Beste keus voor los navigatiesysteem?
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
In mijn Mazda zit ook een Tomtom. Ik ben daar best tevreden mee. Helaas geen gratis updates, maar zoals al eerder gemeld een heel fijne rijbaansignalering en zeer bij de tijd. Zijn weinig merken meer die nog af fabriek een Tomtom systeem leveren, voor mij jammer want ik zal dit gaan missen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Volgens mij zit er niet zoveel verschil in de rijstrook weergave tussen Mio en TomTom
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Het is een moeilijke keuze. Ik heb zowel een TomTom als een Garmin.
Het voordeel van Garmin is de flexibiliteit. Je kan eenvoudig kaarten vanuit het OSM project gebruiken als je dat zou willen.
De standaard kaarten zijn eenvoudig te installeren.
TomTom is tegenwoordig enorm uitgekleed, ik rij met een Go6100 en die werkt weliswaar prima in het dagelijks gebruik maar op vakantie toch behoorlijke problemen gehad. Er zitten namelijk een aantal serieuze bugs in de routering engine en tot nu toe lukt het TomTom nog niet om met een oplossing te komen, dat zie je goed als je het TomTom forum bekijkt.
Het grootste probleem met TomTom is dat het ding te agressief berekend, hij stuurt je met caravan en al zandpaden op omdat het volgend de berekening 30s sneller is. Garmin doet het wat dat betreft een stuk beter.
Grootste voordeel van TomTom is de goede verkeersinformatie, de verkeersinformatie van Garmin is kwalitatief een stuk minder.
Het voordeel van Garmin is de flexibiliteit. Je kan eenvoudig kaarten vanuit het OSM project gebruiken als je dat zou willen.
De standaard kaarten zijn eenvoudig te installeren.
TomTom is tegenwoordig enorm uitgekleed, ik rij met een Go6100 en die werkt weliswaar prima in het dagelijks gebruik maar op vakantie toch behoorlijke problemen gehad. Er zitten namelijk een aantal serieuze bugs in de routering engine en tot nu toe lukt het TomTom nog niet om met een oplossing te komen, dat zie je goed als je het TomTom forum bekijkt.
Het grootste probleem met TomTom is dat het ding te agressief berekend, hij stuurt je met caravan en al zandpaden op omdat het volgend de berekening 30s sneller is. Garmin doet het wat dat betreft een stuk beter.
Grootste voordeel van TomTom is de goede verkeersinformatie, de verkeersinformatie van Garmin is kwalitatief een stuk minder.
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Nee? die mij die onderste maar, laat tenminste het aantal rijstroken zien, zodat je echt weet waar je moet rijdenRuud27 schreef:Volgens mij zit er niet zoveel verschil in de rijstrook weergave tussen Mio en TomTom
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Beste keus voor los navigatiesysteem?
Sorry verkeerde afslag, haha
Laatst gewijzigd door Ruud27 op zo 15 jan 2017 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Ik heb een ondertussen oude TT Via 135
Elk kwartaal een update.
Ik heb er ook de TMC ontvanger bij, dat is wel eens handig i.v.m. filemeldingen.
Jammer, het TMC systeem is zeker niet dekkend in Europa, beetje in de vergeethoek lijkt het wel.
Dus veel in Frankrijk b.v. dat TMC aan het zoeken blijft.
Er zal bij mij binnenkort ook wel weer eens een nieuwe moeten komen, welke??
Nog geen idee, nog niet gekeken.
Vandaag wat in de file gestaan op de N208, richting Velsertunnel.
Alles was afgezet, alle borden moesten klaar voor de opening morgen.
Was ik effe vergeten en de TMC ontvanger lag thuis.... zo jammer he..
Chris
Elk kwartaal een update.
Ik heb er ook de TMC ontvanger bij, dat is wel eens handig i.v.m. filemeldingen.
Jammer, het TMC systeem is zeker niet dekkend in Europa, beetje in de vergeethoek lijkt het wel.
Dus veel in Frankrijk b.v. dat TMC aan het zoeken blijft.
Er zal bij mij binnenkort ook wel weer eens een nieuwe moeten komen, welke??
Nog geen idee, nog niet gekeken.
Vandaag wat in de file gestaan op de N208, richting Velsertunnel.
Alles was afgezet, alle borden moesten klaar voor de opening morgen.
Was ik effe vergeten en de TMC ontvanger lag thuis.... zo jammer he..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Beste keus voor los navigatiesysteem?
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, dat lukt niet met meer dan 80.000km per jaar en de meeste merken geprobeerd te hebben is er maar 1 winnaar en dat is TomTom by far, alhoewel mijn huidige ingebouwde systeem enorm dicht in de buurt komt, dus de tomtom ligt in de Fiat 500Ruud27 schreef:Sorry verkeerde afslag, haha
Laatst gewijzigd door Micky op zo 15 jan 2017 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Grappig is wel dat we tegenwoordig al klagen als bij de laatste up-date de vermeende rotonde of nieuwe verbinding er niet op staat.
