Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Wij hadden op de kona ook 18 inch banden die vrij laag en ook stug waren. Nu op de captur 17 inch met van die hoge worst banden. De ervaring tot nu toe is dat er wat meer beweging in de captur zit met de caravan aan de haak. Ik ga de volgende keer de achterbanden op wat hogere druk brengen . Misschien helpt het. Het is niet erg maar de kona was net wat stabieler.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Ik heb precies dezelde ervaring met mn octavia. Vooral het heen en weer dijnen door de grote oversteek is er niet uit te krijgen en zeer vermoeiend rijden. Plotseling passerende busjes of windvlagen geven ook meteen onrust in de combi.
Dit jaar had ik hem wel stabieler doodat ik een zodiac van 75 kg in de achterbak had liggen.
Maar al met al voor mij ook geen dikke voldoende ...
Dit jaar had ik hem wel stabieler doodat ik een zodiac van 75 kg in de achterbak had liggen.
Maar al met al voor mij ook geen dikke voldoende ...
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK
Burstner Premio 480 TK
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
plaats maar Eibach, het is weg geloof me aanschaf ongeveer 180 dan plaatsen, doe ik zelf en uitlijnen 8 10tjes
of hulpveren maar daar heb ik geen ervaring mee..
plaats maar Eibach, het is weg geloof me aanschaf ongeveer 180 dan plaatsen, doe ik zelf en uitlijnen 8 10tjes
of hulpveren maar daar heb ik geen ervaring mee..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Tja..kogeldruk staat of valt alles mee.
Ik had nu 2 gewone fietsen op de dissel ipv 1 vouwfietsje.
Normaal wat lastig om voldoende kogeldruk te krijgen, nu net over 100kg.
Snaarstrak weggedrag hoor.
De V heeft niveaumats, dat is wel heel prettig dan.
Gewoon ook recht dus.
Ik had nu 2 gewone fietsen op de dissel ipv 1 vouwfietsje.
Normaal wat lastig om voldoende kogeldruk te krijgen, nu net over 100kg.
Snaarstrak weggedrag hoor.
De V heeft niveaumats, dat is wel heel prettig dan.
Gewoon ook recht dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Pffff, zwaar vermoeiend. Mijn vorige combi was ook zo'n combi waarbij je continu moest opletten, niet fijn om zo te rijden.
Oplossing... Aanpassingen zoals vering en velgen of een andere auto
Benzine rijden is echt rustig/stil en geen roet voor onder op de caravan. Maar het verbruik Ik doe nu op benzine ongeveer 1 op 5 a 6.
Oplossing... Aanpassingen zoals vering en velgen of een andere auto
Benzine rijden is echt rustig/stil en geen roet voor onder op de caravan. Maar het verbruik Ik doe nu op benzine ongeveer 1 op 5 a 6.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Ik doe nu met de Octavia 1.0 TSI met 1300 kilo aan de haak en 4 personen in de wagen 12.9 liter op 100 km over 1130km. Dat was bij 118km/u en hele stukken de wind schuin van voren. Richting de 1 op 8, niet slecht.....
Ik doe nu met de Octavia 1.0 TSI met 1300 kilo aan de haak en 4 personen in de wagen 12.9 liter op 100 km over 1130km. Dat was bij 118km/u en hele stukken de wind schuin van voren. Richting de 1 op 8, niet slecht.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Dat is idd mijn ervaring ook. Vond het verschil groot.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Ab schreef: ↑wo 5 aug 2020 10:25Vergeet ook niet de kogeldruk.
Sorry dat ik daar op blijf hameren.
Hou die altijd zo hoog mogelijk. Die slinger van Micky is goed afgelopen, maar was bij 90 kg niet voorgekomen.
Het boeit helemaal niks als de auto wat achterover hangt.
Dat is absoluut geen reden om de kogeldruk te verlagen.
Dat doet ie ook als je 500 kg in de laadruimte gooit..
Dat had ik mijn eerdere post niet bijgeschreven, de kogeldruk heb ik in alle gevallen gewogen en minimaal 90 kg aangehouden. Desondanks een groot verschil in rijgedrag.
