Kia Niro Hybride = negatieve reviews

bartG

Kia Niro Hybride = negatieve reviews

Bericht door bartG » za 30 nov 2019 23:25

Een bezorgdheid die ik al langer heb rond hybrides en het trekken van een caravan. Meerdere mensen verklaarden mij reeds "GEK" of te wantrouwig. Blijkt nu toch niet helemaal onterecht?! Gezond verstand zegt mij :als de accu leeg is valt de "extra" power van de elektromotor weg. Als je dan achterblijft met een mini benzine motor en een maxi combi dan ben je gezien. Als caravan trekker kan je dus best gaan voor een hybride model met voldoende krachtige verbrandingsmotor, een motor die zonder problemen de nodige pk's en nm's kan leveren wanneer de elektromotor ondersteuning wegvalt.

De review hieronder is slechts 1 van meerdere minder positieve ervaringen online te vinden:
De ervaring van Joost met een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Kip Kompakt 37 EKV van 1000 kg geplaatst op 06-11-2019.

Een bijzonder auto die KIA Niro, werd uitsluitend als hybride of plug-in hybride met automaat geleverd. Inmiddels is ook een volledig elektrische versie in het aanbod.

Dit verslag gaat over een nieuw gekochte en in april 2019 afgeleverde Niro Hybride. Bijzonder is dat deze hybride volgens KIA een caravan mag trekken tot 1300 kg, dit in tegenstelling tot de meeste andere hybrides. Een belangrijk aspect bij de aankoop van deze auto was het rijden met caravan. En met de Kip Kompakt met een leeggewicht van 730 kg, een veilige marge om zonder bedenkingen het heuvel/bergachtige buitenland in te trekken.

De positieve rijervaring betreft de koersvastheid en stabiliteit van de Niro. Je voelt de caravan maar de auto voelt geen moment instabiel of te zacht door ‘deinen’ bij oneffenheden zoals verkeer drempels of kuilen in het wegdek.

De mindere ervaring betreft het verlies aan trekkracht op langere hellingen als de batterij uitgeput raakt (nog één streepje op de meter) en de 40 pk van de elektromotor volledig lijkt weg te vallen. Extra vervelend is dat de, bij normaal (zonder caravan) gebruik, voortreffelijk schakelende automatische versnellingsbak dan niet meer terugschakelt (kick-down) en op handversnelling (sportstand) overgeschakeld moet worden. De eerste keer word je hierdoor zeer onaangenaam verrast, want de snelheid neemt zodanig snel af dat je plotseling wordt ingehaald door grote vrachtwagens. Onaangenaam, maar door het verrassingseffect, ook onveilig en daarom zeer onwenselijk gedrag van de auto.

Als het al zo is dat dit onvermijdelijk is met deze hybride, dan is het ontbreken van enige instructie hoe te rijden met caravan, een ernstige tekortkoming. Om het stilvallen te voorkomen heb ik, door kort gas terug te nemen, de automatische bak eerder laten terugschakelen of heb ik met de hand (in sportstand) geschakeld om de benzinemotor in ieder geval hoog in de toeren te houden. Daar een toerenteller ontbreekt doe je dit op gehoor. Of dit de juiste manier is weet ik niet.

Mijn ervaring heb ik recent (11/7) teruggekoppeld aan de dealer, waar men dit ‘voor het eerst hoorde’. De auto is in de werkplaats uitgelezen maar alles is in orde bevonden. Toch vreemd dat dit verschijnsel niet bekend is en al optreedt bij een lichte caravan met nauwelijks meer dan de helft van trekgewicht uit de Kia brochure (p.37). Nog vreemder is het wanneer ik een paar dagen later een buurtgenoot met een splinternieuwe Niro zie thuiskomen met een eveneens lichte caravan (Eifelland 675 kg) met exact dezelfde ervaring.

