TomTom & routes voor de caravan
TomTom & routes voor de caravan
Wat zijn de ervaringen met het rijden met de caravan en het gebruik van een navigatiesysteem? Mijn ouders gaan volgend jaar voor het eerst met de TomTom op pad. Toen ik het ding voor ze kocht heb me totaal niet gerealiseerd dat je met een caravan niet zomaar klakkeloos de aangegeven route kan volgen.
Mijn TomTom stuurde mij vorige maand over griezelig kleine weggetjes op weg naar mijn Franse vakantiebestemming. Gelukkig reed ik zonder caravan want ik denk niet dat ik de aangegeven route had kunnen doen met een caravan. Erg smalle straatjes, soms erg steil en met krappe bochten. Ik moet er niet aan denken dat ik dat had moeten doen met hun Dethleffs van 2.30 bij 5.80 erachter! Onmogelijke opgave!
Zijn er navi's die er wel rekening mee houden? En wat zijn de ervaringen met een navi zonder uitgebreide mogelijkheden om routes te bepalen. Hoe ga je daar in de praktijk mee om als je met de carvan reist?
Mijn TomTom stuurde mij vorige maand over griezelig kleine weggetjes op weg naar mijn Franse vakantiebestemming. Gelukkig reed ik zonder caravan want ik denk niet dat ik de aangegeven route had kunnen doen met een caravan. Erg smalle straatjes, soms erg steil en met krappe bochten. Ik moet er niet aan denken dat ik dat had moeten doen met hun Dethleffs van 2.30 bij 5.80 erachter! Onmogelijke opgave!
Zijn er navi's die er wel rekening mee houden? En wat zijn de ervaringen met een navi zonder uitgebreide mogelijkheden om routes te bepalen. Hoe ga je daar in de praktijk mee om als je met de carvan reist?
-
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Ik kan mijn gps instellen op vrachtwagen, maar hij houd dan enkel rekening met een langere rijtijd en niet met de wegen.
Met de kleine Rapido is dat nu niet zo'n probleem, maar met de Delta heeft dat wel voor een paar verassingen gezorgd in de vorm van te lage viadukten en tunnels waar je doormoest tot straten waar ik onmogelijk met de combinatie kon indraaien.
Met de kleine Rapido is dat nu niet zo'n probleem, maar met de Delta heeft dat wel voor een paar verassingen gezorgd in de vorm van te lage viadukten en tunnels waar je doormoest tot straten waar ik onmogelijk met de combinatie kon indraaien.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
De verrassingen die je tegenkomt bij het gebruik van navigatiesystemen, ongeacht het merk, zijn al eerder besproken.
Het antwoord is nog steeds "er is geen specifieke caravan navigatiesoftware" Dit is economisch niet haalbaar.
Wel is er software van Navtec bedoeld voor het vrachtverkeer, bereduur en maar op een aantal merken afspeelbaar.
Blijft over je gezond verstand. Als we vroeger de kaart raadpleegden keken we vooraf ook hoe de weg verliep en dan onderweg blijven opletten.
Als je nu uitsluitend de stem van je navigatie volgt kom je altijd in de problemen.
Zelf stel ik de "snelste stand" in dan vermijd ik die (wel leuke) kleine dorpjes. Ook let ik op de "verboden voor vrachtverkeer" borden. Deze gelden wel niet voor caravanners maar laten je wel weten wat je kan verwachten.
En nog steeds altijd een kaart mee.
Het antwoord is nog steeds "er is geen specifieke caravan navigatiesoftware" Dit is economisch niet haalbaar.
Wel is er software van Navtec bedoeld voor het vrachtverkeer, bereduur en maar op een aantal merken afspeelbaar.
Blijft over je gezond verstand. Als we vroeger de kaart raadpleegden keken we vooraf ook hoe de weg verliep en dan onderweg blijven opletten.
Als je nu uitsluitend de stem van je navigatie volgt kom je altijd in de problemen.
Zelf stel ik de "snelste stand" in dan vermijd ik die (wel leuke) kleine dorpjes. Ook let ik op de "verboden voor vrachtverkeer" borden. Deze gelden wel niet voor caravanners maar laten je wel weten wat je kan verwachten.
