Beste keus voor los navigatiesysteem?

Systemen en aanverwante zaken.
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Cara-Fan » zo 15 jan 2017 15:09

Onze TomTom one is hopeloos verouderd en ik kwam er net achter dat het ook niet meer mogelijk is om kaarten te kopen/downloaden. boos.gif Na een uur zoeken op internet kom ik er ook achter dat de keuze natuurlijk weer reuze is, wat de zoektocht niet echt makkelijker maakt.

Wat is jullie ervaring met de recente losse verkrijgbare navigatiesystemen?
Wat is handig qua grote scherm?
Is er een merk dat gratis kaarten aanbied?
Is er een navigatiesysteem dat i.v.m. de caravan rekening houd met de route?
Andere belangrijke zaken?

Groeten Jeroen

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door vikingpirate » zo 15 jan 2017 15:47

ja je kan tomtom truck nemen en dan wel met navcore 7.5 erop
Trekker met sleurhut

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Wheels » zo 15 jan 2017 15:50

Als motorrijder gebruik ik al jaren Garmin navigatie toestellen.
Er is een gebruikerslijn voor automobilisten en motorrijders. Met een toestel bedoeld voor de motor heb je de mogelijkheden om in BaseCamp ( gratis kaartversie voor op de PC of laptop) kun je dan je eigen routes maken en de wegen uitzoeken waar je met de caravan wil rijden. Laad de route(s) naar je navigatietoestel en karren maar.
I
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door HanK » zo 15 jan 2017 16:14

TomTom heeft nu alleen nog modellen met Lifetime update van kaarten!
Dus na een jaar of 5 ( schat ik), dan kun je weer een nieuwe kopen.
Garmin is ook goed, maar, mijn mening, ingewikkeld om er een kaart op te zetten.
Of er moet iets veranderd zijn de laatste 3 jaar.
Ik weet alleen dat er een hele grote kaart ( map ) is, waar je dan een stuk van af moet downloaden en op je toestel zetten. Maar ieder denkt er weer anders over.
Laat je even goed voorlichten. Succes.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Fred N » zo 15 jan 2017 16:15

Wat is jullie ervaring met de recente losse verkrijgbare navigatiesystemen? Achterhaald systeem alles staat tegenwoordig in je telefoon
Wat is handig qua grote scherm? Samsung S7 edge + of de I phone 7
Is er een merk dat gratis kaarten aanbied? HERE en Google Maps
Is er een navigatiesysteem dat i.v.m. de caravan rekening houd met de route? Zonde van je geld nergens voor nodig, Google is ruim voldoende en HERE is een gratis app die offline is te gebruiken. (volgend jaar is de roaming er ook niet meer dus gewoon online Google gebruiken)

Gerhard N

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Gerhard N » zo 15 jan 2017 16:18

RE.gif
idd, google maps gebruik ik naar volle tevredenheid en is goed betrouwbaar!

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Wim Verso » zo 15 jan 2017 16:26

RE.gif

Zal allemaal wel hoor Fred, maar Samsung S7 en I Phone 7 heb ik niet, dus gebruik ik ook de Tom Tom, moet overigens ook een nieuwe kopen.

Als ik het zo lees, lijkt het allemaal zo gemakkelijk, maar wij zijn daar totaal niet handig in, en kinderen hebben we niet, waar we het even aan kunnen vragen, dus gewoon de Tom Tom, voor ons heel goed. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Micky » zo 15 jan 2017 16:27

Ik sluit me bij Fred aan en anders zou ik absoluut voor tomtom gaan.
Een systeem wat rekening houdt met de hoogte is overbodig vind ik persoonlijk, kies het beste systeem en als het erop zit is het meegenomen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door troapel » zo 15 jan 2017 16:45

Ik ben zweer bij Tomtom. Google Maps is totaal niet up-to-date. Er zijn hier in de buurt wegen veranderd en die waren op de TomTom snel aangepast. Sommigen zelfs voordat de situatie al klaar was. Bij Google Maps is het nog steeds niet aangepast! En we zijn inmiddels bijna 2,5 jaar verder.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Kingpin1966 » zo 15 jan 2017 17:08

De beste keuze qua navigatiesysteem wordt niet zozeer bepaald door het merk systeem maar door de leverancier van het kaartmateriaal.
En daar gaat het al bijna meer dan een eeuw tussen twee "kwaden" nl. TeleAtlas (nu Tomtom) en Here (vroeger Navteq).
Ik gebruik bewust de term "kwaden" want beide leveranciers hebben zo hun nukken.

