Boeken vast zetten

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Boeken vast zetten

Bericht door cverhoeff » za 22 jun 2019 21:34

Vraag heeft iemand een tip?
Wij reizen trekkend rond, lezen veel, willen graag van papier lezen en niet als e-reader, en zetten de boeken dan in een kist, maar zijn een beetje suf van steeds kist in/uit de weg zetten. Heb genoeg plank, gezien de breedte is het het slimst om ze op het TV meubel te zetten, TV meubel heeft aan begin en eind een zijkant, maar hoe voorkom ik dat ze tijdens het rijden toch alle kanten opvliegen? Ik denk aan een opstaand houten latje op het TV meubel en een flexibele band oid, maar heeft iemand daar al eens iets voor bedacht?
Kan bij googelen tot nu niks vinden.
Alvast dank voor het meedenken!
Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Niels83 » za 22 jun 2019 21:51

geen ervaring. maar een boek is zo'n 25 cm hoog gemiddeld. dus waarom niet 2 iets met een spanband of strak elastiek fabriceren op ongeveet 12cm.

platte dekbeugel en daar onderweg een stikje spanband tussen.
https://jachttuigerij.nl/product/wichard-brede-beugel/

of een dekoog met elastiek er tussen.
https://koopmanjagerparasols.com/produc ... aken-60cm/

ik vermoed dat dit blijft staan. evt nog een dun randje omder aan.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Boeken vast zetten

Bericht door r.obbink » za 22 jun 2019 22:22

misschien heel dom


e-reader?
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Erwin1987 » za 22 jun 2019 22:25

Re:

Staat in de openingspost, verder denk ik dat je die boeken wel erg goed moet vast zetten voor als je een noodstop of iets moet maken en ik weer niet om hoeveel boeken het gaat maar een bak vol? Kunnen de schappen dat gewicht wel hebben?


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Trisha
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 27 mar 2019 19:55

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Trisha » za 22 jun 2019 22:28

Je zou een schuiflade kunnen maken in 1 van de banken en daar de boeken in plaatsen.
ca·ra·van (de; m; meervoud: caravans)
vakantiewoonwagen, gekoppeld aan een auto ㉦

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Gemineye » za 22 jun 2019 22:48

Wij nemen ook altijd een selectie boeken mee, ik offer er altijd maar een bovenkastjes voor op, en mocht het teveel zijn dan gaat de reservevoorraad in de bankkast.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Boeken vast zetten

Bericht door deusjevo » za 22 jun 2019 23:55

Niet echt een antwoord op je vraag vrees ik maar ik heb de Sony e-reader geprobeerd maar ben weer terug bij de ouderwetsche boeken.

Ze gaan mee in een plastic kist in de achterbak van de auto, bij de 2 campingsgidsen en wat ander papieren leesvoer.
Mijn gelezen boeken laat ik meestal achter op de camping, er is bijna altijd wel een kastje oid bij de receptie waar je ze kwijt kan om mede kampeerders nog een plezier te doen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Mistral
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 7 jan 2019 15:13

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Mistral » zo 23 jun 2019 08:42

Hier vervoer ik mijn boeken ook in de kofferbak een sterke lederen draagtas. Ik vind mijn stapel (hier meestal 4 a 5 boeken) net wat te veel gewicht hebben om in een hoger caravankastje te vervoeren.

Mijn kobo glow is ook met pensioen. Papier leest ook hier, anno 2019, nog beter. En het heeft vaak minder spelfouten dan de ebooks die er bij mij op staan. (Maar dan kan wellicht aan de herkomst liggen...)
Volvo V70 2007, 136KW/185pk, automaat
Elddis Crusader Hurricane, 2004 i.c.m. Fortex Aronde Combi Plus

Volvodriver

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Volvodriver » zo 23 jun 2019 10:00

In het verleden (en heden) namen/nemen wij altijd minimaal 10 boeken mee. Náást onze e-readers. De boeken idd in een stevige tas of kist veelal in de auto. Natuurlijk snap ik dat je ze op een plank wil zetten. Maar dat is gewoon niet verstandig. Of je moet ze borgen met een stevige band. Wij leggen de boeken eventueel verspreid in de bovenkastjes (niet voldoende plank) maar toch liever vanuit de tas. En hoewel ik ook een paperfreak ben. Dit jaar gaat hoogstwaarschijnlijk alleen de e-reader mee. Daar staat weer een enorme voorraad op die ik nog niet gelezen heb.

IreneH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 23 mei 2019 19:49

Re: Boeken vast zetten

Bericht door IreneH » zo 23 jun 2019 10:12

Ik geloof dat bij ons de helft van de bagage uit leesvoer bestaat scratch.gif Deel daarvan is werk, heb een eigen boekwinkel en in de zomervakantie gaan de winterbrochures mee zodat ik vast lekker op mijn gemak kan gaan uitzoeken mrgreen.gif Maar dat is dus al een krat vol. Daarnaast nog een krat met boeken en 2 tablets. Vind een tablet prettiger lezen dan een ereader.
Maar er gaat uiteraard niets boven een papieren boek en net als deusjevo laat ik de meeste boeken bij campings achter.
En waar ik ze laat? Achter in de auto, dat is onze rijdende bibliotheek mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Leentje » zo 23 jun 2019 12:57

Onze boeken gingen voorheen in een krat. Ruggen naar boven, strak vullen van wand tot wand en daarna de krat op zijn zijkant zetten, dan heb je ineens je boekenkrat/plank gevuld. De krat stond onder de eettafel, tussen de twee t-poten in.