En nog steeds altijd een kaart mee.
Ik heb de laatste tijd vaak tussen dezelfde plaatsen heen en weer moeten rijden, een mooie aanleiding om de route-aanduidingen van mijn Garmin eens te vergelijken.
Als ik op "auto" instel, krijg ik een snelle route naar de snelweg.
Op "vrachtwagen" ingesteld, krijg ik langere, rechtere en bredere wegen naar de snelweg, maar die route is vaak wat langer dan die voor "auto", waarvan de route in de aanloop naar de snelweg behoorlijk bochtig kan zijn.
Nu heb ik begrepen, dat TomT ook met een vrachtwageninstelling gaat komen?
Als ik op "auto" instel, krijg ik een snelle route naar de snelweg.
Op "vrachtwagen" ingesteld, krijg ik langere, rechtere en bredere wegen naar de snelweg, maar die route is vaak wat langer dan die voor "auto", waarvan de route in de aanloop naar de snelweg behoorlijk bochtig kan zijn.
Nu heb ik begrepen, dat TomT ook met een vrachtwageninstelling gaat komen?
- HansTabbert
- Erelid
- Berichten: 2419
- Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
- Locatie: Twente
Tijdens de vele ritten door scandinavie kijkt mijn vrouw tijdens het rijden af en toe even vooruit op de navigatie en controleert dan de routekaart.
Op die manier voorkomen we dat we op allerlei smalle en onverharde wegen terechtkomen.
Op die manier voorkomen we dat we op allerlei smalle en onverharde wegen terechtkomen.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Sorry misschien was ik niet duidelijk
De vrachtwagen specifieke software van Navtec houdt rekening met asdruk, afmetingen van de wagen en verboden en (snelheids)beperking van de weg.
De standaard op een navigatiesysteem beschikbare vrachtwagenmodus houdt alleen rekening met de gemiddelde snelheid in combinatie met de geprognotiseerde aankomsttijd.
De Garmin van Peter werkt al met Navteq software en zoals hij het beschrijft zou er dus al een vrachtwagen update voor de Garmin beschikbaar moeten zijn. Wellicht dat hij dit in zijn handleiding terug kan vinden.
De vrachtwagen specifieke software van Navtec houdt rekening met asdruk, afmetingen van de wagen en verboden en (snelheids)beperking van de weg.
De standaard op een navigatiesysteem beschikbare vrachtwagenmodus houdt alleen rekening met de gemiddelde snelheid in combinatie met de geprognotiseerde aankomsttijd.
De Garmin van Peter werkt al met Navteq software en zoals hij het beschrijft zou er dus al een vrachtwagen update voor de Garmin beschikbaar moeten zijn. Wellicht dat hij dit in zijn handleiding terug kan vinden.
tom tom & routes voor de caravan
We gebruiken ook een TOMTOM en met de caravan wordt deze altijd ingesteld op de snelste route. Als je de kortste route insteld gaat hij overal binnendoor en moet je maar afwachten op wat voor weggetjes je terecht komt. Verder blijft de route kaart ook bij de hand en wordt de route ook op papier, met wegnummers meegenomen.
Knaus Sudwind 450 TF VW passat
Knaus Sudwind 450 TF VW passat
Misschien heb je mijn eerdere reactie niet goed gelezen en daarom niet gezien dat ik die vrachtwagenmodus enkele malen heb getest en dat ik tot andere resultaten kom dan jij hier poneert?Pensionado schreef:Sorry misschien was ik niet duidelijk
De vrachtwagen specifieke software van Navtec houdt rekening met asdruk, afmetingen van de wagen en verboden en (snelheids)beperking van de weg.
De standaard op een navigatiesysteem beschikbare vrachtwagenmodus houdt alleen rekening met de gemiddelde snelheid in combinatie met de geprognotiseerde aankomsttijd.
De Garmin van Peter werkt al met Navteq software en zoals hij het beschrijft zou er dus al een vrachtwagen update voor de Garmin beschikbaar moeten zijn. Wellicht dat hij dit in zijn handleiding terug kan vinden.
