Caravan Training

Gesloten
Happyman

Caravan Training

Bericht door Happyman » ma 30 jan 2006 11:40

Hallo Forummers,

Afgelopen jaar ben ik niet ver weggeweest op vakantie.
Het bleef bij Nederland en in de grote vakantie in Belgie.
Het was namelijk de eerste vakantie met caravan op pad, vandaar.

Dit jaar echter willen we naar Frankrijk op vakantie en dus als nog redelijk onervaren caravanrijder zat ik te denken aan een caravan training.
De vakantie zal naar de Dordogne gaan.

Zijn er forummers bij die hier ervaring mee hebben, met het volgen van een cursus en wat zijn jullie bevindingen daarvan ?

Ik hoor het graag.

Bedankt alvast voor jullie input.

Gr
Happyman

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » ma 30 jan 2006 13:18

Het voornaamste is eigenlijk de belading van je caravan, zorg dat die goed is, dan volgt de caravan vanzelf.
Je kan ook op een b.v. zondag op een groot parkeerterrein met jouw combinatie wat oefenen in achteruit rijden enz.
Mocht dat niet lukken, kan je alsnog zo'n cursus volgen.

DJ

Bericht door DJ » ma 30 jan 2006 13:30

gerhard n schreef:Het voornaamste is eigenlijk de belading van je caravan, zorg dat die goed is, dan volgt de caravan vanzelf.
Je kan ook op een b.v. zondag op een groot parkeerterrein met jouw combinatie wat oefenen in achteruit rijden enz.
Mocht dat niet lukken, kan je alsnog zo'n cursus volgen.

Als de korte ritten goed gaan, gaan de lange ritten ook wel goed. Zorg voor een juiste kogeldruk en dat je niet overbeladen bent. Pas je snelheid wat aan bij wegwerkzaamheden. Wordt je daar ingehaald en je vind het zelf te smal, ga dan zo rijden dat ze je niet in kunnen halen. En let op spoorvorming in het wegdek. Verder duurt het wat langer voor je er bent. Dus ga goed uitgerust op pad.

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Caravantraining

Bericht door Fred » ma 30 jan 2006 15:40

Dag,
Als je voor het eerst met je caravan op pad gaat, is een cursus achteruitrijden-met-de-caravan wel handig. Je leert tips die je anders door "veel schade en schande" eigen moet maken. Anders gezegd: waarom zou je het wiel zelf uitvinden door veel te oefenen op een grote parkeerplaats, als je anders in 1 of 2 lessen de kneepjes leert?
Je leert meer dan je jezelf aanleert door aanmodderen. Als je met eigen auto gaat oefenen bij de rijschool (dus met hun aanhanger en eigen auto) is de prijs ook vaak lager!
Mhg. Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Stef

Bericht door Stef » ma 30 jan 2006 18:52

Ik zou ook eerst even beginnen met flink oefenen. Een cursus kan altijd nog, lijkt me.

DJ

Re: Caravantraining

Bericht door DJ » ma 30 jan 2006 19:29

Fred denk je dat je in 1 of 2 lessen kunt achteruit rijden met je caravan.
Als je er geen aanleg voor hebt leer je het eigenlijk nooit.
Alleen door veel achteruit te rijden kun je het leren. Dat kan inderdaad het beste op een grote parkeerplaats.
Als je voor je beroep veel met een aanhanger rijdt moet je het ook in de praktijk leren. En dat is volgens mij toch de beste leermeester. (praktijk)

Happyman

Bericht door Happyman » di 31 jan 2006 11:00

Bedankt voor de tips. !!

Ik zal denk ik dan toch eerst maar eens wat leren op een groot parkeerterrein en echt kijken wat de caravan en auto doet en kijken hoe scherp je maximaal met een caravan kan sturen ( uiteraard met hulp van iemand die aanwijzingen kan geven ) en ook wat bochtjes oefenen, recht achteruit rijden en met behulp van spiegels een goed gevoel te krijgen.

