Elektrische fietsen op disseldrager

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » ma 17 feb 2020 14:25

Hallo allen,

Wat is jullie ervaring met elektrische fietsen op de dissel fietsen drager?
Nu heb ik er normaal 1 elektrische fiets op (a 25 kg, misschien 23 kg omdat ik accu eruit haal en zitjes eraf etc.) Verder gaat er altijd een MTB van 12 kg op.

Maar ik wil dus nog een elektrische fiets kopen, dus komt er 12 kg extra bij. dus ipv 38 kilo wordt het 50 kg

Zou dat gaan? Ik heb altijd een 5 kg gasfles in de disselbak, verder niet.

Ik kan natuurlijk altijd wat extra tegendruk genereren door net iets meer bagage aan de achterzijde van de as op te bergen.
Achterin de caravan hebben wij een bed, daaronder, of daarop kan ik de voortent en stokken bijvoorbeeld opbergen.

Verder laad ik altijd zoveel mogelijk rond de as van de caravan, en net iets meer gewicht aan de voorzijde van de as (met het idee hoe meer gewicht achter, hoe sneller de boel gaat slingeren.

Wellicht dat ik op de auto nog een dakdrager/fietsendrager wil voor de MTB en een kinderfietsje (anders moeten die in de caravan)

Ik kan en wil geen elektrische fiets aan de achterzijde van de caravan hangen.

Wellicht dat ik toch een kogeldruk meter nodig ga hebben, wat zijn goede en niet al te duur?

Florisdb
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 feb 2020 10:08

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Florisdb » ma 17 feb 2020 15:50

Het meten van de kogeldruk lijkt mij altijd een zéér belangrijk onderdeel van het rijden met een caravan. Meten is weten.....

Een analoge weegschaal met een balkje kan al volstaan :)
Dan kan je verschillende belading opties testen en zien wat het effect is op de kogeldruk.
Knaus 500 QDK Silver Selection
Renault Espace IP 7P Benzine 225pk/300Nm bj 2020

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 feb 2020 16:15

Sommige caravans, ik weet niet welke jij hebt, hebben standaard geen of weinig kogeldruk daar zou het makkelijk kunnen. Eventueel je gasfles(sen) en reservewiel in de auto vervoeren.
Bij ons (Fendt) kun je het vergeten, standaard al een hoge kogeldruk, compenseren door achterin te laden zou ik als laatste optie zien, liever niet.

Zoals al eerder gemeld, meten is weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Psjaak » ma 17 feb 2020 16:34

Hallo Jessedew,
ik zie dat je een stationwagen hebt. Is dit dan een optie?
fietsdrager achterklep.jpg
fietsdrager achterklep.jpg (211.95 KiB) 3148 keer bekeken

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Conradi » ma 17 feb 2020 16:46

jessedew schreef:
ma 17 feb 2020 14:25
Ik kan natuurlijk altijd wat extra tegendruk genereren door net iets meer bagage aan de achterzijde van de as op te bergen.
Achterin de caravan hebben wij een bed, daaronder, of daarop kan ik de voortent en stokken bijvoorbeeld opbergen.
Dat raad ik je af. Je hebt direct gelijk dat je daarmee je kogeldruk wel kunt compenseren, maar door het extra gewicht achterin wordt de wegligging van je combi minder stabiel.

Een filmpje zegt meer dan 100 woorden...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Florisdb
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 feb 2020 10:08

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Florisdb » ma 17 feb 2020 17:17

RE.gif

Dat filmpje is zeker van belang om in het achterhoofd te houden! Echter, wie heeft zijn fietsen, gasflessen, haspel, reservewiel en beauty case allemaal op de as liggen? scratch.gif

De essentie wordt gelukkig duidelijk gegeven: de kritieke balans tussen belading en snelheid.
Hoe minder stabiel de caravan beladen is, hoe lagere snelheid gereden kan worden.
Knaus 500 QDK Silver Selection
Renault Espace IP 7P Benzine 225pk/300Nm bj 2020