Haal je bovendien niet de merken Tomtom en Garmin wat door elkaar, waar het de aanwezigheid van een vrachtwagenmodus betreft?
En wat bedoel je met de update van Garmin? Wat moet ik in de handleiding lezen?
Met twee Garmins rijd ik al enige jaren in vrachtwagenmodus zodra de caravan er achter hangt. Tomtom kende tot voor kort die modus niet, maar ergens heb ik gehoord of gelezen, dat die wel in de maak of al gemaakt is.
Ik zal mijn reactie voor het gemak citeren:
Duidelijk andere routes dus in de vrachtwagenmodus!*Peter* schreef:
Ik heb de laatste tijd vaak tussen dezelfde plaatsen heen en weer moeten rijden, een mooie aanleiding om de route-aanduidingen van mijn Garmin eens te vergelijken.
Als ik op "auto" instel, krijg ik een snelle route naar de snelweg.
Op "vrachtwagen" ingesteld, krijg ik langere, rechtere en bredere wegen naar de snelweg, maar die route is vaak wat langer dan die voor "auto", waarvan de route in de aanloop naar de snelweg behoorlijk bochtig kan zijn.
Nu heb ik begrepen, dat TomT ook met een vrachtwageninstelling gaat komen?
Kortom: Ik begrijp je uitleg duidelijk niet... ;-)
TOM TOM
Ook wij hebben afgelopen zomer met TT voor een verrassing in de ardeche gestaan
bord met opschrift "verboden voor auto/caravan combinatie" keren terplaatse geen optie, gokje om wat verder te rijden en na ca. 300 mtr gelukkig een keerpunt gevonden
echt vooraf geen enkel bord gezien met een (voor) waarschuwing
bij terugkomst op m'n werk bleek collega zelfde probleem,(ook in frankrijk) echter hij was genoodzaakt de caravan mbv mover te keren( na afkoppelen) en daarna de auto, echt een zenuwslopend gebeuren!!
Dus TT is leuk & gemakkelijk maar voor auto/caravan combinatie niet compleet /ideaal
bord met opschrift "verboden voor auto/caravan combinatie" keren terplaatse geen optie, gokje om wat verder te rijden en na ca. 300 mtr gelukkig een keerpunt gevonden
echt vooraf geen enkel bord gezien met een (voor) waarschuwing
bij terugkomst op m'n werk bleek collega zelfde probleem,(ook in frankrijk) echter hij was genoodzaakt de caravan mbv mover te keren( na afkoppelen) en daarna de auto, echt een zenuwslopend gebeuren!!
Dus TT is leuk & gemakkelijk maar voor auto/caravan combinatie niet compleet /ideaal
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870
Met gewoon kaartlezen is me dat vaker gebeurd, maar met die Garmin dus nog nooit, terwijl ik toch niet bang ben om snelwegen te vermijden en de kortste route te vragen.
Maar over die Tomtom hoor ik inderdaad dat soort klachten wel...
Nou lijkt me een afsluiting voor een caravancombinatie vooral het gevolg van een ambtelijke denkfout en zullen we die nooit op enige GPS tegen gaan komen, want dat gaan ze niet toegeven, die ambtenaren! ;-)
Maar nogmaals: in de vrachtwagenmodus van Garmin zijn alle wegen te behappen voor een caravancombinatie, al weet ik niet, welke criteria exact door de kaartenmakers worden gehanteerd. het is in ieder geval meer dan dit:
Maar over die Tomtom hoor ik inderdaad dat soort klachten wel...
Nou lijkt me een afsluiting voor een caravancombinatie vooral het gevolg van een ambtelijke denkfout en zullen we die nooit op enige GPS tegen gaan komen, want dat gaan ze niet toegeven, die ambtenaren! ;-)
Maar nogmaals: in de vrachtwagenmodus van Garmin zijn alle wegen te behappen voor een caravancombinatie, al weet ik niet, welke criteria exact door de kaartenmakers worden gehanteerd. het is in ieder geval meer dan dit:
Een internationaal voorbeeld: vanuit een voorstadje van Kopenhagen word ik als auto over Puttgarden gestuurd en als vrachtwagen ga ik over de Storebelt-brug in de richting van Noord Nederland.De standaard op een navigatiesysteem beschikbare vrachtwagenmodus houdt alleen rekening met de gemiddelde snelheid in combinatie met de geprognotiseerde aankomsttijd.
