voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Pino » wo 6 dec 2017 23:17

RE.gif I know, leende nog wel eens de Grand Scenic van ex schoonvader... Maar het nieuwwaarde prijsverschil is een factor 3, dus ja, je mag wel verschil verwachten
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Peter 1969 » do 7 dec 2017 00:17

Pino schreef: Wij hebben allemaal onze eigen kijk. De een vindt op de oude dag een hoge zit fijn, de ander zweert bij 4-wiel aandrijving, een ander wil sportief en let op weg- en bochten gedrag. Weer een ander valt voor de soepelheid van een motor (je zou eigenlijk ook met een BMW 3.0 6 cylinder moeten rijden, die amper meer verbruikt dan de 2 liter)..., etc.... gewoon zelf gaan ervaren sintfluit.gif
Ze zouden weer 6 cylinder in lijn van 2 liter moeten maken ( aan een automaat natuurlijk ) ......de enige BMW die ik ooit had en wat reed dat lekker !

Citrorob

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Citrorob » do 7 dec 2017 09:23

Pino schreef: Heb 2x een uitstapje naar de 3 gemaakt, maar vond die kwa binnenruimte tegenvallen en de laatste (het huidige model 3) vond ik ook niet echt strak rijden zoals Citrorob de 3 beschrijft.
Mijn zwarte 5 serie heb ik ondanks het sportonderstel nog iets verder verlaagd en dan is het weggedrag wat straffer en dichter bij de (oudere 3's).
Ik heb nog een E91 (één van de laatste die van de band is gekomen en gaat waarschijnlijk dit jaar nog door de 200.000KM.) en je ziet inderdaad op BMW fora dat de eerste F3X veel minder strak sturen. Wordt vergelijken met een Audi A4 / A5. Volgens de berichten en klachten van de rijders, wordt er gezegd dat de nieuwste ge-update 3series weer als vanouds strak sturen.
Mijn schoonzoon is een Audi fan en rijdt in een A3 E-tron. Prima auto met hele leuke en mooie gadgets maar ook hij moet toegeven dat het niet zo strak rijdt als de 1Serie van mijn vrouw of mijn 3Serie.
Pino schreef: De witte 5 is een ander verhaal, die is door Alpina aangepakt en is echt weer een stap verder in strak stuurgedrag en rechtuitstabiliteit.
Maar ik denk dat je van elke 5, ook die met het standaard onderstel al zult vinden dat ze een beter gevoel leveren dan de Scenic, met name door het lagere zwaartepunt en de 50-50 voor-achter gewichtsverdeling.
Maar nogmaals, rijden geeft je de beste indruk.
Ik ken dat nadat ik een keer een Scenic te leen heb gehad. Stap je van de BMW in een Scenic dan heb je het gevoel dat alles los zit in de auto en het stuur met elastiek aan de voorwielen zit. Als je daar weer even aan gewend bent en je stapt weer terug in de BMW dan lijkt het in het begin net of de stuurbekrachtiging ontbreekt.
Pino schreef: Wij hebben allemaal onze eigen kijk. De een vindt op de oude dag een hoge zit fijn, de ander zweert bij 4-wiel aandrijving, een ander wil sportief en let op weg- en bochten gedrag. Weer een ander valt voor de soepelheid van een motor (je zou eigenlijk ook met een BMW 3.0 6 cylinder moeten rijden, die amper meer verbruikt dan de 2 liter)..., etc.... gewoon zelf gaan ervaren sintfluit.gif
Met een rug die dramatisch slecht is kijk ik wel eens naar een hoge zit maar dat helpt je alleen bij het in- en uitstappen een geweldig onderstel helpt je iedere meter van de weg.
Nu de KM's tellen kijk ik idd als stiekem naar bijv. een 330d of 335d. De 325d is een 2l met 4 cilinders geworden. kersthuilen.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door witjesm » do 7 dec 2017 10:15

RE.gif Ik ben momenteel in het bezit van een F33 en herken helemaal niets van de beschreven vage wegligging moet ik zeggen. Hiervoor heb ik 2 E93's en een E90 gehad en ben objectief van mening dat mijn huidige een betere wegling heeft dan alle BMW's die ik hiervoor gereden heb waaronder 3 serie E46, X3 F25, X5 F15. Allemaal met M pakket dus daar kan het niet aan liggen. Stiekem aan het kijken naar nee F90, misschien is die beter knipoog.gif
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door erichendri » do 7 dec 2017 10:24

