Navigatie systemen?

Systemen en aanverwante zaken.
Tramp

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Tramp » za 3 mei 2014 20:15

Jazeker Andre,
een 278 op de motor, de meest universele die Garmin ooit heeft gemaakt en een nüvi voor in de auto,
met zo'n beetje dezelfde kunstjes als de zumo alleen is die niet waterdicht.

leusinkj

Re: Navigatie systemen?

Bericht door leusinkj » za 3 mei 2014 21:29

hallo ik rijdt dagelijks met een snooper s5000 ventura dat is een caravan en camper navigatie en gebruik deze ongeveer een jaar met de vrachtwagen deze gewichten tot 50 ton en breedtes en hoogtes kan ik ook invoeren.
hij werkt perfect tot nu
toe deze zomer ga ik hem voor het eerst met de caravan proberen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » za 3 mei 2014 21:58

GSAndre schreef:
Tramp schreef:................. probeert te benaderen in de vrachtwagenmodus...
Beste Tramp, heb je zelf een Garmin of navigatiesysteem ?

Ieder navigatiesysteem zal je zolang mogelijk leiden via de wat bredre (door de gemeente, provincie of in Fr het departement) opgegeven specificaties ! En pas als het niet anders kan, zal het systeem naar de smallere of minder goede bereidbare wegen voor vrachtwagens leiden.

Ik heb sterk de indruk dat je GEEN ervaring hebt met navigatiesystemen en tendentieus dit topic probeert te verstoren !
Ik zie dat anders, de navigatie rekent gewoon volgens de door jouw gewenste specs, dus je moet altijd zelf een wens ingeven, dit kan ook standaard ingesteld worden (kortste of snelste route bijv.) en alleen de simpele oudere systemen houden dan ook geen rekening met verkeersdrukte/tijdstippen, een gewoon actueel kwaliteitssysteem doet dat wel, dus dan kun je er al helemaal geen touw aan vast knopen welke weg hij je stuurt.
Mijn Tomtom stuurt me de ene dag over weg A naar mijn werk en de andere dag over weg B en dit puur omdat weg A dan druk is en dus tijd verlies geeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door HansHobby » za 3 mei 2014 22:21

Sygic op mijn Galaxy S4. Werkt als een dolle. thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Tramp

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Tramp » zo 4 mei 2014 10:07

Blijft de kwestie of je over een van die super nauwe, super kronkelige, supersteile weggetjes verder wilt met je
superglanzende en nog ongeschonden combinatie en het risco lopen om de een of andere doordrammende andere onverlaat in een gebutst en totaal verot frans gebakkie tegen te komen.
Of dat je hopeloos blijft proberen of je speeltje wellicht toch nog wat meer in z'n mars heeft.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Kingpin1966 » zo 4 mei 2014 10:24

R_S_P schreef:
In de vrachtwagenmodus neemt de navigatie niet de kleinste of smalste wegen, dus ideaal voor net de caravan.
Dan kom je in het buitenland bijna nooit op een camping scratch.gif, aangezien de meeste campings aan van die k*t weggetjes liggen.
In de vrachtwagenmodus zal bij de meeste, niet speciaal voor vrachtwagens bedoelde navigatiesystemen, alleen de aankomsttijd aangepast worden.
Voor smalle wegen of te lage bruggen wordt niet gewaarschuwd of er omheen genavigeerd.
Dat gebeurd vaak wel bij speciale truck of camper navigatie omdat je daar vaak hoogte, gewicht en breedte van de combi moet ingeven.
Maak je dus bij de "vrachtwagenmodus" van een niet trucknavigatiesysteem niet al te veel illusies.
Er wordt alleen rekening gehouden met de snelheid, verder niks.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Chris » zo 4 mei 2014 10:41

Ik denk dat het niet zo moeilijk is.

Koop een navigatie met een lifetime update, en doe de update's ook regelmatig, en gebruik je gezonde verstand, let ook op de borden langs de weg.
TT heeft 4x per jaar een kaartupdate, die download ik altijd.
Wij hebben hier thuis een Garmin en een TT, beide met voor en nadelen.
Heel simpel, gebruik altijd je gezonde verstand naast je navigatie.
Ik rij nu vele jaren met de caravan door Europa, vroeger met alleen kaarten en de laatste jaren met navigatiehulp.
Geen speciale caravan of vrachtwagen navi dus, maar mijn hersens erbij en event. info van de camping over aanbevolen routes. (dat is vaak niet voor niets)

