Mazda en caravan

Gebruikersavatar
AndreVK
Berichten: 12
Lid geworden op: za 31 mar 2018 13:55

Re: Mazda en caravan

Bericht door AndreVK » di 30 apr 2019 22:02

In een ander topic onderstaande ervaring beschreven:

Help bij volgende trekker. Longlist crossover, suv, mpv
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo XC60 T5 (2018) | Fendt Tendenza 515 SG (2015), Thule Omnistor 6200, Truma Aventa Comfort, Al-Ko Mammut

Gebruikersavatar
AndreVK
Berichten: 12
Lid geworden op: za 31 mar 2018 13:55

Re: Mazda en caravan

Bericht door AndreVK » wo 1 mei 2019 17:32

Begrijp dat de reactie niet leesbaar is voor niet-tapatalk gebruikers.

Bij deze de link op de website-versie: viewtopic.php?p=632072#p632072
Volvo XC60 T5 (2018) | Fendt Tendenza 515 SG (2015), Thule Omnistor 6200, Truma Aventa Comfort, Al-Ko Mammut

Leo33
Berichten: 67
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Mazda en caravan

Bericht door Leo33 » do 2 mei 2019 09:48

Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.
Bijlagen
combinatie.jpg
Mazda CX-5 uit 2013 Benzine 2.0 L trekgewicht 1800 kg. met Home Car, type Racer 45 Sunset uit 2007 incl laden 1300 kg.

janoniem
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47
Locatie: NL-Achterhoek

Re: Mazda en caravan

Bericht door janoniem » do 2 mei 2019 10:17

RE.gif
Mooi span, zal zeker lukken.
Zorg voor flink gewicht op de kogel, die Japanner zakt echt niet door.
Houd de motor op toeren, dat vindt ie fijn.
Ik schakel TCS bij wegrijden (op helling) altijd uit.
Gelukkig heeft jouw CX nog TT navigatie, jammer dat ze daar in 2015 mee gestopt zijn.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2016

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 580
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42
Locatie: Medemblik

Re: Mazda en caravan

Bericht door Hans 555 » do 2 mei 2019 10:37

Hier een Mazda 6 waarvan de fabriek zegt niet meer dan 75 kg op de haak te leggen. Zelf houd ik ongeveer 85 tot 90 kg. aan en dat gaat heel goed, ook met wat bagage in de auto. Succes. thumbup.gif
Soms is het niet anders.

Gebruikersavatar
Peter'74
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 18 jul 2018 13:16

Re: Mazda en caravan

Bericht door Peter'74 » do 4 jul 2019 11:00

Afgelopen jaar naar Italië geweest met onze 2012 CX-5(benzine, 2WD, handgeschakeld) met een GRUAU 1100kg er achter. Geen centje pijn. Zelfs de Fernpass ging fluitend. Wel wat hoger in de toeren houden ivm het ontbreken van een turbo. Het SkyActiv gaat pas zijn werk doen vanaf 3500/4000 tpm.
Mazda CX-5 + Gruau 42CE de luxe

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10435
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mazda en caravan

Bericht door deusjevo » do 4 jul 2019 11:10

Leo33 schreef:
do 2 mei 2019 09:48
Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.
Leo ook al ervaringen?
Nissan Qashqai met een Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

woskam
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 okt 2016 13:59
Locatie: Veenendaal

Re: Mazda en caravan

Bericht door woskam » do 4 jul 2019 20:35

Ik heb een Mazda CX5-GTM, 2.0L en automaat. De caravan is een Eriba Nova L van max 1400kg, welke met gemak getrokken wordt door de Mazda. We schakel ik met de hand, want anders komt het toerental onder de 2200 en dat vind ik niet oké. Ook in de bergen en passen hebben wij geen problemen gehad in tegenstelling tot onze vorige auto een Kia Sportage 2 L hand geschakeld van 2010. Hoewel deze 2000 aan de trekhaak mocht hebben, was het een regelrecht drama.

De Mazda CX5 2.0L met automaat is een heel goede combi.

woskam
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 okt 2016 13:59
Locatie: Veenendaal

Re: Mazda en caravan

Bericht door woskam » do 4 jul 2019 20:41

Leo33 schreef:
do 2 mei 2019 09:48
Dit is mijn Combi. Mazda CX-5 (2wd) uit 2013 met een Home Car uit 2007. Trekgewicht auto 1800 kg. Max laadgewicht caravan 1300 kg. Afgelopen vrijdag heb ik de caravan uit de stalling gehaald en ga er volgend weekend voor het eerst mee we. Ben benieuwd maar verwacht wel dat het een goede combi is. Even kijken naar een goede gewichtsverdeling omdat de auto met 1295 kg aan de lichte kant is. Ik ben ook benieuwd hoe het met 2 fietsen (e-bike) gaat op de caravan. Ik heb een fietsenrek voor en achter dus voor en achter 1 fiets.
De tent en stokken en de zware spullen doe ik allemaal in de auto, zodat de auto lekker zwaar is en de caravan onder zijn laadgewicht blijft. Geeft ook betere rijeigenschappen.