Voorheen kocht je een kaart van bijv. Frankrijk en werd die pas vervangen als deze uit elkaar viel. Ik meen toch dat we best verwend zijn met de huidige navigatie systemen.
ALs je alleen voorgekouwde routes wil volgen van A>>>B ben je wellicht met een TT voordeliger uit dan met een Garmin. Het feit dat je een eigen route maakt en upload naar het toestel vind ik zelf de mooiste oplossing. Hierdoor gebruik ik het systeem van mijn Ford bijzonder weinig.
Het kost je wel wat tijd om dit onder de knie te krijgen maar het is niet moeilijk.
Voorheen kocht je een kaart van bijv. Frankrijk en werd die pas vervangen als deze uit elkaar viel. Ik meen toch dat we best verwend zijn met de huidige navigatie systemen.
ALs je alleen voorgekouwde routes wil volgen van A>>>B ben je wellicht met een TT voordeliger uit dan met een Garmin. Het feit dat je een eigen route maakt en upload naar het toestel vind ik zelf de mooiste oplossing. Hierdoor gebruik ik het systeem van mijn Ford bijzonder weinig.
Het kost je wel wat tijd om dit onder de knie te krijgen maar het is niet moeilijk.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
RE.gif
Ik zie het nut niet in van het zelf maken van een route, dat doet de TT voor mij, daar heb ik dus die navigatie voor
Ik zie het nut niet in van het zelf maken van een route, dat doet de TT voor mij, daar heb ik dus die navigatie voor
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
RE.gif RE.gif
Helemaal mee eens en je zult mij dat ook niet zien schrijven, zoals ik hierboven vermeld, "ik rij enorm veel" en heb nooit last van een verouderde kaart, die paar wegen die je tegen gaat komen ooit!!?? overigens update ik wel altijd als het beschikbaar is, gewoon omdat het kan
@PD, mee eens, maar een vriend van mij rijdt routes met zijn sportwagen door Zuid Europa, een groepje samen, die willen dus echt de gekozen route rijden..
Helemaal mee eens en je zult mij dat ook niet zien schrijven, zoals ik hierboven vermeld, "ik rij enorm veel" en heb nooit last van een verouderde kaart, die paar wegen die je tegen gaat komen ooit!!?? overigens update ik wel altijd als het beschikbaar is, gewoon omdat het kan
@PD, mee eens, maar een vriend van mij rijdt routes met zijn sportwagen door Zuid Europa, een groepje samen, die willen dus echt de gekozen route rijden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Helemaal eens Garmin is als routeplanner de onbetwiste winnaar jaren lang een Streetpilot op de motor gehad en nu al bijna 15000 km een Edge op de fiets tijdens vakantie
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
En daar zit dus het verschil in benadering van een te rijden route. Als motorrijder zoek je thuis uit hoe je die dag wil rijden.
Niettemin kun je de route naar believen gewoon door het apparaat laten voorschotelen en kom je ook op je bestemming.
Niettemin kun je de route naar believen gewoon door het apparaat laten voorschotelen en kom je ook op je bestemming.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
En wie adviseerde die afslag, Mio of TomTom?Ruud27 schreef:Sorry verkeerde afslag, haha
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
RE.gif
RE.gif
De nieuwe Tomtom voor de brommer doet dat allemaal weer heel tof
RE.gif
De nieuwe Tomtom voor de brommer doet dat allemaal weer heel tof
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
RE.gif
Ook dit is een i.i.d. een goed alternatief.
Ook dit is een i.i.d. een goed alternatief.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
OSM is niet te gebruiken voor navigatie met de auto. Voor wandelen/ fietsen/geocachen geen probleem
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
-
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
- Locatie: Ergens waar mijn huis staat
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Wat mij is opgevallen als je kaarten zou willen kopen bij TOMTOM dan kan je dat het beste mei of juni doen dan zijn ze de helft goedkoper dan als je ze er buiten gaat kopen.
Trekker met sleurhut
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Volgens mij is de vraag mbt de beste keus navigatiesysteem, niet zomaar te beantwoorden.
De vraag is voor welk doel je het apparaaat wilt gebruiken, welke functies voor jou van belang zijn, of je wel/niet zelf routes wilt maken of downloaden, hoe groot het scherm moet zijn en welke prijs je er voor wilt betalen.
Daarnaast is het gebruikersgemak heel belangrijk.
Je hoort vaak de klacht dat het systeem je over kleine (on)verharde weggetjes wilt sturen of door bijv. dorpskernen.
