Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

erichendri
Berichten: 920
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door erichendri » ma 15 jan 2018 22:44

Dat zou dan alleen kunnen als je een direct ingspoten benzine motor hebt.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 1904
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » di 16 jan 2018 05:58

Nee hoor, Toyota doet dat al sinds de eerste generatie Prius.

https://youtu.be/Bt9EPN70ueA

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Peter 1969 » di 16 jan 2018 09:18

Zoals ik begrijp van het principe heeft de Atkins motor, behalve de inlaatklep die pas dichtgaat tijdens de compressieslag ook een langere slag. En lange slag motoren zijn geen hoge prestatie ( toeren ) motoren. Maar vergeleken wat er in mijn auto ligt is dit een liter inhoud minder met 3 pk meer....en hij heeft ook nog 2 electromotoren...

Dat gezegd hebbende haalt de ANWB met losse 4WD versie in Spaanse heuvels maar 1:13 l/km. De voorwiel aangedreven versie ook niet echt zuinig met 1:15 l/km. Met caravan kan het niet anders dan dat je onder de 1:10 l/km zakt.

Volgens de folder moet de auto 1:20 l/km kunnen rijden....

Maar goed het is een vrij grote sterke auto.....voor die maat en massa zijn het wel goede cijfers.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op di 16 jan 2018 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 1904
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door meeder » di 16 jan 2018 09:22

Folder verbruik zegt natuurlijk bij geen enkele auto wat tegenwoordig.
Mijn Focus heeft volgens de folder een verbruik van 1:29,4. Ik ben al blij als ik 1:20 tot 1:21 haal.

piefje
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » ma 29 jan 2018 08:28

Wij hebben ook een Rav4 uit 2016. Daarvoor had ik een Avensis met een Tec 490tk, dit ging bijzonder goed. Achter de RAV hangt nu een LMC520K met een MAX van 1800KG.
De Rav mag 1650 trekken en doet dit naar mijn idee ook goed. Inderdaad maakt het bij tijd en wijle wat geluid.(hoog in de toeren) Ik rij "normaal" nooit in sport stand.
Bij vol vermogen levert de Rav 200Pk en dat voel je dan ook goed. Ik ga met deze combinatie echter nooit harder dan 100Km per uur daarboven rijd het minder fijn.

De cruise control doet het ook goed de adep CC gebruik ik alleen bij veel verkeer.

MAD
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 3 feb 2016 12:29
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door MAD » za 10 feb 2018 16:35

Ook ik heb de stap genomen naar een Toyota RAV4 Hybride AWD en mijn vorige trekauto was een Mazda CX-5 diesel.
Na een 1000 km solo gereden te hebben, de caravan (Knaus Südwind 460EU) er achter naar Portugal gereden. Ondanks dat de wagen slechts 1000km gereden had, vond ik het verbruik zéér hoog, gemiddeld 1 : 5 tot 1 : 5,8 (90km/u op de gps). Solo gebruikt de wagen 1 : 17 op B wegen (80km/u) en rond 1:13 op vlakke autosnelwegen (gem 120km/u = gps snelheid). Dit zou beter worden als de buitentemperaturen hoger worden en, als de auto meer dan 7.000km gereden zou hebben.
CC werkt prima en ook ik ben geeb voorstander van het "adaptieve CC" gebeuren, maar dat kan uitgezet worden.
Ik rij met caravan in de std rijmode in de automaat stand. Het verplaatsen van de transmissiepook naar links (handschakelmode) gebruik ik alleen bij afdalingen, waarbij de remmen gespaard worden.
Het is wel heel bijzonder om op een camping te komen aanrijden, met caravan waarbij de auto alleen met elektrische tractie (batterijkracht) rond rijdt.

