GPS systemen, POI's en flitslocaties in het buitenland?

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Outlaw

GPS systemen, POI's en flitslocaties in het buitenland?

Bericht door Outlaw » za 9 feb 2008 22:43

Ik zag op de site van de ANWB http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... ng.nl.html dat GPS sytemen met flitslocaties in sommige landen verboden zijn . In het ene land mogen er geen POI's op je device staan en andere landen mag je het complete apparaat niet eens in je kofferbak meenemen het land in.
Hoe zijn jullie ervaringen met de handhavingen van deze regelgevingen als je bijvoorbeeld een Tomtom op je voorruit heb zitten in duitsland en je wordt aangehouden ofzo.
Wij gaan dit jaar naar Kroatie toe en ik wou een navigatie aanschaffen voor in de auto. Als je door allerlei strenge regelgevingen de navigatie bij wijze van spreken in een oude sok door het land heen moet smokkelen loont het zich dan nog wel de moeite om er eentje aan te schaffen?
Of valt het met de controles e.d wel mee?

Frank.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 9 feb 2008 23:59

Niemand heeft ooit in Duitsland naar mijn Nüvi omgezien. Ik weet niet eens, of er van dat land wel flits-info op staat... ;-)

Marc10

Bericht door Marc10 » zo 10 feb 2008 13:05

poi's mogen overal op uw gps staan.
flitspalen en mobiele flitslokaties zijn verboden in duitsland,oostenrijk,en zwitserland.
het kan in die landen tot in beslagname leiden.
Tot op heden echter zijn er geen efectieve controles bekend maar het kan. Van deze drie landen zijn er zelfs geen updates beschibaar bij geen enkel merk van gps toestellen.op oudere types kan het wel nog voorkomen maar worden automatis verwijderd wanneer men een update uitvoert.

mvg Marc

Ab
Moderator
Berichten: 26701
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 10 feb 2008 14:27

Kaarten voor Kroatie waren er vorig jaar niet. (TomTom)

Misschien nu wel ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » zo 10 feb 2008 16:20

Voor 49,95 kun je de kaart van Oosteuropa aanschaffen, met beperkte info van Kroatie (weet niet hoe beperkt)

Gerhard N

Bericht door Gerhard N » zo 10 feb 2008 16:24

Alleen de autosnelwegen van Kroatie.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » zo 10 feb 2008 18:49

Ik heb de vaste flitsers van Duitsland erin staan, maar ik wist niet dat dat verboden is. Ik haal ze er niet uit.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Pyra

Bericht door Pyra » di 12 feb 2008 13:43

Marc10 schreef:poi's mogen overal op uw gps staan.
flitspalen en mobiele flitslokaties zijn verboden in duitsland,oostenrijk,en zwitserland.
het kan in die landen tot in beslagname leiden.
Tot op heden echter zijn er geen efectieve controles bekend maar het kan. Van deze drie landen zijn er zelfs geen updates beschibaar bij geen enkel merk van gps toestellen.op oudere types kan het wel nog voorkomen maar worden automatis verwijderd wanneer men een update uitvoert.

mvg Marc
Volgens mij alleen verboden in Zwitserland (graag bron vermelden mbt info over Duitsland en Oostenrijk), en ik ben er vrijwel zeker van dat TomTom mij voor Duitsland wel updates van flitspalen levert.
Groet, Pyra

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 12 feb 2008 14:03

Voor zover mij bekend idd is alleen Zwitserland G**l op POI van vaste flitspalen. Dat is namelijk het enige land in de beschaafde wereld dat nog strenger is op snelheidsovertredingen. (En hardnekkiger), dan onze eigen meneer Spee.
Dus daar zijn ze idd verboden.

Duitsland en Oostenrijk hebben daar veel minder problemen mee.
In Duitsland wordt er zelfs nog volop reclame voor gemaakt. (En dat mag in CH dus ook niet.)

Outlaw

Bericht door Outlaw » di 12 feb 2008 18:35

Zie voor bronvermelding mijn link naar de ANWB in het eerste bericht. Als ze controles houden dan zouden ze deze zomer welleens wat wagens, met een tomtom aan de voorruit, van de weg af kunnen halen.

enkele ANWB citaten:

In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlichtcamera’s. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is daar niet verboden.
Volgens de berichten is dat in België ook zo. Ook in Frankrijk lijkt het erop dat signalering door middel van GPS is toegestaan voor zover er gebruik wordt gemaakt van publieke informatie. Er is nog geen jurisprudentie in Frankrijk.