Ervaring van mij afgelopen jaar in de Ardeche: whistle.gif whistle.gif
Onder Lyon, bij Montelimar, met de caravan aan de haak,, de snelweg af.
De navigatie stuurt je in Le Teil linksaf, de wegwijzers staan Rechtsaf.
Ik ben intuitief Rechtsaf gegaan en dus de navigatie aanwijzing in de wind geslagen.
Gelukkig maar....want....
Later met de auto solo wel linksaf gegaan, puur uit nieuwsgierigheid waarom daar zo'n rare situatie is...
Nou.... een tunneltje onder het spoor door van nog geen 2 meter hoog denk ik..
Je zal er voor staan met je caravan aan de haak.
Mijn (gezonde) verstand zei me gewoon dat een wegwijzer er niet voor niets staat, die is voor alle weggebruikers bedoelt.
Het motto is dus altijd: Gebruik de navigatie niet blindelings, gebruik altijd je gezonde verstand en intuitie.
Denk maar aan de TV reclame waar dat oude vrouwtje zo door de heg heen een tuin inrijd omdat haar TT dat zei. :lol: :lol:

Dus... geen advies, alles is net zo goed of slecht als je eigen ervaring, en kijk in je eigen portemonee.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Navigatie systemen?

Bericht door R_S_P » zo 4 mei 2014 10:50

GSAndre schreef:
R_S_P schreef: Dan kom je in het buitenland bijna nooit op een camping scratch.gif, aangezien de meeste campings aan van die k*t weggetjes liggen.
Jammer dat je zo een serieus bericht zo reageert, terwijl je zelf beter weet :(
Ik vind dit topic ook niet serieus te noemen, is er ooit wel eens iemand niet op een camping gekomen, waarbij de combinatie niet verder kon? Elke camping kan je met een combinatie naar toe, anders zou een camping geen bestaansrechten hebben. :wink:
Ik heb het in bijna 20 jaar, dat ik met navigatie rijd, in allerlei soorten nog nooit meegemaakt, 1 keer in Die (Fr.) waarbij ik voor een tunneltje stond waarbij ik dacht, moet ik hier onderdoor? Direct achter het tunneltje was de camping met 1 toegangsweg en de camping stond vol, dus..........
Wat wel heel belangrijk is dat bij invoer van de navigatie nooit de korte route moet gebruiken, maar altijd de snelle. Als je korte route invoert, kan het inderdaad gebeuren dat je smalle weggetjes tegenkomt of erge steile hellingen tegenkomt.

Navigatie is een hulpmiddel, men dient altijd de ogen gebruiken en de verkeersborden op te volgen en of nu de een beter is dan een ander, je komt met elk systeem op je bestemming, of je moet met hele oude kaarten rondrijden.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Navigatie systemen?

Bericht door R_S_P » zo 4 mei 2014 10:53

Tegelijk dit geschreven met Chris, komt aardig overeen.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

Eric01

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Eric01 » zo 4 mei 2014 11:42

Wij gebruiken een Tom Tom Go met drie kaart updates per jaar en deze werkt perfect. Zoals anderen al schrijven, moet je alleen je gezonde verstand gebruiken en niet blindelings de Tom Tom volgen. Wat prima helpt is om de coördinaten in voeren. In alle jaren dat wij kamperen is het nog nooit gebeurd dat wij de camping niet hebben kunnen vinden. Zelfs in Griekenland geen enkel probleem. Wij zouden ons kampeerleven niet meer kunnen voorstellen zonder Tom Tom. Nog een goede tip: als je Tom Tom kapot is en deze is niet meer te repareren, dan kun je bij Tom Tom zelf een nieuw apparaat met 20% korting kopen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Chris » zo 4 mei 2014 13:51

RE.gif RE.gif

Hoi RSP.

Lijkt wel, 9 minuten verschil, maar wel een ander tunneltje hoor...
Die en le Teil liggen echter maar zo'n 80 km bij elkaar vandaan.
Zouden die lage tunneltjes mode zijn daar?? :lol:

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Navigatie systemen?

Bericht door R_S_P » zo 4 mei 2014 19:36

Ook in Die betrof het een spoorweg tunneltje, zal hetzelfde lijntje zijn, denk ik.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie systemen?

Bericht door wolf » zo 4 mei 2014 20:30

't is niet gemakkelijk kiezen en ik kan het weten, heb al genoeg probs gehad met mijn Garmin (maar daar herbegin ik niet over).
Je moet er zeker eentje kopen waar je "caravan" of "camper" kan op instellen en niet vrachtwagen, vind ik.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Heiden545

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Heiden545 » zo 4 mei 2014 20:46

Valt voor enkele niet mee om on topic te blijven. :(

In onze Renault Scenic zit een ingebouwd navigatie systeem, vorig jaar de laatste update erop gezet en het systeem werkt prima.
Het heeft ons altijd gebracht waar we wezen moeten. thumbup.gif

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Navigatie systemen?

