Aankoppelhulpje

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door perry » zo 26 aug 2012 10:21

Parkeersensoren helpen goed laaste stukje trek ik de caravan naar me auto toe.
Ben nog jong en kan het ga geen risico nemen op schade op me auto.
Afgelopen jaar weer met veel plezier naar mensen gekeken die 15min bezig waren om de trekhaak onder de caravan tekrijgen :lol:
Dat ik echt zo iets heb van joh stap uit en trek effe die 10cm de caravan naar voren.
En echt ja soms werkt het niet zo makkelijk gisteren bv nog caravan naar de stalling ik trek hem naar voren en ging net zo snel weer naar achteren :(
Dan iets harder trekken en ja toen hing ie weer achter de auto :lol: blij.gif
Moet zeggen dat een mover wel makkelijk zou zijn in zulke gevallen whistle.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door jackt » zo 26 aug 2012 10:42

RE.gif

een van de redenen waarom we die dan ook hebben... whistle.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Jan van Vijven » zo 26 aug 2012 11:01

Wij hebben een mover dus eigenlijk nooit problemen.
Maar als ik er direct met de auto bij kan dan doe ik dat.
En ach met mijn spiegeltje duurt dat geen 15 minuten, en schade maken gebeurt ook niet, als je tenminste goed kijkt.
Natuurlijk helpen parkeersensoren maar niet tot op de centimeter.
Met de hand trekken gaat niet altijd even makkelijk, als de boel op zo een gele keg staat met een kleintje ervoor als borg dan zal de caravan eerst een beetje omhoog moeten om die kleine te verwijderen, dus achteruit.
Met auto of mover gaat dit dan toch iets makkeler.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
GDK
Berichten: 122
Lid geworden op: ma 25 feb 2013 20:08
Locatie: Regio Leuven,Vlaams brabant, Belgie

Re: Aankoppelhulpjear

Bericht door GDK » do 7 mar 2013 22:06

Handige tip ! Dit! Raar dat ik er zelf niet op kwam... :lol:
Maar onder tussen heb ik het niet meer nodig.. Kheb veel geoefend met de auto van mijn pa.
Waar ook in die tijd heel duidelijk zichtbaar was dat ik had geoefend... Uiteindelijk hebben die lessen mij 1400 euro gekost.. Kheb dus vader een nieuw bumper moeten laten zetten... Bij hem moet alles tip top zijn he... whistle.gif
Afbeelding

Met vriendelijke groeten, Jason

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Beste Rob » vr 8 mar 2013 07:33

Het gaat om die rode plaat. Heb ik ook werkt perfect. Je moet natuurlijk niet met 30 km/h aan komen zetten. Maar je kunt er normaal tegenaan drukken en alles blijft heel. Ik koppel altijd alleen aan en nooit geen schade.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Micky » vr 8 mar 2013 10:12

RE.gif

dus altijd schade? :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Beste Rob » vr 8 mar 2013 11:19

Nee, nooit wel. :wink:
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

roosmcc

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door roosmcc » wo 20 mar 2013 14:41

Doe het meestal in mijn eentje, met gebruik van spiegels natuurlijk en achterkant van VW transporter is handig bij dit soort dingen. Moet zeggen dat ik wel eens miszit, vandaar dat mijn caravan reparatie nodig heeft (denk ik). Mijn vriend staat net als alle voorgenoemde personen ook NOOIT op de goede plek en maakt ook van die rare handgebaren (tis een schot, misschien is dat het) C forum10.gif C

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Nimma » wo 20 mar 2013 14:45

awhoea.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Robert » wo 17 apr 2013 15:44

Ik gebruik mijn parkeersensoren.
gaat altijd goed.
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Micky » wo 17 apr 2013 21:42

RE.gif

ohw en hoe doe je de laatste 20cm dan scratch.gif en geven je sensoren ook aan dat je naar rechts of links moet?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door arnovariante » vr 10 mei 2013 11:02

HET antwoord heet: achteruitrijd camera!!
Bij verschillende nieuw bestelde auto's deze optie nooit genomen met het idee dat het onzin is....
Dit vervoersmiddel 2e hands gekocht, camera zat erop, eigenlijk moet nu op elke volgende auto deze optie aanwezig zijn!!
Wat is dat makkelijk, als je eenmaal weet tot hoever je de kogel eronder moet rijden gaat het perfect, bij mij staat dan de dissel maar een cm of 1,5 van de bumper af! Nog nooit geraakt!