De beide praktijkervaringen zijn voor mij voldoende aanleiding om aan KIA nader onderzoek respectievelijk aanvullende maatregelen te vragen.
Hoewel bovenstaand beschreven vermogens terugval de directe aanleiding is voor deze reclamatie, wil ik niet nalaten te vermelden dat rijden met cruise control in bepaalde gevallen is af te raden. Vooral bij geleidelijk oplopende (autobahn) hellingen met een snelheid van 85-90 km/h pendelt de automaat op en neer tussen 4e en 5e versnelling. Dit onrustige gedrag is niet plezierig en het verbruik neem ook flink toe.
Dethleffs C'Go 495 qsk 2017

deusjevo

Re: Kia Niro Hybride = negatieve reviews

Bericht door deusjevo » zo 1 dec 2019 00:10

Ik begrijp die review niet helemaal.
Een kennis heeft een Niro met een Burstner van 1400 kilo en dat gaat prima.
Stond eind mei ook in de Alpen bij de Alpe d’HuZes.

Begreep van hem wel dat hij in eerste instantie ook dacht “WTF, ik heb haast geen vermogen” maar bleek uiteindelijk dat hij het gaspedaal toch niet helemaal gevloerd had, hij kon het gaspedaal nog een standje dieper door een soort weerstand heen trappen.... [sint1.gif]
Range Rover (Epsom Green love.gif ) met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Niels83

Bericht door Niels83 » zo 1 dec 2019 01:23

ook 100pk zou toch voldoende moeten zijn om een Eriba boven te krijgen met 80pk lukte dat met een 900kilo aan de haak een volgepakte auto ook.

als je in de stress raakt als je moet schakelen vraag ik me af hoe je in de aito zit. als het zo irritant is dat hij steeds wisselt zet je hem even handgeschakeld. vroeger had je toch niet voor niets een stand om de auto maat maar tot 3 of 4 te schakelen.

ik snap dat deze gebruiker baalt, maar er zijn veel redelijke auto's met alleen kleine benzine motor die gewoon 1200kilo mogen trekken. dan moet je alleen wel wat meer je best doen dan met ee grotere motor.

dat de dealer het niet herkend is gewoon een truc. bij mijn dealer (skoda) wisten ze niets over kromtrekkende remschijven. terwijl ongeveer 30% van zeker de kleimere vag's dit heeft. e Vag heeft er zelfs een onzin verklarinh voor gegeven. ontkennen scheelt hier flink geld.

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 dec 2019 01:47

RE.gif
Ik begrijp het wel, onverwacht een deel van je vermogen kwijt zijn is niet fijn. Net als dat je auto ineens in noodloop overgaat.
Na de eerste keer zul je er wel aan wennen en gewoon boven komen.
Het zou fijn zijn dat er op voorhand een alarm (geluidssignaal) af gaat zodat je er op voorbereid bent!

Toevallig heb ik me laten informeren over een Range Rover met zo’n installatie, dit houd me dus tegen... waarom een accu als je die power maar even kan gebruiken en deze tijdens rijden niet bijlaadt?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Niels83

Bericht door Niels83 » zo 1 dec 2019 07:53

volgens mij ginghet hier om de hybride niet de plug in. die eerste zal wel moeten bijladen.

daarbij geeft de persoon in zijn review aan dat er wel een signaal was. het laatste lampje van de accu ging aan. en dat hij schijnbaar ook gezien

bartG

Bericht door bartG » zo 1 dec 2019 08:27

Wegvallen van een deel van het vermogen tijdens invoegen op een drukke autostrade? Of bij het inhalen? Dat vind ik levensgevaarlijk. Een geluidsignaal en waarschuwing (ruim op voorhand) lijkt mij idd het minste. Laat het inschatten van het “rest” vermogen bij een wat oudere accu nu net een dingetje zijn. Mijn iphone valt ook uit op 7% nu hij wat ouder wordt.

dieseltijger
Contacteer:

Bericht door dieseltijger » zo 1 dec 2019 08:35

We kunnen over de review lopen emmeren tot in het oneindige, maar feitelijk staat hier dat de auto minder vermogen heeft als de accu leeg is. Nou, dat kan kloppen.

Verder blijkt de Kia - naast het standaard display mbt laadtoestand van de accu - klaarblijkelijk geen extra waarschuwing te geven bij het naderende wegvallen van de electrische ondersteuning. Nu, dat weten we dan ook weer.

Conclusie: als je op zo'n waarschuwing prijs stelt moet je een hybride kopen die dat wel geeft.

