Kogeldruk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Kogeldruk

Bericht door Ronald Jan » vr 15 mei 2020 17:07

Ik heb op mijn VW Tiguan een originele trekhaak zitten en daar staat op kogeldruk 100kg ,maar nu denk ik zelf dat een het maximum is en ik moet proberen een kogeldruk te halen van 70-75 kg en niet hoger .
Of zie ik dat verkeerd?
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kogeldruk

Bericht door janoniem » vr 15 mei 2020 17:14

Er wordt hier op dit forum vrijwel altijd geadviseerd de maximum kogeldruk aan te houden; dat maakt de combinatie stabiel.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kogeldruk

Bericht door sailor wim » vr 15 mei 2020 17:17

Hoi,
De 100 is de max, maar voer je combi is in op caravantrekker.nl
Dat geeft meer zekerheid.
Ik mag 80 kg belasten maar het advies is daar 70 kg na invoeren.
Wil je meer stabiliteit kan je spelen met het gewicht verplaatsen van je hut naar de trekker.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

workel

Re: Kogeldruk

Bericht door workel » vr 15 mei 2020 18:26

RE.gif RE.gif

Is zou pas druk gaan maken als de kogeldruk boven de 100 kg uitkomt.

Maar probeer zoveel mogelijk gewicht te verdelen, liever te veel kogeldruk dan te weinig.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Kogeldruk

Bericht door RonvA » vr 15 mei 2020 18:46

Voer je combi en gewichten inderdaad in op caravantrekker, daar krijg je best een goed idee wat je kogeldruk optimaal zou zijn. Voor mijn combi is dat tussen de 75 en 80 KG.

Ik weet overigens niet wat je gaat trekken maar ook de auto zelf en de caravan heeft een max kogeldruk wat hij mag hebben ;) dus als je auto wel 100 mag maar je caravan maar 90 dan is 100 dus niet de max. Altijd laagste getal aanhouden als max.

Mijn auto mag 130 KG hebben, de trekhaak 140. En de caravan straks waarschijnlijk nog minder ;).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk

Bericht door Nimma » vr 15 mei 2020 19:04

Ik had er een trekhaak onder zitten die niet beviel, er stond op het typeplaatje 75KG; nu een trekhaak afneembaar van Brink en daar staat 100KG op, beter thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kogeldruk

Bericht door Conradi » vr 15 mei 2020 19:45

Ronald Jan schreef:
vr 15 mei 2020 17:07
Ik heb op mijn VW Tiguan een originele trekhaak zitten en daar staat op kogeldruk 100kg ,maar nu denk ik zelf dat een het maximum is en ik moet proberen een kogeldruk te halen van 70-75 kg en niet hoger .
Bij gelijk caravangewicht maakt een hoge kogeldruk de combi stabieler. De kogeldruk tel je namelijk bij de auto en dus wordt de caravan-as ook minder belast, en dus lager op de weegschaal. Echter je auto wordt er dus zwaarder van, en dat moet 'ie wel kunnen hebben. Als je met 4 volwassen op reis bent plus baggage in de auto, dan kan die extra kogeldruk te veel zijn.
Hoe het rijdt moet je in de praktijk voelen: hogere kogeldruk maakt de caravan stabieler maar belast de vering van de auto extra. Dat kan soms ook niet prettig zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kogeldruk

Bericht door Reisben » vr 15 mei 2020 20:16

Conradi schreef:
vr 15 mei 2020 19:45
Ronald Jan schreef:
vr 15 mei 2020 17:07
Ik heb op mijn VW Tiguan een originele trekhaak zitten en daar staat op kogeldruk 100kg ,maar nu denk ik zelf dat een het maximum is en ik moet proberen een kogeldruk te halen van 70-75 kg en niet hoger .
Bij gelijk caravangewicht maakt een hoge kogeldruk de combi stabieler. De kogeldruk tel je namelijk bij de auto en dus wordt de caravan-as ook minder belast, en dus lager op de weegschaal. Echter je auto wordt er dus zwaarder van, en dat moet 'ie wel kunnen hebben. Als je met 4 volwassen op reis bent plus baggage in de auto, dan kan die extra kogeldruk te veel zijn.
Hoe het rijdt moet je in de praktijk voelen: hogere kogeldruk maakt de caravan stabieler maar belast de vering van de auto extra. Dat kan soms ook niet prettig zijn.
Het klopt dat de combi stabieler wordt bij een hoge kogeldruk, Conradi, maar dat de caravan-as minder belast gaat worden denk ik niet. Als de caravan is afgekoppeld en op zijn neuswiel rust, drukt deze met 100 kg op de grond. De as draagt het overige deel van het totale gewicht van de caravan. Aan de auto drukt de 100 kg op de kogel, het gewicht op de as van de caravan verandert daarmee niet. Is een detail in dit topic, immers het gaat over kogeldruk. En kogeldruk op de auto kan doorslaggevend zijn in rijgedrag van de combi.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Kogeldruk

Bericht door Ronald Jan » vr 15 mei 2020 20:16

Ok bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk

Bericht door PD » vr 15 mei 2020 20:20

Reisben schreef:
vr 15 mei 2020 20:16
Als de caravan is afgekoppeld en op zijn neuswiel rust, drukt deze met 100 kg op de grond. De as draagt het overige deel van het totale gewicht van de caravan. Aan de auto drukt de 100 kg op de kogel, het gewicht op de as van de caravan verandert daarmee niet.
Sorry hoor, maar onjuist. In beide gevallen wordt de as deels ontlast.
In het laatste geval drukt de caravan via de trekhaak en de achteras van de auto even hard op de grond.

