aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Paul1502 » do 15 sep 2016 12:31

Hallo,

IK heb een Garmin Camper / Caravan navigatie systeem en het was mij opgevallen dat hij ondanks dar ik lengte / breedte en gewicht had aangeven [van de totale combinatie] in het profiel, ik toch steeds over wegen / weggetjes werd gestuurd waar "je lopend nog niet wil / durft te komen" scratch.gif boos.gif ]
Navraag bij Garmin Helpdesk, waar je overigens snel en zeer goed geholpen wordt, leerde mij dat je als MINIMUM gewicht voor de combinatie aan moest geven 3.600 kg. weenie.gif
Aangezien dat veel mer was dan mijn combinatie had ik dat niet gedaan. Aanpassing van het gewicht levert de juiste routes op haphop.gif .

Mogelijk een tip voor bezitters van navigatie systemen die hetzelfde hebben ervaren en anders toch leuk om te delen.

Nog een fijne dag gewenst.

Paul

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door tonionio » do 15 sep 2016 18:13

bedankt dat je dit met ons wilt delen , er zijn altijd garmin gebruikende forumleden die dit nog niet wisten

ik ben nl van plan de garmin camper/caravan navigatie aan te schaffen en kan hier dus echt wat mee bedankt top A I camp.gif
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Daphne » do 15 sep 2016 18:40

Inderdaad fijn te weten voor degene die ook deze navigatie apparatuur bezitten. Toch even een ander punt, wij hebben in onze 2 auto's ingebouwde navigatie die ons nog nooit op weggetjes heeft gestuurd waar je bij wijze van spreken lopend niet wil komen. Waar gaat het dan bij de Garmin mis? En hoe zit het met je eigen waarneming?


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door erichendri » do 15 sep 2016 19:34

Dat zijn de roots van Garmin denk ik.
Outdoor navigatie en veel topokaarten kennis.
Ik kan in de mijne de onverharde wegen uitzetten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Kingpin1966 » do 15 sep 2016 21:45

RE.gif
Garmin heeft de expertise in huis van Navigon.
Kan als oud Navigon gebruiker zeggen dat ik heel wat Navigon modellen heb gehad en nog nooit echt in de problemen ben gekomen met de caravan.
Met de Garmin Dezl die ik nu heb overigens ook niet.

Dat de kaarten in de Garmin toestellen niet up to date zijn is algemeen bekend bij de merken die kaarten van HERE betrekken.
Is hier ook al tot in den treure besproken en lijkt ook niet te gaan veranderen op korte of lange termijn.
Dus eigen waarneming blijft sowieso essentieel.
De navigatie kan me nog zoveel vertellen, als ik denk dat het niet gaat passen dan gebeurt het ook niet.
Al gaat ze op d'r kop staan. mrgreen.gif
Recht door zee is niet altijd de beste weg.
Er zijn, letterlijk, meer wegen om je doel te bereiken.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Paul1502 » vr 16 sep 2016 10:47

Daphne schreef:Inderdaad fijn te weten voor degene die ook deze navigatie apparatuur bezitten. Toch even een ander punt, wij hebben in onze 2 auto's ingebouwde navigatie die ons nog nooit op weggetjes heeft gestuurd waar je bij wijze van spreken lopend niet wil komen. Waar gaat het dan bij de Garmin mis? En hoe zit het met je eigen waarneming?


Verzonden met Tapatalk
Hallo Daphne,

Als je een gewicht < 3.500 kg aangeeft stuurt hij je ook over smalle wegen die met een losse auto nog wel te berijden zijn, maar waar ik met een caravan echter liever niet zou willen komen. De uitspraak "Daar wil je lopend nog niet komen" is mogelijk wat overdreven maar geeft wel aan dat het niet echt ontspannen rijden is met auto en caravan.
En inderdaad jij [en de vele anderen] hebben helemaal gelijk als het uiteindelijk op je eigen waarneming aan komt, maar het is mij ook wel eens overkomen dat ik, plotseling werd geconfronteerd met een helling van 18% zonder mogelijkheid om ineens te draaien, Gelukkig genoeg vermogen om boven te komen maar niet iets, waar je op zit te wachten.
Gelukkig is nu "alles" opgelost en wil nogmaals mijn waardering uitspreken voor de helpdesk van Garmin.
Iedereen een fijne dag gewenst.

