Caravan met Obesitas?

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » vr 29 nov 2019 19:29

Gisteren is de trekhaak onder de Peugeot geplaatst, vandaag dus naar de caravan om te kijken of ook alle aansluiting correct zijn.
Verlichting buiten en 12V systeem in de caravan allemaal prima!

Besloten de caravan gelijk even te laten wegen in "vertrek klare" configuratie. Het enige wat mist zijn de gasflessen, die moeten er in de stalling uiteraard uit.
De reis naar de weegbrug verliep nogal rumoerig. Bij de Focus hoorden we de koppeling helemaal niet, bij deze rit was het gekraak uitermate hinderlijk.
Ik heb de kogel vanmorgen geschuurd en het schuurstof eraf gehaald dus dat kan het probleem niet zijn. Misschien moet de boel eerst een beetje slijten.

Nu de grote schrik....(en ik hoop dat ik wat fout gedaan heb). Het gewicht was 1420 kilo!!!!!
Caravan weegt leeg volgens Dethleffs 1090 kilo. Zij meten dat volgens de handleiding met gasfles 75% gevuld en watertank 75% gevuld.
De watertank is nu leeg en gasfles stond er niet in.
Ik kan er echter niet bij dat mover, accu, cassetteluifel, reservewiel, safaritent met stokken en voortent met stokken die 330 kilo wegen.
Het beetje plastic serviesgoed etc. tel ik niet eens mee, dat is peanuts.

Het wegen: gedaan volgens de instructies van de weegbrug eigenaar, eerst totale combinatie wegen. Dan de auto eraf rijden en caravan laten staan (aangekoppeld).
Zou het nu zomaar kunnen zijn doordat de kogeldruk niet correct was deze meting niet klopt? Anders toch de dealer maar eens laten kijken als hij voor het extra serviceluik gaat.
Mocht het wel kloppen moet de caravan op dieet daar zijn maximum gewicht 1350 kilo is.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door sailor wim » vr 29 nov 2019 19:57

RE.gif
Zoek nu is de gewichten op het net op.
En weeg thuis wat je niet kan vinden.
Dat geeft duidelijkheid.
Ik kan het niet op je foto zien, maar als voorbeeld, als de vorige eigenaar er bv. een neuswiel met weegfunctie er heeft op gezet is dat al 5 kg zwaarder als een zonder.
Je luifel kan zo maar 30kg wegen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door myalexx » vr 29 nov 2019 20:16

Met wat jij op noemt kan je simpel al richting de 200 à 250 kg lopen
Mits je tent met aluminium stokken hebt etc..
vergeet niet een eventueel vast matras wat er wellicht later is in gekomen etc.. Het loopt erg snel op.
ik zou alles maar ook alles wat erin zit te wegen en te noteren dan schrik je echt snel rot.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door eurotrotter » vr 29 nov 2019 20:18

Herman&Saskia schreef:
vr 29 nov 2019 19:29



Het wegen: gedaan volgens de instructies van de weegbrug eigenaar, eerst totale combinatie wegen. Dan de auto eraf rijden en caravan laten staan (aangekoppeld).
Zou het nu zomaar kunnen zijn doordat de kogeldruk niet correct was deze meting niet klopt? Anders toch de dealer maar eens laten kijken als hij voor het extra serviceluik gaat.
Mocht het wel kloppen moet de caravan op dieet daar zijn maximum gewicht 1350 kilo is.
DE weegprocedure is i.i.g . correct,je weet nu de asdruk van je caravan.
Voor het totaalgewicht zou je nu de kogeldruk moeten wegen( met de personenweegschaal ) en die bij die 1420 kg bijtellen.
Als de kogeldruk 80 kg is kom je aan de 1500 kg totaalgewicht.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Micky » vr 29 nov 2019 20:22

Ik vrees dat dit gewoon klopt, dit is iets wat veel mensen tegenkomen bij het opstarten met een combi, het weegt allemaal snel veel meer dan verwacht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door sailor wim » vr 29 nov 2019 20:22

sailor wim schreef:
vr 29 nov 2019 19:57
RE.gif
Zoek nu is de gewichten op het net op.
En weeg thuis wat je niet kan vinden.
Dat geeft duidelijkheid.
Ik kan het niet op je foto zien, maar als voorbeeld, als de vorige eigenaar er bv. een neuswiel met weegfunctie er heeft op gezet is dat al 5 kg zwaarder als een zonder.
Je luifel kan zo maar 30kg wegen.
Was de af fabriek weging met standaard poten, en als accessoire nu uitgevoerd met zware met bigfoots plus 4kg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019 20:45

Herman.... grote schrik... maar kalmte kan u redden...

1e
De weegmethode is wel goed, maar waar heb je gewogen?
Op een 50 ton weegbrug is de weegfout snel een redelijk groot getal als je in KG denkt..
Op een 5 ton weegbrug is die fout in KG al veel minder.... in % zal dat elkaar niet veel ontlopen.
1% van 50.000 kg of 1% van 5000Kg afwijking... dat scheelt wel effe hoor.
Zo heb ik mijn vorige caravan van de ene naar de andere weegbrug gereden en 125 kg verschil in mijn voordeel behaald.
Een 50 ton weegbrug is wat veel voor onze hutjes...een vlieg op een vliegdekschip gewoon, kan wel maar is wat overdone..