( En de knop ff omzetten dat je net anders moet sturen als je dus achteruit rijd, maar vooral rustig en langzaam en goed blijven kijken. )

Nogmaals dank en iedereen alvast veilige kilometers gewenst en een fijne vakantie.

Gr
Happyman

Stef

Bericht door Stef » di 31 jan 2006 12:24

En ga ook eens "spelen" met de spiegels. Er zijn vele methoden om ze in te stellen, maar slecht enkele goede methoden. Kijk ook naar http://www.caravans.net/rijden/hulpspiegels.php voor de wettelijke eisen.

DJ

Bericht door DJ » di 31 jan 2006 13:11

Het achteruitrijden is bij elke caravan anders bv. korte of lange dissel.
Lengte caravan dubbel of enkel as. Afstand achterwielen van de auto naar trekhaak dit heeft allemaal invloed op het achteruitrijden. Dit wil dus zeggen als je met je caravan achteruit kunt rijden dat dit dan niet wil zeggen dat het met een andere auto of caravan wel meteen lukt. Maar de basis is en blijft hetzelfde.

Citrorob

Bericht door Citrorob » di 31 jan 2006 13:32

dj schreef:Het achteruitrijden is bij elke caravan anders bv. korte of lange dissel.
Lengte caravan dubbel of enkel as. Afstand achterwielen van de auto naar trekhaak dit heeft allemaal invloed op het achteruitrijden. Dit wil dus zeggen als je met je caravan achteruit kunt rijden dat dit dan niet wil zeggen dat het met een andere auto of caravan wel meteen lukt. Maar de basis is en blijft hetzelfde.
De basis is zo het zelfde dat en aan de andere kant weer zo verschillend dat zelfs met de zelfde auto en caravan het reageren onder invloed van drempeltjes en hellingshoek van de weg (zeker met een enkelasser) iedere keer weer anders is.

Alleen ervaring leert je dit en dan nog moet je wel eens steken.
Het probleem is alleen dat de meeste het nog een keer moeten steken als een nederlaag zien. :? Het tijdig terug steken als het niet gaat en nog eens insteken geeft aan dat je het begrepen hebt. Het doordrammen en dan afkoppelen om hem op zijn plaats te zetten is pas dom. Zo leer je het namelijk nooit. Dat er mensen staan te kijken is niet erg. Geen stress en je ontvangt alleen maar ontzag als je hem ondanks dat je hebt moeten steken hem toch op zijn plaats gekregen hebt.

Advies: Ga oefenen op een parkeerterrein. :wink:

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Caravan training

Bericht door Fred » di 31 jan 2006 15:07

Dag,
Oefenen op een parkeerterrein in achteruitrijden met een caravan is prima.
Wat ik heb willen zeggen, maar misschien niet of niet voldoende heb gedaan, is dat je met aanwijzingen van een instructeur je dat achteruitrijden sneller en gemakkelijker onder de knie krijgt.
Juist dat vele steken is door simpele aanwijzingen te voorkomen. Je moet dan wel gehoord hebben wat je dan fout of onvoldoende doet. Als je daar achter moet komen door veel te oefenen op een parkeerplaats, is dat jammer van de tijd en moeite.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

DJ

Re: Caravan training

Bericht door DJ » di 31 jan 2006 21:17

Ik ben het met citrorob eens. Oefening baart kunst.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » wo 1 feb 2006 07:55

Oefenen met een gewone aanhanger kan ook heel goed. Is misschien makkelijker even snel achter de auto te gooien. Ik heb ook nooit les of zo gehad. Gewoon rustigaan beginnen met de caravan, geregeld met een gewone aanhanger rijden en dan even op een stil straatje een bochtje achteruit oefenen en op de camping niet gelijk afkoppelen maar dan maar een paar keer steken. So what :D. toe TT mij vorig jaar een zandpad opstuurde en ik moets keren was het geen probleem 8)