Toch mis ik een verkooptopper in je rijtje en bij de adviezen.
De Volvo XC60 vind ik zelf ook een hele mooie auto.
Leverbaar met potente benzine- en dieselmotoren.
Zelf zou ik de diesel niet nemen in verband met de toekomstige beperkingen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Pino » do 7 dec 2017 10:43

witjesm schreef:Stiekem aan het kijken naar nee F90, misschien is die beter knipoog.gif
Haha, je bedoelt dus echte de F90 (M5!) en niet de G30? Jou kennende zal het de eerste wel zijn kerstduim.gif
erichendri schreef: Zelf zou ik de diesel niet nemen in verband met de toekomstige beperkingen.
Ik lees dat vaker, maar toch zie ik weinig overheidsmaatregelen de komen 5-6 jaar die een diesel keuze in de weg staan. Hele oude diesels worden uit sommige steden geweerd, maar verder zijn we overal welkom en lijkt dat ook niet te veranderen komende tijd.
Wellicht wanneer je een nieuwe diesel koopt en er 10 jaar mee wilt rijden dat het iets is om over na te denken.
Heb jij al maatregelen gezien die ons komende jaren gaan raken?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door witjesm » do 7 dec 2017 10:53

RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Citrorob

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Citrorob » do 7 dec 2017 11:01

witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.
Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door zilvergrijs » do 7 dec 2017 18:09

Zelf een X1 gehad met 2.0dautomaat Xdrive uit 2010. Gereden tot 140.000 km. Let op goede stoelen in de BMW, sport-of comfortstoelen zitten goed, standaard valt op de langere ritten tegen.
Problemen gehad met distributie: ja, spanrol, begon te ratelen bij gas los. En een bepaalde resonantie onder belasting tussen 1900 en 2200 t/m in de bak, nooit opgelost. Verder prima auto en dito caravantrekker.
Let er op dat de BMW niet niet-officieel getuned is, je krijgt dan beslist problemen met eventueel coulance bij motorschade.
In 2015 op zoek naar een klasse groter en het is geworden de Volvo XC60. Tot op dit moment geen minuut spijt van de overstap, de Volvo (D4 AWD Polestar automaat, de 5-cilynder) vind ik persoonlijk een prettiger trekker dan de BMW.
Brandstof verbruik (in mijn geval diesel) vergelijkbaar.En met beide heb ik veel zwaardere lasten en caravans getrokken dan de Kip Vision. Wel is het zo dat de BMW solo de scherper sturende auto is.
Kijk voor een goede Volvo eens bij Mudde Kok in Urk of Gijsberts. Wel goed historie checken bij import!
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Stef » do 7 dec 2017 18:24

Citrorob schreef:
witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.
Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.
Gewoon kopen die bak !! kersthaphop.gif

De rest zie je later wel.!
Egtscheiding kan altijd nog !!! kerstwhoehoehaha.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Robert » do 7 dec 2017 18:32

Stef schreef:
Citrorob schreef:
witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.
Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.
Gewoon kopen die bak !! kersthaphop.gif

De rest zie je later wel.!
Egtscheiding kan altijd nog !!! kerstwhoehoehaha.gif

Mvg
Stef
Mijn vrouw vind juist dat we “premium” moeten gaan rijden :)

Ik heb gisteren avond een beetje op internet zitten zoeken in Duitsland voor een Q5 2.0 tdi Bj 2013 met een paar leuke opties zoals pano, leder, xenon, s line, trekhaak en een km stand van 120 / 150.000
Ik neem aan dat ik dan toch een jaartje of 4 weer mee kan sturen toch? Of is 150 een beetje aan de hoge kant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Micky » do 7 dec 2017 19:03

RE.gif

Nee joh, gaat perfect, mooiste is natuurlijk als je zo'n 120K redt, bij 120 hebben ze dan een longlife beurt gehad en is allemaal mooi gedocumenteerd als het goed is in DE, ook doen ze daar niet zo moeilijk over een beurt.
bij 150 krijg je dan de volgende, dus even kijken of die plaats heeft gevonden bij een officiële dealer, je hoeft maar om de 30k een beurt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Pino » do 7 dec 2017 19:17

Goede diesels kun je makkelijk tot 250-300 duizend rijden. Ik zie ze met nog veel meer voorbij komen. Met mijn 525d heb ik een ton gereden met amper 1000 euro onderhoud. Staat nu op 180. Is wel de 3 liter motor die wat minder slijtage onderhevig is dan de 2 liter (die moet immers harder werken).
Maar de km stand waarin jij zoekt is prima. Kun je nog vele jaren rijden wanneer je slecht 20k per jaar rijdt.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door motorfrits » do 7 dec 2017 20:35