En niet alleen met het aankoppelen van de caravan, ook op de bekrompen parkeerplaatsen in ons kikkerlandje is het met een lengte van bijna 5,20 cm toch erg makkelijk als je de auto zover mogelijk achteruit kunt rijden om te voorkomen dat de neus van de auto te ver uitsteekt. En dan nog gebeurt het wel eens.
De kleine parkeerplaatsen zijn trouwens een van de belangrijke redenen dat ik geen grijs kenteken pick-up heb.
Heb eens proef gereden in een RAM 1500 van 5,80 cm...
Mijn vrouw wilde wel maar dan gelijk met een emigratie naar het bijbehorende land!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Micky » vr 10 mei 2013 18:04

RE.gif

haha, daar weet ik alles van, toch gebruik ik gewoon lekker de mover en rij de caravan tot boven de trekhaak knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Kingpin1966 » vr 10 mei 2013 18:13

Wat ik me altijd afvraag is of zo'n achteruitrijcamera geen vertekenend beeld geeft.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

arnovariante

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door arnovariante » vr 10 mei 2013 20:32

@ Micky,

Ik ben niet zo van iets moeilijk doen als het makkelijk ook kan!
Als ik toch met die mover bezig ben zet ik hem er gelijk boven natuurlijk maar als de mover niet nodig is rijd ik gewoon de auto ervoor. Juist omdat het ook zo makkelijk gaat met die camera.
Niet verder vertellen..., als ik het zou moeten doen met de aanwijzingen van derden.....(lees mijn wederhelft), dan zou ik wel gelijk de mover pakken denk ik!!

@Kingpin,

Dat dacht ik dus voorheen ook altijd en heb dus nooit zo'n ding besteld.
Maar dat valt dus heel erg mee, in ieder geval met mijn auto.
Ik heb ook wel eens in een huurauto zo'n systeem gezien met van die lijntjes in het camerabeeld.
Dat vond ik nou niet echt helpen, misschien went t ....

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Gemineye » ma 15 jul 2013 10:37

micky schreef:RE.gif

ohw en hoe doe je de laatste 20cm dan scratch.gif en geven je sensoren ook aan dat je naar rechts of links moet?
Mijn parkeersensoren piepen constant als de afstand tussen trekhaak en dissel nog zo'n 5cm is (bij de meeste af fabriek sensoren is dat door de dealer instelbaar overigens). Dat betekent dat je heel voorzichtig naar achteren rijdt totdat deze constant piept. Afhankelijk van het terrein kun je besluiten die laatste 5cm ook te wagen. Over het algemeen is dit niet nodig, onze caravan is dusdanig licht dat ik het op de meeste plekken met de hand ook wel red. Overigens vind ik de dissel van de caravan over het algemeen niet zo moeilijk te vinden, deze is door de fabrikant in het midden van de caravan geplaatst. Als je recht aan komt rijden mik je dus gewoon op het midden van de caravan, en als je schuin aan komt rijden moet je de lengte van de dissel nog even inschatten. Komt eigenlijk nooit voor dat ik de kogel verder dan 10cm van de dissel af heb. Een klein stukje zijwaarts bewegen van de koppeling gaat veeel minder zwaar dan de hele caravan een stukje voor of achteruit rijden, en (in ieder geval bij mijn caravan) kan zelfs met de handrem er op nog wel 5-10centimeter naar beide kanten bewegen. Dan moet je toch uitkomen.

Ik heb ook eens iemand gezien die een liertje voor op de dissel had gemonteerd, zo'n ding die ook wel gebruikt wordt om een boot op een trailer te trekken. Op lastig terrein haak je deze dan aan de trekhaak of aan de beugel er onder ofzo. Door dan aan de lier te draaien trek je de hele caravan zelfs op lastig terrein zo naar de auto toe. Er staat er nu zelfs een op marktplaats zie ik:

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... mover.html

Is allicht een stuk goedkoper dan een mover knipoog.gif

EDIT: er bestaat ook een moderner ogende variant onder de naam "AL-ko easy pull",
Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Micky » ma 15 jul 2013 10:50

RE.gif

scratch.gif vreemd, ik heb de zelfde Passat gehad, bij mij was dat zeker niet zo, die deed gewoon zoals alle auto's zo'n 20-30 cm.
Instellen, hoe doe je dat? ik heb namelijk de beschikking over een VAGcom kabel en uitlezen van de sensoren lukt me wel, maar aanpassen heb ik niet kunnen vinden, 2 dealer gaven mij aan dat dit niet mogelijk is, nu denk ik zelf dat dat heel goed wel eens instelbaar zou kunnen zijn met VAGcom, weet alleen niet hoe en ik stoor me altijd aan het feit dat ik voor en achter zo'n 20-30 cm over heb, ik wil die ruimte liever gebruiken voor het manoeuvreren mrgreen.gif .
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Gemineye » ma 15 jul 2013 11:15