Bij Tomtom willen ze nog wel eens voor de muziek uitlopen, en bij Here lopen ze standaard achter de feiten aan.
Tomtom heeft soms straten in de kaarten die nog niet klaar zijn en de kaarten van Here zijn verouderd.
Het is maar net met welke van die twee kwaden je het beste kunt leven.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op zo 15 jan 2017 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door JanPunne » zo 15 jan 2017 17:09

Wij zweren bij TT.
We zijn nu in het bezit van de Go 6100.
Groot scherm, goed zichtbaar alles en een zeer prettige betrouwbare verkeersinfo.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Hans 555 » zo 15 jan 2017 17:22

Op de telefoon de app., 'Maps Me'. Werkt goed en geeft zelfs de huisnummers aan. Is alleen een systeem dat deelkaarten kent die gedownload moeten worden . De bestanden kunnen helaas wel erg groot zijn.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Bram » zo 15 jan 2017 17:49

Jeroen, je vraagt naar ervaringen met een los navigatiesysteem. Wij hebben een Garmin (het uitstekende merk Navigon is helaas ingeslikt door Garmin).
De meeste toestellen hebben gedurende hun levensduur vier keer per jaar een gratis kaartupdate. Die kaarten zijn, zoals hier eerder gemeld, niet echt up-to-date. Hoewel onze Garmin niet echt ideaal is, kunnen we het er prima mee redden.
Groot voordeel van dit merk is, dat je er zelf op de computer uitgezette routes in kunt zetten. Daar zijn diverse programma's voor zoals ITN converter en Tyre.
De RV 660LMT is speciaal voor vrachtwagens en caravans.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Hobby Linka » zo 15 jan 2017 18:58

Ik navigeer tegenwoordig met google maps (op de telefoon). In week 51 is de A9 bij Bathoevendorp omgegooid. Afgelopen week vanuit Beverwijk naar huis gereden. De kaarten waren hier al op aangepast. thumbup.gif

Moet deze week nog een keer die kant op. Vanaf morgen gaat de Velsertunnel weer open. Ben benieuwd wanneer deze wijziging is doorgevoerd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Kingpin1966 » zo 15 jan 2017 19:05

RE.gif

De omlegging van de A9 bij Bad-ho-eve dorp staat ook al in de TT kaarten vermeld, in de kaarten van Here (nog) niet en het is de vraag of we dat nog gaan beleven dit jaar. mrgreen.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door sindaco » zo 15 jan 2017 19:06

ik heb een paar weken geleden onze uit 2004 stammende garmin nuvi vervangen voor een nieuwe garmin 58 LM europa.
zit iig de hele europa kaart in met alle landen ( ongeveer 45 of zo )
je weet nooit waar je terecht komt. mrgreen.gif


en daar doen we het voorlopig weer enige jaren mee.

wel kun je via garmin een paar maal per jaar uploaden en het is een hele stap vooruit tov onze oude.

gewoon voor op de ruit te plakken of op het dashboard te zetten als we een andere steun erbij zouden kopen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Hobby Linka » zo 15 jan 2017 19:12

Kingpin1966 schreef:RE.gif

De omlegging van de A9 bij Bad-ho-eve dorp staat ook al in de TT kaarten vermeld, in de kaarten van Here (nog) niet en het is de vraag of we dat nog gaan beleven dit jaar. mrgreen.gif
Wordt jouw TT dan dagelijks geupdate? Ik heb een abonnement en dan krijg je eens in de drie maanden een update.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Kingpin1966 » zo 15 jan 2017 19:24

RE.gif
Updates van de Map Share community van TT krijg je wel bijna dagelijks, maar daar staan dergelijke grote wegenwerken vaak niet in.
Op de een of andere manier reageert men bij de kaartenafdeling van TT sneller op veranderingen in het wegennet en verwerkt deze meteen in de kwartaal kaartupdate die je krijgt zolang je de TT in je bezit hebt.
Bij Here kan het rustig drie kaartupdates duren alvorens de omgelegde A9 in het kaartmateriaal staat.

De traagheid bij Here was al een probleem in het Navigon tijdperk toen het nog Navteq heette.
Het is al verschillende malen aangekaart en de "smoes" is elke keer dezelfde: we moeten het materiaal aanpassen voor onze systemen en daarom duurt dat een half jaar.
Hetgeen natuurlijk grote BS is want dat moet TT immers ook en die slagen er wel in accuraat te zijn met hun updates.