Citrorob

Bericht door Citrorob » wo 1 feb 2006 08:55

Laat je ook niet gek maken door iedereen die aanwijzingen komt geven. Ze weten het zogenaamd heel goed maar kunnen meestal zelf nog mar net een stuur vast houden. :wink:

Neem alle tijd die je nodig hebt en de andere moeten dan maar even wachten.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Caravan Training

Bericht door Patman » do 11 aug 2011 20:45

Even een heeeeeele oude koe uit de sloot halen hoor mrgreen.gif


Ik heb vandaag dus een caravantraining gehad, bij de ANWB in Lelystad. Van 9 tot half 5 bezig geweest, met theorie en praktijk. Ik moet zeggen; helemaal top!!
Alles wordt perfect uitgelegd, met genoeg tijd om te oefenen. Ik als onervaren caravanner, alleen van de dealer naar de stalling, heb zo enorm veel geleerd. Rondjes achteruit,
achteruit inparkeren, achteruit haaks inparkeren zowel links als rechts, hellingproef, slalom, scherpe bochten kwamen allemaal aan bod. Het theorie gedeelte werd van alles
uitgelegd. Mijn partner was ook mee, zij kreeg uitleg over waar te staan en doen tijdens manoevreren, corrigeren. Erg nuttig! Erg leuke en informatieve dag geweest! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Caravan Training

Bericht door Leentje » do 11 aug 2011 22:58

Zeker een training volgen. Ook heel nuttig voor diegene die nog zo hun E achter B kregen.
Ik heb er veel geleerd: dode hoeken voorkomen, hoe de combi opstellen voor een rotonde, werken met schaduw bij parkeren, bochtjes maken achteruit, achteruitparkeren bij de juiste garagedeur, etc, etc.
En met alle tips op zak nog veel oefenen, dan komen je ritten zeker goed. Je bent dan veilig op weg voor jezelf en een ander.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

marijn

Re: Caravan Training

Bericht door marijn » vr 12 aug 2011 11:33

Ik heb een training gevolgd bij caravantrekker.nl (geen aandelen ;-) ) Ik heb de 2-daagse training gevolgd samen met mijn vrouw (die had op dat moment nog nooit een caravan achter de auto gehad, laat staan een aanhanger). Naast de bochtjes achteruit en andere zeer nuttige tips, leer je veel over de (on)mogelijkheden van je eigen combinatie auto-caravan. Ik heb er veel geleerd over mijn combi en het motorvermogen van de auto. Kortom een leerzame (en vooral gezellige) 2 dagen in Zuid-Limburg. Kijk daar eens op de site!

Frederic

Re: Caravan Training

Bericht door Frederic » vr 28 dec 2018 18:03

Kan je die rijlessen ook ergens volgen in België?
Meer bepaald ergens in west Vlaanderen?

Volvodriver

Re: Caravan Training

Bericht door Volvodriver » vr 28 dec 2018 18:17

RE.gif
Soooooweeeeee. Dat is even het stof van een topic blazen. Wouw.

Maar zonder gekheid; Caravantrekker organiseert dit soort cursussen alleen in Nederland. En de bergtraining in de provincie Zuid Limburg.
En voor leden van de Nederlandse Caravan Club worden af en toe ook instructiedagen georganiseerd.
Voor west Vlaanderen zal je toch bij een (erkende) rijschool terechtkomen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan Training

Bericht door Micky » vr 28 dec 2018 18:18

RE.gif

of gewoon een weekendje ervan maken en naar Lelystad komen, dubbel voordeel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan Training

Bericht door Hobby Linka » vr 28 dec 2018 18:21

RE.gif

Inderdaad. Heel veel stof uit een draadje wat in 2006 is gestart.

Inmiddels zijn de spelregels aangepast en gaat dit draadje op slot. Iedereen kan zelf informatie aanvragen.
slot-erop.jpg
slot-erop.jpg (3.84 KiB) 744 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gesloten

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”