Ervaringen Navigatie apps Android

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » ma 8 feb 2016 22:01

Ik lees op het forum het een en ander over verschillende navigatie apps op tablets / telefoons.

Misschien wat tips daar ik er verschillende gebruikt heb, allemaal met hun eigen voor en nadelen.

* Sygic Navigatie.

Goede navigatie wat bediening beterft, gebruikt Teleatlas ( TomTom ) kaarten, die zijn natuurlijk goed en recent.
Wel zo dat Sygic nog steeds behoorlijk kampt met bugs, vandaar dat er ook bijna wekelijks nieuwere versies uitkomen.
Het is nogal gebruikelijk bij Sygic nieuwe opties toe te voegen terwijl bestaande bugs nog niet eens opgelost zijn.
Heb bijvoorbeeld nogal vaak dat tijdens het rijden de voertuigpositepijl zomaar het weiland in vliegt of een
weg ernaast met constant herberekenen tot gevolg en dat is behoorlijk irritant.
Dat is jammer want het werkt verder na wat gewenning eenvoudig.
Ben daarom voorlopig maar gestopt met Sygic want om nu iedere keer als een soort Beta tester te fungeren gaat mij wat te ver.
Sinds de nieuwe scherm layout is het eigenlijk bergafwaards gegaan.
Zelf eigen POI's toevoegen en op de kaart laten verschijnen is iets minder eenvoudig maar goed mogelijk.

* Navigon.

Is een prima navigatie met mooie goede rijbaan begeleiding , gebruikt Navteq / Here kaarten zijn ook goed maar
worden wel wat minder frequent geupdated, maar dit is ook een beetje de makke met Navteq bij elke navigatie die deze kaarten gebruikt.
Vernieuwingen op het wegennet worden veel minder snel doorgevoerd dan bij TomTom Teleatlas .
Zelf POI's toevoegen en op de kaart laten verschijnen minder eenvoudig.

* TomTOm Go

TomTom is natuurlijk prima echter ik vind de manier van invoeren van adressen niet mijn ding, nogal onoverzichtelijk.
Vooral het zoeken op Points Of Interest gaat een beetje vreemd. Moet wellicht wennen.
POI icons worden niet op de kaart getoond ook zelf POI's toevoegen niet echt simpel, tenminste, of ik ben er nog niet achter hoe ?
Is natuurlijk wel koploper op het gebied van file meldingen en flitsers i.v.m. de vele TomTom gebruikers.

* Copilot.

Kom toch elke keer weer terug bij Copilot.
Logische bediening : " Geef woonplaats op " > " Geef straatnaam op" > " Geef huisnummer op " , vind ik logisch maar goed
kwestie van smaak maar ik houd nu eenmaal van deze logica.
Gebruikt Navteq / Here kaarten met wel iets minder regelmatige updates maar voldoende, prima 3D weergave tijdens het rijden.
POI zoeken ter plekke of in andere plaats gaat heel eenvoudig en snel in categorieën.
Routeberekening heel goed ( keuze uit 3 routes ),snel en nauwkeurig, ook herberekenen na fout rijden zeer snel.
Eigen POI's toevoegen is simpel : download .Ov2 Poi's van internet ( duizenden te vinden want TomTom formaat )
en zet ze in een mapje in Copilot en bij het opstarten van de app wordt het automatisch geimporteerd.
Je kunt Copilot dan ook zelf een catagorie aan laten maken met eigen gekozen naam, handig met zoeken, bijvoorbeeld Archies camping POI's.
Ook hier zeer mooie foto-realistische rijbaanbegeleiding.

En nee, ik werk niet bij Copilot ( of een van de anderen ) dit zijn alleen maar mijn ervaringen na uitvoerig testen op mijn tablet, kan verschillen per apparaat / Android versie.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Pino » ma 8 feb 2016 22:07

RE.gif Mooi overzicht!