Paul

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door karelV » vr 16 sep 2016 19:12

Wij hebben dit ook wel eens meegemaakt in Zuid Frankrijk wat betreft de uitspraak (hier wil je lopend nog niet heen). Werden van de weg gestuurd door de TomTom vlakbij een camping (plus/minus 15 km.) waar de caravan toen nog 2,50 br. maar amper langs de bomen afkonden er geen tegenligger had hoeven komen want dan had het niet gegaan en was allemaal onverharde weg/pad. Halverwege kwamen we nog een tunneltje tegen waar we precies in de midden onder door moesten anders had ook dat niet gegaan.
Was een ellendig ritje van 10 á 15 km boos.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Carnavalswiertz » vr 16 sep 2016 19:52

Had dezelfde ervaring met mijn Volvo V60 PIH dit jaar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Carnavalswiertz » vr 16 sep 2016 19:59

Conradi heeft het probleem ook reeds benoemd, maar wat is de oplossing?
Mogelijkheden:
1) satnav met camper/LKW optie==> werkt niet altijd
2) google/apple maps==> geven ook geen indicatie van "moeilijkheid" van de route, althans bij Volvo
3) ouderwetse kaarten.

Wir heeft verdere ideeen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Daphne » vr 16 sep 2016 20:21

Carnavalswiertz schreef: Wir heeft verdere ideeen?
Een goede navigator op de passagiersstoel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door karelV » vr 16 sep 2016 21:31

RE.gif

Dan zal m'n vrouw eerst E achter B moeten halen dan kan ik zelf op de passagiersstoel plaatsnemen anders rijden we 10 km. van huis al verkeerd mrgreen.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door morjos » vr 16 sep 2016 22:10

Ik heb de Mio Spirit 697 Truck en ben er zéér tevreden over.

In truckmodus geef ik als gewicht 3500Kgr in en als lengte 15m. Nooit problemen en altijd op de beste weg tot voor de camping (wel met coordinaten van ACSI)
Vroeger deze ook in de truck gebruikt in heel Europa....ptima toestel. Wil echt geen andere en : neen, ik krijg geen vergoeding van Mio voor reclame knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door perry » zo 18 sep 2016 10:29

RE.gif

Heel leuk die trucknavigatie maar rij je niet enorm ver om ?
Sterker nog dit weet ik wel zeker aangezien de rit van mijn huis naar bv onze camping in Italië. Langs het lago Maggiore gaat waar het verboden is voor vrachtwagens.
Dus een goed navi zal je daar niet heen sturen dus om?
Ik zelf rij al jaren met een Tom tom en in de auto navigatie van ford weet niet welke merk precies.
Ook met de tom tom zonder truck optie kom ik met me vrachtwagen let wel 25:25 meter lang overal vaak heb ik ruzie en ben ik bang dat de tom tom zegt.
Zoek het zelf maar uit je luister toch niet naar me blij.gif blij.gif blij.gif
Maar eigen inzicht en beetje stuurman kunsten en je komt overal.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door morjos » zo 18 sep 2016 19:07

RE.gif

Neen, ik rijd niet enorm om....toch niet met de Mio. Tomtom-truck vroeger gehad en die durft je idd al eens de gekste omwegen aanmeten. Wet niet of dat nu met de recente toestellen nog zo is, ik gebruik hem al 5-6 jaar niet meer.

En daarbij ; ik heb ook steeds de gouwe ouwe papieren kaart bij me !!!! thumbup.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door evelienenrik » zo 15 sep 2019 01:11

Paul1502 schreef:
do 15 sep 2016 12:31
Hallo,

IK heb een Garmin Camper / Caravan navigatie systeem en het was mij opgevallen dat hij ondanks dar ik lengte / breedte en gewicht had aangeven [van de totale combinatie] in het profiel, ik toch steeds over wegen / weggetjes werd gestuurd waar "je lopend nog niet wil / durft te komen" scratch.gif boos.gif ]
Navraag bij Garmin Helpdesk, waar je overigens snel en zeer goed geholpen wordt, leerde mij dat je als MINIMUM gewicht voor de combinatie aan moest geven 3.600 kg. weenie.gif
Aangezien dat veel mer was dan mijn combinatie had ik dat niet gedaan. Aanpassing van het gewicht levert de juiste routes op haphop.gif .

Mogelijk een tip voor bezitters van navigatie systemen die hetzelfde hebben ervaren en anders toch leuk om te delen.


Dank u, zelfde ervaring.


Bedankt.
Nog een fijne dag gewenst.

Paul

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door cadance » zo 15 sep 2019 08:29

Paul starte hier boven met GARMIN CAMPER NAVIGATIE.
Het is een waardevolle tip.
Maar over welke Garmin hebben we het nu?
Is dat dan aan de hand bij alle Garmins met camper navigatie?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door p_vingerhoets » zo 15 sep 2019 09:47

Je kan ervanuit gaan dat deze regel bij zo'n beetje alle navigatie systemen werkt waar je gewichten in kunt voeren.
99% van de wegen zijn geschikt tot 3500 kg dus zul je daar boven moeten gaan om dergelijke wegen uit te bannen dus een ruime marge aanhouden zal in dergelijke gevallen goed helpen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door PD » zo 15 sep 2019 10:16

Ik gebruik ook een Garmin Camper en vind met name de invoer van hoogte (2,8m) en breedte (2,5m) belangrijk. Dat heeft ons al eens gered tov de autonavigatie die ons toch echt over een te smal bruggetje wilde leiden.