Rij nu met een yeti uit 2012, als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.
Misschien is dat merk je niet goed genoeg maar mijn 2 l diesel met 140 pk sleurt alles weg en nog redelijk zuinig ook met weinig kosten tot nu toe.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Jan van Vijven » vr 8 dec 2017 06:08

motorfrits schreef: Misschien is dat merk je niet goed genoeg......
Klinkt een beetje.....ach...
De TS heeft bepaalde voorkeuren, smaak, moet kunnen toch?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door arnovariante » vr 8 dec 2017 06:15

RE.gif
kerstduim.gif
Sowieso gaat het weer de aloude richting op.
TS heeft een lijstje waaruit hij wil kiezen en waar hij info over vraagt.
En weer zijn er allerlei lieden die hun eigen merk (wat niet op het lijstje staat) moeten aanprijzen.....
kerstweetniet.gif kerstweetniet.gif

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Robert » vr 8 dec 2017 12:06

motorfrits schreef:Rij nu met een yeti uit 2012, als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.
Misschien is dat merk je niet goed genoeg maar mijn 2 l diesel met 140 pk sleurt alles weg en nog redelijk zuinig ook met weinig kosten tot nu toe.
Het gaat niet om welk merk goed genoeg is.
Iedereen maakt zijn eigen keuze en zoekt hier en daar informatie en ervaringen zodat er een goede afweging kan gemaakt worden.

De keuze van mijn lijstje is gebaseerd op een aantal punten; de auto moet ik mooi vinden, sterk genoeg en wat power over hebben voor eventuele zwaardere caravan in de toekomst, betaalbaar, betrouwbaar.
En dit allemaal in mijn ogen en financiële plaatje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Daphne » vr 8 dec 2017 12:14

RE.gif

Aangezien je maar een kort lijstje hebt en al deze auto's goed en geschikt zijn, wordt het misschien wel iene-miene-mutte kerstwhoehoehaha.gif
Of net wat je het eerste tegenkomt. Misschien een overbodige opmerking: je zult met de nieuwe auto wel een E-rijbewijs nodig hebben om de combi te mogen besturen. Als je die nog niet hebt, kun je die misschien ook alvast halen zodat het niet op het laatste moment aankomt.
motorfrits schreef:als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.
Begin maar vast met bestellen, kun je intussen sparen. De Kodiaq wordt pas in 2019 geleverd als je nu een bestelling plaatst. Bij ons is deze vorige week uit de keuzelijst van leaseauto's gehaald vanwege de (te) late levering.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Robert » vr 8 dec 2017 12:56

Dankje Daphne voor je oplettendheid maar heb E al. woei


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 8 dec 2017 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Robert » vr 15 dec 2017 22:07

Inmiddels een beetje informatie opgezocht over de 5 serie en Q5. De Q5 is een stuk dorstiger dan de 5. Vandaag even in de auto van mijn pa gereden. Een 520d uit 2012. Het rijdt heerlijk, super strak rijeigenschappen maar hij is wel heel erg laag. De 520d neemt 1:14 en de Q5 2.0 TDI 1:12,5.

Even een update van mijn scenic:; de lagers zijn vervangen maar werdt vandaag door de dealer gebeld dat de motor nog steeds de zelfde ratel heeft. Ze gaan weer verder onderzoeken wat de oorzaak is. Nu kost het vervangen van de drijfstang laders 600 euro’s maar nu blijkt dit niet de oorzaak te zijn terwijl ze gezegd hebben dat er 1 ingesleten was. Ik wil nog dit in het echt bekijken of dat ook echt zo is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Flying Jeroen » za 16 dec 2017 09:52