Zelf gebruik ik al een paar jaar Waze. Houdt er goed rekening met verkeers informatie op basis van de andere gebruikers die dit melden en ook erg gemakkelijk in gebruik. Afspraken die in mijn agenda staan worden al direct al bestemming getoond. Ook snelheidcontroles zijn er in verwerkt en ook in het buitenland doet hij het prima.
Waze is vorig jaar gekocht door Google. Google Maps en Waze delen dan ook de gebruikers informatie en zou best kunnen dat er straks een van de twee overblijft.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door fendtjeplatin » di 9 feb 2016 10:35

Aponia truck is ook eenvoudig in gebruik.
kost iets van 50 € voor een europa licentie.
lengte , breedte , hoogte allemaal in te stellen.
tot hiertoe doet het wat moet.
er zitten een pak pois in maar is wat zoekwerk de eerste keer.
proef versie gratis uit te proberen.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Theo de Man » di 9 feb 2016 10:40

Ik gebruik na :: Blaupunkt, Navteq en Tomtom nu een Garmin 3597LMT en ik moet zeggen dat die me nog het beste bevalt.
Poi's zichtbaar op de kaart (ook uit te schakelen) en zelf toe tevoegen en door aantikken er naartoe te navigeren ,zeer vlotte melding van file en lengte, makkelijke bediening, ook via stem te bedienen, bleutooht, eco rijden gedeelte waar je wat gegevens invoert en de hele reis kun je alles volgen qua brandstofkosten rijtijd, rusttijd afgelegde tijd en km's etc etc. Je kunt er winkels in Europa op opzoeken zoals aldi lidl Geant , etc etc. door ze in te toetsen en dan zie je ook meteen hoever ze van je vandaan zijn,maar ook restaurants en benzinestations IDEAAL
Navigeren op coördinaten, flitsers ( ook uit te zetten ) , er zitten veel mogelijkheden op .
Ik gebruik hem nu 2 jaar en nog geen enkel probleem gehad, tevens lifetime gratis update's (ik doe het 4x per jaar).
Het enige min puntje is dat hij er iets langer over doet dan de tomtom om te herberekenen want dan stuurt hij je in eerste instantie weer terug maar dat is voor mijn geen probleem maar viel me wel op.En een zeer hoge resolutie 5" beeldscherm wat een prachtig duidelijk beeld geeft en zeer zeker omdat het scherm geen plastic maar glas is..Ik ben er in ieder geval heel goed over te spreken..in vergelijk met anderen in die prijsklasse.
Leuke bijkomstigheid is dat sommige gebouwen en kerken in 3D worden weergegeven.

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-de-w ... 21764.html
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Carlovdw » di 9 feb 2016 11:00

Nokia here maps voor iOS . Vind ik ook wel goed en volledig gratis.
YOLO

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Nimma » di 9 feb 2016 12:27

Altijd Sygic gebruikt op mijn telefoon; prima. Nu nieuwe navi in de RAV4 en OfflineMaps op de telefoon. Voor noodgevallen, op de fiets of te voet, prima.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » di 9 feb 2016 14:27

Pino schreef:RE.gif Mooi overzicht!

Zelf gebruik ik al een paar jaar Waze. Houdt er goed rekening met verkeers informatie op basis van de andere gebruikers die dit melden en ook erg gemakkelijk in gebruik. Afspraken die in mijn agenda staan worden al direct al bestemming getoond. Ook snelheidcontroles zijn er in verwerkt en ook in het buitenland doet hij het prima.
Waze is vorig jaar gekocht door Google. Google Maps en Waze delen dan ook de gebruikers informatie en zou best kunnen dat er straks een van de twee overblijft.
Maar ja, Waze is prima maar geen offline kaarten ( volgens mij ), constante dataverbinding nodig ook voor de kaarten, kan in het buitenland aardig oplopen.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » di 9 feb 2016 14:29

Theo de Man schreef:Ik gebruik na :: Blaupunkt, Navteq en Tomtom nu een Garmin 3597LMT en ik moet zeggen dat die me nog het beste bevalt.
Poi's zichtbaar op de kaart (ook uit te schakelen) en zelf toe tevoegen en door aantikken er naartoe te navigeren ,zeer vlotte melding van file en lengte, makkelijke bediening, ook via stem te bedienen, bleutooht, eco rijden gedeelte waar je wat gegevens invoert en de hele reis kun je alles volgen qua brandstofkosten rijtijd, rusttijd afgelegde tijd en km's etc etc. Je kunt er winkels in Europa op opzoeken zoals aldi lidl Geant , etc etc. door ze in te toetsen en dan zie je ook meteen hoever ze van je vandaan zijn,maar ook restaurants en benzinestations IDEAAL
Navigeren op coördinaten, flitsers ( ook uit te zetten ) , er zitten veel mogelijkheden op .
Ik gebruik hem nu 2 jaar en nog geen enkel probleem gehad, tevens lifetime gratis update's (ik doe het 4x per jaar).
Het enige min puntje is dat hij er iets langer over doet dan de tomtom om te herberekenen want dan stuurt hij je in eerste instantie weer terug maar dat is voor mijn geen probleem maar viel me wel op.En een zeer hoge resolutie 5" beeldscherm wat een prachtig duidelijk beeld geeft en zeer zeker omdat het scherm geen plastic maar glas is..Ik ben er in ieder geval heel goed over te spreken..in vergelijk met anderen in die prijsklasse.
Leuke bijkomstigheid is dat sommige gebouwen en kerken in 3D worden weergegeven.

