Hoe kom je er ?

Systemen en aanverwante zaken.

Hoe navigeren jullie ?

TomTom 5
8
27%
TomTom 6
2
7%
iGo
2
7%
NavMan
1
3%
Echtgen(o)ot(e)
17
57%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » wo 20 sep 2006 23:27

Heb trouwen naast de vdo ook nog een sony nav-50 maar dat is een onding niet te geloven, ik had hem kado gekregen maar als ik zie wat dat ding nieuw kost, zou het de miskoop van de eeuw zijn.

En evengoed met de vdo, kijken we van te voren hoe we moeten rijden e.d. dat blijft leuk.

Stef

Bericht door Stef » do 21 sep 2006 10:11

*Peter* schreef:Ik heb een Quest met 240 mb, dus ik ben bekend met Garmin. Het ding is belabberd traag na de laatste upgrade. Hoe is de snelheid van jouw machien in een gemiddelde binnenstad?
Ik vind het apparaat erg snel, zeker met het herrekenen. In ieder geval een stuk sneller als de VDO waar we in ons werk mee werken.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » do 21 sep 2006 12:46

Tom Tom 5 en vanaf volgende week Tom Tom 6.

Mensen die beweren dat ze "even op de kaart kijken" en er dan naar toe rijden, da's onzin.
Je weet echt niet wat je mist met een goed navigatiesysteem, vooral als je vaak alleen in de auto rijd in een onbekende stad.
Bullshit dat je dan "effe in het stratenboek" kan kijken en vervolgens foutloos op je bestemming komt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Stef

Bericht door Stef » do 21 sep 2006 12:59

Tja,
Een navigatiesysteem weet (als het goed is) altijd waar je bent. Dat lukt veel mensen niet zonder zo'n systeem.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 21 sep 2006 17:24

Stef, bedankt!
En zij, die menen, dat ze het beter kunnen dan een navigatiemachien, hebben geen idee waar ze het over hebben ;-)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » do 21 sep 2006 17:50

Kees250 schreef:Gewoon met routekaarten van ANWB en daarnaast wat gedetailleerde wegenkaarten. Al 20 jaar zo en gaat prima.
Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook prima :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 21 sep 2006 20:11

deusjevo schreef:
Kees250 schreef:Gewoon met routekaarten van ANWB en daarnaast wat gedetailleerde wegenkaarten. Al 20 jaar zo en gaat prima.
Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook prima :wink:
Dan had je ook wat meer de tijd om de kaart te lezen, wat zeg ik: je had nog tijd om een nieuwe te tekenen! :lol: :lol: :lol:

Kees250

Bericht door Kees250 » vr 22 sep 2006 08:32

Bullshit dat je dan "effe in het stratenboek" kan kijken en vervolgens foutloos op je bestemming komt.
Volgens mij weet ik vóór ik vertrek al waar ik heen moet (ik ben geen zwerver....). Dus print ik tevoren twee of drie kaartjes uit een routeplanner uit (op verschillende schalen) en neem die mee. Werkt prima.

Oftewel: bij de pseudoredenen die verzonnen worden om de aanschaf en het bezit van zo'n ding te vergoeilijken mag je wel vraagtekens plaatsen.
Zie ook de mensen die dagelijks mobiel bellend de winkel uitlopen (op minder dan 5 minuten rijden....) om te zeggen "Ik kom er nú aan".... Spannuuuuund....!!

Maar voor de helderheid: voor iemand die hele dagen op de weg zit / in de stad rijdt (vertegenwoordiger bijvoorbeeld) is zo'n apparaat wel een uitkomst. Geheel mee eens.
Maar t.a.v. de categorie die zo'n ding aanschaft voor drie weken zomervakantie (ja, die mensen zijn er....) denk ik: doe toch normaal, kijk thuis alvast even je route na en neem je kaarten mee.
Tja, vroeger reed men ook met paard- en wagen, ging ook prima
Heb jij dat nog meegemaakt dan....? ;-)
Maar goed, om in korte tijd van Nederland naar je vakantiebestemming aan de Cote d'Azur te rijden, ligt een auto meer voor de hand. Een TomTom heb ik daar echter niet voor nodig....
Een navigatiesysteem weet (als het goed is) altijd waar je bent.
Vooral middenin de Sahara of op de Zuidpool is dat natuurlijk ontzettend handig. Niet dat ik daar dagelijks kom, maar toch.... ;-)

BDoets

Bericht door BDoets » vr 22 sep 2006 12:57

Van mij mag iedereen doen wat-ie leuk vindt hoor... maar eh:

>Dus print ik tevoren twee of drie kaartjes uit een routeplanner uit (op verschillende schalen) en neem die mee. Werkt prima.<

Dat deed ik vroeger ook wel. Alleen valt het soms niet mee om de straatnaambordjes te vinden, vooral in het donker.

