Boot mee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Boot mee?

Bericht door dieseltijger » di 3 dec 2019 08:21

Ik speel met de gedachte om - gezien de reisbestemming - naast de caravan een boot mee te nemen. Het lijkt ons heerlijk om een paar dagen te varen op het canal du midi tijdens de zuid Franse lente.

Het betreft een 3 persoons opblaasbaar geval van een kilo of 40, en een 4 takt Honda 4 pk bb motor van bijna 30 kg.

Gelet op het feit dat ik een Sedan rijd, denk ik qua transport aan het volgende: achterbank neerklappen en daar de boot op. In de achterbak de motor, de tank en wat snuisterijen als een pomp. Op de terugreis de tank in een plastic zak gewikkeld en verbannen naar de caravan tegen de stank.

Of ik neem een paar jerrycans aspen benzine mee: reukloos en wellicht is het oude motorblok daar beter tegen bestand dan tegen de methanolrijke E10 brandstof. Met een verbruik van slechts 1,8 liter per uur bij volgas is dit prima te doen.

Zijn er ook mensen die een boot meenemen, en hebben die tips qua belading? Euh... Zijn er ook mensen die canal du midi hebben afgefietst of afgevaren?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Citrorob

Re: Boot mee?

Bericht door Citrorob » di 3 dec 2019 08:35

Tank en jerrycan stinkt vaak dus die heb ik meestal ik de disselbak van de caravan vervoerd.
Deze is geventileerd dus dat mag geen probleem geven.

Wanneer je de motor in de auto vervoerd heeft het de voorkeur om al draaiend de tank los te koppelen zodat ook daar geen stinkende benzine meer in zit.

Aspen benzine heb ik nooit gebruikt.
Laatst gewijzigd door Citrorob op di 3 dec 2019 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Boot mee?

Bericht door Daphne » di 3 dec 2019 08:36

Vroeger ging er een Yam 360 in een dakkoffer mee. Motor en tank in de disselbak ipv de gasflessen. Die werden elders in de caravan geplaatst tijdens de reis.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Boot mee?

Bericht door dieseltijger » di 3 dec 2019 08:57

RE.gif

Motor en tank in de disselbak: slim idee! Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Boot mee?

Bericht door Rikkie » di 3 dec 2019 21:06

Wij hebben begin jaren 2000 het Canal du Midi volledig afgereisd met de auto (dus van Toulouse tot aan de Middellandse Zee)
Het is een onwijs mooi kanaal met vele kunstwerken en mooie sites. Als je je effe verplaats naar de periode dat het gebouwd is moet je vaststellen dat het destijds een echt huzarenstuk is geweest om dit kanaal aan te leggen. Een leuk weetje is dat het kanaal begint met een bergriviertje van amper enkele 10-talle cm breedte ...
Om tot de essentie te komen, dus boot + Canal du Midi:
Van de maanden mei tot september is het kanaal vrij vol met huurboten die je overal kan huren. Op zich niets mis mee maar bedenkt dat de meeste "kapiteins" hiervan zo goed als geen vaar-ervaring hebben en dan met een boot onderweg zijn van ±3m breed en een meter of 10 lang.
Aan de sluizen (en er zijn er heel wat) is het op de drukke momenten echt aanschuiven.
De fameuze sluizentrap van Fonseranne is spektakel maar is een helletocht die meerdere uren in beslag neemt.
Destijds waren er nergens slipways om je boot te water te laten. Zelfs met een zogenaamde kanteltrailer kan je zo goed als nergens terecht omdat je bijna nergens met je auto bij het kanaal kan. Maar aangezien je geen trailer gebruikt is dit probleem dus onbestaande.
Verder heb je een vaarvignet nodig. De kostprijs hangt af van de lengte van je boot. Alle info op www.vnf.fr
Ik weet niet of je voor een 4PK een vaarbewijs moet hebben in Frankrijk ... dat zul je even moeten nakijken.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Boot mee?

Bericht door dieseltijger » di 3 dec 2019 22:15

Aaaahhh! hartstikke bedankt! Nou, ik ben ook zo'n knurft van een kapitein, en ik denk dat ik hooguit een paar daagjes een klein dagje ga varen met een zachtjes snorrende 4-takt over een spiegelglad kanaal in april. Dus lekker relaxed, en geen ambitieuze plannen om het kanaal van begin tot eind te bevaren.

De boot is dus letterlijk "erbij" en niet het hoofd-item van de vakantie.

Nogmaals dank voor de informatie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Boot mee?

Bericht door Niels83 » wo 4 dec 2019 00:02

als kind ging de zodiac ook mee. de motor kwam zeker niet in de auto. daar krijg je de benzine ook nooit helemaal uit. bij ons ging die onder het bed. in een oude deken met daaromheen zo'n grote vacuumzak, geen lucht erin geen stank er uit was mijn moeder haar gedachtte

maar goed mijn vader deed niet aan veiligheid. banden vervangen, gewicht verdelen, uberhaupt rekening houden met gewicht dat zat er allemaal niet bij. dus ik nu het beste advies heb.l??

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Boot mee?

Bericht door Jan van Vijven » wo 4 dec 2019 00:22

Rikkie schreef: Ik weet niet of je voor een 4PK een vaarbewijs moet hebben in Frankrijk ... dat zul je even moeten nakijken.
Beneden de 20 km p/u = geen vaarbewijs.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Boot mee?

Bericht door dieseltijger » wo 4 dec 2019 08:19

Harder dan 20 km/u???

Dat mocht ik willen! De worstige en vierkantige opzet van de boot, en de nagenoeg platte onderzijde van de airdeck bodem zorgen ervoor dat de snelheid beperkt blijft tot zo'n drie-komma-iets keer wandeltempo.

Met een op volle kracht grommende motor.

Dus het plan is dat we een paar keer gaan varen, drie uurtjes heen - lunch - drie uurtjes terug. Dat werk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Boot mee?

Bericht door Morgoth » wo 11 dec 2019 16:04

FF misschien een stomme reactie maar kun je daar niet ergens een bootje huren? Scheelt je een hoop gesleep.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Boot mee?

Bericht door Avdp » wo 11 dec 2019 17:31

Kijk je goed uit op welke kant je je motor legt als het een 4takt is?
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”