Ons totaalgewicht is 5,4 ton, maar toch voer ik 3,5 ton in omdat anders wegen uitgesloten worden waar je met deze combi wel in mag. Het 3,5 ton verbod geldt namelijk niet voor de combi maar voor de trekker.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Abve » zo 15 sep 2019 15:07

Grappig.
Ik wist dit ook niet!

Ik gebruik altijd MyDrive van TomTom via de tablet of smartphone.
Hierin kun je ook invoeren dat je met caravan rijdt, incl. lengte, hoogte, breedte en gewicht.
Toch es uitproberen..

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Ad » ma 16 sep 2019 09:42

Als je in de Garmin 3600 kg invult wordt je in het systeem als vrachtwagen gezien en krijg je constant te zien dat je niet harder dan 80 mag en wordt je snelheid in het rood aangegeven. Ik vind dat een gebrek in het systeem. Ik heb hem, zoals elders in het forum ooit is aangegeven, op 3499 kg ingevuld, dan geeft hij de voor mij toegestane maximum snelheid aan en niet constant 80 km/h. En wat betreft de kleine weggetjes. Soms gaat het inderdaad mis, in Frankrijk wilde hij ons constant door een weiland, waar nota bene een hek voor stond, sturen. Je moet altijd alert blijven. Wij volgen b.v. rond een stad dan ook altijd de borden en niet de navigatie, die je dwars door de stad wil heen sturen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door deusjevo » ma 16 sep 2019 10:24

Ik heb geen speciale camper of vrachtwagen optie en tot nu toe nog niet in de problemen gekomen.
Op mijn wat bejaarde losse Navigon navigatiesysteem zit wel een soort vrachtwagen stand echter houdt die volgens mij alleen rekening met de maximum snelheden en de resterende tijd tot aan bestemming, je kan er niets aan instellen qua gewichten en afmetingen.

Ben met mijn caravan (de huidige is trouwens maar 2.20 meter breed dus heb makkelijk praten mrgreen.gif ) nog nooit in de problemen gekomen.
Hoogte en breedte beperkingen worden altijd wel van te voren aangegeven, kwestie van op de verkeersborden blijven letten ondanks de navigatie.
Wel eens een onverharde weg of smal bruggetje van bij ruim 3meter breed tegengekomen maar dat is zelfs met een 2,5 meter caravan nog niet al te spannend.
Wat ik eigenlijk wel altijd doe is niet de navigatie volgens de laatste km’s naar een camping toe maar altijd de door de camping geplaatste borden.
Daar heb ik meestal alle vertrouwen in en wordt ook vaak geadviseerd in campinggidsen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door evelienenrik » ma 16 sep 2019 13:40

Paul1502 schreef:
do 15 sep 2016 12:31
Hallo,

IK heb een Garmin Camper / Caravan navigatie systeem en het was mij opgevallen dat hij ondanks dar ik lengte / breedte en gewicht had aangeven [van de totale combinatie] in het profiel, ik toch steeds over wegen / weggetjes werd gestuurd waar "je lopend nog niet wil / durft te komen" scratch.gif boos.gif ]
Navraag bij Garmin Helpdesk, waar je overigens snel en zeer goed geholpen wordt, leerde mij dat je als MINIMUM gewicht voor de combinatie aan moest geven 3.600 kg. weenie.gif
Aangezien dat veel mer was dan mijn combinatie had ik dat niet gedaan. Aanpassing van het gewicht levert de juiste routes op haphop.gif .

Mogelijk een tip voor bezitters van navigatie systemen die hetzelfde hebben ervaren en anders toch leuk om te delen.

Nog een fijne dag gewenst.

Paul
Goeie tip, te laat voor ons bedankt.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door evelienenrik » di 17 sep 2019 23:26

karelV schreef:
vr 16 sep 2016 19:12
Wij hebben dit ook wel eens meegemaakt in Zuid Frankrijk wat betreft de uitspraak (hier wil je lopend nog niet heen). Werden van de weg gestuurd door de TomTom vlakbij een camping (plus/minus 15 km.) waar de caravan toen nog 2,50 br. maar amper langs de bomen afkonden er geen tegenligger had hoeven komen want dan had het niet gegaan en was allemaal onverharde weg/pad. Halverwege kwamen we nog een tunneltje tegen waar we precies in de midden onder door moesten anders had ook dat niet gegaan.
Was een ellendig ritje van 10 á 15 km boos.gif mrgreen.gif
Ook meermalen millimeterwerk moeten doen, deze lotgenoot.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door evelienenrik » di 17 sep 2019 23:30

Bestaat er een GPS die bij vitale kruispunten automatisch even het beeld vergroot ?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: aangeven gewicht in Garmin Camper navigatie

Bericht door Knaus440 » wo 18 sep 2019 10:03

Ja, mijn Garmin doet dat.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”