Mijn auto is zwart en niet rood. Ik had een rode gewild en daar ben ik niet voor gewaarschuwd, wat een rotmerk. Dat soort werk. Dat soort consument.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 1 dec 2019 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kip 44TTR shuttle + Toyota Avensis 1.8 Valvematic 148 pk

Musso53

Bericht door Musso53 » zo 1 dec 2019 09:05

Ik denk dat die Joost en buurman eerst een met die Niro Hybride moeten leren rijden. Hard berg oprijden kost nu eenmaal vermogen. En zeker als je niet terug schakelt, vraagt dat een zeer hoog koppel van de elektro motor en belast dat je accu meer.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Ab
Moderator

Bericht door Ab » zo 1 dec 2019 10:02

Mijn idee ook.
Wat ik lees is een review van iemand die totaal geen gevoel heeft voor autorijden.
Vindt het vervelend dat een automaat pendelt tussen 4 en 5...Doe daar dan wat aan pvd.
Die Niro komt makkelijk omhoog met nog zwaardere caravan.
Je mot gas geven jonguh...
En effe een tandje terugschakeluh..dat kan ook met een automaat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde.

Roland54

Bericht door Roland54 » zo 1 dec 2019 11:19

Met mijn Niro trekken we onze Kip met maximaal beladen tot 1300 kg en dat gaat prima.
Ik ben qua vermogen nooit voor verassingen komen te staan.
Als je vooraf aan ziet komen dat je een helling van zo'n 5 a 7% benaderd, dan moet je daar natuurlijk wel op anticiperen!
Met de caravan rijd ik nooit met CC en schakelt ik de versnelling in S stand. Op vlakken wegen laat ik de versnelling het zelf regelen, maar in heuvelachtige gebieden
Neem ik het hef in eigen handen. Voordat ik met de klim begint, tik ik even tegen de versnelling pook en gaat hij over op handmatig.
Naar gelang de steilheid schakel ik meestal tussen de 4e en 3e versnelling. Ik merk eigelijk weinig van, als de accu op raakt.
Bij een behoorlijke steile klim (o.a. bij München of Koper Slovenië) rijd ik dan zo'n 70 a 80 km en maak de motor wel behoorlijk toeren.
Ik denk dat deze man nog weinig gevoel en ervaring heeft met de auto. Om dan in een review zo'n auto af te branden, vind ik erg kortzichtig.
Het lig meer aan z'n eigen onkunde [sintstom.gif]
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 dec 2019 11:27

Ik vind het niet zo kortzichtig, het blijkt dus dat je niet de hele tijd over vol vermogen kan beschikken... voor mij waardeloos!
Dat schakelen was de man laat mee omdat hij onverwacht vermogen kwijt was...
Ik heb er van geleerd, ook na het gesprek met mijn dealer, voorlopig moet ik zo’n ding niet!!

Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg incl. 100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)

Conradi

Bericht door Conradi » zo 1 dec 2019 11:50

RE.gif
Geen idee wat je dealer je vertelde, maar als je met 'zo'n ding', een hybride in het algemeen bedoeld, vind ik dat wel erg krap door de bocht.

Hybrides heb je in soorten en maten, er zijn modellen die niets mogen trekken tot een BMW X5 45e die 2700 kg vlotjes trekt. Er is in ieder geval één forumlid die zo'n BMW besteld heeft :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 dec 2019 11:53

Het lijkt me dat als je met enige regelmaat de tellers en lampjes controleerd je ook minder vlug verrast wordt dat de accu op zijn eind loopt en dus ook eerder in kunt grijpen. Een pingeltje zou misschien handig zijn maar noodzakelijk lijkt het me niet. En ja als je kijkt naar het gekombineeerde vermogen kan je wel eens tot de verrassing komen dat je wat mist als de accu leeg raakt en uitgeschakeld wordt.

Wat is het vermogen van de brandstofmotor alleen in de nero ?

