Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Goedendag,
Wij zijn aan het kijken voor een andere auto.
We hebben een knaus Sudwind 500 FDK Max gewicht 1700 kg beladen tot 1650 kg.
Wij hebben nu een Renault Grand Scenic diesel met 110pk en een koppel van 250nm mag 1800 kilo trekken.
Op het vlakke en glooiend terrein prima, we rijden er mee naar Spanje.
Nu zijn we toe aan een andere auto en willen straks misschien ook wel wat meer de bergen in, Oostenrijk, Italië etc.
Hoeveel PK en wat voor koppel adviseren jullie?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij zijn aan het kijken voor een andere auto.
We hebben een knaus Sudwind 500 FDK Max gewicht 1700 kg beladen tot 1650 kg.
Wij hebben nu een Renault Grand Scenic diesel met 110pk en een koppel van 250nm mag 1800 kilo trekken.
Op het vlakke en glooiend terrein prima, we rijden er mee naar Spanje.
Nu zijn we toe aan een andere auto en willen straks misschien ook wel wat meer de bergen in, Oostenrijk, Italië etc.
Hoeveel PK en wat voor koppel adviseren jullie?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Kan goed hoor. Alleen niet te veel haast hebben bij bergje op.
In principe is het zo dat hoe meer koppel en vermogen je hebt, hoe fijner je bergop rijdt.
In principe is het zo dat hoe meer koppel en vermogen je hebt, hoe fijner je bergop rijdt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Vul je gegevens hier maar eens in....
https://caravantrekker.nl/koppel-of-vermogen/
Site geeft veel info
https://caravantrekker.nl/koppel-of-vermogen/
Site geeft veel info
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ik zou veel minder koppel en vermogen nemen, 101 pk, want dan ga je langzamer de berg op en geniet je langer van de reis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Tja, weet niet zo goed naar welk antwoord je op zoek bent. Is het antwoord voor jezelf bedoeld of wordt het een business case naar je wederhelft In dat laatste geval zou ik gaan voor "met minder dan 300pk gaat oostenrijk niet lukken" Ik neem zelf geen enkel risico zoals je in mijn footer leest
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
En bij welk toerental wordt het maximale koppel bereikt?
Een diesel haalt bij zo'n 1500 toeren al zijn maximale koppel.
Mijn benzine CX-5 mag dan wel 1800 kg trekken maar zijn optimale koppel wordt pas bereikt ver over 3000 toeren.
En dat is bergop bij wegrijden vanuit stilstand geen ideale situatie.
Een diesel haalt bij zo'n 1500 toeren al zijn maximale koppel.
Mijn benzine CX-5 mag dan wel 1800 kg trekken maar zijn optimale koppel wordt pas bereikt ver over 3000 toeren.
En dat is bergop bij wegrijden vanuit stilstand geen ideale situatie.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Aan de andere kant inderdaad: met minder dan 300 pk zou ik geen genoegen nemen. Liefst diesel - want: bij een laag toerental wordt al een hoog vermogen geleverd wat comfortabeler is dan bij een hoog toerental.
Of een Tesla. Die is helemaal stil.
Ik zit dus te trollen, en wel omdat jouw vraagstelling geen enkel aanknopingspunt geeft voor een zinnig antwoord. Dus ik blijf maar raden: zelfs de variant met vermogen = 0 kan de revue passeren als je jouw combinatie op een oplegger laat transporteren.
Of een Tesla. Die is helemaal stil.
Ik zit dus te trollen, en wel omdat jouw vraagstelling geen enkel aanknopingspunt geeft voor een zinnig antwoord. Dus ik blijf maar raden: zelfs de variant met vermogen = 0 kan de revue passeren als je jouw combinatie op een oplegger laat transporteren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Het maakt al veel uit of je een diesel of een benzine motor gaat zoeken.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16326
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Zowel bij benzine als diesel kun je kracht zat vinden, ik heb en had beide en die deden / doen niets voor elkaar onder.
willem69,
Ben of was je nu tevreden? Ga dan minimaal op zoek naar het zelfde gewicht en power.