>Maar t.a.v. de categorie die zo'n ding aanschaft voor drie weken zomervakantie (ja, die mensen zijn er....) denk ik: doe toch normaal, kijk thuis alvast even je route na en neem je kaarten mee.<

Iets gekocht op Marktplaats.nl en erheen rijden? Tomtom.
Naar vrienden die net verhuist zijn? Tomtom.
Op de terugweg 's nachts snelweg afgesloten? Tomtom.
Eind van de middag op vakantie langzamerhand een camping zoeken? Tomtom.
Toeristische route vinden op Internet en die opslaan en rijden met? Tomtom.

Kortom, een regelmatige bron van plezier voor ons allebei, zeker niet alleen in de vakantie.
Bart

Kees250

Bericht door Kees250 » vr 22 sep 2006 14:21

Iets gekocht op Marktplaats.nl en erheen rijden? Tomtom.
Naar vrienden die net verhuist zijn? Tomtom.
Op de terugweg 's nachts snelweg afgesloten? Tomtom.
Eind van de middag op vakantie langzamerhand een camping zoeken? Tomtom.
Toeristische route vinden op Internet en die opslaan en rijden met? Tomtom.
Koop jij dagelijks iets op marktplaats....?
Kom jij regelmatig bij net verhuisde vrienden (en dan óók nog in het donker)....?
Weet jij dan tevoren niet dat een snelweg is afgesloten....?
Is het een heel jaar donker 's avonds....? Kom je overdag nooit ergens....?
Heb jij geen lijstje met tevoren opgeschreven campings....?
Toeristische routes stel ik liever zelf samen.

Zoals eerder geschreven, ik had zo'n ding in m'n vorige auto, omdat die net zo duur was als enkel een radio/cd (werd dus gepromoot....), maar had er gewoon geen gebruik voor. In mijn huidige auto heb ik er dus geen meer en nog geen dag gemist.
Maar inderdaad, iedereen mag uiteraard doen wat ie wil. Maar een beetje reële argumenten erbij zou het bezit van een nav.sys. wat aannemelijker maken.... Tot nu toe zie ik die rechtvaardiging alleen voor hen die een nav.sys. beroepsmatig nodig hebben, zoals vertegenwoordigers, chauffeurs e.d.
Voor het overige is het niet meer dan een 'speeltje'. Niets mis mee hoor, maar kom daar dan gewoon voor uit.

AmezorC

Bericht door AmezorC » ma 25 sep 2006 08:34

Zo, ik heb iGo een tijdje geprobeerd.
Ga lekker terug naar de vertrouwde TT :).

iGo ziet er heel gelikt uit, maar komt mij iets te vaak met meldingen
(nee, niet instelbaar) en ook is ze/hij de verbinding met GPS kwijt
wanneer je de sleutel uit het contact gehad hebt.
Dit is op zich logisch maar het duurt veel te lang voor
ze/hij de satelietjes weer teruggevonden heeft.


Maar het was best leuk om eens een andere te proberen :).

BDoets

Bericht door BDoets » ma 25 sep 2006 10:01

AmezorC schreef:Zo, ik heb iGo een tijdje geprobeerd.
Ga lekker terug naar de vertrouwde TT :).
iGo ziet er heel gelikt uit, maar komt mij iets te vaak met meldingen
(nee, niet instelbaar) en ook is ze/hij de verbinding met GPS kwijt
wanneer je de sleutel uit het contact gehad hebt.
Dit is op zich logisch maar het duurt veel te lang voor
ze/hij de satelietjes weer teruggevonden heeft.
Maar het was best leuk om eens een andere te proberen :).
Na onze update van TT5 naar TT5.21 bleek de PDA opeens veel sneller zijn positie te kunnen vinden, iets wat ook met 5 soms nog wel eens irritant lang duurde.
Overigens, hoewel TT natuurlijk altijd iets achter loopt vwb wijzigingen in het wegenpatroon, heb ik onlangs een kruispunt ontdekt in Bussum dat in TT5.21 als rotonde is aangegeven :) , maar dat zit kennelijk nog in de planning...
Bart

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 25 sep 2006 13:52

In principe navigeren wij nog gewoon met de wegenkaarten. Een TOMx2 of iets soortgelijks heb ik niet.
Ik moet voor mijn werk regelmatig op locaties zijn die ik niet exact weet. Even de routeplanner van internet gebruiken en klaar.

