Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

berndh
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 20 aug 2017 08:11

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door berndh » di 17 jul 2018 22:01

Ik heb zelf ook nog maar 1500 km ervaring met mijn 560 kmfe. Dit is tevens ook mijn eerste caravan. Heb idd ook de Emuk XL spiegels en zelf de verlenger stukjes vervangen door 1 carbon stang. Die verlengstuk vond ik niks.

De breedte viel me 100% mee. Ook bij de gevreesde tolpoortjes geen enkel probleem.

Dus met beperkte ervaring zou ik wederom een 2.5m kiezen voor de extra luxe binnen.

Met mn BMW 525d (270pk/520Nm) geen enkele moeite gehad om naar Italië te rijden alwaar ik dan ook nu zit.

Dus voor evt nieuwe 2.5m brede caravan aanschaffers, niet twijfelen. gewoon doen. (Zegt een mede aspirant caravanner)

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door PD » di 17 jul 2018 22:05

Abve schreef:
di 17 jul 2018 21:50
Ik heb eigenlijk geen moment aan de extra breedte van de caravan hoeven wennen.
Bij bochten, nauwe doorgangen, rotondes etc. wordt immers op de spiegels gereden en dan maakt het eigenlijk niets uit.
Zoals hiervoor ook vermeld: de ‘uitzwaai’ moet niet vergeten worden.
Precies mijn idee thumbup.gif al vind ik de uitzwaai ook reuze meevallen. Meestal rijd je vloeiend en dan blijft de uitzwaai beperkt; niet heel veel anders dan onze enkelasser van 7,8 m lang en 2,3 m breed. Een enkele keer met een haakse bocht op de camping kijkt mijn vrouw even mee en ook tijdens achteruit rijden/steken houdt ze een oogje in het zeil al was dat voorheen niet anders (contact via de gsm).

In de eerst 10 maanden hebben we inmiddels ruim 7.500 km met de 8,8 m lange tandem gereden; probleemloos thumbup.gif

Voor het op de plaats zetten gebruik ik zoveel mogelijk de auto (gewoon leuk) maar de 4x4 mover is vanzelfsprekend ook een klein feestje en verschaft wat extra flexibiliteit op kleine plekjes blij.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Abve » di 17 jul 2018 22:12

Ab schreef:
di 17 jul 2018 21:57
Zadar of Dubrovnik is nogal een verschil.. mrgreen.gif

Ja en nee.Een dagje extra rijden...
Ik had ook Split kunnen noemen...
Gewoon omdat ik het niet weet.
Het is afhankelijk van de hoeveelheid tijd die we gebruiken voor de heenreis.
Eigenlijk vind ik de heenreis altijd een feestje; alles is nieuw, je hebt nog een hele tijd te gaan en rijden met de caravan is genieten blij.gif
We hebben ook wel beleefd dat we de oorspronkelijke bestemming niet eens haalden....

Lucas
Berichten: 972
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Lucas » di 17 jul 2018 22:31

Toen ik de reacties las was het even wachten op mensen die uit eigen ervaring spreken. Daar heeft degene die de vraag stelt toch het meeste aan. Dat je met 2,5m minder ruimte hebt bij tolpoortjes dan met 2,3m had hij zelf waarschijnlijk al bedacht mrgreen.gif

Maar fijn om te lezen dat de 2,5m rijders er geen spijt van hebben. Het is misschien een open deur, maar uiteindelijk is het ook belangrijk of je dat manoeuvreren met een caravan ziet als noodzakelijk kwaad of zelfs een opgave. Of als een heerlijke bezigheid en daarmee een leuke uitdaging. Oftewel: zit je op smalle stukken met een natte bilnaad of met een grote smile achter het stuur?

willianv
Berichten: 1094
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door willianv » wo 18 jul 2018 13:52

Zijn begonnen met 230 breed een Fendt. Daarna een hobby 540 kmfr, ook 230 breed. Deze ingeruild na enkele jaren voor een 560 kmfe, 250 breed. Wat een verademing was dat. Helaas ging deze totalloss en moesten we in juni 2016 met spoed een andere kopen. Werd een hobby 540 ufe, terug naar 230. Man, man..wat een spijt had ik. Die 20 cm ruimte mis je echt. Vond de 250 ook beter sporen, net of de 230 meer zoekende was op de snelweg. Wellicht omdat de 250 gewoon het vrachtwagenspoor volgd?

Uiteindelijk in sept 2017 een heel goede deal kunnen maken en een hobby 560 wfu gekocht. Inferdaad, weer 250 breed.