Vaak heeft dit te maken met de instellingen van het systeem:
Wil je de snelste of kortste route of juist kronkelige wegen ( erg gewild bij motorrijders)
Wil je snelwegen, bebouwde kommen, tolwegen, veerponten etc. vermijden of juist niet.
Als je je hier niet in verdiept of wilt verdiepen, kunnen de verrassingen of frustraties groot zijn en krijgt het apparaat de schuld...
Het scherm is natuurlijk ook van belang: de diameter, kleurinstellingen, routeaanwijzing, aantal pixels, de zoominstellingen.
Ikzelf gebruik al jaren een Garmin maar de volgende wordt vermoedelijk een TomTom.
Hiervan vindt ik over het algemeen, de verkeersinformatie veel actueler dan de Garmin.
Ik gebruik met de vakanties zowel de Garmin als het navigatiesysteem van de Laro.
Het nadeel van navigatiesystemen is dat ik nooit weet in welke omgeving ik precies rijd.
Dit ondervang ik door het systeem van de auto uit te zoomen waardoor ik dit overzicht creëer.
De Garmin zoom ik vervolgens in tot het niveau dat ik nodig heb voor navigeren.
Ik heb, ondanks alle techniek, ook nog altijd een ANWB-routekaart binnen handbereik...
Veel succes gewenst!
De vraag is voor welk doel je het apparaaat wilt gebruiken, welke functies voor jou van belang zijn, of je wel/niet zelf routes wilt maken of downloaden, hoe groot het scherm moet zijn en welke prijs je er voor wilt betalen.
Daarnaast is het gebruikersgemak heel belangrijk.
Je hoort vaak de klacht dat het systeem je over kleine (on)verharde weggetjes wilt sturen of door bijv. dorpskernen.
Vaak heeft dit te maken met de instellingen van het systeem:
Wil je de snelste of kortste route of juist kronkelige wegen ( erg gewild bij motorrijders)
Wil je snelwegen, bebouwde kommen, tolwegen, veerponten etc. vermijden of juist niet.
Als je je hier niet in verdiept of wilt verdiepen, kunnen de verrassingen of frustraties groot zijn en krijgt het apparaat de schuld...
Het scherm is natuurlijk ook van belang: de diameter, kleurinstellingen, routeaanwijzing, aantal pixels, de zoominstellingen.
Ikzelf gebruik al jaren een Garmin maar de volgende wordt vermoedelijk een TomTom.
Hiervan vindt ik over het algemeen, de verkeersinformatie veel actueler dan de Garmin.
Ik gebruik met de vakanties zowel de Garmin als het navigatiesysteem van de Laro.
Het nadeel van navigatiesystemen is dat ik nooit weet in welke omgeving ik precies rijd.
Dit ondervang ik door het systeem van de auto uit te zoomen waardoor ik dit overzicht creëer.
De Garmin zoom ik vervolgens in tot het niveau dat ik nodig heb voor navigeren.
Ik heb, ondanks alle techniek, ook nog altijd een ANWB-routekaart binnen handbereik...
Veel succes gewenst!
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
RE.gif
klopt, dat gevoel van de omgeving heb ik ook nu pas echt goed, zoals je ziet op de foto hierboven zie je de directe omgeving en rij-adviezen op het grote scherm in de middenconsole kan ik dan uitzoomen in 2 of 3d of zelfs google maps voor een overzicht van de reis, dit gebruik ik ook best vaak om eerlijk te zijn!
klopt, dat gevoel van de omgeving heb ik ook nu pas echt goed, zoals je ziet op de foto hierboven zie je de directe omgeving en rij-adviezen op het grote scherm in de middenconsole kan ik dan uitzoomen in 2 of 3d of zelfs google maps voor een overzicht van de reis, dit gebruik ik ook best vaak om eerlijk te zijn!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Je vraagt naar de beste keus.
Mijn visie: het ligt niet zozeer aan het merk, type, systeem etc.
maar aan de 'bedienaar' (navigator is een wat groots woord)....
.....Kan je er 'gefamiliariseerd' vlot mee overweg?
Grote kans dat je dan in een vakantietrip-stresmoment, ook snel en goed door het menu kan gaan
om de juiste beslissingen te nemen.
In de winkel met 4 soorten naast elkaar, voel je of je met merk A een punthoofd krijgt of met type B een smiley-face.
Mijn visie: het ligt niet zozeer aan het merk, type, systeem etc.
maar aan de 'bedienaar' (navigator is een wat groots woord)....
.....Kan je er 'gefamiliariseerd' vlot mee overweg?
Grote kans dat je dan in een vakantietrip-stresmoment, ook snel en goed door het menu kan gaan
om de juiste beslissingen te nemen.