En de autobanden ook naar de max. geadviseerde druk.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Ik rij niet weg zonder de caravan gewogen te hebben, op de drie punten, beide banden en kogeldruk. (Zowel heen als terugweg)
Kost je 5 minuten, maar geeft mij een veiliger gevoel.
Daarnaast heb ik bij iedere auto hulpveren geplaatst en staat deze in sportstand ( stuggere vering)
Thx voor delen van je ervaring houdt mij (en anderen) scherp
Kost je 5 minuten, maar geeft mij een veiliger gevoel.
Daarnaast heb ik bij iedere auto hulpveren geplaatst en staat deze in sportstand ( stuggere vering)
Thx voor delen van je ervaring houdt mij (en anderen) scherp
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Ik heb exact dezelfde ervaringen met de “standaard” Octavia 1.6TDi.
Na de Touran was caravannen met de Octavia erg vermoeiend. Gelukkig ( maar ook mede daarom) bleven we in Nederland.
De Octavia is, ik denk mede door zijn lage gewicht, een erg gevoelige trekker. Het vereist wat meer werk en inzicht om een combinatie stabiel te krijgen. Met de Touran en nu met de Tiguan is dat veel makkelijker.
Ik heb hulpveren laten plaatsen. Dat was voor mij de snelste en goedkoopste optie, en werd ook geaccepteerd door mijn bedrijf.
Dat scheelde al een grote slok op een borrel. Mede doordat je daarmee toch ook de kogeldruk net wat hoger kan zetten.
Dat, in combinatie met veel gewicht in de auto, maakte de Octavia uiteindelijk wél een stabiele trekker van een caravan van 1500 kg max.
Toch ben ik nu al blij met de Tiguan Allspace. Hoewel ik nog erg weinig met de caravan heb gereden, is het feit dat de auto leeg meer weegt dan de caravan vol een hele verbetering.
De kogeldruk kan nog wat omhoog, want bij mij helt de caravan in de huidige configuratie wat achterover. Maar ik heb de combinatie ook nog niet volledig gereden (incl 6 fietsen en 6 personen).
Wel één van de redenen dat ik de Octavia nog niet echt gemist heb.
Na de Touran was caravannen met de Octavia erg vermoeiend. Gelukkig ( maar ook mede daarom) bleven we in Nederland.
De Octavia is, ik denk mede door zijn lage gewicht, een erg gevoelige trekker. Het vereist wat meer werk en inzicht om een combinatie stabiel te krijgen. Met de Touran en nu met de Tiguan is dat veel makkelijker.
Ik heb hulpveren laten plaatsen. Dat was voor mij de snelste en goedkoopste optie, en werd ook geaccepteerd door mijn bedrijf.
Dat scheelde al een grote slok op een borrel. Mede doordat je daarmee toch ook de kogeldruk net wat hoger kan zetten.
Dat, in combinatie met veel gewicht in de auto, maakte de Octavia uiteindelijk wél een stabiele trekker van een caravan van 1500 kg max.
Toch ben ik nu al blij met de Tiguan Allspace. Hoewel ik nog erg weinig met de caravan heb gereden, is het feit dat de auto leeg meer weegt dan de caravan vol een hele verbetering.
De kogeldruk kan nog wat omhoog, want bij mij helt de caravan in de huidige configuratie wat achterover. Maar ik heb de combinatie ook nog niet volledig gereden (incl 6 fietsen en 6 personen).
Wel één van de redenen dat ik de Octavia nog niet echt gemist heb.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Micky, wat voor bandendruk wordt er dan opgegeven in de deuren?
Je kunt niet van alles de schuld geven aan de slappe veren.
Jouw vorige skoda had ook nog bredere en plattere banden en een maatje groter.
Eric
Je kunt niet van alles de schuld geven aan de slappe veren.
Jouw vorige skoda had ook nog bredere en plattere banden en een maatje groter.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Heel vervelende en angstige ervaring denk ik.
