Maximum massa samenstel

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Maximum massa samenstel

Bericht door Gemineye » ma 10 sep 2018 12:28

Ik heb eigenlijk een vraag over de bij de RDW geregistreerde "maximum massa samenstel". Ik heb de zoekfunctie geraadpleegd, maar ik vind er geen algemeen onderwerp over. Voor zover ik het heb kunnen uitvogelen passen vooral franse merken dit toe.

Voorbeeld;
Mijn auto weegt leeg 1231kg, rijklaar 1331kg. De maximum massa is 1889 kg. De auto mag 1500kg trekken, maar de maximum massa samenstel is 3189kg.

Waarin ik nou met name geinteresseerd ben; hoe controleert men dit? Wat is het wettig kader? Het typische vind ik namelijk dat die 3189kg nergens op de kentekencard vermeld staat, daar staat alleen die 1500kg. Iemand hier ervaringen mee? Ik kan me sowieso voorstellen dat een verzekeraar het achteraf zou kunnen controleren na een incident, maar verder?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Maximum massa samenstel

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 sep 2018 12:35

Waar haal jij de ‘maximum massa samenstel’ vandaan? De controleurs kunnen dat dan ook lijkt me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 12:37

Eigenlijk is het simpel, als je een relatief zwaardere caravan wilt trekken zul je dus minder in de auto mee mogen nemen, wil je meer in de auto meenemen, dan mag je minder aan de kogel hangen.

het is een vastgestelde regel door de fabrikant en je hoort je er dus aan te houden.
praktijk, wij zijn in Duitsland gecontroleerd met de combi en alles werd gewogen, dus de auto ook, in zo'n geval ben je aan de beurt en mag je niet verder rijden, als je boven het gewicht (plus eventuele marge) uitkomt.

anders dan deze 2 (die jij noemt, verzekering na ongeval en controle onderweg) controle mogelijkheden zou ik niet weten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Conradi » ma 10 sep 2018 12:43

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 12:28
Waarin ik nou met name geinteresseerd ben; hoe controleert men dit?
Niet alle gegevens die de RDW van een auto geregistreerd heeft, passen op de kenteken card. Je kunt ze eenvoudig opvragen door je kenteken in te typen op de site van de RDW. De politie heeft natuurlijk ook toegang tot die database.

Bij de meeste auto's is de maximum massa samenstel de optelsom van de Toegestane max. massa voertuig en Aanhangwagen (on)geremd, maar vooral bij Franse auto's is dat afwijkend.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Ab » ma 10 sep 2018 12:56

Die gegevens zijn soms ook te vonden op een plaatje onder de motorkap.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 13:12

RE.gif

In Nederland neemt de RDW de gegevens,w.b.gewichten over die de fabrikant aanlevert.
Ik weet dat in Frankrijk de fabrikant deze gegevens aanlevert aan een instantie;Direction Regional d'Environnement,de l'Amenagement e du logement ( D.R.E.A.L) die uiteindelijk beslist wat het P.T.R.A.( Poids Total Roulant Autorisé )word.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Poids_tot ... oris%C3%A9

Het ligt er dus maar net aan welke gegevens de RDW gebruikt en door de fabrikant aangelevert worden,hun eigen berekeningen of die van het D.R.E.A.L.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door eMKa » ma 10 sep 2018 13:18

Ik liep hier ook tegen aan met de keuze wel/geen Leon ST 1.6 diesel.
Treingewicht leek o.a. op caravantrekker lager te zijn dan max auto + max caravan.
In theorie kan je hierop gecontroleerd worden maar in de praktijk gebeurd het niet heel veel.
Navraag bij PON leerde dat het treingewicht wel voldeed aan max auto + max caravan en het plaatje onder de motorkap bevestigde dit ook.