In de winkel met 4 soorten naast elkaar, voel je of je met merk A een punthoofd krijgt of met type B een smiley-face.
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Van de 20 jaar dat ik nu navigatie gebruik, is er 15 jaar garmin en 5 jaar TomTom.
Verschillende modellen gehad.
Met allemaal hun eigen dingen, mogelijkheden, onmogelijkheden, Buggs, gebruikers(on)gemak.
De ellenlange codes van Garmin om nieuwe kaarten te kunnen gebruiken, de bugg om de parallelweg
naast de hoofdrijbaan(snelweg) te gebruiken omdat die enige meters korter zou zijn in theorie.
Zo zijn er nog wel meer voor en nadelen te vinden van elk model en merk.
wat ik in de afgelopen jaren vooral heb gemerkt is dat het zo van belang is waar je het
toestel hebt gekocht, EN op welke service of hulp je kunt rekenen.
Een 20 jaar geleden begonnen bij het toen nog kleine Waypoint.
In de jaren daarna regelmatig daar vernieuwing.
Maar ook wel eens een stunter of internet.
Ben echter weer om naar dit bedrijf, hebben een goede service en een forum!
Vooral dit forum is erg prettig voor hulp en tips van gebruikers.
Gelukkig zijn er nu meer fora dan jaren geleden, van veel merken en modellen.
Kortom, naast alle technische snufjes: zoek je winkel om hem te kopen en service te krijgen als dat nodig is.
Er zijn gelukkig ook meer vakkundige verkopers en bedrijven,
waar je gewoon naar binnen kan lopen met je vragen, en later ook nog
terecht kan met je vragen.
Voor mij is dat bepalend of ik kies voor TomTom of Garmin.
En blijft het Garmin tot nu toe.
Wat ik ook geleerd heb is dat een navigatie geen blindegeleide hond is.
Soms eerder een blinde geleide-hond; blijf je eigen verstand en ogen gebruiken.
Verschillende modellen gehad.
Met allemaal hun eigen dingen, mogelijkheden, onmogelijkheden, Buggs, gebruikers(on)gemak.
De ellenlange codes van Garmin om nieuwe kaarten te kunnen gebruiken, de bugg om de parallelweg
naast de hoofdrijbaan(snelweg) te gebruiken omdat die enige meters korter zou zijn in theorie.
Zo zijn er nog wel meer voor en nadelen te vinden van elk model en merk.
wat ik in de afgelopen jaren vooral heb gemerkt is dat het zo van belang is waar je het
toestel hebt gekocht, EN op welke service of hulp je kunt rekenen.
Een 20 jaar geleden begonnen bij het toen nog kleine Waypoint.
In de jaren daarna regelmatig daar vernieuwing.
Maar ook wel eens een stunter of internet.
Ben echter weer om naar dit bedrijf, hebben een goede service en een forum!
Vooral dit forum is erg prettig voor hulp en tips van gebruikers.
Gelukkig zijn er nu meer fora dan jaren geleden, van veel merken en modellen.
Kortom, naast alle technische snufjes: zoek je winkel om hem te kopen en service te krijgen als dat nodig is.
Er zijn gelukkig ook meer vakkundige verkopers en bedrijven,
waar je gewoon naar binnen kan lopen met je vragen, en later ook nog
terecht kan met je vragen.
Voor mij is dat bepalend of ik kies voor TomTom of Garmin.
En blijft het Garmin tot nu toe.
Wat ik ook geleerd heb is dat een navigatie geen blindegeleide hond is.
Soms eerder een blinde geleide-hond; blijf je eigen verstand en ogen gebruiken.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Kijk eens bij de MIO truck, voldeed ons altijd prima. En is een stuk voordeliger.
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Als wij in een gebied zitten tijdens de vakantie en we willen een bepaalde route rijden en persé bepaalde dingen zien, kijk ik eerst altijd op een papieren deelkaart die ik van het gebied heb en al naar gelang er veel punten op de route liggen pak ik wel of niet de TT erbij druk op het scherm voor tussenstops en voeg die toe. Zo heb uiteindelijk een route voor die dag, die ik ook afzonderlijk kan opslaan (die gebruik ik later om bij mijn verslag in te voeren, die ik van de vakanties maak)de vlaggetjes zijn dan de tussenstops die ik graag met de auto wil bezoeken/zien.Wheels schreef:En daar zit dus het verschil in benadering van een te rijden route. Als motorrijder zoek je thuis uit hoe je die dag wil rijden.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Bedankt voor alle reacties! Ik ga alle opties even bij elkaar leggen :)
Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?
Ik gebruik al een paar jaar de Snooper Ventura, bevalt prima_Jeroen_ schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik ga alle opties even bij elkaar leggen :)