Het eigen gewicht is natuurlijk ook een stuk hoger

Zou dat ook de reden zijn dat veel hybide en elektrische autos zo weinig mogen trekken ? Omdat ze anders boven de 3500 kg uit komen [sintweetniet.gif]
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Roland54

Bericht door Roland54 » zo 1 dec 2019 11:58

RE.gif RE.gif RE.gif
Dat geldt misschien voor een PHEV uitvoering. Maar met een Niro HEV merk je nauwelijks dat de elektromotor bij/af schakelt.
Zelfs over de Fernpass was het een fluitje van een cent.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

dieseltijger
Contacteer:

Bericht door dieseltijger » zo 1 dec 2019 12:02

Jan van Vijven schreef:
zo 1 dec 2019 11:27

Ik heb er van geleerd, ook na het gesprek met mijn dealer, voorlopig moet ik zo’n ding niet!!
De winst van een hybride lijkt mij vooral op twee punten: Bij stadsverkeer/verkeer op wegen waar je met variabele snelheid rijdt is zo'n ding op die trajecten een stuk zuiniger, en ten tweede: bij het wegrijden op een helling heb je - net zoals bij een automaat - niet het nadeel van slippende koppelingsplaten.

Maar bij snelwegritten of langdurige ritten heeft een hybride systeem inderdaad geen voordelen.
Kip 44TTR shuttle + Toyota Avensis 1.8 Valvematic 148 pk

erichendri
Contacteer:

Bericht door erichendri » zo 1 dec 2019 13:13

Sowieso rijdt ik met de caravan altijd in de handmodus van deautomaat met de caravan erachter.
Op tijd terugschakelen voor een helling is toch heel normaal of niet als het vermogen niet toereikend is.
Zoals bv bij de kia niro waarbij de 1.6 motor meen ik 105 pk heeft
En hybrides laden toch bij als je gas los laat heuvel af, wat wel wat minder is dat hij in een wat hogere recurpatiestand
best wel afremt waardoor de caravan ook gaat mee remmen.
Sowieso kun je ook tijdens het rijden gewoon de accu opladen mits dat qua vermogen gaat.
Let wel dat we hier praten over een kia die een accu heeft van nog geen 1.5kwh, de Range Rover en de XC90 hebben ruim 11kwh.
Is het bij een Rangerover een bezwaar als de accu leeg is (als dat al gebeurt) daar de benzinemotor 300 pk heeft.
Zou Conradi dit ook ervaren als zijn accu leeg is als de caravan erachter hangt met zijn XC90 en 320 pk?

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
In 2020 een lmc maestro 490E gereserveerd.

Conradi

Bericht door Conradi » zo 1 dec 2019 15:33

RE.gif
Nope, ten eerste rij ik mijn accu niet leeg met de caravan er achter. Ik schakel op de autobaan de e-drive direct uit en bewaar de energie waar het handig is zoals naar en op de camping rijden en zo.
De T8 heeft een compressor èn turbo, zodat het koppel er altijd wel is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gerrie

Bericht door Gerrie » ma 2 dec 2019 20:41

De kona is er nu ook als hybrid en ik ga er van uit dat dit dezelfde motor is als in de niro. Caravantrekker heeft de kona er in staan met alleen de benzinemotor 1.6 en als hybride. Je kan dus van beide een berekening maken waardoor je een beter inzicht krijgt. Onze kona is in april twee jaar en dan is het meestal tijd voor iets nieuws en ik heb ook naar de hybride uitvoering gekeken. Toch best wel veel twijfel. De hybride mag 1300 kg. trekken maar de prestaties met de 1 liter kona zijn beter dan de 1.6 zonder elektro ondersteuning als ik er een caravan van 1200 kg. achter knoop. Ik zou dus op de langere hellingen vermogen inleveren, maar vanuit stilstand berg op wel makkelijker op gang komen. Ik weet het dus nog niet, maar dat is ook leuk. Kan ik nog even lekker rond kijken.
Hyundai Kona met Caravelair Antares style 390.

erichendri
Contacteer:

Bericht door erichendri » ma 2 dec 2019 21:41

Kona kent toch 4 smaken : benzine motor, hybride, phev en full electric.
Geldt ook voor de niro.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
In 2020 een lmc maestro 490E gereserveerd.

DanielW

Bericht door DanielW » ma 2 dec 2019 21:51

Jan van Vijven schreef:
zo 1 dec 2019 11:27
Ik vind het niet zo kortzichtig, het blijkt dus dat je niet de hele tijd over vol vermogen kan beschikken... voor mij waardeloos!
Dat schakelen was de man laat mee omdat hij onverwacht vermogen kwijt was...