Treingewicht wordt, als mezelf goed heb laten informeren, bepaald door de combi op een bepaalde hellingsgraad (10%?) een aantal keer (5?) vanuit stilstand op te laten trekken.
Als het gedrag niet aan de voorwaarden voldoet dan gaat het treingewicht omlaag op kenteken.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door eurotrotter » ma 10 sep 2018 17:46

eMKa schreef:
ma 10 sep 2018 13:18


Treingewicht wordt, als mezelf goed heb laten informeren, bepaald door de combi op een bepaalde hellingsgraad (10%?) een aantal keer (5?) vanuit stilstand op te laten trekken.
Als het gedrag niet aan de voorwaarden voldoet dan gaat het treingewicht omlaag op kenteken.
Volgens mij niet mrgreen.gif hellingen interesseert de RDW geen hol, 10 % hebben wij niet in Nederland.

De RDW neemt het advies van het maximaal trekgewicht van de fabrikant over (Europese goedkeuring). De fabrikant vind niet altijd het maximaal trekgewicht belangrijk en wil zichzelf ook nog wel eens 'beschermen'. Garantie claims of een slechte naam voorkomen is belangrijker. Dit heeft dus tot gevolg dat er soms best rare trekgewichten naar voren komen en soms zelfs 0 kg. Het trekgewicht zegt dus niets over de prestaties van de auto en ook niet over de veiligheid en comfort bij het rijden! Daarvoor zijn de uitkomsten van onze berekeningen veel meer bepalend, alleen is soms het maximum beperkt door de fabrikant/RDW en daar moeten we ons aan houden.

Bron:Menno van :https://www.caravantrekker.nl/vragen/vr ... p?id=60938
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Bart2 » ma 10 sep 2018 18:39

Gemineye schreef:
ma 10 sep 2018 12:28
Ik heb eigenlijk een vraag over de bij de RDW geregistreerde "maximum massa samenstel". Ik heb de zoekfunctie geraadpleegd, maar ik vind er geen algemeen onderwerp over. Voor zover ik het heb kunnen uitvogelen passen vooral franse merken dit toe.

Voorbeeld;
Mijn auto weegt leeg 1231kg, rijklaar 1331kg. De maximum massa is 1889 kg. De auto mag 1500kg trekken, maar de maximum massa samenstel is 3189kg.

Waarin ik nou met name geinteresseerd ben; hoe controleert men dit? Wat is het wettig kader? Het typische vind ik namelijk dat die 3189kg nergens op de kentekencard vermeld staat, daar staat alleen die 1500kg. Iemand hier ervaringen mee? Ik kan me sowieso voorstellen dat een verzekeraar het achteraf zou kunnen controleren na een incident, maar verder?
Bij dit voorbeeld herkende ik mijn vorige auto, een Renault Megane Estate 1.5 dci (en zie in je onderschrift dat je deze bezit) mrgreen.gif
Prima trekker, maar vond onze caravan van 1.300 kg MTM de max voor deze auto. En laat dat nu net de delta zijn bij treingewicht minus maximale massa auto knipoog.gif
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door eMKa » ma 10 sep 2018 19:13

RE.gif RE.gif

Treingewicht en trekgewicht is iets heel anders.

In theorie zou max auto + max trekgewicht ook het max treingewicht moeten zijn, maar dat is dus lang niet altijd het geval.
Er wordt in Nederland (bijna) niet op gecontroleerd maar in andere landen soms wel (lees: waar wel hellingen zijn)
Of het dan een risico is als je met een combinatie rijdt die meer weegt dan het opgegeven treingewicht weet ik niet.
Je rijdt dan met een aanhanger die onder het maximale trekgewicht valt maar als combinatie teveel (toch meer gewicht in de auto leggen)
Het kan gebeuren dat een verzekering hier over valt als je ze het hardste nodig hebt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 19:15

RE.gif

heeft niets met hellingen te maken, als je gecontroleerd wordt, dan word je gecontrolleerd en moet je voldoen aan de eisen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door eMKa » ma 10 sep 2018 19:26

