To diesel or not to diesel?

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » ma 3 dec 2018 17:22

De actieradius van de Kia E Niro is toch niet zo goed als in eerste instantie gesteld werd.

Kia komt met een kleine correctie op de beloofde actieradius van de elektrische e-Niro. Er zouden fouten zijn gemaakt bij de WLTP-testen met de auto, waardoor de reikwijdte iets kleiner wordt dan eerder werd gemeld.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/artik ... us-e-niro/

En ook deze nieuwe getallen zullen wel een beetje rooskleurig zijn vrees ik, net zoals alle verbruikscijfers voor verbrandingsmotoren.
Alleen in optimale omstandigheden te halen, dus niet in koude temperaturen en met een ouder accupakket zal het ook wel wat achteruit gaan.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 193
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Morgoth » ma 3 dec 2018 17:39

We zullen het gaan beleven. Ik krijg in de loop van volgend jaar de Kona, het Niro broertje. Ik ben overigens ook heel tevreden met 455km hoor. Zelfs 355 is voor mij al prima. Veel meer rij ik toch niet op een dag. En als dat wel eens zo is dan moet ik onderweg maar aan de snellader om de laatste kilometers er even bij te "tanken".
Bij mijn huidige auto is het elektrische actieradius in de winter ongeveer 60% van wat ik in de zomer haal. Helaas is de Ampera voorzien van een ouderwetse elektrische verwarming. De Kona heeft een warmtepomp. Ik verwacht er dus wel iets meer van.

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » ma 3 dec 2018 17:51

De schepen aan de kade op landstroom is wel de toekomst hoor, in Rotterdam is dat al jaren (behalve de grootste vervuilers als zeeschepen en passagiers schepen).
Maar het werkt zeker niet vlekkeloos.
En het is voor ons best even werk om de walstroomkabel vanuit de machinekamer naar het aansluitpunt aan de wal te trekken.
We hebben het over een 380 V kabel van een 45 mm dik en 80 mtr lang......
Er wordt wel heel makkelijk over gesproken maar het is een beste workout om met 2 man die kabel aangesloten te krijgen.
En dan nog stroom uit de kast krijgen......, en daar gaat het heel vaak mis.
Met als gevolg dat we al dat werk voor Jan Lul hebben gedaan en nog steeds de generator moeten draaien.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 193
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Morgoth » ma 3 dec 2018 19:48

Waarom zit er geen stekker op een begaanbare plaats vlakbij dan? Steeds een kabel trekken is niet erg comfortabel!

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » ma 3 dec 2018 20:36

Tja, die wal aansluitingen zitten aan de wal op bepaalde plaatsen, die kade is zeker tijdens laag water een meter of 10 hoger dan het schip, dan moet de kabel nog een trap of ladder op worden getrokken.
Die hoogte moet al sowieso overbrugt worden, maar er liggen natuurlijk ook meerdere schepen van verschillende lengte op die kade.
Het ene schip is 55 mtr en het volgende schip is 135 mtr.
Wij hebben een 80 mtr kabel op het voorschip en een 80 mtr kabel op het achterschip.
Moraal van het verhaal, zo makkelijk als de kabel van een caravan normaal gesproken wordt aangesloten is het iig niet.

En dan nog zal er echt flink stroom geleverd moeten worden, onze 80 kVa generator voor dagelijks gebruik kan het hartje zomer allemaal maar net aan.
Als we lading tanks moeten verwarmen hebben we echt de 140 kVa gen op het voorschip nodig.
De 2 circulatiepompen en de aanjager van de ketel vergen nogal wat stroom.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 193
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Morgoth » ma 3 dec 2018 20:41

Oké. Ik dacht dat je binnen in het schip 80m kabel moest trekken. Dat leek me wat onzinnig. Maar nu snap ik het 👍🏻

erichendri
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door erichendri » ma 3 dec 2018 23:10

Een warmtepomp is ook niet alles, werkt onder de 4 graden niet meer.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 1913
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door meeder » di 4 dec 2018 06:32

Roland54 schreef:RE.gif RE.gif RE.gif

Wat dacht je van hoge toerentallen?
Ik moet er ook niet aan denken als de turbo weg valt, dan heb je ineens geen vermogen meer.
De turbo motoren draaien meestal lagere toerentallen. Zelfs zo laag dat je echt op moet letten dat je niet met te lage toerentallen onderweg bent met de caravan. Als wij met onze downsize benzine onderweg zijn met de caravan niet in de bak in S zetten omdat hij anders bij 80 naar 6 wil schakelen en ik liever niet met 1500 tpm onderweg ben met de caravan er achter. Bij 90 in 5 draait hij ongeveer 2300 tpm een dat is heerlijk rustig. Het is overigens een 1.5 benzine met 150pk en het koppel van 240Nm is vanaf 1500 tpm beschikbaar.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24711
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Micky » di 4 dec 2018 07:15