Vanavond had ik een echte Noorwegen kenner op bezoek..
Hierbij kwam het gesprek ook op nav systemen.
Conclusie: Prachtig hulpmiddel, maar met camper of caravan evengoed blijven opletten, en ernaast een goede routebeschrijving en/of kaart gebruiken. Anders kom je soms op wegen waar je eigenlijk liever niet wilt zijn.
Is ook beter voor de co-piloot, heeft die ook wat te doen.
Het ding kan er tenslotte ook maar zo ineens mee ophouden. (had ik deze zomer nog)
Gebeurt je dat, is er niks aan de hand.
Hierbij kwam het gesprek ook op nav systemen.
Conclusie: Prachtig hulpmiddel, maar met camper of caravan evengoed blijven opletten, en ernaast een goede routebeschrijving en/of kaart gebruiken. Anders kom je soms op wegen waar je eigenlijk liever niet wilt zijn.
Is ook beter voor de co-piloot, heeft die ook wat te doen.
Het ding kan er tenslotte ook maar zo ineens mee ophouden. (had ik deze zomer nog)
Gebeurt je dat, is er niks aan de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Dat komt denk ik omdat TT kopers een ander soort publiek is. Veelal mensen die het alleen voor de vakantie willen hebben en horen hoe gemakkelijk het is en kopen het blindelings en denken daarmee een automatische piloot in handen te hebben.*Peter* schreef:.
Maar over die Tomtom hoor ik inderdaad dat soort klachten wel...
Daarnaast noemen sommigen ieder navigatiesysteem een TomTom, dus daarmee kunnen ook meer "klachten" ontstaan.
TomTomwork heeft trouwens ook al een oplossing voor vrachtverkeer, die eind dit jaar in gebruik wordt genomen en te zijner tijd verder ontwikkeld wordt voor particulieren met caravan en aanhanger.
Ps: ik heb zelf ook een TomTom en gebruik 'm dagelijks voor m'n werk. Maar ik heb ook altijd een kaart binnen handbereik en voordat ik op pad ga, bekijk ik de te rijden route. Dat geldt ook als we met de caravan op pad gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
Peter heb even contact gehad met een relatie bij Garmin en vernam het volgende:
Garmin had een Nuvi 600 serie met de opties "vrachtwagenmodus" die jij beschrijft. Omdat deze optie veel klachten opleverde is het in de nieuwe Nuvi serie weer verwijderd.
Men werkt aan een verbeterde versie.
Zijn we weer helemaal bij
Garmin had een Nuvi 600 serie met de opties "vrachtwagenmodus" die jij beschrijft. Omdat deze optie veel klachten opleverde is het in de nieuwe Nuvi serie weer verwijderd.
Men werkt aan een verbeterde versie.
Zijn we weer helemaal bij
Ach schei toch uit!
Het zat echt niet alleen op die Nüvi, maar vooral ook op alle duurdere (en betere) modellen. Ik heb ook een Quest met vrachtwagenmodus, het zit gewoon standaard in de Garmin software.
Komende maand zal ik ze allebei eens upgraden, kijken of je gelijk hebt... ;-)
Helaas moet ik er voor op een windhoosmachine, anders wil het :x :x niet lukken..
Maar dan nog: je stelling dat Garmin vrachtwagenmodus niets anders aangeeft dan een tijdsaanpassing, is door mij anders ervaren en gemeten.
In de Garmin vrachtwagen modus krijg je vaak een heel andere route dan in die voor een personenauto.
Het zat echt niet alleen op die Nüvi, maar vooral ook op alle duurdere (en betere) modellen. Ik heb ook een Quest met vrachtwagenmodus, het zit gewoon standaard in de Garmin software.