On topic: kogeldruk altijd maximaliseren thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kogeldruk

Bericht door Reisben » vr 15 mei 2020 20:42

Er moet wel sprake zijn van spraakverwarring, mannen, stel mijn Knaus weegt 1500 kg, vol beladen. Als de kogeldruk dan 100 kg is staat 1400 kg op de as. Hang ik hem aan de auto blijft 1400 kg op de as staan en 100 kg via de koppeling op de kogel. Er verdwijnt dus niet 100 kg.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk

Bericht door Ab » vr 15 mei 2020 21:18

Wel als je de kogeldruk lager maakt, door gewicht in de caravan van voor naar achter te verplaatsen.
Dan verdwijnt er ook niks, maar de combinatie wordt wel onstabieler.
Immers, de auto wordt lichter, en de caravan zwaarder.
Terwijl de totale caravan nog steeds even veel weegt..
Snapt u het nog ? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk

Bericht door eurotrotter » za 16 mei 2020 11:12

Nimma schreef:
vr 15 mei 2020 19:04
Ik had er een trekhaak onder zitten die niet beviel, er stond op het typeplaatje 75KG; nu een trekhaak afneembaar van Brink en daar staat 100KG op, beter thumbup.gif
Dan blijft nog de vraag hoeveel je auto mag hebben aan kogeldruk,als die maar 75 kg mag hebben heb je nog niks gewonnen.
Het typeplaatje op de trekhaak zegt alleen iets over de constructie van de trekhaak,niet van de auto.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Kogeldruk

Bericht door Vino » za 16 mei 2020 11:15

Beste Ronald Jan,
Wij hebben een Tiguan van 2019 en een Knaus 500 EU.Lees eens het boekje van de Tiguan.In het advies staat de maximale kogeldruk benutten.Mijn combinatie met deze hoge kogeldruk loopt als een treintje!Moet zelfs oppassen dat je ongemerkt niet te hard gaat.Tevens staan er adviezen in hoe te gebruiken bij een overnachting of langdurige stops betreffende het wel of niet aangekoppeld overnachten.

Met vriendelijke groet,

Vino. scratch.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Kogeldruk

Bericht door janoniem » za 16 mei 2020 11:35

RE.gif
Ik ben benieuwd welk advies VW geeft mbt langdurig aangekoppeld blijven (bv op zo'n overnachtingscamping).
Mijn gevoel zegt, loskoppelen bij een tussenstop en dat doe ik dan ook steeds.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk

Bericht door Ab » za 16 mei 2020 12:00

eurotrotter schreef:
za 16 mei 2020 11:12
Nimma schreef:
vr 15 mei 2020 19:04
Ik had er een trekhaak onder zitten die niet beviel, er stond op het typeplaatje 75KG; nu een trekhaak afneembaar van Brink en daar staat 100KG op, beter thumbup.gif
Dan blijft nog de vraag hoeveel je auto mag hebben aan kogeldruk,als die maar 75 kg mag hebben heb je nog niks gewonnen.
Het typeplaatje op de trekhaak zegt alleen iets over de constructie van de trekhaak,niet van de auto.
Daar heb je een goed punt.
Auto's zijn afgelopen decennia steeds lichter geworden.
Er wordt zoveel mogelijk gewicht bespaard.
Ook spelen kreukelzones een rol.
Echter, de dynamische belasting uit de assen op de bodemplaat van auto's is hetzelfde gebleven, evenals het max te laden gewicht in een auto.
De max kogeldruk die fabrikanten opgeven is in sommige gevallen bij bepaalde auto's erg laag.
Soms niet meer dan 60 kg..
Zelfs dan, kan je een strop om de trekhaak doen, en de complete auto daaraan ophijsen.
Een goede kennis van me heeft een autosloperij.
Die hijst met een kraan auto's aan de trekhaak op, als er een aanzit.
Dat gaat al 40 jaar uitstekend.
Trekhaken kunnen heel veel hebben.
Langs de snelweg heb ik caravans op de kant zien liggen, met de auto er geschaard voor..
Met de achterwielen van de grond. Wat voor krachten komen er dan op de trekhaak... [aschrik.gif]
Met dat soort beelden in het hoofd ben ik niet zo bang om het max aangegeven gewicht met 15 kg te overschrijden als de combinatie daar beter door rijdt.
Afkoppelen met het idee dat dat beter zou zijn voor de trekhaak is volslagen onzinnig.
Als het spul stilstaat, is de statische belasting op de trekhaak maar een fractie van de dynamische krachten die optreden tijdens het rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Kogeldruk

Bericht door Vino » za 16 mei 2020 16:11

Even de knuppel in het "hoenderhok"(forum) gooien:Buiten dat het fijner en rustiger is om te overnachten in een afgekoppelde caravan staat in het instructieboekje van de huidige nieuwe Tiguan het volgende:Een met steunwiel of aanhangwagensteun neergezette aanhangwagen mag niet aan de wagen gekoppeld blijven.Door veranderingen in de belading of beschadiging aan een band komt de wagen omhoog of zakt.Daarbij werken er grote krachten op de trekhaak en de aanhangwagen die beschadigingen aan de wagen of de aanhangwagen kunnen veroorzaken.Doe er je voordeel mee!