Tot zover mijn beknopte ervaringen met de RAV4 Hybride, maar ben ook erg nieuwsgierig naar de verbruikcijfers van collega's RAV4 hybride bestuurders met en zonder caravan.
Hr gr
Michiel
Hr groet
Michiel

You can't be lost if you don't care where you are
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1121
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door evr66 » za 10 feb 2018 16:40

Bizar verbruik met cvan, nog meer dan mn oude atmosferische 3 liter benzine. Vreemd of te verwachten?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 11459
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door PremiumDiscovery » za 10 feb 2018 16:41

Dat verbruik vind ook ik echt bizar voor deze combi... Niet om vrolijk van te worden :(
Ik hoop voor je dat het sterk verbetert, maar zie niet echt een reden waarom dat zou gebeuren...

Dit zijn cijfers van een oude SantaFe V6 benzine :oops: en lijkt onze 5,6 ton zware combi nog een groene rakker knipoog.gif

Misschien toch eens met de dealer overleggen wat hier mis gaat scratch.gif
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 10 feb 2018 18:04

Mijn auto had 2500 km gereden voor de caravan eraan werd gehangen. De rit met de caravan was ong 350 km en volgens de tripcomputer was het verbruik omstreks de 1 op 7,5 a 1 op 8, op een route met veel heuvelachtige wegen, max 6%, en de snelheid op de km.teller van 94km, waarbij de combi op deze wegen het lekkerste reed. Dit was een route in spanje vanaf Vinaros tot onder Alicante, AP-7.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

DanielW
Berichten: 192
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door DanielW » za 10 feb 2018 18:50

De leek die ik ben,maar kijkend naar feiten, hoe gek is dat verbruik?

Max aantal pk's (volgens autoweek) is 197 en dat is met beide motoren, met alleen de verbrandingsmotor is 155pk uit een let wel 2.5 liter 4 cylinder op 1675 kilo leeg.
Dat is een PK tot KG ratio van 1:10.8 op de verbrandingsmotor, waar dat met de hybride systemen 1:8.5 is, om maar niet te spreken wat de caravan voor invloed hierop heeft. Dus de grote vraag is; hoe gek is dat verbruik? Het is ook geen koppelmonster op alleen de verbandingsmotor. Dus de vraag is; hoe gek zijn die verbruikscijfers?

Het proberen te vergelijken met een V6 benzine of een 3 liter Diesel kan niet echt stand houden, die motor is naar mijn idee niet geschikt om dergelijke gewichten voort te trekken of te stuwen, daar waar een 6 cylinder benzine of een 4/6 cylinder diesel dit wel meer is. De auto is gebouwd om op beide systemen te kunnen rijden, niet alleen op de verbrandingsmotor. Ben een keer met volle kofferbak, skikoffer en 4 volwassen mannen naar Oostenrijk gereden in een Auris Hybrid, ik vond het geen pretje zonder dat je merkte/zag dat de hybride systemen meewerkten.

Voor een hybride vind ik de verbruikscijfers ook niet fantastisch solo, maar dat kan met de grote te maken hebben.

MAD
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 3 feb 2016 12:29
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door MAD » zo 11 feb 2018 07:58

@ Jan BR

Jan, als jij met caravan rijdt, in welke "rij-mode" rij jij dan (Eco - Normaal - Sport)?

Ik rij met caravan in de "normale" rij-mode. Misschien geeft en ander rij-mode een beter resultaat.
Alvast bedankt.
Hr groet
Michiel

You can't be lost if you don't care where you are
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » zo 11 feb 2018 08:44

RE.gif in sport-mode
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

MAD
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 3 feb 2016 12:29
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door MAD » zo 11 feb 2018 09:03

Bedankt Jan,
27 februari ga ik weer met de caravan op sjouw en zal dan in de "sportmode" hopelijk gunstiger verbruik cijfers kunnen ervaren!!