peter_s
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2019 23:12

Re: Mazda en caravan

Bericht door peter_s » ma 5 aug 2019 20:16

Ik rijd Mazda CX-5 GTM Line (2WD, 165 pk, 19 inch wielen) en leg BBQ, campingtafel met 4 stoelen in achterbak en nog wat extra spullen om auto zwaarder te maken. Kogeldruk ligt op 75-80 kg met 2 e-bikes - die samen zo'n 55 kg wissen - op de dissel.

Het rijdt als een trein. Bij hellingen > 5% terug naar 4, soms 3de versnelling. Zoals iedereen aangeeft wel toeren houden. Heb 2 keer onverwacht helling van 16% gehad. Toen moest ik ook nog terug naar eerste versnelling i.v.m. S-bocht en tegenliggers. Was spannend maar de Mazda trok het wel! Toerental naar 4000 tpm.

De combinatie Hobby 540UFf en Mazda pakt al met al beter uit dan de berekening op caravan-trekker.nl aangeeft. Gelukkig.

Verwacht in Centraal Massief op steilste/langere hellingen een snelheid van 60 max 70km/uur. Maar hoevaak/hoelang is dat op een lange rit? Niet echt relevant al zeg ik het zelf. Caravangewicht met alle opties erbij en lading zal op zo'n 1550kg liggen schat ik in. Zonder de 2 e-bikes dan! 6de versnelling gebruik je eigenlijk nooit met een caravan erachter.
Volbepakt is brandstofverbruik 1:10 bij een toersnelheid van 90km/hr. Dat is netjes en zuinig in vergelijking met andere SUV's. Zo zou Volkswagen Tiguan richting 1L op 8km gaan las ik in reviews op het internet. Pak je voordeel als je nog gaat kiezen.
Hobby 540 UFf (nieuw 2017), Mover Enduro 450 smart, Thule Omnistor 9200 en Thule Superb short SV16 e-bike fietsenrek op dissel getrokken door Mazda CX-5 GTM-line (121kW - 165pk)

HutKabouter
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 apr 2019 17:11

Re: Mazda en caravan

Bericht door HutKabouter » ma 5 aug 2019 21:44

Twee weken geleden reden wij met onze CX-5 AWD Automaat en onze Hobby 460 voor het eerst door de bergen in Zwitserland. Het ging prima. Bij de stijle hellingen zette ik de automaat over op handbediening om de toeren meer constant rond de 4000tpm te houden. Dat gaat super goed. Ik ben dik tevreden!
John

Hobby 460 UFe (2011) + Mazda CX-5 GTM AWD Automaat (2013)

janoniem
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47
Locatie: NL-Achterhoek

Re: Mazda en caravan

Bericht door janoniem » ma 5 aug 2019 23:26

peter_s schreef:
ma 5 aug 2019 20:16
.....Volbepakt is brandstofverbruik 1:10 bij een toersnelheid van 90km/hr. Dat is netjes en zuinig in vergelijking met andere SUV's.....
De afgelopen jaren reden wij een CX-5 benzine handgeschakeld uit 2012 met daar achter een TEC Travelking (as van max 1500kg).
Ook deze combinatie benaderde met 1:9,85 tijdens de diverse vakanties in Italië en Zuid-Frankrijk het door peter_s genoemd verbruik.

Inmiddels is de 2012 versie vervangen door een jongere uit 2016 welke helaas al meerdere keren retour garage moest voor garantie claims.
- Elektrische handrem rechtsachter blijft hangen, wiel gloeiend heet > opnieuw afgesteld.
- Stuur en carrosserie trilt bij hoge snelheden op autoweg > uitgebalanceerd
- Trillen blijft aanwezig > Bridgestones bevatten een hobbel, vervangen door Vredestein
- Elektrische handrem linksachter blijft hangen > volledig elektrisch systeem handrem vervangen
Gelukkig deden al deze problemen zich voor buiten een vakantieperiode maar vrolijk werd ik er niet van.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2016

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 243
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Mazda en caravan

Bericht door Mzonnet33 » di 6 aug 2019 07:19

RE.gif

Dat trillen in je stuur, carrosserie en banden kan ook komen door remschijven die niet goed (meer) vast zitten of zelfs krom getrokken zijn. De CX-5 van ons is daar 4 keer voor behandeld en terug geweest. Bekend fenomeen bij de dealer scratch.gif
BMW X5 High Executive (2009), 235PK 520 NM 6 cilinder 3.0 L Diesel.
Momenteel zoekende naar een "nieuwe" tandemasser

VIP Premium
Berichten: 4772
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Mazda en caravan

Bericht door VIP Premium » di 6 aug 2019 08:06

RE.gif

Remschijvem krom en dan trillen is bij elk automerk mogelijk.