Ik vind vergelijk tussen de PHEV RR en deze Niro echt als een tang op een varken Jan. Ja, die RR heeft meer kg's mee te sleuren, maar ook 3 x zoveel vermogen en nog veel meer keren koppel op alleen de benzine motor. Met de motoren heeft de RR 100pk meer, de Niro 40pk, dus procentueel heeft de Niro die motoren harder nodig dan de RR. Ik vind ie PHEV RR in de Sport versie een hele dikke wagen [sintduim.gif]

Om op de review te komen; Voor mij een kwestie van goed omgaan met de mogelijkheden, ik weet niet of de hybride systemen even slim zijn op de auto's, maar inschakelen / terugschakelen als het moet is dan toch het devies. Gemak dient de mens, lijkt mij ook heerlijk om in vrijwel dezelfde versnelling een berg op raggen zonder te hoeven na te denken want dan rij je een relatief dikke auto, maar zo is het nu eenmaal niet en zal ik toch moeten nadenken.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » di 3 dec 2019 00:24

RE.gif

Ik vergelijk niets, het gaat erom dat je onverwacht kracht inlevert en dat wil ik niet, juist bij de kleinere auto’s is dat zeer zeker merkbaar! Ik zeg dan ook dat ik die man best begrijp omdat hij de eerste keer wat werd overvallen met dit feit...!

HSR

Bericht door HSR » di 10 dec 2019 22:52

‘Verdwijnen’ van vermogen is natuurlijk niet wenselijk, maar hybride moet je denk ik bewust rijden net zoals je je motor warm rijdt voordat je echt vermogen gaat gebruiken.

Verder is het natuurlijk niet echt handig om een hybride te kopen als je het maximale systeem vermogen continu denkt nodig te hebben, de accu is natuurlijk niet oneindig. Een normale motor uren op maximaal vermogen laten draaien is echter ook niet bevorderlijk. Mss is dan een hybride of gewone motor met meer vermogen een betere keus.

Je zal bij een hybride bewust voor de juiste mode moeten kiezen als er met de caravan gereden wordt. Bij de BMW X5 45e heb je 4 modus.
Electric, Elektrisch rijden met verbrandingsmotor als kick down.
Hybride, Basis hybride waarbij het systeem kijkt welke motor of combi het best is.
Hybride Eco pro, Hybride en recupereren gekoppeld aan navigatie.
Sport, Verbrandingsmotor rijden met elektrisch als kick down.

Waarschijnlijk zal de Kia ook wel een paar verschillende modes hebben. Door inlezen of experimenteren kom je er vanzelf achter wat met een caravan handig is.
Fendt Saphir 650SKM 2018, Audi A6 Allroad 3.0TDI 2013 -> BMW X5 45e 2020

Ab
Moderator

Bericht door Ab » di 10 dec 2019 23:20

De motor van de KIA waar het hier over gaat levert 104 pk. Zonder de elektromotor.
In een grijs verleden reed ik met hetzelfe vermogen en iets van bijna 6000 kg treingewicht de Alpen, Karawanken en Mala Kapela over..
Waarom zou dat nu, met de helft van dat gewicht, ineens een probleem zijn als de elektromotor effe niet meer mee doet ?

Edit..ik lees net dat die Kia 141 pk heeft..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde.

PremiumDiscovery

Bericht door PremiumDiscovery » di 10 dec 2019 23:22

RE.gif
Geen probleem wanneer je een berenvel aantrekt en een knots achter de hand houdt voor overstekend wild awhoea.gif
Premium 650 UFf (2017) + LandRover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
One Life, Live It……. & ……. Verbaas je niet over wat je al weet...

bartG

Bericht door bartG » di 10 dec 2019 23:26

@ab het ging vooral om het feit dat de niro dit plots doet zonder verwittigen. Volgens mij best schrikken als je bv aan het invoegen bent. Van zodra je het weet kan je natuurlijk anticiperen maar echt relax is het niet.

In een aantal hybrides is het mogelijk om de extra elek hulp uit te schakelen en te bewaren voor event hellingen op de camping.
Laatst gewijzigd door bartG op di 10 dec 2019 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”