Wordt vervolgd
Hr groet
Michiel

You can't be lost if you don't care where you are
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

Re di Coppi
Berichten: 770
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Re di Coppi » zo 11 feb 2018 09:55

Heeft het hogw verbruik niet met het type aandrijving te maken?
Vorige week had ik een C-HR hybride als huurauto in Zwitserland bij Geneve. In de stad en de heuvels rijdt dat prima en vlot. De brandstofmotor maakt dan ook weinig toeren maar op de snelweg gaan de toeren rap omhoog bij acceleren zoals invoegen en inhalen. Opmerkelijk was dat de auto niet erg snel versneld van bijv 100 naar 120 maar, op het gehoor want er zit geen toerenteller maar een powermeter in, 5-6000 toeren maakt. Dat moet wel brandstof zuipen dus. Ik kan me zo voorstellen met de hut erachter dat de brandstofmotor ook veel toeren moet maken.
VW Passat Variant 1.4 TSI ACT DSG (2017), Fendt Saphir 510 TFK (2010), Truma XT, Dometic Freshjet, R36

eurotrotter
Berichten: 3849
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door eurotrotter » zo 11 feb 2018 12:55

Chris schreef: Dan krijg je ook zo'n trap onder je kont als je laat inhaalt, dan gaan alle paarden van stal om de ingestelde snelheid weer op te pakken.
Hopen maar dat je er ook aan went...
Chris
Juist daar is nog wat te halen als je je verbruik wilt verbeteren,bij de les blijven en zorgen dat niet alle paarden van stal hoeven.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.

Gebruikersavatar
Jakkemeiner
Berichten: 4409
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: oudste stad van Nederland

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jakkemeiner » zo 11 feb 2018 13:19

Als ik met mijn 2.0 CVT niet alle paarden de sporen wil geven moet ik zeker níét de sportstand gebruiken.
Ik kan me dus niet voorstellen dat in de sportstand je benzine verbruik omlaag gaat
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Eriba Touring Troll 540GT FY 2010 auto imp uit BRD, caravan imp uit LDF

MAD
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 3 feb 2016 12:29
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door MAD » zo 11 feb 2018 14:09

Voor zover ik dat van Toyota heb begrepen, zijn alle energie verbruikende functies, in de ECO mode afgezwakt: m.a.w. gaspedaalreactie is een stuk minder; dwz dat als men het gaspedaal voor 20% (van de totale afgelegde weg) intrapt, de motorreactie, een stuk minder is dan dat deze in de sportstand zou staan; tevens zijn de verwarming, airco (indien ingeschakeld), en andere verbruikers, in de eco stand, geschakeld.

In de sportstand, is de motor-reactie veel feller bij de zelfde gaspedaal bediening (20%), anders gezegd; druk je in de sportstand het gaspedaal voor 20% in, dan zal de motor sneller optrekken (meer kracht leveren). Ik vermoed, dat bij het trekken van een caravan in de sportstand, met de zelfde (rustige) rijstijl, over hetzelfde traject, een lagere verbruik laat zien.

In een vorige auto (Honda CR-V 2.0 benz handgeschakeld), reed de auto met mijn rijstijl zuiniger dan wanneer de ecostand was ingeschakeld.

We kunnen deze discussie tot in het oneindige voeren, maar ik denk dat dit beter "proefondervindelijk" vastgesteld kan worden en dan zal ik dit uiteraard hier vermelden. Eind februari verplaats ik mij met caravan van Zuid Portugal, minimaal 260km naar het noorden, dus een redelijke basis om het verbruik nauwkeurig bij te houden.