RE.gif

mja dat lijkt me niet meer dan logisch.
Ik heb het over het treingewicht, hoe dat getal tot stand komt en waarom het afwijkt van max gewicht auto + max caravan
Volgens mij ligt dit helemaal in lijn met de vraagtekens van TS, of is maximum massa samenstel niet hetzelfde als treingewicht?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Micky » ma 10 sep 2018 19:38

RE.gif

Treingewicht is het maximale wat de 2 samen mogen wegen, maar dat was toch wel duidelijk scratch.gif

waarom dat afwijkt is ook duidelijk, omdat de fabrikant bepaald wat het maximum is en als je even doodsimpel redeneert zou het kunnen zijn dat de remmen van de auto berekend zijn om in de zwaarste omstandigheden maximaal 3200kg af te remmen, de fabrikant zegt dan, je mag wel een zwaardere aanhanger meenemen, maar dan moet het gewicht in mindering gebracht worden bij de auto belading, dus ze geven je eigenlijk gewoon meer speelruimte, terwijl mensen het als negatief zien.

stel Max auto is 2000, dan zou de caravan Max 1200 mogen wegen, zij zeggen, Je mag wel 1300kg trekken, maar dan moet je wat minder laden in de auto, dus dan auto max 1900kg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door VIP » ma 10 sep 2018 20:13

eMKa schreef:
ma 10 sep 2018 13:18

Treingewicht wordt, als mezelf goed heb laten informeren, bepaald door de combi op een bepaalde hellingsgraad (10%?) een aantal keer (5?) vanuit stilstand op te laten trekken.
Als het gedrag niet aan de voorwaarden voldoet dan gaat het treingewicht omlaag op kenteken.


Klopt bijna, echter gaat om geremd trekgewicht.

Dit wordt in de EU voordat een voertuig wordt toegelaten in opdracht van de fabrikant getest.

De fabrikant bepaald uiteindelijk of ze het gewicht ook overnemen of verlagen ivm garantieclaims.

Er zijn fabrikanten die 0 kilo afgeven ondanks dat het broertje of zusje tot 2.100 kilo mag trekken.
Bv Mercedes CLS tov E-klasse en ook C / E AMG’s mogen niets trekken.

En zo zijn er meerdere merken / types die dit toepassen.
Porsche + Tabbert

Mees

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Mees » zo 16 sep 2018 17:21

TS vraagt: Wat is het wettig kader?
Niemand hier?
Het is er niet, tenzij ik mij vergis (dat kan) of met mijn neus gezocht heb.

Wel voor bussen en bedrijfsauto's
art 5.18.17b van http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

Hoe de wet in andere landen is, weet ik niet.
Niet alle artikelen die in NL gelden, gelden ook in andere landen.
En andersom.
Denk aan dat losbreekremkabeltje, die in D anders moet/mag dan in NL moet.

Feitenboekje OM (staat gewoon op internet);
zie dat bij het personenauto-icoontje geen bedragen zijn vermeld.
treingewicht feitenboekje.png

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Lucas » ma 24 sep 2018 22:07

RE.gif
Beetje laat, maar ik geloof dat je gelijk hebt. Er is volgens mij geen wettelijke bepaling die het overschrijden van het treingewicht verbiedt en ook op de site van de RDW wordt er met geen woord over gerept. Enkel moet je het maximaal gewicht van de aanhanger in de gaten houden, staat er.

arnovariante

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door arnovariante » ma 24 sep 2018 22:18

RE.gif
Voor de politie kom je daar misschien wel mee weg.
Maar als je denkt een schade te claimen zal de verzekering dit (als je het gewicht overschrijdt) zeker aangrijpen om er onderuit te komen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door PD » ma 24 sep 2018 22:19

Ik zou het risico nooit nemen :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Lucas » ma 24 sep 2018 22:38

Ja, zou kunnen. Ik zou het risico ook niet nemen in het kader van: het staat er niet voor niets.