Heb kort geleden mijn XC90 (2011) ingeruild voor een XC60 (2016).
Het is nog eentje van het vorige model.
Met de bekende D5, AWD en Geartronic 6-bak automaat.
In de laatste jaren voorzien van een sportstand, wat de motor iets hoger in de toeren laat komen.
Ideaal om te trekken. In de normale stand wil de bak wel eens te vroeg opschakelen.
Bij mij is de XC60 ook nog eens voorzien van stuurflippers om de bak te bedienen.
Dat lijkt me prettig in de bergen, heuvels.
De motor is voorzien van een Polestar chip, wat hem op 230 pk brengt met 470 Nm.
Genoeg power om mijn Eriba Nova 545 (1900 kg) te trekken, zeker in combinatie met mijn AWD.
Vergelijkbaar met wat ik had in mijn XC90 (die was gechipt door Volvotune), maar dan met een fijnere uitvoering van de Geartronic automaat, en koppel komt al bij lager toeren vrij door de twin turbo in plaats van een enkele grote turbo.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de stabiliteit.
De XC90 was ongeveer 340 kg zwaarder, daar reed ik probleemloos 110 km/h mee. Ook bij een stevige bries. De XC60 heeft echter een veel moderner onderstel. Daarbij staat de achteras veel dichter bij de trekhaak (geringere overhang) wat de stabiliteit ten goede zou moeten komen.
Ben benieuwd wat het gaat doen. En anders maar in de easy rider modus op vakantie met 90 km/h.
De caravan is wel voorzien van een anti slinger systeem van iTBS, dat maakt hem op zich niet stabieler, maar grijpt wel in als het mis dreigt te gaan.
Iemand ervaring met de XC60 en een dergelijke caravan?
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Re di Coppi » za 16 dec 2017 10:02

RE.gif
Die flippers aan het stuur vind ik prettig om te gebruiken bij het sleuren van ons reispaleis.
In de S stand ‘vind ik’ de motor te ver doortrekken bij het opschakelen. Met de flippers doorschakelen gaat intuïtiever dan met de pook bij VW tenminste. Je moet de pook bij handmatig opschakelen, een tikkie naar voren duwen.
Met XC60 zelf heb ik geen ervaring.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door Peter 1969 » za 16 dec 2017 10:22

Ik zou een benzine auto nemen omdat ik het nieuws volg en er een trend van de overheid is om toch maar invulling te geven aan het Urgenda vonnis die hen verplicht de uitstoot fors te verminderen. Ze gaan immers echt het vliegverkeer niet aan banden leggen, of het vrachtverkeer want dat raakt de economie. Ze gaan burgers treffen met millieu maatregelen.

Je ziet ook nu Frankrijk ( wat heel erg opvallend is ) en Groot Britannie de dieselauto uitkotsten wegens onleefbaar vervuilde lucht in grote steden en dan weet je dat andere landen snel gaan volgen. En nu krijg je ook met alle relatief moderne auto's zo een millieu sticker in Duitsland.....dat kan ook wel eens snel veranderen. Komen ze met een andere sticker die je niet meer krijgt met een diesel.

Als je de ontstaansgeschiedenis van de diesel personen auto terugleest was het vooral Frankrijk die het nuttig vond ook personen auto's op het overschot lichte olie te laten rijden dat vrijkwam na benzine te maken in het kraakproces van ruwe olie. Toen bood dat helemaal geen voordelen behalve dat het goedkoop rijden was. Frankrijk is samen met Groot Britannie ( En Belgie ook ) een van de grootste personen auto diesel landen geworden. En daar willen ze nu snel vanaf.....

Zo Nederland met dat Urgenda vonnis in de maag dat niet doen ?

Dus...mooie auto's, neem de benzine versie ervan als je die meer dan 3 jaar wilt rijden en/of nog een inruilwaarde verwacht. kerstduim.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door deusjevo » za 16 dec 2017 10:24

Geen ervaring Flying Jeroen, welkom trouwens kerstzwaai.gif
Ik zou trouwens een eigen draadje openen voor je mooie combi,is wat duidelijker met reacties
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Bericht door PD » za 16 dec 2017 10:56

Flying Jeroen schreef:De XC90 was ongeveer 340 kg zwaarder, daar reed ik probleemloos 110 km/h mee. Ook bij een stevige bries. De XC60 heeft echter een veel moderner onderstel. Daarbij staat de achteras veel dichter bij de trekhaak (geringere overhang) wat de stabiliteit ten goede zou moeten komen.
Ben benieuwd wat het gaat doen. En anders maar in de easy rider modus op vakantie met 90 km/h.
De caravan is wel voorzien van een anti slinger systeem van iTBS, dat maakt hem op zich niet stabieler, maar grijpt wel in als het mis dreigt te gaan.
Iemand ervaring met de XC60 en een dergelijke caravan?
Toen onze vorige LandRover strandde, heb ik als vervangende auto een XC60 (kenteken 7-ZTF-10 voor de rdw gegevens) gehad om onze toenmalige enkelasser van 2.000 kg naar huis te trekken. Qua motorvermogen kwam de XC60 niets tekort maar ik vond de stabiliteit onder de maat. Natuurlijk zijn wij verwend met een LandRover maar je merkt echt duidelijk dat de XC60 een te gering eigengewicht heeft voor een dergelijke caravan.

Dat wordt dus geen 110 km/h meer cruisen maar eerder ca. 90 km/h.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”