Wil je meer? Vertel dan wat je eisen zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zowel bij benzine als diesel kun je kracht zat vinden, ik heb en had beide en die deden / doen niets voor elkaar onder.
willem69,
Ben of was je nu tevreden? Ga dan minimaal op zoek naar het zelfde gewicht en power.
Wil je meer? Vertel dan wat je eisen zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Wellicht nog belangrijker..wat wil je uitgeven voor heel veel pk en koppel.
Wat je nu hebt volstaat.
Maar 400 pk en 700 Nm gaat beter.
Verbruik zal ook meer dan verdubbelen.
Het rijdt zeer zeker een stuk fijner.
2 of 3 keer hogere kosten op jaarbasis moet je daar dan voor over hebben.
Wat je nu hebt volstaat.
Maar 400 pk en 700 Nm gaat beter.
Verbruik zal ook meer dan verdubbelen.
Het rijdt zeer zeker een stuk fijner.
2 of 3 keer hogere kosten op jaarbasis moet je daar dan voor over hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Wat ik bedoel is dat ik het idee heb dat de auto die ik nu heb wel aan de ondergrens zit. Wat we nu hebben is een een lease auto maar gaan nu zelf kopen en heb dus meer keus. Ik snap dat je meestal wel boven komt maar wat ik bedoel waar rij ik lekker mee. Als ik nu omhoog rij en wil een vrachtwagen die op de rechter baan rijdt inhalen ben ik toch wel even bezig, zou fijn zijn als je wat meer over hebt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
235 pk en 500 nm dan lukt het versnellen en inhalen omhoog ook.
Groet Arnold
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Hoi Willem...
Ik heb ongeveer dezelfde caravan als jij, een 500EU met gelijke gewichten.
Die trok ik eerst met een Volvo S40 2.4 175 PK en 240 Nm.
Naar Spanje..
Dat gaat, maar ik wilde ook wat meer power onder mijn rechtervoet als het bergop moet. ( Central Massif ofzo)
Dan is eigenlijk Nm een veel belangrijker gegeven.
Nu heb ik 340 Nm , en dat gaat lekker... (231 Pk)
Hoe meer koppel hoe lekkerder en ontspannender het wordt.
Ik heb ongeveer dezelfde caravan als jij, een 500EU met gelijke gewichten.
Die trok ik eerst met een Volvo S40 2.4 175 PK en 240 Nm.
Naar Spanje..
Dat gaat, maar ik wilde ook wat meer power onder mijn rechtervoet als het bergop moet. ( Central Massif ofzo)
Dan is eigenlijk Nm een veel belangrijker gegeven.
Nu heb ik 340 Nm , en dat gaat lekker... (231 Pk)
Hoe meer koppel hoe lekkerder en ontspannender het wordt.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 15 jan 2020 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ok tnx voor de info
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Wat voor auto heb je nu?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
zou je alleen voor de vakantie naar oostenrijk een andere auto aanschaffen? dan zou ik iets huren.
maar als je zonder problemen de Pyreneeën over komt dan lijkt Oostenrijk mij ook te doen. misschien wat rustiger.
maar als je zonder problemen de Pyreneeën over komt dan lijkt Oostenrijk mij ook te doen. misschien wat rustiger.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ik heb een V70 met de 2.5T 5 cylinder benzine.
Die motor is niet meer leverbaar, nu allemaal 4 pitters, maar ook met power.
V70 is de Knaus heerlijk de baas... super stabiel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ondanks dat je huidige auto een lease auto is vind ik het al een spannende combi, je mag namelijk volgens mij geen 1800kg trekken als je de auto maximaal beladen is (dat is een trucje die meer Franse autobouwers gebruiken) nu is jou caravan maar '1650kg" maar die mag al niet achter de auto als je dus je auto maximaal belaat.
Toets je kenteken maar is in op de rdw site, je maximaal gewicht samenstel is lager als je de maximaal beladen auto optelt bij je maximaal trekgewicht, ik kom op een willekeurige Renault Grand Scenic op 1500kg wat er wettelijk achter mag.
Let hier dus bij je volgende auto op.