In onze huidige caravan zat een schoenenkast. Daarvan hebben we de wandjes dichtgemaakt en daar schuif ik kookboeken en landkaarten in. Twee readers, eentje reserve, liggen al gevuld klaar. (De Tolino 3HD leest net wat comfortabeler dan de Kobo Clara HD, maar dat blijft persoonlijk.)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Daphne » zo 23 jun 2019 14:30

Tijdens de rit zou ik de boeken in een krat doen en in de auto of op de vloer in de caravan. Op de camping even op de plank en klaar. Dit soort gewicht kun je makkelijk verplaatsen als je het per se wil.

Zelf zijn we verzot op de ereader. Zelfs thuis. Ik heb wel een cover zodat de ereader als een boek wordt vastgehouden. Een losse ereader houdt niet fijn vast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Boeken vast zetten

Bericht door AadB » zo 23 jun 2019 15:23

Helemaal eens met Daphne. Zowel wat betreft de boeken vervoeren in een krat (in de auto) als een kaft om de ereader.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Diny » zo 23 jun 2019 22:14

Mogelijk is een abonnement op 'Luisterboeken' een idee.

Het oogt misschien een beetje typisch, zomaar een paar uur in je stoel zitten te niksen knipoog.gif
Een voordeel is ook, dat je tijdens (huishoudelijke) activiteiten je boek niet weg hoeft te leggen.
En je bent van opberg problemen af thumbup.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Davendre » zo 23 jun 2019 22:25

cverhoeff schreef:
za 22 jun 2019 21:34
Vraag heeft iemand een tip?
Wij reizen trekkend rond, lezen veel, willen graag van papier lezen en niet als e-reader, en zetten de boeken dan in een kist, maar zijn een beetje suf van steeds kist in/uit de weg zetten.
Denk dat de kist in dit geval de beste oplossing is. Boeken hebben doorgaans een leuk gewicht, zou ze dan in de auto leggen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Harkos » zo 23 jun 2019 23:53

Heb 30000 boeken bij me op de laptop. 2 ereaders voor het lezen, voor mijn eega en mij, geen gedoe met overgewicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Micky » ma 24 jun 2019 00:17

cverhoeff schreef:
za 22 jun 2019 21:34
Vraag heeft iemand een tip?
Wij reizen trekkend rond, lezen veel, willen graag van papier lezen en niet als e-reader
Voor iedereen die met E-readers komt, dit staat in het openingsbericht
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Morgoth » ma 24 jun 2019 10:35

Ik heb bij de Action plasic kratjes gekocht die precies in de kastjes passen. Daar heb ik de kleding in en de losse spullen. Boeken kan ook. Het voordeel is dat ze allemaal bij elkaar zitten en dus niet gaan schuiven. Voor mij werkt dat prima.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Boeken vast zetten

Bericht door p_vingerhoets » ma 24 jun 2019 14:20

Misschien de boeken in een houder zetten van 2 planken haaks op elkaar en samen in een V vorm met de punt omlaag
Kan er zo geen tekeningetje bij maken misschien dat je het snapt wat ik probeer te vertellen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Boeken vast zetten

Bericht door VIP » ma 24 jun 2019 14:48

Ik begrijp TS wens, maar waarom zou je boeken (zwaar) hoog willen plaatsen in een caravan.

Niet alleen voor het gewicht, maar wat als een kastje opklapt tijdens de rit (drempel/hobbel/kuil) en het boek(en) er uitvalt en ongelukkig terecht komt (hoek van het boek) dan heb je een gat in de vloer of je tafelblad.

Als je verdiepte kastjes hebt, kun je het boek wat je leest hierin vlak neerleggen en zodra het boek uit is en je over gaat naar een ander boek gewoon even omwisselen, risico op schade is zo minimaal.
Porsche + Tabbert

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Boeken vast zetten

Bericht door cverhoeff » do 27 jun 2019 14:42

Dank voor jullie meedenken en gegeven tips.
Ik ga er nog eens over denken.
Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Franswa » do 27 jun 2019 15:05

Ik heb een gordijnroede van ong. 1 cm doorsnede denk ik met met metalen bevestigingen voor in het kozijn op ongeveer een halve boekhoogte gemonteerd boven de boekenplank. Ruimte die over is tussen boeken en de muur opvullen met een kussentje. Het is zo een gordijnroede die ook wel voor vitrages gebruikt wordt.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Henny » vr 5 jul 2019 09:41

Bij ons ook in een kratje in de auto , met nog andere spullen die we niet 123 nodig hebben , Het te lezen boek in de caravan. thumbup.gif
Gaan we naar een andere camping dan gaat het onder een stapeltje kleding of onder een bankkussen.....Soms gaat er een boek van een camping mee naar huis, de andere keer blijft er een boek achter....
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Boeken vast zetten

Bericht door Niels83 » vr 5 jul 2019 12:23

Franswa schreef:
do 27 jun 2019 15:05
Ik heb een gordijnroede van ong. 1 cm doorsnede denk ik met met metalen bevestigingen voor in het kozijn op ongeveer een halve boekhoogte gemonteerd boven de boekenplank. Ruimte die over is tussen boeken en de muur opvullen met een kussentje. Het is zo een gordijnroede die ook wel voor vitrages gebruikt wordt.
heb je hier een foto van? Dit zie ik nu echt niet voor me

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Boeken vast zetten

Bericht door petronella » vr 5 jul 2019 12:47

Wij hebben de boeken ook in de auto, de boeken die we aan het lezen zijn , stoppen we onderweg in de kledingkast. Dat zijn er hoogstens 2 en wat tijdschriften.

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”