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-de-w ... 21764.html
Maar ja, is geen Android natuurlijk, eigenlijk ging dit onderwerp niet over "vaste navigatiesystemen"
Maar toch een goede tip, bedankt. Navigon voor Android is trouwens van Garmin.

Jaap.
Euroland 430 TM SE 1993

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Fred N » di 9 feb 2016 18:34

De tijd van vaste navigatie is ook al weer achterhaald.
Gebruik nu al jaren HERE maps.
Ik kan je verzekeren geen betere en niet onbelangrijk Off line te gebruiken en gratis te downloaden.
Geen reclame of wat al niet meer.
Heel Europa voor niets, echt eentje voor de Nedelander

Gebruik vaak ook trucknavigatie en deze HERE app samen om te kijken of er verschillen zijn.

https://play.google.com/store/apps/deta ... maps&hl=nl

suc 6

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Hobby Linka » di 9 feb 2016 20:40

RE.gif

Klopt helemaal. En niet geheel onbelangrijk, regelmatig updates van de kaarten. Iets waar ik voor mijn dure Peugeot navigatie gewoon voor moet betalen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » wo 10 feb 2016 09:39

Hobby Linka schreef:RE.gif

Klopt helemaal. En niet geheel onbelangrijk, regelmatig updates van de kaarten. Iets waar ik voor mijn dure Peugeot navigatie gewoon voor moet betalen.
Mee eens hoor, Here is ok, basic maar goed echter minder naar je eigen hand te zetten.
Blijf er wel bij dat TomTom / Teleatlas kaarten beter en recenter zijn dan Navteq / Here.
Zelfs bij mij in de buurt zijn er nieuwe wegen en rotondes bijgekomen en dan niet heel recent maar sommige al een paar jaar die nog steeds niet te vinden zijn
op de kaarten van Navteq / Here.
Ook POI's zijn behoorlijk verouderd, winkels die al jaren weg zijn of verhuisd staan er nog gewoon op.
Ook op de kaart op de website van Navteq / Here niet dus echt snel zijn ze daar niet. Geldt vooral hier voor de randstad.
Dus mocht Copilot ooit overgaan op TomTom kaarten ( geruchten gaan hierover ) was tie voor mij helemaal perfect.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Nimma » wo 10 feb 2016 11:04

Deze is óók gratis én up to date én met huisnummers én werkt bij mij perfect zonder haperingen.
http://androidworld.nl/apps/google-maps ... e-offline/
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » wo 10 feb 2016 11:20

Ja, maar Google Maps is wel heel basic en nog niet echt om lekker te navigeren.
Ook moet je voor een lange buitenlandse reis eigenlijk thuis alle kaarten downloaden voor offline gebruik en je wilt niet
weten hoe groot die bestanden worden, in verhouding tot de andere Nav apps, voor een reis naar b.v. Spanje, vele, vele Gb groot.
Alleen heel Nederland is al een gigantische download.
Optie is natuurlijk niet offline maar ja, dan heel veel dataverkeer, zeker in het buitenland dan geen aanrader.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Nimma » wo 10 feb 2016 11:24

Ik heb ruimte genoeg op mijn telefoon thumbup.gif en basic scratch.gif hij brengt mij waar ik naar toe wil, dat is voor mij genoeg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door euroland » wo 10 feb 2016 11:32

Ook weer waar knipoog.gif
Euroland 430 TM SE 1993

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Unplugged » za 20 feb 2016 22:14

Fred N schreef:De tijd van vaste navigatie is ook al weer achterhaald.
Gebruik nu al jaren HERE maps.
Ik kan je verzekeren geen betere en niet onbelangrijk Off line te gebruiken en gratis te downloaden.
Geen reclame of wat al niet meer.
Heel Europa voor niets, echt eentje voor de Nedelander

Gebruik vaak ook trucknavigatie en deze HERE app samen om te kijken of er verschillen zijn.

https://play.google.com/store/apps/deta ... maps&hl=nl

suc 6
Heb Here gedownload. Mooie app. Weet jij of er ook een mogelijkheid is om een lading POI's in één keer toe te voegen (b.v. van Archies, of supermarkten in het buitenland o.i.d.). Die mogelijkheid kan ik niet vinden.