Wat een genot!

Voor mij, zolang het kan, geen 230 breed meer.



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Momenteel weer caravan- en camperloos….

willianv
Berichten: 1094
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door willianv » wo 18 jul 2018 13:56

Sorry, krijg post niet gewijzigd.

Ik ben met de 250 overal geweest, nergens geen problerm gehad. Zelfs niet op de kleinere wegen in de Spaanse pyreneeen of de Dolomieten.

Ik denk maar zo, de weg is aangelegd, vrachtverkeer gaat er overheen dus waarom zou het mij met deze combi niet lukken?



Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Momenteel weer caravan- en camperloos….

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Ab » wo 18 jul 2018 22:21

Exact.
En het werkelijke verschil tussen 230 en 250 is maar een handbreedte. Links en rechts.
Niks om wakker van te liggen.

@ Abve..ik snap wat je bedoelt.
Ik was al 10 jaar steeds onderweg naar Dubrovnik voordat het eindelijk eens lukte. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Abve » wo 18 jul 2018 23:51

RE.gif
Haha, geweldig Ab!
Dubrovnik ligt dus wel érg ver van ons vandaan mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Conradi » do 19 jul 2018 00:21

Lucas schreef:
di 17 jul 2018 22:31
Maar fijn om te lezen dat de 2,5m rijders er geen spijt van hebben. Het is misschien een open deur, maar uiteindelijk is het ook belangrijk of je dat manoeuvreren met een caravan ziet als noodzakelijk kwaad of zelfs een opgave. Of als een heerlijke bezigheid en daarmee een leuke uitdaging. Oftewel: zit je op smalle stukken met een natte bilnaad of met een grote smile achter het stuur?
Met iedere caravan - breed of nog breder - is het van belang de plaats op de weg te kennen. Hoe rij je dusdanig dat de rechter zijkant net binnen de weghelft valt. Zodra je dat gevoel hebt, gaat de rest van zelf.
Natuurlijk zijn er momenten dat je met een brede caravan moet opletten, in nauwe straatjes of bij werkzaamheden of wat dan ook. Echter, dan moet je met iedere caravan opletten. Het is al gezegd, goede spiegels zijn héél belangrijk.

Toen we kozen voor een indeling die alleen in een brede variant beschikbaar is, heb ik wel even 'wakker gelegen' of ik dat wel kon. Nu we 'm hebben weet ik dat we er net zo makkelijk mee door kleine dorpjes en D-wegen rijden als met onze vorige. De breedte is verder op de camping heerlijk!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Sjakie » do 19 jul 2018 22:15

Rijd met een passat station of een bmw 4 cabrio voor mijn fendt 5.60 2,50 m breed maar het maakt niks uit tov 2,30.
Advies is wel koop knappe spiegels . Daarna alleen maar genieten. En wat die knappe straatjes aan het gardameer meeste wel gehad en ging top.
Mischien een idee om chipie in VW ze bips te gooien.
Ik ook externe erin gegooid ivm lease auto en nu van 150ps naar 200ps en 430 nm loopt als een kogel.
Veel plezier ermee

Lucas
Berichten: 972
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Lucas » vr 17 aug 2018 23:38

Toch nog even een balletje opwerpen hier, want lopen de 2,50 rijders op de campings nooit tegen beperkingen aan?

Zitten zelf nu ook sterk te denken aan een overstap naar 2,50 en maak mij over het rijdend deel geen zorgen. Maar op verschillende campings toch al met bijna 8 meter lengte en 2,30 breedte aan beide zijden minder dan 10cm over gehad bij manoeuvreren om op de plek te komen (krappe toegangspaadjes en/of smalle, volgepakte straatjes). Hebben jullie wel eens om die reden een plek geweigerd?

Communiceren tot nu toe altijd dat we met een caravan van bijna 8m komen met het verzoek bij de plaatstoewijzing daarmee rekening te houden, maar de gemiddelde muts bij de receptie neemt dat schijnbaar voor kennisgeving aan. Welke ervaringen hebben jullie?

