelfs nog niets op de site.
Zou dit bij ons ook interressant zijn?

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 10 feb 2013 21:16
door Aluboer
RE.gif
Weet ik niet of dat in België ook interessant is. Hier wordt de auto door de overheid enorm gesusidieerd. Bedrijf krijgt allerhande belastingaftrek voordelen en voor mij als bestuurder 0% bijtelling. De auto is hier in NL ook nog niet leverbaar. Productie voor de Nederlandse markt start in mei en de eerste leveringen verwachten ze rond juli of augustus.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 12:47
door Aluboer
Zo, de auto is er. Nu wachten tot we een keer een gelegenheid hebben om de caravan erachter te hangen.
IMG_0309.JPG

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 12:58
door Hobby Linka
Ben nieuwsgierig.

Een collega van mij heeft er ook een. Echter hij is de eerste en tevens de laatse die hem mag leasen. Gebruik en gebruikgegevens liggen heel ver uit elkaar. Ook ervaringen met andere plugin Hybrid auto's in de lease heeft de werkgever doen besluiten deze auto's niet meer te leasen. Zal zeker met de rijstijl van hen te maken hebben, maar het is over en uit.

Nu was ik toch nog niet aan een nieuwe auto toe, maar 0% bijtelling en 1500 kg mogen trekken was het overdenken waard.


Andre

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 13:18
door Daphne
RE.gif
De Outlander wordt 7% vanaf 1 januari, dus bij een volgende auto nog steeds interessant en het overwegen waard :wink:

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 13:24
door Hobby Linka
RE.gif

Wat mij betreft wel. Maar de werkgever denkt er anders over.

Andre

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 13:35
door Daphne
De mijne ook :(
Maar ik heb sinds 1 oktober een andere werkgever (wel hetzelfde werk) en die gaat weer heel anders met de leaseregeling om en had ik dus uiteindelijk wel een leuke trekker kunnen leasen..... Maar ja, nu moet ik m'n "oude" auto afrijden. Nog 3 jaar en 8 maanden. Ach ja, ik ben wel heel tevreden met m'n auto.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: vr 6 dec 2013 16:57
door Montalbano
Ik krijg over twee weken ook de sleutel van een hybride-caravantrekker, de Volvo V60. Op papier een degelijke trekker, mag 1800kg trekken. Begin april eerste caravan-trek-ervaringen.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 8 dec 2013 21:14
door Aluboer
RE.gif
Denk dat die D6 van Volvo het ook beter zal doen dan de 2.0 van Mitsubsihi. Kijk uit naar je ervaring.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 3 aug 2014 21:53
door Aluboer
Zo, net terug van drie weken Frankrijk. Voor het eerst een lange caravanrit met beladen caravan en auto en 1050 kilometer voor de boeg.

Allereerst de caravan: Kip Sunline 44T van 1995. Dag voor vertrek beladen op de weegbrug gehad en de aslast was 1160 kilo. Daarnaast lagen stokken en koelkast in de auto en op het dak een koffer met de aerodynamica van een flatgebouw, gevuld met voortent en vloerkleden.
Bestemming: Vendeé, route vanaf Zwolle, bij Hazeldonk de grens over, daarna via Antwerpen, Lille, Amiens, Rouen (daar overnacht), Le Mans naar La Roche sur Yon, ritje van ongeveer 1050 kilometer in niet al te uitdagend (lees: relatief vlak) terrein.