JaapB

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door JaapB » zo 21 feb 2016 07:13

In onze KIA zit vast een navigatie, perfect, en 7 jaar gratis updates.
Veel POI's, restaurants, winkels, met naam,adres, en telnummer, automatisch bellen, enz.
Helaas kan ik geen POI's toevoegen, zou graag Archies toevoegen.

arnovariante

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door arnovariante » zo 21 feb 2016 07:19

RE.gif thumbup.gif
Maar is ook geen Android app.

Hier ook Here.
Perfecte app voor als ik een huurauto mee krijg die geen vaste navi heeft.
Dat gebeurt steeds minder maar toch nogal eens.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door janoniem » zo 21 feb 2016 11:17

TT biedt nu (echt iets voor Nederlanders) ......
TT app met 75 kilometer gratis

Is dit een oplossing/heeft iemand daar al ervaring mee?

Ik gebruik overigens zelf een TT navigatie zoals die in onze Mazda is ingebouwd.
Aangenaam groot scherm in dashboard dat goed is te lezen door zowel rijder als bijrijder.
De file informatie heeft me al heel wat tijd bespaard.
Heel duidelijk kaartmateriaal en ook bijzonder up to date; een nog aan te leggen rotonde in een nabijgelegen provinciale weg was ooit na een update al aanwezig.
Kost jaarlijks wel bijna 70 euro om kaartmateriaal up to date te houden, dat dan weer wel.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door vikingpirate » zo 21 feb 2016 11:23

Mazda cx5, heeft van ons Tom Tom aan boord, maar gaan we rijden met de hut, dan heb ik er een tomtom go 940 naast met de truck kaart erop. En daar de gegevens van de combinatie ingevoerd.

En op mijn tablet gewoon TomTom staan, die weer gehaald via de app black market.
Trekker met sleurhut

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door janoniem » zo 21 feb 2016 11:28

vikingpirate schreef:Mazda cx5, heeft van ons Tom Tom aan boord, maar gaan we rijden met de hut, dan heb ik er een tomtom go 940 naast met de truck kaart erop. En daar de gegevens van de combinatie ingevoerd.
Zou die truck kaart ook met TT Home op de Mazda card te installeren zijn?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Kingpin1966 » zo 21 feb 2016 11:37

RE.gif
Ik denk dat je voor dergelijke navigatie niet om de "kastjes" heen kunt.
Trucknav. of speciale Caravan software kom je niet op onboard navigatiesystemen tegen, het zou misschien wel kunnen maar wordt gewoon niet gedaan.
Aan de ene kant logisch, de meeste rijden gewoon solo met een auto, aan de andere kant ook weer niet want een auto wordt ook gebruikt als caravantrekker.
En ook niet op smartphones voor zover mijn kennis reikt. En dan heb je geen keuze dan met een kastje te navigeren.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door vikingpirate » zo 21 feb 2016 11:41

Ik kan je info geven alleen mag dat niet op het forum ivm met de regels hier.
Dus beter een pm sturen.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Chris » zo 21 feb 2016 12:07

Ik ben nu de tip van Fred N aan het downloaden.
Ziet er fraai uit, maar het zuipt wel geheugen.
Ik dacht de kaarten van Nederland, Belgie en Frankrijk even te installeren,,, oeps... dat is wel een flinke aanslag op een telefoon geheugen.
Wilde ik ook nog de vriendelijke Engelse damesstem voor een nederlandse jufvrouw ruilen... geheugen vol.
Eerst maar eens was "vergeten apps" wissen dus.

En dan spelen met dat spul..... daar leer je het van.
Doe je het fout, niks aan de hand, er komt zeker geen rook uit.
Desnoods gewoon opnieuw ophalen uit de store...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ervaringen Navigatie apps Android

Bericht door Kingpin1966 » zo 21 feb 2016 12:14

Chris schreef: Doe je het fout, niks aan de hand, er komt zeker geen rook uit.
Dat kwam er uit mijn Snooper helaas wel, waarschijnlijk iets doorgebrand.
Dus maar weer op een kastje overgegaan, een Garmin Dēzl 770.

Navigatie via de telefoon is voor mij geen optie, mede omdat ik ook caravan meetrek.
En moet data abbo hebben anders kan ik de kaart op mijn iPhone niet eens gebruiken.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”