Hoe kom je er ?
Ik vind het apparaat erg snel, zeker met het herrekenen. In ieder geval een stuk sneller als de VDO waar we in ons werk mee werken.*Peter* schreef:Ik heb een Quest met 240 mb, dus ik ben bekend met Garmin. Het ding is belabberd traag na de laatste upgrade. Hoe is de snelheid van jouw machien in een gemiddelde binnenstad?
Tom Tom 5 en vanaf volgende week Tom Tom 6.
Mensen die beweren dat ze "even op de kaart kijken" en er dan naar toe rijden, da's onzin.
Je weet echt niet wat je mist met een goed navigatiesysteem, vooral als je vaak alleen in de auto rijd in een onbekende stad.
Bullshit dat je dan "effe in het stratenboek" kan kijken en vervolgens foutloos op je bestemming komt.
Mensen die beweren dat ze "even op de kaart kijken" en er dan naar toe rijden, da's onzin.
Je weet echt niet wat je mist met een goed navigatiesysteem, vooral als je vaak alleen in de auto rijd in een onbekende stad.
Bullshit dat je dan "effe in het stratenboek" kan kijken en vervolgens foutloos op je bestemming komt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook primaKees250 schreef:Gewoon met routekaarten van ANWB en daarnaast wat gedetailleerde wegenkaarten. Al 20 jaar zo en gaat prima.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Dan had je ook wat meer de tijd om de kaart te lezen, wat zeg ik: je had nog tijd om een nieuwe te tekenen!deusjevo schreef:Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook primaKees250 schreef:Gewoon met routekaarten van ANWB en daarnaast wat gedetailleerde wegenkaarten. Al 20 jaar zo en gaat prima.
Volgens mij weet ik vóór ik vertrek al waar ik heen moet (ik ben geen zwerver....). Dus print ik tevoren twee of drie kaartjes uit een routeplanner uit (op verschillende schalen) en neem die mee. Werkt prima.Bullshit dat je dan "effe in het stratenboek" kan kijken en vervolgens foutloos op je bestemming komt.
Oftewel: bij de pseudoredenen die verzonnen worden om de aanschaf en het bezit van zo'n ding te vergoeilijken mag je wel vraagtekens plaatsen.
Zie ook de mensen die dagelijks mobiel bellend de winkel uitlopen (op minder dan 5 minuten rijden....) om te zeggen "Ik kom er nú aan".... Spannuuuuund....!!
Maar voor de helderheid: voor iemand die hele dagen op de weg zit / in de stad rijdt (vertegenwoordiger bijvoorbeeld) is zo'n apparaat wel een uitkomst. Geheel mee eens.
Maar t.a.v. de categorie die zo'n ding aanschaft voor drie weken zomervakantie (ja, die mensen zijn er....) denk ik: doe toch normaal, kijk thuis alvast even je route na en neem je kaarten mee.
Heb jij dat nog meegemaakt dan....? ;-)Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook prima
Maar goed, om in korte tijd van Nederland naar je vakantiebestemming aan de Cote d'Azur te rijden, ligt een auto meer voor de hand. Een TomTom heb ik daar echter niet voor nodig....
Vooral middenin de Sahara of op de Zuidpool is dat natuurlijk ontzettend handig. Niet dat ik daar dagelijks kom, maar toch.... ;-)Een navigatiesysteem weet (als het goed is) altijd waar je bent.
Van mij mag iedereen doen wat-ie leuk vindt hoor... maar eh:
>Dus print ik tevoren twee of drie kaartjes uit een routeplanner uit (op verschillende schalen) en neem die mee. Werkt prima.<
Dat deed ik vroeger ook wel. Alleen valt het soms niet mee om de straatnaambordjes te vinden, vooral in het donker.
>Maar t.a.v. de categorie die zo'n ding aanschaft voor drie weken zomervakantie (ja, die mensen zijn er....) denk ik: doe toch normaal, kijk thuis alvast even je route na en neem je kaarten mee.<
Iets gekocht op Marktplaats.nl en erheen rijden? Tomtom.
Naar vrienden die net verhuist zijn? Tomtom.
Op de terugweg 's nachts snelweg afgesloten? Tomtom.
Eind van de middag op vakantie langzamerhand een camping zoeken? Tomtom.
Toeristische route vinden op Internet en die opslaan en rijden met? Tomtom.
Kortom, een regelmatige bron van plezier voor ons allebei, zeker niet alleen in de vakantie.