Maar loszittende remschijven ?? Hoe kan dat, die zitten altijd vast dmv de wielbouten van het wiel aan de wielophanging van de auto.

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 243
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: Mazda en caravan

Bericht door Mzonnet33 » di 6 aug 2019 08:27

RE.gif
Vraag me niet hoe het kan, maar telkens als de auto dan terug ging en op de brug hing was de speling voelbaar en zichtbaar. Er zijn tot 3 keer toe nieuwe remschijven geplaatst waarbij het probleem niet verholpen was scratch.gif
BMW X5 High Executive (2009), 235PK 520 NM 6 cilinder 3.0 L Diesel.
Momenteel zoekende naar een "nieuwe" tandemasser

RvL
Berichten: 222
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Mazda en caravan

Bericht door RvL » do 29 aug 2019 14:25

Goed om te lezen dat Mazda en caravans over het algemeen een goede combi is. Ik zit namelijk sterk na te denken over de nieuwe Mazda CX-30 met de nieuwe SkyActiv-X motor (180pk@6000rpm, 224NM@3000rpm) en automaat als opvolger voor mijn Renault Kadjar 1.5dCi.

Met de verschillen tussen turbomotoren en atmosferisch ben ik bekend. Sowieso laat ik de motor met caravan erachter altijd lekker toeren maken, dat is een stuk beter voor motor. Rijd ook een stuk prettiger. Voordeel is wel dat de CX-30 met z'n benzinemotor een heel stuk stiller zal zijn op toeren dan de Kadjar thumbup.gif
Renault Kadjar 1.5dCi Bose (2015) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 10435
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Mazda en caravan

Bericht door deusjevo » do 29 aug 2019 17:22

Ik denk wel de de CX-30 wat lichter is dan de Kadjar?
Nissan Qashqai met een Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

RvL
Berichten: 222
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Mazda en caravan

Bericht door RvL » do 29 aug 2019 18:51

Dat zou je inderdaad wel verwachten, aangezien Mazda's over het algemeen erg licht zijn. De Mazda 2 van m'n vrouw bijvoorbeeld heeft een leeggewicht van 950kg, waar de concurrentie als snel 50kg of meer zwaarder is. Het is destijds ook een reden geweest om niet voor de CX-3 te gaan, buiten dat ik 'm wat klein vond.

Tussen de CX-30 (niet te verwarren met de CX-3) met Sky-X motor er automaat en mijn huidige Kadjar scheelt het maar 3kg: 1366 ledig vs. 1369 ledig. Ik denk niet dat ik die 3 kilo verschil echt ga merken qua stabiliteit ;) En anders leg ik wel 3 pakken melk (of 6 flesjes bier awhoea.gif) extra in de auto.

Maar dan is mijn oude Hobby zelf ook geen zwaargewicht met z'n 1050kg maximaal gewicht. Voortent en stokken gaan eigenlijk al standaard in het dakkoffer samen met b.v. een bak met haringen (stiekem zwaarder dan je denkt...), koelkastje achterin de kofferbak en ga zo maar door. Ik denk dat m'n auto stiekem zwaarder beladen is dan waar ik zelf mee reken scratch.gif
Renault Kadjar 1.5dCi Bose (2015) met een Hobby Classic 420TM (1993)

roesies
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 6 sep 2019 16:58

Re: Mazda 5 en caravan

Bericht door roesies » zo 8 sep 2019 16:27

Vraagje: wie heeft ervaring met Mazda 5 ( 2008) met een Hobby 460 in Heuvel- en Bergachtige trajecten Motor 1,8

mrbullmastiff
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33

Re: Mazda en caravan

Bericht door mrbullmastiff » wo 11 sep 2019 21:55

Ik heb in 2003 een nieuwe Mazda 6 met de 1.8 motor gekocht. Ik heb daar 7 jaar en 190000 km mee gereden. Aan de haak vrijwel al die jaren een Chateau Chalet 450 met een totaal toelaatbaar gewicht van 1300 kilo. Ik moest wel regelmatig terug schakelen maar de auto trok de caravan prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”