Ps: hier de gegevens van de rdw;
Gewichten:
Massa rijklaar
1602 kg
Massa ledig voertuig
1502 kg
F.1
Technische max. massa voertuig
2250 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig
2250 kg
F.3
Maximum massa samenstel
3750 kg
O.1
Aanhangwagen geremd
1850 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd
750
Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
Toets je kenteken maar is in op de rdw site, je maximaal gewicht samenstel is lager als je de maximaal beladen auto optelt bij je maximaal trekgewicht, ik kom op een willekeurige Renault Grand Scenic op 1500kg wat er wettelijk achter mag.
Let hier dus bij je volgende auto op.
Ps: hier de gegevens van de rdw;
Gewichten:
Massa rijklaar
1602 kg
Massa ledig voertuig
1502 kg
F.1
Technische max. massa voertuig
2250 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig
2250 kg
F.3
Maximum massa samenstel
3750 kg
O.1
Aanhangwagen geremd
1850 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd
750
Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Andere invalshoek: Overweeg een automaat. Ik kom wel eens tijdens de klim op een steile, smalle bergweg een ^$#@$^$@#^#@!! Yaris tegen met *^%*^%*%##!! bejaarden die - zodra ze mij zien- in plaats van al afdalend uit te wijken op de rem trappen en midden op de weg stilstaan. Los van de vraag of het zinvol is of niet, is het wegrijden vanuit stilstand met 1300 kg caravan met 148 pk en een gewone plaatkoppeling geen pretje. En dan haal ik al de truc uit om de caravan iets te laten scharen, de voorwielen dwars te sturen, enzovoorts.
Ik heb op dat soort momenten het goede voornemen dat de volgende auto is uitgerust met een automaat met koppelomvormer. Maar op het moment supreme blijft het bij slippende banden, de geur van verbrand frictiemateriaal en een zwetende bestuurder.
Ik heb op dat soort momenten het goede voornemen dat de volgende auto is uitgerust met een automaat met koppelomvormer. Maar op het moment supreme blijft het bij slippende banden, de geur van verbrand frictiemateriaal en een zwetende bestuurder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
https://www.facebook.com/36762182995110 ... 97040/?d=n
Dit lijkt me voldoende
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit lijkt me voldoende
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
dan trek je hem zo montblanc op.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Afgelopen jaar voor het eerst met een Fendt Tendenza 465 in combi met VW Arteon autom 140 kw naar Oostenrijk Karinthië geweest. We hebben behoorlijk moeten klimmen maar we hadden voldoende vermogen.
- dieseltijger
- Berichten: 11212
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Just my three cents: Ik weet jouw situatie niet qua woon-werk verkeer, enzovoorts: Maar jouw vraag is alleen maar door jezelf te beantwoorden. (analoog aan de vraag: hoeveel moet ik eten om genoeg te krijgen?).
Wetende dat ik zowel voor werk als privé veel kilometers zou maken, en ik een auto volkomen oninteressant vind, heb ik de prio gelegd bij betrouwbaarheid, een lage massa en een laag verbruik en het qua maximum trekgewicht voldoen aan de massa van de caravan. Want: ik rijd 50 k per jaar, en ongeveer 8% daarvan is met een caravan erachter. Nou, dat bevalt prima.
Maar zoek niet een flauw compromis. Als je echt plezier haalt uit het autorijden: Doe het dan goed! Ik ken iemand met een tweedehands Porsche Cayenne. Het kost een rib uit haar lijf, maar het rijdt geweldig. Waarom niet?
Wetende dat ik zowel voor werk als privé veel kilometers zou maken, en ik een auto volkomen oninteressant vind, heb ik de prio gelegd bij betrouwbaarheid, een lage massa en een laag verbruik en het qua maximum trekgewicht voldoen aan de massa van de caravan. Want: ik rijd 50 k per jaar, en ongeveer 8% daarvan is met een caravan erachter. Nou, dat bevalt prima.
Maar zoek niet een flauw compromis. Als je echt plezier haalt uit het autorijden: Doe het dan goed! Ik ken iemand met een tweedehands Porsche Cayenne. Het kost een rib uit haar lijf, maar het rijdt geweldig. Waarom niet?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ik heb ongeveer dezelfde redenering als dieseltijger geloof ik. Er zijn uiteindelijk zoveel factoren van toepassing op je keuze dan alleen het koppel.