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Ab » vr 17 aug 2018 23:50

Dat het nog nooit een probleem voor mij geweest is.
Ook niet met 8 meter x 2.5 mtr.
Wel eens moeten afkoppelen en een stukje moeten moveren omdat ik een bocht niet kon nemen.
Heeft ook met de lengte van de auto te maken.
Campings met smalle volgepakte straatjes wil ik overigens ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door PD » za 18 aug 2018 02:22

RE.gif RE.gif
Wij rijden inmiddels 11 maanden met een 8,8 x 2,5 meter tandemasser (daarvoor een 7,8 x 2,3 m enkelasser). Na 26 campings met de lange en brede tandemasser in o.a. NL, D, A en F nog nooit een probleem ondervonden thumbup.gif

Helaas.. de angst wordt je aangepraat door kampeerders die zelf geen ervaring hebben met een grotere caravan :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door arnovariante » za 18 aug 2018 03:49

Lucas schreef:
vr 17 aug 2018 23:38
Communiceren tot nu toe altijd dat we met een caravan van bijna 8m komen met het verzoek bij de plaatstoewijzing daarmee rekening te houden, maar de gemiddelde muts bij de receptie neemt dat schijnbaar voor kennisgeving aan. Welke ervaringen hebben jullie?
Dat van te voren communiceren over het formaat van de caravan heeft 9 van de 10 x geen enkel nut!
Ze doen er niets mee is mijn ervaring, hoe jij je hele spulletje op een plekkie krijgt zal ze echt Wurst zijn.
Om die reden heb ik in Oostenrijk idd wel eens een plekkie geweigerd.
250 caravan, 270 voortent, 220 luifel kwam ik op het pad uit.....
Uiteindelijk helemaal aan het eind van het paadje neergezet, was iets meer diepte beschikbaar.
De auto op of bij de caravan ben ik al heel lang vanaf gestapt, als de hut er al maar net op past.....
En sowieso ziet het er niet uit al die auto's bij de plekjes.
Veel te onrustig beeld geeft dat!
Alle campinghouders weten dat iedereen zoekt op 100M2 plaatsen, en dat zetten ze dus ook op hun sites.
Dat die 100M2 op de afscheiding van de plekjes is en dat er dan ook nog 1 mtr brede struiken en/of bomen staan en je dus heel wat minder M2 overhoud vergeten ze dan even.

Abve

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Abve » za 18 aug 2018 07:09

Lucas schreef:
vr 17 aug 2018 23:38
Toch nog even een balletje opwerpen hier, want lopen de 2,50 rijders op de campings nooit tegen beperkingen aan?

Zitten zelf nu ook sterk te denken aan een overstap naar 2,50 en maak mij over het rijdend deel geen zorgen. Maar op verschillende campings toch al met bijna 8 meter lengte en 2,30 breedte aan beide zijden minder dan 10cm over gehad bij manoeuvreren om op de plek te komen (krappe toegangspaadjes en/of smalle, volgepakte straatjes). Hebben jullie wel eens om die reden een plek geweigerd?
Ja, ik heb wel geweigerd.
Bij aankomst gaan we eerst op de voetjes en bekijken we de plekken die door de receptie als beschikbaar, goed bereikbaar en groot genoeg worden aanbevolen.
Ik laat mij niet door de receptie, zonder gezien te hebben, een plek toewijzen.
Ik bel vaak wel vooraf maar reserveer nooit. Ook niet in het buitenland, tenzij het om één nacht gaat.

Overigens blijf ik in principe ver weg van volgepakte straatjes.
Daar krijg ik de kriebels van mrgreen.gif
Enkele jaren geleden, eind september aan de Zuid-Franse kust, konden we niet anders.
Alle campings ‘complet’...
Nog één klein plekje, in een straatje en op het zand.
Kiezen of delen. Dus gekozen maar geen week volgehouden....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door PD » za 18 aug 2018 07:31

arnovariante schreef:
za 18 aug 2018 03:49
Dat van te voren communiceren over het formaat van de caravan heeft 9 van de 10 x geen enkel nut! ...

De auto op of bij de caravan ben ik al heel lang vanaf gestapt, als de hut er al maar net op past.....
En sowieso ziet het er niet uit al die auto's bij de plekjes.
Veel te onrustig beeld geeft dat!....

Alle campinghouders weten dat iedereen zoekt op 100M2 plaatsen, en dat zetten ze dus ook op hun sites.
Even bovenstaande tekst wat opgesplitst voor mijn bevindingen/reacties:


Buiten het hoogseizoen hebben wij de ervaring dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met het formaat van je caravan. Op kleine campings ook eerder dan op grote, onpersoonlijkere, campings. In het hoogseizoen moet je wat meer geluk hebben want al je voorgangers hebben de beschikbare plaatsen ook beoordeeld en zijn evt. verschoven, precies zoals jijzelf ook wilt.
Wij reserveren overigens niet en bellen veelal de dag voor aankomst of er een plekje voor ons is.