Oostenrijk blijkbaar dus niet..aangezien de flitspalen uit een "openbare databank" komen. In Belgie is flitsinformatie ok terwijl Frankrijk er nog niet helemaal uit is.

In Duitsland en Zwitserland is bezit van alle navigatieapparatuur met flitspaalsignalering voor die landen verboden, ook al is die niet in werking.

zelfs je tomtom uitzetten in deze landen is niet genoeg, dus moet je officieel de flitsinformatie verwijderen van je tomtom alvorens de grens over te steken..!?

Ze zullen maar toevallig controles houden en je tomtom van een paar honderd euro's wordt in beslag genomen :?

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » wo 13 feb 2008 12:33

Anwb slaat wel vaker de plank mis. (Reminder KCK opzeggen 8))

Flitspalen als POI in Duitsland zijn gewoon toegestaan!. Anders had Radarfalle.de allang een proces aan de broek gehad. Ik zal voor de zekerheid nog even bij mijn in .de wonende vrienden nagaan hoe het precies zit. Maar vooralsnog geldt een Flitspaal POI verbod alleen voor Zwitserland.

PatMar

Bericht door PatMar » wo 13 feb 2008 22:06

de lokaties mogen van bepaalde landen niet op je Navigatie staan.


Een los A4'tje of zelfs landkaart met de lokaties mag wel???

het gaat in principe om de zelfde informatie alleen krijg je die eerste gedigitaliseerd.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 14 feb 2008 07:38

Nou ik moet iets bekennen. :oops: :oops:

Dit keer heeft de Anwb gelijk.
Formeel is het in Duitsland inderdaad verboden. Echter de personen die ik daar ken hebben nog nooit meegemaakt dat de politie daar naar ging zoeken. Het heeft gewoon geen prioriteit. Waarschijnlijk wordt er daarom ook niet opgetreden tegen Radarfalle.de.
Ik hoop in de loop van de dag wat meer info te krijgen.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 15 feb 2008 07:45

Even een aanvulling op bovenstaand bericht.

De POI's voor flitspalen in .de heten op Radarfalle.de Unfallschwertpunkte, oftewel plaatsen waar vaak ongevallen plaatsvinden en waar dus voorzichtig gereden moet worden. Dit is volkomen legaal. 8)

Patje

Bericht door Patje » za 16 feb 2008 21:33

outlaw schreef:In Oostenrijk is alle apparatuur verboden die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlichtcamera’s. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is daar niet verboden.
Volgens de berichten is dat in België ook zo.
In België:
1) locaties van flitspalen op GPS is toegelaten, ook het gebruik ervan, vermits het om "gekende" plaatsen gaat. De politie maakt overigens zelf dagelijks een aantal (niet alle) plaatsen bekend waar mobiel geflitst wordt.

2) absoluut verboden: toestellen die radars detecteren (zoals outlaw schreef: "die actief zoekt naar apparatuur"). Als je daarmee gepakt wordt, wordt niet enkel je radardetector in beslag genome, maar kan je auto ook in beslag genomen worden en verbeurd verklaard (daarvan zijn al precedenten: je bent je auto dus gewoon kwijt).

PatMar

Bericht door PatMar » zo 17 feb 2008 10:03

hoe zit dat met een navigatie waarop alleen de flitspalen binnen de Benelux op staan.

ben je dan in de landen buiten de Benelux in overtreding, dus waar het verboden is. ik neem aan van niet.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 18 feb 2008 17:18

Nee, het is in Zwitserland alleen verboden om de Zwitsere flitspalen erop te hebben staan. In Duitsland geldt eigenlijk hetzelfde maar zoals gezegd daar worden ze unfallschwerpunkte genoemd wat dus wel weer mag 8).

Verder, als je in Frankrijk aangehouden wordt met een RDD dan moet je ter plekke afrekenen en over de RDD heenrijden, zodat ie dus direct kaduuk is.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”