Bart
>Dus print ik tevoren twee of drie kaartjes uit een routeplanner uit (op verschillende schalen) en neem die mee. Werkt prima.<
Dat deed ik vroeger ook wel. Alleen valt het soms niet mee om de straatnaambordjes te vinden, vooral in het donker.
>Maar t.a.v. de categorie die zo'n ding aanschaft voor drie weken zomervakantie (ja, die mensen zijn er....) denk ik: doe toch normaal, kijk thuis alvast even je route na en neem je kaarten mee.<
Iets gekocht op Marktplaats.nl en erheen rijden? Tomtom.
Naar vrienden die net verhuist zijn? Tomtom.
Op de terugweg 's nachts snelweg afgesloten? Tomtom.
Eind van de middag op vakantie langzamerhand een camping zoeken? Tomtom.
Toeristische route vinden op Internet en die opslaan en rijden met? Tomtom.
Kortom, een regelmatige bron van plezier voor ons allebei, zeker niet alleen in de vakantie.
Bart
Koop jij dagelijks iets op marktplaats....?Iets gekocht op Marktplaats.nl en erheen rijden? Tomtom.
Naar vrienden die net verhuist zijn? Tomtom.
Op de terugweg 's nachts snelweg afgesloten? Tomtom.
Eind van de middag op vakantie langzamerhand een camping zoeken? Tomtom.
Toeristische route vinden op Internet en die opslaan en rijden met? Tomtom.
Kom jij regelmatig bij net verhuisde vrienden (en dan óók nog in het donker)....?
Weet jij dan tevoren niet dat een snelweg is afgesloten....?
Is het een heel jaar donker 's avonds....? Kom je overdag nooit ergens....?
Heb jij geen lijstje met tevoren opgeschreven campings....?
Toeristische routes stel ik liever zelf samen.
Zoals eerder geschreven, ik had zo'n ding in m'n vorige auto, omdat die net zo duur was als enkel een radio/cd (werd dus gepromoot....), maar had er gewoon geen gebruik voor. In mijn huidige auto heb ik er dus geen meer en nog geen dag gemist.
Maar inderdaad, iedereen mag uiteraard doen wat ie wil. Maar een beetje reële argumenten erbij zou het bezit van een nav.sys. wat aannemelijker maken.... Tot nu toe zie ik die rechtvaardiging alleen voor hen die een nav.sys. beroepsmatig nodig hebben, zoals vertegenwoordigers, chauffeurs e.d.
Voor het overige is het niet meer dan een 'speeltje'. Niets mis mee hoor, maar kom daar dan gewoon voor uit.
Zo, ik heb iGo een tijdje geprobeerd.
Ga lekker terug naar de vertrouwde TT :).
iGo ziet er heel gelikt uit, maar komt mij iets te vaak met meldingen
(nee, niet instelbaar) en ook is ze/hij de verbinding met GPS kwijt
wanneer je de sleutel uit het contact gehad hebt.
Dit is op zich logisch maar het duurt veel te lang voor
ze/hij de satelietjes weer teruggevonden heeft.
Maar het was best leuk om eens een andere te proberen :).
Ga lekker terug naar de vertrouwde TT :).
iGo ziet er heel gelikt uit, maar komt mij iets te vaak met meldingen
(nee, niet instelbaar) en ook is ze/hij de verbinding met GPS kwijt
wanneer je de sleutel uit het contact gehad hebt.
Dit is op zich logisch maar het duurt veel te lang voor
ze/hij de satelietjes weer teruggevonden heeft.
Maar het was best leuk om eens een andere te proberen :).
Na onze update van TT5 naar TT5.21 bleek de PDA opeens veel sneller zijn positie te kunnen vinden, iets wat ook met 5 soms nog wel eens irritant lang duurde.AmezorC schreef:Zo, ik heb iGo een tijdje geprobeerd.
Ga lekker terug naar de vertrouwde TT :).
iGo ziet er heel gelikt uit, maar komt mij iets te vaak met meldingen
(nee, niet instelbaar) en ook is ze/hij de verbinding met GPS kwijt
wanneer je de sleutel uit het contact gehad hebt.
Dit is op zich logisch maar het duurt veel te lang voor
ze/hij de satelietjes weer teruggevonden heeft.
Maar het was best leuk om eens een andere te proberen :).
Overigens, hoewel TT natuurlijk altijd iets achter loopt vwb wijzigingen in het wegenpatroon, heb ik onlangs een kruispunt ontdekt in Bussum dat in TT5.21 als rotonde is aangegeven :) , maar dat zit kennelijk nog in de planning...