's Ochtends van huis vertrokken met volle accu, benzine- en gastank. Ook gelijk de safe-stand geselecteerd(in deze stand houdt de auto de accu's op het huidige niveau en zal dus verbruikte stroom bijladen), dit is ook de stand die geadviseerd wordt door Mitsubishi. Er is door de dealer nog speciaal een bericht verstuurd naar de rijders m.b.t. het rijden met de caravan. Daarnaast werd ook geadviseerd om de Charge-stand continu aan te hebben. In deze stand gebruikt de auto de overgebleven koppel om de genarator aan te drijven om extra stroom in de accu te krijgen. Dit om extra power te hebben als je de bult op moet.
Zoals verwacht, trekt de auto de caravan probleemloos mee. Wat mij al vrij snel opviel was dat de accu-stand niet behouden werd op de safe-stand. Deze liep relatief snel terug en ik was al een mooi deel van de accu kwijt tijdens de eerste stop bij Hazeldonk. Dit verraste me wel een beetje, ik had op de vlakke Nederlandse wegen wel verwacht dat hij zijn accu-capaciteit wel vol kon houden. Wat mij in gedachten schoot was hoe je in godsnaam met volle accu de bergen in moet, als in het "voorterrein" de accu al leegereden is. Dan moet je dus onder aan de helling verplicht een tijdje stilstaan in de Charge-stand om met enige power in je accu aan de klim te beginnen. Ook nadat ik de charge-stand had geactiveerd werden de accu's niet bijgeladen. Er was dus geen koppel over om de generator mee te voeren en stroom in de accu's te krijgen. Alle koppel was nodig om de combinatie voort te bewegen.

Dit resulteerde dus in het feit dat de motor redelijk liep te loeien als je de bult op ging. Dit was het geval zodra de accu leeg was en er vermogen nodig is om heuvelop te rijden. De motor draait dan op 4500 toeren wat het gunstigste toerental is om zoveel mogelijk koppel te hebben. De auto wordt dan dus volledig electrisch aangedreven en al het motor vermogen wordt gebruikt om de generator 60kwh te kunnen laten produceren. Eenmaal boven aan de bult zakte het toerental weer terug naar "normaal" en was het weer heerlijk rustig in de auto. Dan was het echt heel erg aangenaam om de kilometers weg te vreten.

Gemiddeld zat ik qua verbruik rond de 1 op 8. dat viel mij dan absoluut weer niet tegen. Tweede voordeel is dan toch de combinatie gas en benzine. Toch langs de snelweg een keer meegemaakt dat de GPL niet beschikbaar was en dan gelukkig nog een hele actieradius aan benzine aan boord.

Op de overnachtinscamping gelukkig kunnen laden. Het blijft toch leuk om het gezicht te zien van de campingeigenaren als je bij de receptie komt met de vraag of er een "possibiltee" is om de "voiture" te "chargé". Eentje kwam al met een paar startkabels aanlopen. :lol: Op de eigenlijke camping waar we twee weken hebben gestaan weinig geladen. We hadden wel 12 ampere stroom maar mijn stroomhaspel met vier aansluitingen kon het niet trekken, er zat ook nog een koelkast en een complete caravan (met nog een koelkast) op aangesloten. Deze sloeg na een tijdje in de termische beveiliging bij het laden. Daarna ook tot twee keer toe geen stroom meer als ik de auto aan de stroom had, dus om de campingeigenaar verder niet te veel lastig te vallen maar niet meer geladen. Daarna nog een kleine week op een andere camping gestaan waar de eigenaar enorm hulpvaardig was m.b.t. het laden. Hij vod het ook best interessant allemaal. In eerste instantie een aantal keren op een "vrije plek" kunnen laden. Daarna op de camper-loosplek kunnen laden (zie foto). de laatste paar dagen nog een mooi plekje vlakbij de caravan waar ik bij een stroompunt kon parkeren.