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » ma 17 feb 2020 20:38

Psjaak schreef:
ma 17 feb 2020 16:34
Hallo Jessedew,
ik zie dat je een stationwagen hebt. Is dit dan een optie?fietsdrager achterklep.jpg
Het is een goede optie, dat zeker. Maar had dit al op mijn vorige auto, werd de lak niet mooier van, vond het vrij veel gedoe, dan doe ik liever een (elektrische fiets) iets op het dak denk ik.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » ma 17 feb 2020 20:48

Jan van Vijven schreef:
ma 17 feb 2020 16:15
Sommige caravans, ik weet niet welke jij hebt, hebben standaard geen of weinig kogeldruk daar zou het makkelijk kunnen. Eventueel je gasfles(sen) en reservewiel in de auto vervoeren.
Bij ons (Fendt) kun je het vergeten, standaard al een hoge kogeldruk, compenseren door achterin te laden zou ik als laatste optie zien, liever niet.

Zoals al eerder gemeld, meten is weten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... ravans.pdf

Ik heb een hobby 400kb.

Even gezocht, maar de kogeldruk onbeladen is gelukkig slechts 25 kg, mijn trekhaak kan 75kg hebben. Dat zou in elk geval suggeren dat het wellicht allemaal wel moet kunnen.
Overigens, ik rij voorlopig alleen in NL en met een gangetje van 90 km/u max.

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Psjaak » ma 17 feb 2020 23:09

Tweede optie.
Groet Sjaak
dakdrager.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » di 18 feb 2020 10:59

RE.gif
Dat is maar zeer de vraag. Ik weet niet welke jij hebt maar als deze van bijvoorbeeld Fischer is mag deze maximaal 15kg per fiets hebben. Dat komt niet goed met twee elektrische fietsen.

Aanvulling:
Je moet de zware elektrische fietsen op de rail zetten terwijl deze naast de auto hangt. De kans dat je met een trapper of stuur de lak beschadigd lijkt mij daarbij behoorlijk groot, zeker als je dit met een zware fiets moet doen. Daarbij steunt de drager op de deuren van de auto tijdens het liften.
Verder moet ook je auto de hoge daklast kunnen hebben.

Op mijn Mercedes komt beslist niet zo'n ding.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jaap van Duijn » di 18 feb 2020 12:17

@morgoth,

Uw vaststelling is niet juist.
Slim als je niet groot en of sterk bent om met 2 te doen.
Enig nadeel is dat stuur van fiets meest bij het dak 90graden gedraaid moet worden.
Verder jaren gebruikt - met 2 E-bikes zonder accu en tassen en zo meer, die achter in de auto - en perfect Europa door gereden.
Als U dit zelf niet gedaan heeft en niet in gebruik had dan is het moeilijk adviezen geven is mijn advies en dus doe ik dat wel.
Bij ons op dak van Mercedes C klasse ging het perfect, maar bij een SUF zoals de VW op de foto, moet je al wat langer zijn om goed te wezen - weer gelijk.
Toch blijft ik erbij dat het een perfect systeem is en je genoeg hoogte houd voor een parkeer garage van 2 meter .
Bij ons gaan de fietsen nu 95% van de tijd achter op de camper, maar hebben we voor de kleine auto ook dragers besteld om ook daarmee uit de voeten te kunnen.
Ander had ik het wel te koop gezet voor de liefhebbers.
De dak belasting op vrijwel iedere auto is 50-75 kg dus geen probleem.
En de RAMEDE drager mag 60 kg hebben dus?

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Wally » di 18 feb 2020 12:50

RE.gif
Betreffende dragers staan niet (meer) op de site?