RE.gif

Ik denk dat je bedoelt, wel in de S


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 1913
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door meeder » di 4 dec 2018 17:32

RE.gif
Oeps, ja. Je hebt helemaal gelijk! Hij moet in S staan met de caravan. Je hebt dan direct het voordeel dat afremmen op de motor beter gaat omdat hij eerder terugschakelt bij het afremmen en als je in heuvelachtig gebied de CC aan hebt staan schakelt hij ook zelf terug als je naar beneden gaat en alleen gas los is niet voldoende om de snelheid vast te houden.

JanPunne
Berichten: 1565
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door JanPunne » di 4 dec 2018 17:54

Om gas los te laten moet je eerst gas geven.
En dat doet je voet niet in de cc stand.
VW Golf Sportsvan Allstar april 2016, 1.6 TDI 81 kW/110 PK Blue Motion Techn. DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic met Sprite Alpine Sport 420 CT 2014

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 1913
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door meeder » di 4 dec 2018 18:31

RE.gif
Ik bedoel ook als de CC aan staat. Als de weg naar beneden gaat dan laat de CC eerst het gas los om daarna indien nodig terug te schakelen.
Heb je de CC niet aan staan (bij steilere heuvels mijn voorkeur) dan kan je door even de rem aan te tikken de bak terug laten schakelen. Je kan natuurlijk ook altijd handmatig ingrijpen maar dat doe ik eigenlijk alleen maar in de bergen.

JanPunne
Berichten: 1565
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door JanPunne » di 4 dec 2018 18:40

Eigenlijk rij ik in de bergen zo goed als nooit in de D stand.
Dat vind ik prettiger. Dus handmatig.
VW Golf Sportsvan Allstar april 2016, 1.6 TDI 81 kW/110 PK Blue Motion Techn. DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic met Sprite Alpine Sport 420 CT 2014

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24711
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Micky » di 4 dec 2018 19:00

meeder schreef:
di 4 dec 2018 18:31
RE.gif
Ik bedoel ook als de CC aan staat. Als de weg naar beneden gaat dan laat de CC eerst het gas los om daarna indien nodig terug te schakelen.
Heb je de CC niet aan staan (bij steilere heuvels mijn voorkeur) dan kan je door even de rem aan te tikken de bak terug laten schakelen. Je kan natuurlijk ook altijd handmatig ingrijpen maar dat doe ik eigenlijk alleen maar in de bergen.
sterker nog, hij remt zelfs echt af op de cc bij het afdalen als hij het nodig vind, de remlichten gaan dan uiteraard ook branden.
JanPunne schreef:
di 4 dec 2018 18:40
Eigenlijk rij ik in de bergen zo goed als nooit in de D stand.
Dat vind ik prettiger. Dus handmatig.
Om eerlijk te zijn rij ik echt helemaal nooit in de D, de auto is zo traag afgesteld dat het voor geen meter rijdt, dus altijd in de S, bij mijn passat gaat het helemaal perfect, bij de Octavia die ik hiervoor had wilde hij pas bij 150 vanzel naar de hoogste versnelling, gelukkig ziet de huidige gewoon dat je niet wilt doortrekken en schakelt dus helemaal op. op de snelweg.
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

JanPunne
Berichten: 1565
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door JanPunne » di 4 dec 2018 19:39

RE.gif hahaha!
150...met caravan?
[sintblij.gif]
VW Golf Sportsvan Allstar april 2016, 1.6 TDI 81 kW/110 PK Blue Motion Techn. DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic met Sprite Alpine Sport 420 CT 2014

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24711
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Micky » di 4 dec 2018 20:09

RE.gif

het "helemaal nooit" slaat uiteraard ook op de km zonder caravan, "To diesel or not to diesel" gaat vermoed ik ook over de km met en zonder caravan, maar dat wist jij heel goed grappenmaker awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

JanPunne
Berichten: 1565
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door JanPunne » di 4 dec 2018 22:35

RE.gif [sintwelkom.gif] [sintduim.gif]
Dank je voor het compliment [sintblij.gif]
VW Golf Sportsvan Allstar april 2016, 1.6 TDI 81 kW/110 PK Blue Motion Techn. DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic met Sprite Alpine Sport 420 CT 2014

Rbossie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 okt 2018 16:41

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Rbossie » wo 5 dec 2018 12:12

Gemineye schreef:Ik was op zoek naar een andere trekauto en ik denk zo ongeveer een 25000/30000 per jaar te rijden. Ivm de caravan heeft diesel mijn voorkeur, en gezien de kilometers zal het jaarlijks weinig verschil maken.