Kortom, mijn conclusie is dat de auto de caravan prima trekt. Is het een goede caravantrekker: mijn idee: Nee, ik vindt de auto absoluut geen dikke caravantrekker, maar voor die paar ritjes per jaar met caravan kan ik me er meer dan goed mee redden. Had ik echt een caravantrekker moeten hebben had ik toch wat anders gekocht. Daar komt wel bij dat ik mijzelf nog niet echt als caravanexpert wil betitelen. Dit was het tweede jaar dat ik met een caravan op vakantie ben gegaan. Ook de combinatie dit jaar was compleet niet t.o.v. de combinatie van vorig jaar. Toen met een 900 kilo zware caravan en een getunde Ford Mondeo met 191 Pk en 407Nm koppel.
De "ergenis" zit toch een beetje in de hoge toeren bij lege accu alhoewel ik me wel bewust ben van mijn non-ervaring met andere benzineauto's die mogelijk ook in lagere versnelling redelijk in toeren moeten draaien om de bult op te komen. Daarnaast was, doordat ik een tijdje geleden met de rechter sidebar over een stoeprandje ben gegaan, de bevestiging hiervan iets verplaatst. Daardoor zat deze vlak naast de uitlaat, die elkaar af en toe raakten(blijkbaar veranderd de stand van de uitlaat echt als de charge-functie geactiveerd is) wat een heerlijk rammelconcert veroorzaakte. Niet fijn. Verholpen op de camping en daarna geen last meer gehad.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 3 aug 2014 22:12
door Wim Corduwener
Ik vind het een mooie bijdrage. Chapeau!

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 3 aug 2014 22:24
door Micky
Bedankt voor je interessante bijdrage thumbup.gif wij hadden vorige week in Frankrijk buren met dezelfde auto, maar dan met vouwwagen, deze bevestigde hetzelfde als jij, weliswaar in lichtere mate, bij hem viel met name het brandstof verbruik tegen (eigen baas mrgreen.gif )

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 08:07
door arnovariante
Ik vind het schitterende techniek, jammer dat het gewoon te weinig mag trekken.
De Volvo is de enige die (maar net) genoeg mag trekken.
Mijn bedenkingen over brandstofverbruik worden altijd
wel weer bevestigd.
Voorlopig toch gewoon blij met ouderwetse diesel cilinderinhoud met een karrenvracht (550) aan Nm.
Hoe zeggen die hamburgervreters dat ook al weer?
No substitute for cubic inches! blij.gif haphop.gif

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 17:17
door erichendri
Elke 150 pk benzinemotor moet hoge toeren draaien als hij een autobaanhelling op gaat.
Heb zelf een subaru legacy (125 pk / 190 nm bij 3500 rpm) automaat 4WD en tijdens zo'n klim draai ik
ook 4000 - 5000 toeren bij een kleine 80 km/uur in de tweede versnelling.
En de mijne loopt ook 1 op 6 - 7 met de sleurhut erachter rond de 90 - 95 km/uur.
Caravan erachter weegt 1300 kilo.
Maar om nou te zeggen dat het een slechte trekker is, nou nee.
Denk dat andere vergelijkbare auto's het niet beter doen.
Diesel, benzine met turbo is gewoon een andere wereld, vooral als ze meer als 300-350 nm koppel hebben.
Moet je dan de rest van het jaar een dure wegenbelasting auto rijden voor die paar ritjes met de caravan??
Maar dat loeien, je kunt toch ook de CVT bak vastzetten in voorgeprogrammeerde versnellingen?

Eric

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 18:47
door de reiziger
Interessant verslag !!
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van Mitsubishi omtrent het niet op peil houden van de batterijen, bij vlakke wegen.

En ik vroeg me ook af (of moet ik je post eens herlezen) of de batterijen wel degelijk vlot gans opladen bij een fatsoenlijke bergaf.

Leuke draad !!

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 19:59
door Wim Corduwener
Ondanks dat die hele techniek van semi-elektrisch rijden in relatief korte tijd behoorlijk is doorontwikkeld, zullen er vast nog wel wat verbeterpuntjes zijn. Maar de techniek schrijdt in een rap tempo voort, dus ik denk dat we over een paar jaar een caravantrekker hebben waar alles aan klopt. Toch?