Frans

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Psjaak » di 18 feb 2020 14:35

Net gekeken op de site, zie foto. Heb zelf deze drager ook. Op zich prima systeem. Een nadeeltje vind ik dat het wel wat tijd kost om de fietsen goed bevestigd op het dak te krijgen. Van lakschade nooit geen last gehad. Nu achterop de caravan. Dit gaat prima. De caravan nooit kunnen betrappen op slingerneigingen. Daarnaast is de caravan voorzien van ATC. Natuurlijk het allerbelangrijkste je snelheid aanpassen.
dakdrager giraffe 1.jpg

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jaap van Duijn » di 18 feb 2020 16:42

@psjaak

Het vast zetten met 2 klemmen per fiets aandraaien en 2 riempjes (ik deed altijd 2 per wiel) en een riempje op de handrem van achter wiel om het "heen en weer rijden" tegen te gaan.
Wat is veel werk? op de caravan deed ik precies zelfde handelingen, met toen gewone toer fietsen.
En nu op de camper ook weer dus meer werk?

groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Chris » di 18 feb 2020 20:43

Effe terug naar TS ..de vraag..

Kogeldruk meten is altijd goed om te doen.
De volksstammen die het wel geloven en maar wat aanrommelen zijn m.i. niet goed bezig.
Een simpele kogeldrukmeter als op de foto is al een heel goed begin.
Ik heb zo'n ding, nog geen 10 euro, aluminium. ( er bestaan ook enge plastic dingen... die dus echt niet)
Mijn meter heb ik op mn werk eens even laten testen bij de calibratie afdeling... frappant goed, binnen 2% metingen.
Dan weet je al heel veel dus.

Zelf heb ik ook de Reich wielweger, maar deze is makkelijk en effe snel neer te zetten... echt handig... voor weinig..
.
Kogeldrukmeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Wally » di 18 feb 2020 21:36

@psjaak

Dijkman automaterialen, niet vernoemd in het bericht, is een andere site als het vernoemde merk Ramede.

Frans

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door WillyL » di 18 feb 2020 22:23

Elk gespan zal wel verschillend zijn. Hier mijn ervaring voor wat het waard is.
Op de Dethleffs staan 2 electrische fietsen (23 Kg) zonder batterijen op een fietsendrager die ook op een trekhaak past. Dat rek is ook vrij gewichtig. Ik kwam ermee op een disselgewicht van rond de 80 kg.

Tijdens de wintermaanden, nu ja winter, heb ik het reservewiel vanuit de disselbak verplaatst naar ongeveer 1 a 1.5 meter achter de as en in het midden onder de caravan. Net achter de as stond ook een zware batterij (100Ah). Die is vervangen door een lichtgewichtversie (Lion 30Ah) en ik hoop zo toch nog rond de 80kg of beter er iets onder te zitten. Het uitgespaarde gewicht door de vervanging van de batterij is ongeveer gecompenseerd door het reservewiel. Ik vermoed dat het disselgewicht dus iets afgenomen is.

In alle geval, met de oorspronkelijke verdeling heb ik nooit veel last gehad van slingeren of onstabiel rijden.hopelijk met de nieuwe ook niet maar daarvoor moet ik eerst op reis om het te weten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Daphne » wo 19 feb 2020 07:50

jessedew schreef:
ma 17 feb 2020 14:25
Hallo allen,

Wat is jullie ervaring met elektrische fietsen op de dissel fietsen drager?
Nu heb ik er normaal 1 elektrische fiets op (a 25 kg, misschien 23 kg omdat ik accu eruit haal en zitjes eraf etc.) Verder gaat er altijd een MTB van 12 kg op.

Maar ik wil dus nog een elektrische fiets kopen, dus komt er 12 kg extra bij. dus ipv 38 kilo wordt het 50 kg

Zou dat gaan? Ik heb altijd een 5 kg gasfles in de disselbak, verder niet.
Of dat kan is alleen door meting te testen. Die fiets gaat er neem ik aan toch komen, of ga je niet tot aanschaf over als het te zwaar is voor de caravan?