Natuurlijk, ik weet dat ik ouderwets doe maar ik heb een hekel aan zaken in mijn uitzicht (op het raam) en vind een geïntegreerd of aftermarket inbouw (dubbeldin) systeem voorlopig nog te duur. (omdat ik het zo makkelijk via I-net kan opzoeken.)

Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 25 sep 2006 21:39

Wij navigeren met een origineel ingebouwde navigatie met tv-funktie en tmc-module.
Werkt alleen nog met cd's van VDO ......dus wisselen aan de grens :cry: .
Werkt verder uitstekend :wink:
We nemen trouwens wel de anwb-kaarten mee voor de zekerheid :wink:
Afbeelding
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

BDoets

Bericht door BDoets » ma 25 sep 2006 21:44

Volvodriver schreef:Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Ik zat laatst bij iemand ide auto die een geïntegreerd systeem had. Ik weet niet welk merk het was (de auto was een Espace) maar ik vond het grafisch wat minder mooi dan Tomtom, en ook minder intuïtief qua bediening. Met een geïntegreerd systeem loop je natuurlijk de kans dat je autokeuze de navigatie bepaalt (of omgekeerd... :) )
Wij hebben een PDA; heeft ook zijn nadelen hoor (je moet 'm in je zak steken als je de auto verlaat) maar ik zit niet aan één merk navigatie vast.
Bart

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 26 sep 2006 09:05

bdoets schreef:
Volvodriver schreef:Wel zal ik in de toekomst (bij een volgende auto) hoogstwaarschijnlijk naar een geïntegreerd systeem overstappen.
Ik zat laatst bij iemand ide auto die een geïntegreerd systeem had. Ik weet niet welk merk het was (de auto was een Espace) maar ik vond het grafisch wat minder mooi dan Tomtom, en ook minder intuïtief qua bediening. Met een geïntegreerd systeem loop je natuurlijk de kans dat je autokeuze de navigatie bepaalt (of omgekeerd... :) )
Wij hebben een PDA; heeft ook zijn nadelen hoor (je moet 'm in je zak steken als je de auto verlaat) maar ik zit niet aan één merk navigatie vast.
Bart
Bart, een (echte) renooit zal ik nooit kopen.
Ik moet zeggen dat ik de RTI navigatiesystemen van VOLVO grafisch dus wel mooi vind. En ik rij privé in principe alleen VOLVO. (zoals je uit mijn nick ook kunt lezen.) Vandaar.

Knijn2007

Bericht door Knijn2007 » di 26 sep 2006 09:16

Ros nu al een jaartje rond met een door de vorige eigenaar betaalde VDO/Dayton (zeg maar: dikke autoradio met navigatie). Bevalt prima, geen gedonder met losse snoertjes, opladen, zuignappen, meenemen of geheugenkaartjes. Gewoon CD instoppen en in Italie verwisselen voor de CD op straatniveau.

Was gezien de nieuwprijs zeker niet mijn keuze geweest, maar doet het wel prima. :wink:

Gr.
Knijn

Caravan

blokker

Bericht door Caravan » za 30 sep 2006 10:27

ik heb er een van blokker.
cartrek 400 werkt goed kost maar euro199 en tochscreen.
en kan ook voor de moter en fiets en boot of wandelen.
incl.oplader voor thuis en in de auto.gps-antenne


caravan.
:lol: :wink:

Pyra

Carminat

Bericht door Pyra » za 30 sep 2006 16:18

We hebben een ingebouwd Carminat-systeem (CD's voor groepen landen) met ruim kleurenscherm en heldere stem. Hulp bij route-planning is in 90% van de gevallen prima. File-info is heel wisselend van kwaliteit maar dat heeft niks met dit systeem te maken, is duidelijk per land verschillend. Soms is het ook onverwacht goed: in Frankrijk werd er zelfs een keer voor regionaal noodweer verderop op de route gewaarschuwd met een ikoontje.

Navigeren: bv van buiten de stad komend in Rome een parkeergarage vinden op 10 minuten lopen aan de achterkant van het Vaticaan bleek fluitje van een cent.

Ook benzinestations, treinstations etc worden netjes aangegeven. De rest van de info is minder relevant.

Ik zou niet meer zonder willen maar zou ook geen concessies willen doen aan schermgrootte en zo.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » za 30 sep 2006 17:59

Garmin Street Pilot de luxe III
gebruik hem al enkele jaren
voldoet nog steeds prima, zowel op de motor, auto als voor het geocachen.
Heb dus geen stem uitgebracht want staat er niet tussen.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”