weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » wo 15 jan 2014 23:14

micky schreef:Persoonlijk snap ik al dat ge-stress niet, het gaat toch om vakantie mrgreen.gif
Stress?
























Ikke? awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Micky » wo 15 jan 2014 23:31

RE.gif scratch.gif

jij? ik plaatste toch niet de RE.gif smiley :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » wo 15 jan 2014 23:42

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Helaas bied Google Earth ook niet altijd soelaas.
.
Mij biedt het bijvoorbeeld wel enig soelaas wanneer ik mijn weg wil plannen vanuit bv. de ardeche naar Lenk
in het Berner Oberland.
Die route kun je bv. plannen via Bulle en de Jaunpass , wat je in de wintermet een caravan achter je kont niet zou moeten doen, je kunt ook nog via Aigle en Gstaad, maar via Chateau d'Oex en ZweiSimmen is beter. Dat valt je mbv Google Earth en enige kennis van de streek makkelijk uit te veugelen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » do 16 jan 2014 09:26

Tramp schreef:Dat valt je mbv Google Earth en enige kennis van de streek makkelijk uit te veugelen.
En daar zit hem nou net de crux, als je geen kennis van de streek hebt is Google Earth in mijn ogen waardeloos als er geen Streetview aanwezig is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » do 16 jan 2014 11:20

Toch nog even terugkomen op dat op voorhand plannen.
Wij plannen geen vakantie op voorhand. wij kennen wel het einddoel vb. Granada en "ongeveer" hoe we daar naartoe rijden.
Waar en hoelang we onderweg ergens blijven staan willen we op voorhand niet vastleggen. We zijn gepensioneerd en hebben alle tijd.
We geven 's morgens een theoretisch einddoel in, vermijden autosnelwegen en zoeken dan in die omgeving een camping.
Dus elke avond in de caravan me bezighouden met in BC een route te plannen en die te bewerken zoals Marco voorstelde, daar heb ik geen zin in en daar ik slechtziend ben is dit niet zo simpel.
Ook kan ik onderweg geen kaarten raadplegen (ik zie dat niet), dus mijn partner moet kunnen vertrouwen op de GPS en onbezorgd kunnen rijden. 't is immer vakantie.
Vadaar dat wij soms nogal eens sakkeren op die GPS.

Een GPS voor vrachtwagens kopen, doe ik ook niet want we rijden meer met de auto zonder dan met caravan.
We zullen nog wat verder zoeken.....
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » do 16 jan 2014 11:31

RE.gif
Die vrachtwagennavigatie is ook voor normaal gebruik.
Ik zou me in dat geval wel goed oriënteren en laten adviseren, de meningen lopen nogal uiteen over de betrouwbaarheid.
Maar onthoud wel 2 dingen:

1. Een navigatiesysteem is slechts een hulpmiddel en geen vervanging voor de eigen waarneming.
2. Een 100% failproof navigatiesysteem bestaat niet.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » do 16 jan 2014 12:13

Kingpin1966 schreef: .En daar zit hem nou net de crux, als je geen kennis van de streek hebt is Google Earth in mijn ogen waardeloos als er geen Streetview aanwezig is.


Als je geen kennis van die streek hebt, zou je wellicht zoals je dat gewend bent in ons platte kikkerlandje stomweg elke route volgen die je geliefde speeltje automatisch weet te produceren .
Maar met enige kennis van het gebied, weet je dat het reizen in de winter daar iets anders is dan In fileverband via geruimde en gepekelde snelwegen achter een strooivoertuig voort te keutelen.

Wat Google Earth betreft, wanneer je de instellingsmogelijkheden eenmaal beheerst dan vlieg je op zelfgekozen hoogte en snelheid in een natuurgetrouw weergegeven 3D landschap langs berg en dal en hebt streetview helemaal niet nodig om je route te verkennen.
Je moet maar hobby hebben...

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Meenhoes » do 16 jan 2014 13:13

Ik begrijp de frustratie dat wanneer je voor een x bedrag een navi koopt waarvan je verwacht dat ie naar alle tevredenheid werkt, maar dat niet het geval is. Hier bewijst wel weer dat de techniek nog niet zonder het gezonde verstand van de mens kan.

In feite is het gewoon een domme muts die je verteld waar je heen moet, máár je bent nog veel dommer als je haar blindelings volgt mrgreen.gif

Excuus voor m'n woordkeuze!! :oops:
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Knaus440 » do 16 jan 2014 14:00

Langdurig gebruik van Garmin en TomTom heeft me de ogen geopend dat navigatie geen blindegeleide hond is.
Eerder een blinde geleidehond, maar dat ter eigen invulling :wink: .