Maar het gaat om iets wat geen wettelijke eis is en waarvan de gegevens alleen online te raadplegen zijn. Als ik onverhoopt bij een incident boven het treingewicht zou zitten, zou ik het gevecht met de verzekeraar wel met vertrouwen aangaan.

arnovariante

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door arnovariante » ma 24 sep 2018 23:08

RE.gif
Trein gewicht staat bij mij gewoon op het plaatje onder de motorkap aangegeven hoor.
Voor zover ik weet is dat normaal.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door Jan van Vijven » ma 24 sep 2018 23:12

Lucas schreef:
ma 24 sep 2018 22:38
Als ik onverhoopt bij een incident boven het treingewicht zou zitten, zou ik het gevecht met de verzekeraar wel met vertrouwen aangaan.
Mocht dit aangegrepen worden door de verzekering zou ik toch even achter de oren krabben en minder vertrouwen hebben in een goede afloop, je hebt immers de maximaal aangegeven gewichten van de fabrikant overschreden waardoor je enige rechten bent verspeeld!
De rechter zal sowieso de door de fabrikant gegeven gewichten niet naast zich neerleggen en dit zeker meenemen in zijn besluit....

Edit:
Waarom hier überhaupt over nadenken? Je gaat bewust overladen en vraagt je dan af of de wet en/of de verzekering het hier mee eens zijn....Beetje als: ik ben maar een beetje stout is dus niet zo erg toch ?...

Btw: Alle gewichten vind je ergens op een plaatje, in de deur of onder de motorkap!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door deusjevo » ma 24 sep 2018 23:34

Ik zie niet zo veel verschil met een ander soort overtreding zoals vaak gepleegd wordt zoals bijvoorbeeld 120 km/uur rijden met een caravan waar je, doordat de MTM van het samenstel > 3500 kilo is, maar 90 mag rijden. weenie.gif

Iets lastiger te bewijzen bij een ongeval maar de mogelijkheden zijn er al.

https://www.autoblog.nl/nieuws/popo-gaa ... iken-89856
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door deusjevo » ma 24 sep 2018 23:57

Als je je nou oriënteert op een andere auto, zeg een Renault Grand Scenic (even omdat Renault bekend staat om z’n “Franse truc”) die bij een gemiddelde benzine uitvoering met 140 pk het prachtige geremde gewicht van 1850 kilo mag trekken.

https://www.autoweek.nl/auto/93425/rena ... -140-bose/

Waar vind je als consument dan de MTM van het samenstel?
Ik kom als caravanner die zich zo goed mogelijk probeert te oriënteren niet verder dan dat MTM van de trekauto van 2092 kilo mag zijn, max geremd aanhanger gewicht 1850 en een leeggewicht van de Renault van 1465 kilo.
Kogeldruk is ook nog wel uit de meeste Autoweek achtige sites af te halen.

Als je de MTM van het samenstel wilt weten moet je zo onderhand naar de Renault dealer en daar onder de motorkap van precies het model dat je graag hebben wilt gaan gluren. scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Maximum massa samenstel

Bericht door Jan van Vijven » di 25 sep 2018 07:06

RE.gif
Daar heb je wel een punt....
Neemt niet weg dat je er zelf verantwoordelijk voor bent....helaas heeft de meerderheid geen weet van deze “truuk”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

richardvdijk
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 dec 2015 20:40
Locatie: Vleuten

Re: Maximum massa samenstel

Bericht door richardvdijk » di 25 sep 2018 09:16

Kom staat voor maximum toegestane massa. Die heb je voor een auto en voor de caravan. Die twee samen is het tegengewicht. De Máxima voor treingewichten is vastgesteld op 50ton. Wie daar aan komt is een knappe jongen. Op elk kenteken staat de maximale gewichten. Hoe moeilijk wil je het hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”