Mee eens, wij zetten de auto bij voorkeur ook niet op de plaats... ook niet wanneer de plaats ruim groot genoeg is. Het liefst staan we op campings met aparte parkeergelegenheid, auto's ontsieren een campingveld en ontnemen met vrije uitzicht.


De oppervlakte zegt me niet zoveel, de bruikbaarheid hangt af van de lengte en breedte. Soms sta je op 80 m2 fijner dan op 100 m2. Vaak rekenen ze in de vermelde oppervlakte ook een deel van het gemeenschappelijke veld mee. Ik vraag dan ook slechts naar de bruikbare lengte; voor ons is 9,5 meter ruim voldoende om de 8,8 meter lange tandemasser er met de mover itussen te draaien. Wij hebben overigens wel een touwtje bij ons met de lengte van de caravan, zo checken we bij twijfel even of het gaat passen.
Dit voorjaar stonden we op een plek van ca. 70 m2 maar de vrije ruimte tussen de hagen was 9,4 meter en dus was de plek uitstekend geschikt voor ons, zie onderstaande foto.
Op grote campings hebben ze vaak ook verschillende categoriën plaatsen; zo stonden we deze zomer op Natterer See in Oostenrijk op een plaats waar we zelfs aangekoppeld ruim hadden kunnen blijven staan, die plaats was bijna 18 m diep. Je betaalt dan iets meer, vaak slechts een paar euro per nacht, maar het comfort is er dan ook naar.
Voorts hebben wij alleen een luifel waardoor we minder ruimte nodig hebben en blijven veelal ook niet langer dan een paar nachten. Wanneer je 3 weken honkvast wilt zijn, ligt het vanzelfsprekend anders.


Bovengenoemde opmerkingen zijn overigens niet verschillend voor een breedte van 2,3 m of 2,5 m. Daarnaast vind ik voor een wat grotere caravan een mover een onmisbare accessoire, zeker in het hoogseizoen. Dat was bij onze 7,8 x 2,3 m enkelasser niet anders.
Bijlagen
148-Nahetal-gsm-cropmail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Micky » za 18 aug 2018 08:32

Sjakie schreef:Rijd met een passat station of een bmw 4 cabrio voor mijn fendt 5.60 2,50 m breed maar het maakt niks uit tov 2,30.
Advies is wel koop knappe spiegels . Daarna alleen maar genieten. En wat die knappe straatjes aan het gardameer meeste wel gehad en ging top.
Mischien een idee om chipie in VW ze bips te gooien.
Ik ook externe erin gegooid ivm lease auto en nu van 150ps naar 200ps en 430 nm loopt als een kogel.
Veel plezier ermee
Van 150 naar 200 met een externe? Heb je er mee op de testbank gestaan? Lijkt me namelijk erg veel..


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door WillyL » za 18 aug 2018 09:56

Misschien uit onwetendheid, maar ik blijf 2,50 m te breedt vinden.
Nog grotere windvanger op de snelweg dan een 2,30 al is, onpraktisch op kleine smalle baantjes, tolpoortjes goed mikken enz enz...
En wat betreft auto's bij de caravan vind ik helemaal niet erg, integendeel.
De caravan met gigantische voortent en dan nog een luifel, nu dat vind ik dan weerom wel storend.
Zo, gelukkig ieder zijn meug... whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18355
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door deusjevo » za 18 aug 2018 10:51

Rijden en gebruiken op de camping zou ik geen problemen mee hebben, wel met het parkeren hier bij de deur.

Wij parkeren in plaatsen dwars op de weg, met 220 gaat dat nog net tussen de buurauto’s.
Met 250 breed gaat dat zeker niet meer en heb ik 2 vakken nodig en dat levert zeker boze gezichten en reacties op hier midden in het centrum waar parkeerruimte schaars is.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Ab » za 18 aug 2018 11:09

Onze Fendt is ook 2.5 mtr.
En met ruim 6 mtr opbouw meer dan groot zat voor ons beiden.
We hebben wel een voortent, maar die heeft er nog maar 3 keer aangezeten afgelopen 9 jaar.
Is gewoon niet nodig. Als het mooi weer en warm is doe ik zelfs de luifel niet uit.
De luifel heeft alleen nog maar de functie van afdak tegen regen.
Mijn ervaring is dat de warmte blijft hangen onder een luifel.
Om over een voortent maar helemaal niet te spreken..dat is gewoon een broeikas.
Ik verbaas me vaak in Kroatië bijv.
Mensen die ook gewoon met zijn 2en zijn en er een grote voortent aan prutsen..waar je vervolgens alleen maar ellende van hebt en niemand in wil zijn overdag..
Ook heb ik met verbazing dit draadje doorgelezen.
Het stamt uit 2005.
Alle eerste reacties zijn bijna afwijzend tegenover 250 breed.
Er is veel veranderd in 13 jaar..nu zijn de reacties bijna allemaal positief. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door PD » za 18 aug 2018 11:24