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 20:35
door Nordicman
RE.gif Als de houderschap belasting en BPM gewoon weer betaald worden in 2019 zullen dit soort auto's verdwijnen als sneeuw voor de zon, en de 175 kg minder Houderschap aanslag toch een fors bedrag per maand gaan kosten.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: ma 4 aug 2014 21:34
door Aluboer
@Eric: dank voor je verduidelijking. Zoals ik al aangaf heb ik geen ervaring met benzineauto's en caravantrekken. Zet het wel in een wat ander perspectief voor mij. Overigens, de Outlander heeft geen helemaal geen versnellingsbak(dus ook geen CVT) en je kan dus geen versnelling voorprogrammeren.

@de reiziger. Ik ben ook benieuwd, ik heb dit ook op het OutlanderPHEV-forum gemeld en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik zal het hier melden als ik daar meer duidelijkheid in heb. Wat betreft de energie-regeneratie bij bergje af, daarmee heb ik geen ervaring. De rit ging naar de Vendeé en dat was een relatief vlakke rit met af en toe een stukje omhoog en dan weer iets naar beneden. Ik heb er wel op gelet maar de dalingen waren zo flauw dat er geen sprake was van remmen op de (electro)motoren. Volgende week komt een kennis van mij terug van vakantie die via de Brenner naar Noord Italië is geweest. Mogelijk kan hij meer duidelijkheid daarover geven.

@Wim Corduwener. Helemaal mee eens. Als je ziet welke stappen er de laatste jaren gemaakt zijn zal dat wel doorzetten. Mitsubishi verwacht in 2015 de Pajero PHEV te introduceren. Deze is voorzien van een 3 liter V6 met 250 Pk en 70 Pk aan electroaandrijving. Electrische actieradius 40 kilometer maar over het verbruik is nog niks bekend. En dan nog afwachten wat het in de praktijk zal doen. Als dat net zo verschillend is als met de Outlander verwacht ik daar niet veel van.

@Nordicman. We zullen zien. Over 5 jaar zullen er ineens heel veel op de occasionmarkt terecht komen. Denk dat er heel veel op export zullen gaan. Vanaf januari 2016 wordt er weer MRB berekend over de auto. Die twee jaar 0 euro hebben we dan maar weer bespaard. Tuurlijk is de auto zoveel verkocht vanwege de financiële voordelen die het met zich meegebracht heeft. Als ik 25% moet bijtellen over een auto van ruim een halve ton had ik ook wel andere veel meer interessante opties geweten.

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 17 aug 2014 12:44
door erichendri
Aluboer.
De outlander heeft wel degelijk een versnellings bak om alleen te rijden op de benzine motor.
In de folder staat dat je volgens mij ook kunt kiezen voor rijden op benzine en tegelijk opladen accu's.
Tevens heb je de optie om de electropower te bewaren voor stadsritten later op de dag.
Weet niet hoe dit bij de volvo is geregeld maar dat zal niet veel afwijken.
Er kan 70 kw geladen worden door de auto mits er daarvoor motorvermogen voor beschikbaar is.
Met de caravan erachter houdt je daarvoor weinig vermogen voor over vandaar er dan niet bijgeladen wordt.
Het is een plug-in hybrid, net als de volvo, kan dus ook aleen op brandstof rijden.
Beide electromotoren zijn 60 KW, motor levert max 70 KW en dat is een beetje weinig voor
een terreingewicht van 3500 kg, vandaar de versnellingsbak en motor van 150 pk.
Beide motoren ondersteunen wel de branstofmotor bij hoge snelheden.
De opel / bmw is een echte electrische auto waarbij de brandstofmotor voor een extra actieradius zorgt
maar dat alleen doet via de electromotoren, deze hebben ook een veel kleinere benzinetank.
Blijft een mooi stukje techniek overigens.

Eric

Re: Caravan trekken met Plugin Hybrid auto.

Geplaatst: zo 17 aug 2014 12:56
door Micky
RE.gif

hij heeft dus geen versnellingsbak.

Dit staat er op onderstaande website waar de techniek wordt uitgelegd: "De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor"

bron:http://www.jansnelputtershoek.nl/outlan ... -techniek/