Na een ernstig auto-ongeluk in 1996(hersenletsel) had ik onder andere last van geografische desorientatie.
In gewoon nederlands: geen idee waar ik was en hoe ik moest komen waar ik naar toe wilde.

Ik ben toen begonnen met de eenvoudige en basis navigatie van garmin.
Dus geen geleiding langs straten maar op richting, en op weg naar een waypoint.
De aanduiding was dus steeds hemelsbreed lijntje volgen.
Maar zo lopen straten niet, er staat bv wel eens een flatgebouw in de weg mrgreen.gif

In zekere zin is dit nog steeds mijn basis houding in het omgaan met navigatie.
De weg kwijt zijn is gebleven, de navigatie is voorzien van mooie kaarten en stemmen in de afgelopen 17 jaar
dat ik dus navigatie gebruik.
Zowel in de auto als ook lopend.
Het is een luxe dat er nu ook richtingsverkeer inzit, etc.
Maar mijn eigen ogen zou ik niet willen missen.
navigatie is soms echt een noodzaak, maar gewoon gezond verstand ook.

johan

Op vakantie hebben we altijd ook kaarten bij ons, en ook nu igt in de auto het Shell straten boek van Nederland.
Heerlijk voor een groot overzicht.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » do 16 jan 2014 17:47

Als ze al van in de jaren '60 in de ruimte een klein bakje dat op de maan geland is, daarna feilloos terug kunnen koppelen met een ander klein bakje dat in de onmetelijke ruimte rondjes draait, dan zou ik toch mogen verwachten dat ik feilloos en langs de wegen die ik wil, kan geleid worden naar een plaats een paar 100km verder.

Het enige wat er in mijn geval bij Garmin verkeerd loopt is:
dat ze geen rekening (meer) houden met het soort straat (lokale, provinciale, nationale, internationale, autosnelweg) bij het bepalen van de "meest optimale" route van A -> B, maar met de snelheid die je op die straten mag rijden.

Daar je in Frankrijk op (bijna) alle wegen buiten autoweg max.90km/u mag rijden en Garmin dit gegeven kent, wordt dit, tezamen met de afstand, de enige parameter om hun route te bepalen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Micky » do 16 jan 2014 18:45

RE.gif

dat kan gewoon met een huidige "dure" uitvoering TOMTOM, de 6000
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door PeterD » do 16 jan 2014 18:56

wolf schreef:Als ze al van in de jaren '60 in de ruimte een klein bakje dat op de maan geland is, daarna feilloos terug kunnen koppelen met een ander klein bakje dat in de onmetelijke ruimte rondjes draait, dan zou ik toch mogen verwachten dat ik feilloos en langs de wegen die ik wil, kan geleid worden naar een plaats een paar 100km verder.
.
Misschien mag je dat verwachten, maar dat Apollo programma heeft een tikkie meer gekost dan jouw Garmin knipoog.gif
Zo ongeveer 20 miljard dollar. En dat tussen 1964 en 1970
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » vr 17 jan 2014 10:35

@PeterD: het kan niet zo'n moeilijke aanpassing zijn om ook rekening te houden met het soort wegen.
Neem even een Michelin-kaart: daar zijn de wegen ingekleurd in functie van dalende belangrijkheid.(rood - geel - wit).
Als ik zonder gps rij en autosnelwegen vermijd, dan zal ik onderweg hoofdzakelijk de rode banen nemen, heel uitzonderlijk een gele en nooit een witte tot ik in de buurt van mijn bestemming kom(dan kan het niet anders natuurlijk.)
Als Garmin daar ook rekening mee houdt en niet alleen met de max. snelheid die je op die wegen mag rijden, is het probleem opgelost.
Het is hoofdzakelijk in Frankrijk dat dit zich voordoet omdat je op rode, gele en vele witte banen dezelfde max. snelheid hebt en dus Garmin geen onderscheid maakt.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Meenhoes » vr 17 jan 2014 10:45

RE.gif

Ben het volledig met je eens maar het blijft een systeem dat is ingesteld op gebruik met alleen een luxe auto. Deze, op de kaart, witte wegen zullen dan ook prima te doen zijn met alleen de luxe auto. Vandaar dat het systeem je ook deze wegen laat rijden als daar de toegestane snelheid even hoog is weenie.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”