micky schreef:RE.gif

scratch.gif vreemd, ik heb de zelfde Passat gehad, bij mij was dat zeker niet zo, die deed gewoon zoals alle auto's zo'n 20-30 cm.
Instellen, hoe doe je dat? ik heb namelijk de beschikking over een VAGcom kabel en uitlezen van de sensoren lukt me wel, maar aanpassen heb ik niet kunnen vinden, 2 dealer gaven mij aan dat dit niet mogelijk is, nu denk ik zelf dat dat heel goed wel eens instelbaar zou kunnen zijn met VAGcom, weet alleen niet hoe en ik stoor me altijd aan het feit dat ik voor en achter zo'n 20-30 cm over heb, ik wil die ruimte liever gebruiken voor het manoeuvreren mrgreen.gif .
Van de passat weet ik het niet, deze heb ik nooit iets aan gedaan want deze was eigenlijk al goed (alleen achter). Ik heb voor mijn werk een opel astra Sports tourer uit 2011, deze heb ik eerder ook prive gebruikt, dus ook met caravan. De dealer is hier toen nog eens mee aan de slag geweest om deze wat minder gevoelig in te stellen want ik irriteerde mij mateloos aan het feit dat deze al constant ging piepen bij een afstand van zo'n 30cm. Dat stuk kan ik op het oog ook nog wel inschatten, het gaat mij nou net om die laatste centimeters anders heb je niets aan zo'n systeem in mijn beleving.

De dealer deed dat destijds mbv een laptop in de auto, en wist mij te vertellen dat dat bij de meeste moderne auto's wel aan te passen is. Ik ga er maar van uit dat hij er verstand van heeft mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

ad kraakman

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door ad kraakman » za 22 feb 2014 21:42

mijn vrouw staat altijd wijdbeens over de dissel en 1 hand verticaal voor haar borst exact boven de koppeling. Onderwijl roept ze hoeveel ik nog heb te gaan en soms ook met de nog te moeten afstand tussen de handen maar wel altijd op die hoogte dat ik haar kan zien door de achterruit. Absoluut ongevaarlijk .Doen we al jaren zo en merken dat anderen dit overnemen. We rijden met zware boottrailers (2000kg. en meer) en hebben nog nooit een deuk in bumper gereden. Sleutelwoord: kalm aan.
Ad Kr.

Ralph
Berichten: 16
Lid geworden op: za 17 aug 2013 18:40

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ralph » ma 9 jun 2014 20:22

Achteruitrijcamera is hierbij inderdaad een uitkomst. Hij vertekent bij mijn renault wel iets, maar dat went. Het leuke is dat de buurman verwonderd vroeg hoe ik dat toch doe....

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Gemineye » ma 9 jun 2014 22:13

Ik heb gewoon een kleine caravan. Die sleep je in je eentje naar de auto toe ipv andersom ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Guus 1972 » di 10 jun 2014 08:03

Ik heb een ontzettend lieve vrouw, maar ze staat altijd zo te gebaren dat ik niets kan zien. Ik zet haar ook liever niet wijdbeens boven de dissel. Ik ben wel zuinig op haar, maar als het fout gaat zou ik mezelf dat nooit vergeven. Ik heb haar na mijn caravantraining geleerd hoe ze aan moet geven dat ik er bijna ben, maar dat was ze al weer vergeten.

Dat spiegeltje van Jan vind ik erg mooi en eenvoudig. Of zo'n vlaggetje.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Jan van Vijven » di 10 jun 2014 08:28

Zoals al eerder ergens gezegd, die van mij gaat zo staan dat niemand haar ziet.....maar gebaren doet ze waarschijnlijk wel....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Amber » di 10 jun 2014 09:12

Zo'n hulpje hebben wij niet nodig whistle.gif ik probeer manlief zo dicht mogelijk voor de caravan te laten rijden, dan een flinke pets op de achterruit en aankoppelen. Kaartlezen kan ik niet goed zucht.gif , richting gevoel ontbreekt ook zucht.gif , maar ik zal andere kwaliteiten hebben want we zijn nog steeds een stel................ kus.gif De vakantieplannen voor de zomer zijn er al. O ja, wij rijden samen naar en van de camping, dat is dan wel weer een pluspuntje voor mij.... mrgreen.gif
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

tjeerd13

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door tjeerd13 » di 10 jun 2014 14:47

Mijn oplossing,

Vrouw stuurt ik geef aanwijzingen :) Werkt super....
Nu we geen grote bus meer hebben mag ze wel met de caravan rijden, het is niet haar hobby, maar wel erg handig,
Zelfs zo goed dat ze zelf de caravan naar de stalling brengt nu mijn been gebroken is, en de de gemeente loopt te zeuren, laat vrouwen toch rijden zijn meestal veel voorzichtiger :).....

Groet.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”