Wordt vervolgd
Hr groet
Michiel

You can't be lost if you don't care where you are
Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

Gebruikersavatar
Jakkemeiner
Berichten: 4409
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: oudste stad van Nederland

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jakkemeiner » zo 11 feb 2018 14:12

Veel plezier daar én onderweg aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Eriba Touring Troll 540GT FY 2010 auto imp uit BRD, caravan imp uit LDF

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » zo 11 feb 2018 15:26

RE.gif RE.gif
Voorlopig sta ik nog even op een camping in Zuid-Spanj, maar rond 22maart gaan we ons verplaatsen. Ik heb op de 350km naar deze camping toe alleen de sportstand gebruikt. Ik zal in maart eens kijke wat het verschil is met de ecostand.
Alhoewel ik het verbruik echt wel van belang vind, is het ook weer niet zo dat het de eerste prioriteit is, lekker ontspannen rijden en een goede koersvastheid is prio 1
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Peter 1969 » zo 11 feb 2018 18:30

Jan Br schreef:Mijn auto had 2500 km gereden voor de caravan eraan werd gehangen. De rit met de caravan was ong 350 km en volgens de tripcomputer was het verbruik omstreks de 1 op 7,5 a 1 op 8, op een route met veel heuvelachtige wegen, max 6%, en de snelheid op de km.teller van 94km, waarbij de combi op deze wegen het lekkerste reed. Dit was een route in spanje vanaf Vinaros tot onder Alicante, AP-7.
Allemachtig....dat is hetzelfde wat mijn auto verbruikt.....in de Alpen !!

- 3,5 l gietijzeren benzine motor ontworpen in de vroege '90 jaren
- 5 versnellingsbak volautomaat met slippende koppelomvormer
- 2,6 ton MTM eigen gewicht
- 4,1 ton combinatie gewicht met caravan
- 4x4 aandrijving met zware assen, differentieelklokken en tussenbak ( en dus aanzienlijke parasitaire interne weerstand )
- zwaar ladderchassis

Ondanks dat is het duidelijk dat je het anders moet zien : de hybride is een zuinige auto als hij niet moet trekken ( gebruik hele jaar door ) een groot voordeel heeft, en als hij wel moet trekken dat kan zonder voor of nadelen.....wat gezien eerdere hybrides ook een voordeel is.

Maar voowaar hij zuipt dus als een tempelier als hij moet trekken [aschrik.gif] [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 24451
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Micky » zo 11 feb 2018 18:49

RE.gif

Mijn Passat gebruikt ook 1 op 7,5 met de caravan, diesel wel te verstaan... kortom is geen vergelijk als je niet in exact dezelfde omstandigheden gemeten hebt.
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1209
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » zo 11 feb 2018 19:03

RE.gif RE.gif

Ik kan jouw gebruikscijfers niet controleren, maar reed hiervoor met een Mazda CX5 2,2ltr Diesel en reed dan met een beetje geluk 1 op 9, dus van het verbruik van de 2,5 ltr benzinemotor verschiet ik niet en het zal me ook eerlijk gezegd een zorg zijn. whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

erichendri
Berichten: 920
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door erichendri » zo 11 feb 2018 20:52

Ach, mijn subaru legacy reed ook 1:5,5 tot 1:6 met de caravan erachter.
Altijd gemiddeld gemeten richting noord Italië of zuid Frankrijk.
Probeerde wel altijd boven de 90 km/u GPS te blijven rijden.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

stn
Berichten: 447
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door stn » di 13 feb 2018 12:38

Mijn rav zit, als ik naar z-frankrijk rij ook rond de 1:7 .
Ik heb m nooit in de sportstand staan, gewone stand en als ik de helling zie komen, "peddel" ik m als in een lagere versnelling, zodat hij in een 4/4500 rpm draaid voor ideale koppel.

Ik ben een tevreden mens met deze auto.
Bijlagen
FB_IMG_1517768590717.jpg
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Jakkemeiner
Berichten: 4409
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: oudste stad van Nederland

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jakkemeiner » di 13 feb 2018 12:59

Vorig jaar 5000km snelweg/bergen/platteland 30/40/30 gemiddeld 100km/11,5l of 1:8,6. Alleen al n de bergen én fors heuvelop in de sportstand.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Eriba Touring Troll 540GT FY 2010 auto imp uit BRD, caravan imp uit LDF

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”