Komende maand zal ik ze allebei eens upgraden, kijken of je gelijk hebt... ;-)
Helaas moet ik er voor op een windhoosmachine, anders wil het :x :x niet lukken..
Maar dan nog: je stelling dat Garmin vrachtwagenmodus niets anders aangeeft dan een tijdsaanpassing, is door mij anders ervaren en gemeten.
In de Garmin vrachtwagen modus krijg je vaak een heel andere route dan in die voor een personenauto.
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
- Locatie: Rotterdam
De reden waarom je navigatiesysteem in de vrachtwagen modus een andere route berekent zou ook te maken kunnen hebben met de lagere maximum snelheid van een vrachtwagen. Omdat een vrachtwagen op een provincialeweg net zo hard mag/kan als op de snelweg kan het voorkomen dat een kortere route (en dan bedoel ik heel simpel minder kilometers) via een provincialeweg een beetje tijdwinst oplevert en dus de route in de vrachtwagen modus wordt aangepast.
Daar heb je in principe gelijk in, maar dat gebeurt bij Garmin niet in de vrachtwagenmodus, die verwijst je gewoon via minder bochtige wegen snel naar de snelweg. Vanaf de snelweg naar het doeladres gaat ook zo.DannyL schreef:De reden waarom je navigatiesysteem in de vrachtwagen modus een andere route berekent zou ook te maken kunnen hebben met de lagere maximum snelheid van een vrachtwagen. Omdat een vrachtwagen op een provincialeweg net zo hard mag/kan als op de snelweg kan het voorkomen dat een kortere route (en dan bedoel ik heel simpel minder kilometers) via een provincialeweg een beetje tijdwinst oplevert en dus de route in de vrachtwagen modus wordt aangepast.
Gerhard, als ik dat op mijn GPS zou invoeren, zou ik inderdaad vaker provinciale wegen gaan gebruiken, maar zo werkt het op mijn GPS nou eenmaal niet ;-)
Bij de TomTom werkt het inderdaad zo dat als je een beperkte snelheid aangeeft (ivm caravan), je juist meer binnendoor wegen aanbevolen krijgt. Toch vreemd / jammer dat er niet een optie bij zit (zeker voor de langere afstanden) waarbij je kan aangeven liefst zoveel mogelijk (of beter: alleen maar, tot de eindbestemming) snelweg te gebruiken.
:) :) Hoe het ook zij: Zonder enige geografische kennis en vooral een goede wegenkaart waarop duidelijk staat aangegeven welke wegen wel en welke wegen niet met de caravan kunnen/mogen worden bereden is het eigenlijk niet verantwoord om op pad te gaan. Of je dat nou met of zonder navigatiesysteem doet. Het is, zoals al enkele keren gememoreerd, een uiterst bruikbaar hulpmiddel. Niets meer en niets minder.
Vaanmorgen "de Telegraaf":
Taxichauffeur rijdt de Ijssel in, op aangeven van zijn navigatie.
De chauffeur en zijn 83 jarige passagiere konden zich zwemmend in veiligheid brengen.
De moraal: Geloof niet alles wat Truus zegt.
Taxichauffeur rijdt de Ijssel in, op aangeven van zijn navigatie.
De chauffeur en zijn 83 jarige passagiere konden zich zwemmend in veiligheid brengen.
De moraal: Geloof niet alles wat Truus zegt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Ondanks de kritiek op de nav-systemen:
- zijn er toch echt veel mensen die nu WEL makkelijk de weg / bestemming kunnen vinden.
- bevatten kaarten ook vaak genoeg fouten, en zijn ook maar een hulpmiddel
- werkt een nav zo goed, dat je er vaak op vertrouwd, met alle gevolgen vandien....maar wel menselijk. Want kaartlezen terwijl je auto rijdt is ook niet alles ....
- zijn er toch echt veel mensen die nu WEL makkelijk de weg / bestemming kunnen vinden.
- bevatten kaarten ook vaak genoeg fouten, en zijn ook maar een hulpmiddel
- werkt een nav zo goed, dat je er vaak op vertrouwd, met alle gevolgen vandien....maar wel menselijk. Want kaartlezen terwijl je auto rijdt is ook niet alles ....