Nou heb ik mijn oog laten vallen op verschillende modellen, gezien bouwjaar hebben allen een euro5 motor. Maar nu lees ik op internet dat diesels in Duitsland geweerd gaan worden. Wat is jullie visie? To diesel or not to diesel?
Ik zou lekker een diesel nemen. Voor dat de diesel helemaal verboden word ben je jaren verder. Arnhem is straks de stad waar de jongste auto's niet meer het centrum in mogen. Het gaat hier dan om auto's die gemaakt zijn voor 2004.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 110
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door nitro68 » wo 5 dec 2018 22:47

erichendri schreef:
ma 3 dec 2018 23:10
Een warmtepomp is ook niet alles, werkt onder de 4 graden niet meer.

Eric
Hier in Noorwegen werken ze tot 25 graden onder nul........
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Citrorob
Berichten: 1736
Lid geworden op: do 20 nov 2003 15:18
Locatie: Midden-Holland

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Citrorob » do 6 dec 2018 10:02

erichendri schreef:
ma 3 dec 2018 23:10
Een warmtepomp is ook niet alles, werkt onder de 4 graden niet meer.

Eric
Voor een lucht warmtepomp klopt dit deels. Het rendement zakt dan in en kan zelfs onder de 100% rendement komen. Een lucht warmtepomp is sowieso een budget oplossing die geen verstandige keuze is voor bijv. een woonhuis. Ook maakt deze herrie waar je ook niet op zit te wachten.

Een grondwater warmtepomp blijft door de constante temperatuur van het grondwater een rendement van 500-600% behouden.

Ook werkt een warmtepomp alleen goed bij een lage temperatuur verwarmingssysteem zoals vloerverwarming.

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » vr 7 dec 2018 14:06

Uit verveling (zit met pootje omhoog) zat ik eens wat leuke auto's te configureren.
Kom ik tegen dat bepaalde auto's alleen maar als diesel te bestellen zijn!
Bijvoorbeeld een Audi A6 Avant en een Kia Sorrento.
Vooral van de Audi vind ik dat vreemd!
In de configuratie krijg ik iig niet de mogelijkheid om een TFSI te kiezen.....

Dus als je al zou willen stoppen met dieselen wordt de keuze wel beperkter als je in deze prijsklasse zou willen gaan shoppen.
[kerstweetniet.gif]
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24711
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Micky » vr 7 dec 2018 14:21

RE.gif of een fout in de website, of het komt dat hij nog niet is vrijgegeven voor de Nederlandse markt.
In Duitsland gewoon te bestellen als FWD en Quattro

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » vr 7 dec 2018 16:50

Ik schat een foutje in het programma.
Net ook even de Tiguan Allspace geconfigureerd.
2.0 TFsi 4 motion DSG.....
Wauw, wat een bak is dat dan!
Zonder veel moeite €K70.......
Voor hetzelfde bedrag rij je een Eklasse estate met heel veel erop en eraan, maar dan wel met minder PK en zonder 4x4.
Die Allspace zal ongetwijfeld de beter caravan trekker zijn denk ik.
Net zoals de Sorrento, ook die komt op dat bedrag uit, met 200 PK diesel (want alleen in diesel verkrijgbaar) en 4x4.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24711
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door Micky » vr 7 dec 2018 19:02

RE.gif

klopt, maar dat zie je ook bij mijn Passat, de meesten geloven niet wat die kost, maar het is wat je wilt, knap rijden met heel veel opties of nog knapper rijden met heel veel minder opties thumbup.gif
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Gebruikersavatar
arnovariante
Berichten: 5203
Lid geworden op: vr 28 okt 2011 06:03
Locatie: Kerk Avezaath
Contacteer:

Re: To diesel or not to diesel?

Bericht door arnovariante » vr 7 dec 2018 19:08

Keuzes keuzes.
En dan nog beslissen of het diesel moet worden of niet.
Gelukkig heb ik nog tijd om het ff aan te kijken.
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm, momenteel caravanloos, Gelukkig hebben we nog een bootje!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”