Kijk, in principe zou ik met jouw combi gerust de Alpen over durven. Gaat prima. Je gewicht vd caravan is op papier aan de hoge kant, maar er van uitgaande dat je auto niet maximaal beladen wordt moet het net kunnen. Uiteraard rijdt een auto met meer koppel prettiger met caravan, maar ja dan verbruiken ze ook weer meer.
Voor mij is de afweging; het zal me een zorg zijn waar ik in rij, als ik een comfortabele auto heb voor plm 50.000km per jaar waar iedereen in past en waar de caravan achter past vind ik het al snel prima. Oh ja, en ik wil er geen omkijken naar hebben, dus lease is perfect. Caravan is overigens wel een must qua trekgewicht, maar is maar een paar % van het totaal, dus lang niet het belangrijkste voor mij.
Kijk, in principe zou ik met jouw combi gerust de Alpen over durven. Gaat prima. Je gewicht vd caravan is op papier aan de hoge kant, maar er van uitgaande dat je auto niet maximaal beladen wordt moet het net kunnen. Uiteraard rijdt een auto met meer koppel prettiger met caravan, maar ja dan verbruiken ze ook weer meer.
Voor mij is de afweging; het zal me een zorg zijn waar ik in rij, als ik een comfortabele auto heb voor plm 50.000km per jaar waar iedereen in past en waar de caravan achter past vind ik het al snel prima. Oh ja, en ik wil er geen omkijken naar hebben, dus lease is perfect. Caravan is overigens wel een must qua trekgewicht, maar is maar een paar % van het totaal, dus lang niet het belangrijkste voor mij.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Veel Pk maar belangrijker veel Nm.
Vroeger had ik een Gran Scenic, wel met een kleinere diesel erin. Met mijn 1300 kg zware caravan , in vergelijking met jou een lichte, erachter was het zweten. Zij pufte reeds bij het zien van een heuvel.
Wij zijn met zijn tweeën, dus ook niet al te veel gewicht aan passagiers en spullen.
Eerlijk, veel zwaarder zal je wel niet moeten gaan, maar dan wel wat lager in versnellingen en trager dus.
Het hangt ook af via waar je naar Spanje of de bergen gaat. Via de autosnelwegen, dan is de kleinere motor voldoende, via bergpassen ( Somport, of de stijlere en hogere Pourtalet) dan heb je wel een iets meer uit de kluiten gewassen trekker nodig.
Ik raad wel steeds een automaat aan.
RE.gif dat meerverbruik valt wel mee hoor, in tegendeel, meer koppel maakt dat je motor meestal minder in de toeren moet en dus ook minder verbruikt. Mijn huidige wagen is in vergelijking met die vorige Scenic zelfs veel zuiniger met de caravan erachter en ik rijd daarom niet trager, integendeel, ik ga veel vlotter heuvel op en moet hierbij veel minder diesel geven.
Geef mij maar een auto met meer Nm dan een opgefokte met evenveel Pks maar minder koppel.
Vroeger had ik een Gran Scenic, wel met een kleinere diesel erin. Met mijn 1300 kg zware caravan , in vergelijking met jou een lichte, erachter was het zweten. Zij pufte reeds bij het zien van een heuvel.
Wij zijn met zijn tweeën, dus ook niet al te veel gewicht aan passagiers en spullen.
Eerlijk, veel zwaarder zal je wel niet moeten gaan, maar dan wel wat lager in versnellingen en trager dus.
Het hangt ook af via waar je naar Spanje of de bergen gaat. Via de autosnelwegen, dan is de kleinere motor voldoende, via bergpassen ( Somport, of de stijlere en hogere Pourtalet) dan heb je wel een iets meer uit de kluiten gewassen trekker nodig.
Ik raad wel steeds een automaat aan.
RE.gif dat meerverbruik valt wel mee hoor, in tegendeel, meer koppel maakt dat je motor meestal minder in de toeren moet en dus ook minder verbruikt. Mijn huidige wagen is in vergelijking met die vorige Scenic zelfs veel zuiniger met de caravan erachter en ik rijd daarom niet trager, integendeel, ik ga veel vlotter heuvel op en moet hierbij veel minder diesel geven.
Geef mij maar een auto met meer Nm dan een opgefokte met evenveel Pks maar minder koppel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)