Qua detail zijn de Here kaarten heel goed, maar qua accuratesse is TT beter. Het mooiste zou een mix van beide zijn maar dat zal wel altijd toekomstmuziek blijven.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op zo 15 jan 2017 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Bantam » zo 15 jan 2017 19:25

Al jaren ben ik een Garmin addict. De reden hiervoor is dat ik verschillende wandel GPS'sen heb (Dakota, GPSmap60, Etrex) en de auto GPS (nu een nüvi 2595 ) die dan elkaars gegevens kunnen uitwisselen via BaseCamp.
Met de nüvi heb ik,gratis, 4 keer per jaar een gratis kaartupdate.
Voor de wandel GPS'sen gebruik ik meestal openstraatmap, dat is gratis. http://garmin.openstreetmap.nl of http://www.openstreetmap.org
Mijn GPS'sen werken dus regelmatig samen.
Da auto, een Jeep, heeft een ingebouwde GPS waarvan de kaarten al een zevental jaar niet geüpdatet zijn.
Daarom zet er altijd die nüvi bij.

De GSM als navigatie gebruiken in de auto vind ik onhandig.
Er is telkens iemand die mijn echtgenote telefoneert als ik midden op een ingewikkeld kruispunt sta. boos.gif

Ruud27

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Ruud27 » zo 15 jan 2017 19:36

Ik heb sinds kort de Mio Spirit 7670 LM Truck en in den treuren uit geprobeerd, ben er zeer tevreden mee. Voordeel is dat je lengte, breedte, hoogte en gewicht van de combi kan in voeren.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door hoboken » zo 15 jan 2017 19:41

Ik heb al 2 jaar de Mio truck voor de caravan ritten, lengte breedte en gewicht instellen van de combi in de truck modes en de Mio brengt je perfect naar je bestemming.
In de auto zit standaart een tt ingebouwd maar die wil je graag op smalle lokale wegen sturen wat niet wenselijk is met 7 meter caravan aan de haak.
De Mio wel in de truck modes zetten en niet in de caravan modes en je totaal gewicht boven de 3500kg instellen anders beland je nog op smallere wegen.
In de Mio zitten ook erg veel Poi's standaard in erg veel campings (volgens mij die van Archie's) lidl en aldi in heel Europa, zelf ondervonden in Italie.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door richard112 » zo 15 jan 2017 20:07

Ik gebruik zelf een Mio 520, dit is al een oudere versie, maar ik update hem steeds met de laatste versie van de wegenkaarten en POI's. En een aantal maanden terug nog een nieuwe accu ingezet.

werkt perfect!
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door janoniem » zo 15 jan 2017 20:24

In onze Mazda is een TomTom navigatie ingebouwd.
Het scherm is lekker ruim en bevindt zich in het midden van het dashboard en daardoor zowel door rijder als bijrijder goed afleesbaar.
Gasten die wel eens meerijden en zelf een ander merk navigatie gebruiken, prijzen de duidelijkheid van de aanwijzingen.
Mijn ervaring is dat het kaartmateriaal (met update abonnement) zeer actueel is.
Helaas is dit abonnement niet goedkoop, ik dacht bijna 70 euro per jaar (één update per kwartaal).
Wel kun je bijna dagelijks de zogenaamde Mapshare updates toepassen (tevens antwoord op vraag van Hobby Linka: "Wordt jouw TT dan dagelijks geupdate?")

Aan een systeem waarbij ook rekening wordt gehouden met de afmetingen van de caravan hebben wij geen behoefte.
We gebruiken de navigatie in combinatie met ANWB routekaarten en volgen de laatste kilometers richting gekozen camping altijd de aanbevelingen uit een campinggids of die van de camping eigenaar zelf.

Mazda schijnt het contract met TomTom te hebben beëindigd en ik hoor inmiddels minder positieve geluiden omtrent de vervanging.
Dan is een los kastje van TT wellicht een oplossing met gratis life time (hoe lang leeft zo'n apparaat?) updates.
De nieuwste schijnen nu zelfs via Wifi zelfstandig geupdate te kunnen worden.
Laatst gewijzigd door janoniem op zo 15 jan 2017 20:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door MarcoC » zo 15 jan 2017 20:27

Zonet weer mijn TT One XL uit het stenentijdperk geüpdatet....... Hij doet het nog steeds, alleen krijg ik geen kaartupdates meer tenzij ik nieuwe kaarten koop. Tenminste zo lijkt het, maar goed dat boeit me weinig eigenlijk. We hebben namelijk ook nog Google Maps op de telefoon staan en als de TT het niet weet dan weet Google het wel en als die het ook niet weet dan pak ik de landkaarten er wel bij mrgreen.gif mrgreen.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door PD » zo 15 jan 2017 20:30

TomTom Go met Lifetime maps, dus elke 3 maanden een gratis update.
Met name de rijstrookweergave van TomTom vind ik erg goed !

De navi van de Disco is inmiddels wat gedateerd en een update kost me net even teveel knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”