Ik heb overigens hele goede ervaringen met 308, je moet alleen wel wat zaken 'verstandig' bekijken. Mijn combi dit jaar was 1600kg auto en 1300kg Knaus, dan ga ik bij voorbaat niet harder rijden dan 95. Geheel is zonder hulpveren superstabiel, hangt wel een beetje door maar op zich bij stations logisch vanwege de overgang. Daarnaast is er nog verschil tussen vering en schokdemping natuurlijk.
Kogeldruk doe ik nooit veel meer dan 65kg, prima met de richtlijn 5% van het gewicht. Misschien heeft mijn sudwind wel een redelijke grote afstand van wielhart tot knobbel, en werkt dat ook mee. De veel gehate delta as heb ik ook onder de Knaus, die hem daarmee juist ook stabiel maakt.
Bandjes auto voor op 3bar en achter op 3.4bar (caravan 4.5) doet misschien ook wonderen.
Ook op het pokdalige wegdek in België
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Bijna 4 jaar lang een Octavia III Combi (1.4 TSI - DSG) gereden met Eibach verlagingsveren (30mm) en 18" velgen, icm Burstner Premio 480TK
Voordeel van Eibach is dat deze progressief zijn, dus in elke belading de juiste "tegendruk".
Wanneer je met hulpveren "leeg rijd", is de wegligging naar mijn ervaring niet oke!
Combinatie met caravan, ALTIJD minimaal 75 kg kogeldruk aanhouden en de caravan goed beladen.
Voordeel van Eibach is dat deze progressief zijn, dus in elke belading de juiste "tegendruk".
Wanneer je met hulpveren "leeg rijd", is de wegligging naar mijn ervaring niet oke!
Combinatie met caravan, ALTIJD minimaal 75 kg kogeldruk aanhouden en de caravan goed beladen.
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Jij hoeft mij niet te overtuigen
Jij hoeft mij niet te overtuigen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
En het staat beter.
Ik doe het veren wisselen ook altijd zelf. Ik blijf het echter dood-eng vinden met die verenspanners. Als de veer eruit klapt, dan ben je er geweest.
Ik doe het veren wisselen ook altijd zelf. Ik blijf het echter dood-eng vinden met die verenspanners. Als de veer eruit klapt, dan ben je er geweest.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Mijn ervaring met de Tarraco tot nu toe is juist dat ook de wegligging leeg is verbeterd, op de rotondes in onze wijk hangt de auto duidelijk minder over dan voorheen.
Dit merk je echter alleen maar als je echt moeite doet om die rotonde hard te nemen.
Wel denk ik te voelen dat de auto iets harder is in het neerkomen van de achterkant bij de verkeersdrempels in onze wijk, die zijn soms best pittig hoog.
Tot nu iig zeer tevreden met de MAD veren, ik hoop binnenkort nog een keer met caravan het verschil te kunnen voelen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif Goed om te lezen dat het bij @ArnoM het gewenste resultaat geeft.
Iedere automerk en model is anders en zal zich anders gedragen met een caravan.
Niet te hard over de vele verkeersdrempels met de caravan
Iedere automerk en model is anders en zal zich anders gedragen met een caravan.
Niet te hard over de vele verkeersdrempels met de caravan
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Hangt er ook een beetje vanaf hoe gevoelig je bent en waar je op let, een auto die achter stugger is gemaakt en voor niet zal dus over de neus in de bocht induiken, terwijl de achterkant dat niet doet, kan zijn dat je daar niet eens op let natuurlijk, maar het kan ook zijn dat je dat als onprettig ervaart, afhankelijk van de eisen die je stelt aan het rijden, mijn huidige Octavia is 1 grote dweil op de weg, grappige is dat de meiden nu regelmatig wagenziek zijn en bij mijn vorige auto's niet.