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk

Bericht door Jan van Vijven » za 16 mei 2020 17:53

Dat is een Amerikaanse manier van jezelf indekken, de krachten die tijdens rijden op die haak komen zijn vele malen hoger!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk

Bericht door Morgoth » za 16 mei 2020 21:27

Volgens mij hebben we behalve een AUTO met een maximale kogeldruk ook een CARAVAN met een maximale koppelingsdruk. Allemaal leuk en aardig om 140 kg op de kogel te zetten maar als de caravan (zoals de mijne) maar 50kg mag hebben ben je toch bepaald niet goed bezig.
Ik hou ongeveer 70 a 80 kg aan. Dat is al fors meer dan de caravan mag hebben. Veel meer erbij lijkt me erg onverstandig
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kogeldruk

Bericht door VIP » za 16 mei 2020 21:48

Die 50 kilo was een jaar of 30 terug gebruikelijk.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kogeldruk

Bericht door Conradi » za 16 mei 2020 23:57

Morgoth schreef:Allemaal leuk en aardig om 140 kg op de kogel te zetten maar als de caravan (zoals de mijne) maar 50kg mag hebben ben je toch bepaald niet goed bezig.
Moderne caravans mogen 100 kg kogeldruk hebben. 140 kg heeft toch niemand genoemd?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Kogeldruk

Bericht door SaRa7069 » zo 17 mei 2020 10:28

RE.gif Zou het even na moeten kijken, maar als ik me niet vergis mag de tandemasser van ons zelfs 150kg hebben, mijn trekhaak 'maar' 140....
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Kogeldruk

Bericht door SaRa7069 » zo 17 mei 2020 10:54

Toen ik een jaar of 25 geleden praktisch dagelijks met een aanhanger heen en weer naar bouwplaatsen reed, heb ik er eigenlijk nooit bij stil gestaan scratch.gif .
Als ik de aanhanger op eigen kracht aan kon koppelen, vond ik het best, zal praktisch neerkomen op zo'n 70 a 80 kilo.... Nooit problemen gehad knipoog.gif
Nu met de caravan ervaar ik dat toch anders, een tandemasser van een meter of 3, relatief laag, is toch wat anders dan een relatief lichte windvanger van ruim 7 meter...

Maarre, hoe meten jullie je kogeldruk?
Consequent voor iedere rit, aan de hand van de kogeldruk indicator op het neuswiel, of op basis van jarenlange ervaring, 'ik laad hem altijd zo, dus dat zit wel goed' ??

Zelf heb ik zo'n Reich-kogel en wieldruk meter gekocht, ben van plan voorlopig in ieder geval de kogeldruk voor iedere vakantietrip te meten.
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kogeldruk

Bericht door Wie-niets » zo 17 mei 2020 10:54

Een globale richtlijn ligt ergens tussen de 5 tot 7 % van het totale beladen caravan gewicht. Uiteraard blijft bepalend wat mag de auto aan kogeldruk hebben of wat is de max kg wat de koppeling aankan. Het laagste gewicht is bepalend van de drie. Helaas is dat niet altijd het fijnste als dit gewicht lager is dan de genoemde percentages.

Zo mag b.v. een Rav4 Hybride maar officieel 70 kg op de trekhaak hebben terwijl deze 1650 kg Max mag trekken. boos.gif
Meer wordt vaak gedaan, maar formeel is men in overtreding. [aschrik.gif]

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kogeldruk

Bericht door Reisben » zo 17 mei 2020 11:37

Ab schreef:
vr 15 mei 2020 21:18
Wel als je de kogeldruk lager maakt, door gewicht in de caravan van voor naar achter te verplaatsen.
Dan verdwijnt er ook niks, maar de combinatie wordt wel onstabieler.
Immers, de auto wordt lichter, en de caravan zwaarder.
Terwijl de totale caravan nog steeds even veel weegt..
Snapt u het nog ? knipoog.gif
Zieke wel: spraakverwarring Ab!
Zoals je het hier beschrijft ben ik het helemaal met je eens😊
In mijn voorbeeld verplaats je massa naar de kont van de caravan waardoor de kogeldruk afneemt met 50 kg. De as moet dan 50 kg zwaarder belast zijn want het totaalgewicht blijft 1500 kg.
De rijeigenschappen van de caravan nemen af doordat dat grote gewicht achterin een grotere invloed heeft op het slingeren van de caravan. Traagheidsmoment, dat soort zaken. Dan wordt de gewichtsverhouding: auto versus caravan belangrijker.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”