Bart
In principe navigeren wij nog gewoon met de wegenkaarten. Een TOMx2 of iets soortgelijks heb ik niet.
Ik moet voor mijn werk regelmatig op locaties zijn die ik niet exact weet. Even de routeplanner van internet gebruiken en klaar.
Natuurlijk, ik weet dat ik ouderwets doe maar ik heb een hekel aan zaken in mijn uitzicht (op het raam) en vind een geïntegreerd of aftermarket inbouw (dubbeldin) systeem voorlopig nog te duur. (omdat ik het zo makkelijk via I-net kan opzoeken.)
Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Ik moet voor mijn werk regelmatig op locaties zijn die ik niet exact weet. Even de routeplanner van internet gebruiken en klaar.
Natuurlijk, ik weet dat ik ouderwets doe maar ik heb een hekel aan zaken in mijn uitzicht (op het raam) en vind een geïntegreerd of aftermarket inbouw (dubbeldin) systeem voorlopig nog te duur. (omdat ik het zo makkelijk via I-net kan opzoeken.)
Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Ik zat laatst bij iemand ide auto die een geïntegreerd systeem had. Ik weet niet welk merk het was (de auto was een Espace) maar ik vond het grafisch wat minder mooi dan Tomtom, en ook minder intuïtief qua bediening. Met een geïntegreerd systeem loop je natuurlijk de kans dat je autokeuze de navigatie bepaalt (of omgekeerd... :) )Volvodriver schreef:Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Wij hebben een PDA; heeft ook zijn nadelen hoor (je moet 'm in je zak steken als je de auto verlaat) maar ik zit niet aan één merk navigatie vast.
Bart
Bart, een (echte) renooit zal ik nooit kopen.bdoets schreef:Ik zat laatst bij iemand ide auto die een geïntegreerd systeem had. Ik weet niet welk merk het was (de auto was een Espace) maar ik vond het grafisch wat minder mooi dan Tomtom, en ook minder intuïtief qua bediening. Met een geïntegreerd systeem loop je natuurlijk de kans dat je autokeuze de navigatie bepaalt (of omgekeerd... :) )Volvodriver schreef:Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Wij hebben een PDA; heeft ook zijn nadelen hoor (je moet 'm in je zak steken als je de auto verlaat) maar ik zit niet aan één merk navigatie vast.
Bart
Ik moet zeggen dat ik de RTI navigatiesystemen van VOLVO grafisch dus wel mooi vind. En ik rij privé in principe alleen VOLVO. (zoals je uit mijn nick ook kunt lezen.) Vandaar.
Ros nu al een jaartje rond met een door de vorige eigenaar betaalde VDO/Dayton (zeg maar: dikke autoradio met navigatie). Bevalt prima, geen gedonder met losse snoertjes, opladen, zuignappen, meenemen of geheugenkaartjes. Gewoon CD instoppen en in Italie verwisselen voor de CD op straatniveau.
Was gezien de nieuwprijs zeker niet mijn keuze geweest, maar doet het wel prima.
Gr.
Knijn
Was gezien de nieuwprijs zeker niet mijn keuze geweest, maar doet het wel prima.
Gr.
Knijn
Carminat
We hebben een ingebouwd Carminat-systeem (CD's voor groepen landen) met ruim kleurenscherm en heldere stem. Hulp bij route-planning is in 90% van de gevallen prima. File-info is heel wisselend van kwaliteit maar dat heeft niks met dit systeem te maken, is duidelijk per land verschillend. Soms is het ook onverwacht goed: in Frankrijk werd er zelfs een keer voor regionaal noodweer verderop op de route gewaarschuwd met een ikoontje.
Navigeren: bv van buiten de stad komend in Rome een parkeergarage vinden op 10 minuten lopen aan de achterkant van het Vaticaan bleek fluitje van een cent.
Ook benzinestations, treinstations etc worden netjes aangegeven. De rest van de info is minder relevant.
Ik zou niet meer zonder willen maar zou ook geen concessies willen doen aan schermgrootte en zo.
Navigeren: bv van buiten de stad komend in Rome een parkeergarage vinden op 10 minuten lopen aan de achterkant van het Vaticaan bleek fluitje van een cent.
Ook benzinestations, treinstations etc worden netjes aangegeven. De rest van de info is minder relevant.
Ik zou niet meer zonder willen maar zou ook geen concessies willen doen aan schermgrootte en zo.