Bericht door R_S_P » ma 5 mei 2014 09:02

Heiden545 schreef:Valt voor enkele niet mee om on topic te blijven. :(

In onze Renault Scenic zit een ingebouwd navigatie systeem, vorig jaar de laatste update erop gezet en het systeem werkt prima.
Het heeft ons altijd gebracht waar we wezen moeten. thumbup.gif
En wat is dat voor een systeem?............een TT
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systemen?

Bericht door deusjevo » ma 5 mei 2014 10:13

Geen speciaal systeem voor de caravan maar wel in te stellen op een max snelheid.
Navigon 72 Easy http://www.gpsshop.nl/product/151247/na ... -easy.html

Afbeelding

Gekocht 3 jaar geleden en nu is de update verlopen maar ben dusdanig tevreden dat ik toch weer ga verlengen.
Apparaat zelf is helaas niet meer leverbaar volgens mij.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Kingpin1966 » ma 5 mei 2014 10:16

RE.gif
Dat klopt, Navigon is ingelijfd door Garmin.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systemen?

Bericht door deusjevo » ma 5 mei 2014 11:12

RE.gif

Oke, dus tegenwoordig Garmin kaarten als je gaat updaten met Navigon FreshMaps?
Er wordt inderdaad geen Navigon apparartuur meer verkocht kom ik achter.
Hebben ook nog een MIO basismodel voor het betere gooi- en smijtwerk, refurbished gekocht voor 50 euro bij de Mediamarkt.
Prima ding alleen de uitspraak en stem van de MiepMiep mevr/heer zijn vreselijk.....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie systemen?

Bericht door wolf » ma 5 mei 2014 12:54

Veel hangt af welke wegen TS wil nemen, als je bv. hoofdzakelijk via autosnelwegen naar je bestemming rijdt, dan heb je niets speciaals nodig; aks je darentegn de snelwegen bv. in frankrijk wil vermijden en volledig vertrouwt op je GPS is dat een andere zaak. (BTDT :( )
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systemen?

Bericht door deusjevo » ma 5 mei 2014 14:01

wolf schreef: (BTDT :( )
Kreeg je geen T-shirt? haphop.gif

http://slang.org/BTDTGTTS-meaning-definition
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Ab » ma 5 mei 2014 14:20

BOTTS.

:lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

aver
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 3 feb 2014 10:50

Re: Navigatie systemen?

Bericht door aver » ma 5 mei 2014 22:09

Ik heb de Snooper Ventura S5000 aangeschaft, heb er echter nog geen ervaring mee.
Bij dit systeem kun je lengte, hoogte, breedte en gewicht ingeven.
Ventura kan zoeken in meer dan 20.000 campings voor caravans en campers en rustplaatsen. Deze unieke en rijke database wordt
geleverd door een aantal van de grootste campingorganisaties in Europa: ASCI , Bordatlas en Camperstop (door Facile en Route).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Chris » ma 5 mei 2014 22:15

RE.gif
@ Wolf.

Hoi wolf.
TT of Garmin, volgens mijn redelijk lange ervaring met rijden +sleurhut, maakt het allemaal niet zo veel uit.
Een Navi speciaal voor de caravan of camper kost gelijk een vermogen, vergeleken met de "gewone" navi's.
Wat ik eerder schreef over dat tunneltje... de borden staan er ook voor vrachtauto's, daarom keek ik ook naar de borden. whistle.gif
Gewoon nadenken bij wat je doet, niet blind op je navi gaan.
Ik denk altijd maar: Als er een bord staat is dat ook zeker geschikt voor vrachtwagenchauffeurs, nou dan kan ik er met mijn sleurhutje ook zeker komen.
En of het nou hellingen of iets anders is... gewoon common sense gebruiken.
Ik koop dus geen speciale caravan / camper navi, mij te duur, en nog nooit bedrogen uitgekomen.

Ach.. ieder zijn idee....
(p.s. ARCHIES campings zijn in een TT simpel als P.o.i. in te voeren, heb je een giga hoeveelheid campings voor onderweg bij je, vaak ook met tel. nr. )

Greetz
Chris thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Chris op ma 5 mei 2014 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Bram » ma 5 mei 2014 22:16

deusjevo schreef:Oke, dus tegenwoordig Garmin kaarten als je gaat updaten met Navigon FreshMaps?
Vorige maand heb ik voor mijn Navigon 6310, die helaas haar stem kwijt is, de kaartupdate 2014-Q1 gedownload. Gewoon nog de kaarten van Navteq.
De Garmin Nüvi 2529 LMT die ik nu heb, is vergeleken met de Navigon, in alle opzichten pure armoe.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Kingpin1966 » ma 5 mei 2014 22:18

RE.gif
Dat kan niet aan de kaarten liggen want Garmin gebruikt ook Navteq.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”