Ab schreef:
za 18 aug 2018 11:09
Ook heb ik met verbazing dit draadje doorgelezen.
Het stamt uit 2005.
Alle eerste reacties zijn bijna afwijzend tegenover 250 breed.
Er is veel veranderd in 13 jaar..nu zijn de reacties bijna allemaal positief. :lol:
Ik vind dat niet zo vreemd hoor, caravans worden steeds groter en dus ook breder.

Mijn schoonvader stapte ooit over van een kleine Knaus naar een nieuwe Wilk 450; na een half jaar verkocht hij deze weer omdat de caravan veel te groot voor hem was en hij er nauwelijks nog mee durfde te rijden (met een toenmalige Passat als trekpony).
Heden ten dage is een 450 een kleine caravan en ligt de meest verkochte opbouw (nieuw) ergens in de reeks 495, 500, 515 en 540. Op campings zie je steeds vaker 2,50 m brede caravans ondanks de milieulobby in autoland.

Ik zit op een paar Duitse caravanfora... daar is 2,50 m breed zo'n beetje de norm thumbup.gif In de Premium serie van Hobby is zelfs nog slechts één indeling verkrijgbaar in 2,30 m breed, de overige 4 of 5 smalle indelingen zijn uit het programma.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door arnovariante » za 18 aug 2018 12:05

Het blijft helaas wel zo dat je een grote caravan in de meeste showrooms moet zoeken met een vergrootglas.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Conradi » za 18 aug 2018 12:09

Ab schreef:
za 18 aug 2018 11:09
Er is veel veranderd in 13 jaar..nu zijn de reacties bijna allemaal positief. :lol:
De trekauto wordt ook steeds groter, zwaarder en breder. We zijn massaal van stations naar SUV's/Crossovers gewisseld. Het aantal bedrijfsbuisjes is toegenomen, en die worden ook als trekker gebruikt. Daarnaast, vergelijk een paar generaties Passats, of de 850 Estate vs de laatste V70. De toename in de breedte is enorm. dat maakt niet de 20 cm goed, maar geeft wel een gevoel.
arnovariante schreef:
za 18 aug 2018 12:05
Het blijft helaas wel zo dat je een grote caravan in de meeste showrooms moet zoeken met een vergrootglas.
Ligt denk ik vooral aan de bedrijfsgrootte. Bij Coppens (Hobby) en van Eyk (Fendt/Kabe) staan behoorlijk wat grote jongens. Bij de gemiddelde Adria familie-dealer niet.
Laatst gewijzigd door Conradi op za 18 aug 2018 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7836
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door Nimma » za 18 aug 2018 12:09

Het hangt er van af welke wegen je graag rijdt. Waar ik ook dit jaar weer geweest ben kom je met 2,5m gegarandeerd in de problemen. En daar hoef je helemaal geen ervaring met 2,5m voor te hebben om dat te weten. mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaring aangaande rijden met caravan van 2.50 breed

Bericht door PD » za 18 aug 2018 12:13

arnovariante schreef:
za 18 aug 2018 12:05
Het blijft helaas wel zo dat je een grote caravan in de meeste showrooms moet zoeken met een vergrootglas.
Verreweg de meeste nieuwe caravans in de showrooms betreffen inderdaad de door mij genoemde reeks, al is een 560 (2,50 m breed) ook al snel te spotten. Voor de grotere maten moet je, zoals Conradi ook aangeeft, al snel naar de grotere dealers. Bij o.a. Coppens en Waterland staan altijd wel een paar nieuwe tandems op show en ook in Hapert hadden ze van Kabe zowel brede enkel- als dubbelassers staan. In Hapert hebben we naast de brede Kabe's ook de Fendt 560 bekeken.

Wanneer je serieus op zoek bent en onderling wilt vergelijken, vind ik de Caravansalon in Düsseldorf echt een uitkomst; alles op loopafstand van elkaar beschikbaar.
Laatst gewijzigd door PD op za 18 aug 2018 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”