Wij hebben onze (elektrische) fietsen nodig om aan voldoende kogeldruk te komen maar daar kwamen we pas achter door het te testen. Zonder fietsen maar met gasflessen, reservewiel en kabels etc in de disselbak komen we net aan de 60 kg. Met 2 fietsen erbij wordt dat 95 à 100 kg.

Ik neem aan dat je al wel een fietsdrager hebt die voor elektrische fietsen geschikt is omdat je al 1 elektrische fiets hebt?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » wo 19 feb 2020 09:12

RE.gif
Tsja, om deze reden was ik genoodzaakt om één fiets achterop en één fiets voorop te zetten. De disseldruk zou met twee fietsen op de dissel veel te hoog worden. Dus inderdaad: meten is weten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » wo 19 feb 2020 09:44

@Daphne,

Ja het is de vraag of die geschikt is voor elektrische fietsen. Als die 38 kilo houdt, dan ook 50 kg zou je zeggen. Alleen geen idee of het past qua formaat fietsen.

De fiets komt er idd sowieso. Als het niet past, dan verzin ik iets anders.

Reservewiel past niet onder mijn caravan, neem ik eigenlijk ook nooit mee (vorige eigenaar deed het ook niet in NL) dit jaar gaan er nieuwe bandjes onder.

Ik zet de fietsen sowieso altijd vast met een spanband aan de dissel zelf, het is verder een vrij eenvoudig rek onze disseldrager, maar oogt wel solide.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Daphne » wo 19 feb 2020 09:56

RE.gif

Het gaat niet zozeer om de fietsdrager in z'n geheel, maar om de goot waar de fiets in staat. Die moet ook geschikt zijn voor e-bikes. Het maximum gewicht staat als het goed is op de sticker op de fietsdrager.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door WillyL » wo 19 feb 2020 10:17

Om het te testen voor je de fiets koopt, plaats 2 emmers met water op de plaats waar de extra fiets moet komen en je kan het meten , een emmer is meestal 10 a 11 liter.
Nog even de grote zaag bovenhalen... Fietsen achterop de caravan is het laatste wat je wilt, veel te veel slingergewicht! Horden caravaneraars doen het maar het is af te raden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » wo 19 feb 2020 10:59

Chris schreef:
di 18 feb 2020 20:43
Effe terug naar TS ..de vraag..

Kogeldruk meten is altijd goed om te doen.
De volksstammen die het wel geloven en maar wat aanrommelen zijn m.i. niet goed bezig.
Een simpele kogeldrukmeter als op de foto is al een heel goed begin.
Ik heb zo'n ding, nog geen 10 euro, aluminium. ( er bestaan ook enge plastic dingen... die dus echt niet)
Mijn meter heb ik op mn werk eens even laten testen bij de calibratie afdeling... frappant goed, binnen 2% metingen.
Dan weet je al heel veel dus.

Zelf heb ik ook de Reich wielweger, maar deze is makkelijk en effe snel neer te zetten... echt handig... voor weinig..
.
Kogeldrukmeter.jpg
Ik ga die disselweger sowieso nog even bestellen, moet toch nog een extra fiamma klem voor op de disseldrager. Had er nu maar 1, de MTB bleef met de spanband prima zitten, maar een elektrische moet toch even nog iets beter vast staan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » wo 19 feb 2020 19:55

Ik gebruik nooit spanbanden voor de fietsen. Als die van plaats wat verschuiven kunnen ze los gaan zitten. Gebruik liever een snelbinder van elastiek. Blijven altijd vast zitten
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Wally » wo 19 feb 2020 20:12

Plaats van fietsen voorop, of het nu elektrische of gewone zijn, daarbij vraag ik me af wat een drager doet bij een flinke noodstop. scratch.gif

Ik verwacht dat de dragers dit niet houden en de fietsen op je auto terecht komen.
Met spanbanden, dan inclusief je handgrepen van de caravan.

Frans

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”