slappe veren en veel rubber om de velg zorgen voor een slapper gedrag, dit wordt door velen als comfortabel ervaren, daar mij niet, als ik deze auto langer had gehouden ging er zeker een set Eibach onder, maar voor een klein jaar (geschat en sinds feb dit jaar) vind ik dat nu ook weer niet nodig.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe gevoelig je bent en waar je op let, een auto die achter stugger is gemaakt en voor niet zal dus over de neus in de bocht induiken, terwijl de achterkant dat niet doet, kan zijn dat je daar niet eens op let natuurlijk, maar het kan ook zijn dat je dat als onprettig ervaart, afhankelijk van de eisen die je stelt aan het rijden, mijn huidige Octavia is 1 grote dweil op de weg, grappige is dat de meiden nu regelmatig wagenziek zijn en bij mijn vorige auto's niet.
slappe veren en veel rubber om de velg zorgen voor een slapper gedrag, dit wordt door velen als comfortabel ervaren, daar mij niet, als ik deze auto langer had gehouden ging er zeker een set Eibach onder, maar voor een klein jaar (geschat en sinds feb dit jaar) vind ik dat nu ook weer niet nodig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Ik heb die ervaring ook. In mijn Chevrolet werd iedereen wagenziek. Die bus was echt het voorbeeld van weker dan week. Na elke hobbel deinde je nog een paar keer na. Het had wel wat moet ik zeggen. Voorin zat je zo'n beetje op de vooras en had je er niet zo'n last van.
Aan de andere kant: ik had en hobby autootje, een Hyundai Coupe, met een kneiterharde Eibach verlagingsset. Daar was niks comfortabels meer aan. De vullingen rammelden uit je kiezen.
edit: Foto gevonden
Ik heb die ervaring ook. In mijn Chevrolet werd iedereen wagenziek. Die bus was echt het voorbeeld van weker dan week. Na elke hobbel deinde je nog een paar keer na. Het had wel wat moet ik zeggen. Voorin zat je zo'n beetje op de vooras en had je er niet zo'n last van.
Aan de andere kant: ik had en hobby autootje, een Hyundai Coupe, met een kneiterharde Eibach verlagingsset. Daar was niks comfortabels meer aan. De vullingen rammelden uit je kiezen.
edit: Foto gevonden
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
@Micky,
Ik durf te wedden dat je met je Volvo's nooit wegligging problemen had.
Waar het aan ligt....? Zeg het maar...
Volvo 245 met LPG, waardoor de trekhaak door de inbouw 118 cm achter de as zat, nooit problemen gehad. Zonder hulpveren of nivomats.
Tot en met de huidige XC40 met weinig “oversteek” (en daar zitten bijna alle modellen tussen ). Strakke wegligging. Ligt 235/55R18 onder, ook niet het platste rubber.
Van Skoda zou ik juist verwachten, gezien hun reclames die vaak “heavy use” suggereren, dat dit in orde is.
Ik durf te wedden dat je met je Volvo's nooit wegligging problemen had.
Waar het aan ligt....? Zeg het maar...
Volvo 245 met LPG, waardoor de trekhaak door de inbouw 118 cm achter de as zat, nooit problemen gehad. Zonder hulpveren of nivomats.
Tot en met de huidige XC40 met weinig “oversteek” (en daar zitten bijna alle modellen tussen ). Strakke wegligging. Ligt 235/55R18 onder, ook niet het platste rubber.
Van Skoda zou ik juist verwachten, gezien hun reclames die vaak “heavy use” suggereren, dat dit in orde is.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Volgens mij heeft hij een v50 gehad en was dit ook niet zo succes
Volgens mij heeft hij een v50 gehad en was dit ook niet zo succes
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Die ging bij Breda als stuk
Die ging bij Breda als stuk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Maar niet de veren, toch?
Maar niet de veren, toch?
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Die V50 had een sport onderstel en de XC60 had instelbare dempers, perfect in de sportstand, maar ook niet strak in de comfort stand..
Die V50 had een sport onderstel en de XC60 had instelbare dempers, perfect in de sportstand, maar ook niet strak in de comfort stand..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Is ook een ford focus die door de Ikea is gereden die xc60 is wel een mooie auto hoorhenry12 schreef:RE.gif
Volgens mij heeft hij een v50 gehad en was dit ook niet zo succes
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48