Maar... daar kom ik weer met mijn verhaal.
Ik ben vorig jaar zomer door een oud forumlid en politie ambtenaar uitgenodigd om een caravan controle bij te wonen.
Dus combinatie's die van de weg werden gehaald en door de politie gewogen werden op Obesitas.. ( jou woorden...)
Daar heb ik het volgende geleerd..
1e. De weegplaten die gebruikt worden door de politie hebben een standaard correctie van - 20 KG per stuk... dus daar is de eerste 40 Kg voordeel.
2e. Er wordt alleen de aslast gewogen. Mag jou hut op papier 1350KG zijn, dan hanteren ze ook een tolerantie daarvoor.
Pas bij 10% overgewicht, op de aangepaste weegplaat aanwijzing worden ze lastig.
Dus pas lastig bij 1350 +135 Kg= 1485 kg..... en dan is de 40Kg weegplaat afwijking nog niet gerekend... doe je dat ook kom je op 1525 Kg ASLAST !!!! voordat je moet gaan uitladen of overpakken naar de auto... MITS deze ook al niet te zwaar beladen is.
En dan... dan heb je ook nog de kogeldruk... die wordt in NL bij de auto opgeteld... maar in andere landen is dat niet zo.
Heb je dus 75 Kg kogeldruk, dan zou je hele handel 1525+75 Kg moeten zijn voordat er een boete opgelegd wordt.
Politie noemt dat polderen... ik heb niet veel echte overgewichten op die manier gezien dus.
Eentje was wel de klos, die had in een hutje wat een 1100 KG as had wel 1500 Kg totaal gewicht, maar ook de auto ( die daarom ook gewogen ging worden) was ruim 300 Kg te zwaar..
Dat was dikke prent en uitladen.
Maar blijft natuurlijk het feit dat je beter geen te zware combi kan hebben...
Obesitas is niet goed, dat weten we allemaal.

succes met het heroverwegen.... en realiseren dat het wel eens kan kloppen.
Vaak is een caravan zwaarder dan er op de papieren staat, dat blijkt maar weer eens.
Echter, alle zaken die je opnoemde, mover , accu, luifel, reservewiel, voortent met stokken... dat zijn wel de "dikkerts" hoor.
Mover en accu... zomaar 60 kg tenzij je een lichtgewicht accu hebt, voortent... schrik niet... ook gewichtig... reservewiel... tel maar op.
Het gaat vaak sneller dan je denkt.... en dan schrik je idd.
Begin eens met het schuiven van lading... de voortent in de Peugeot b.v... daar wordt de auto ook stabieler van.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door PD » vr 29 nov 2019 20:57

myalexx schreef:
vr 29 nov 2019 20:16
Met wat jij op noemt kan je simpel al richting de 200 à 250 kg lopen
Klopt, en de rest van de inventaris incl. beddengoed etc. brengt ook snel meer gewicht op de weegbrug dan je zou denken.

Wij hebben ca. 500 kg laadvermogen en blijven daar in de praktijk niet ver vandaan terwijl tafel en stoelen in de auto liggen en we slechts een luifel ipv een voortent hebben..
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » vr 29 nov 2019 21:38

We hebben gewogen op een "industrie weegbrug", dus er zal wel een afwijking zijn. Volgens de beheerder weegt hij in stappen van 20 kilo.
Maar het gaat mij er niet alleen om aan de wettelijke eisen te voldoen, maar meer voor mezelf een zo stabiel mogelijke combinatie te creëren. Dus inderdaad nu bedenken: wat gaat in de auto of gewoon niet mee.
Voortent of in ieder geval de stokken kunnen makkelijk achter de voorstoelen op de grond. Denk dat die zak toch ook zo 20 tot 25 kilo is. De achterbak is bij ons gereserveerd voor de honden.

Een lichtgewicht accu? Denk het niet...zit een AGM accu in en die is best fors.
2 tenten...dus van tevoren bedenken of de Safari room mee of de voortent. De tentstokken vervangen door lichtgewicht exemplaren is een optie.
Reservewiel...reuze handig. Alleen geen krik erbij om hem ook te kunnen wisselen. Dus kan er eventueel ook uit (lang leve de mobiliteitsservice).
Cassetteluifel: handig, mooi...maar gaan we hem heel veel gebruiken? Als dat weer zo'n 50 kilo scheelt.

En zo zal ik inderdaad nog even door moeten schipperen.
Het is ook niet dat de combinatie nu misschien niet stabiel is, heb er net 10 kilometer mee gereden. De afgelopen vakantie achter de Focus die 1200 kilo mocht trekken geen centje pijn gehad, behalve dat het motortje echt aan het werk moest. Dit was nu zelfs op die korte afstand al veel comfortabeler.

Op zich is de puzzel wel leuk om uit te voeren...mits ik uiteindelijk win whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019 21:42

RE.gif

Die laatste.... daar gaat het om...
Enne... zo'n dikke AGM accu... zomaar 20-25 kg hoor...
Maar.
Hou vol... jij wint.. [sintduim.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Micky » vr 29 nov 2019 21:47

Herman&Saskia schreef:
vr 29 nov 2019 21:38
We hebben gewogen op een "industrie weegbrug", dus er zal wel een afwijking zijn. Volgens de beheerder weegt hij in stappen van 20 kilo.
Maar het gaat mij er niet alleen om aan de wettelijke eisen te voldoen, maar meer voor mezelf een zo stabiel mogelijke combinatie te creëren. Dus inderdaad nu bedenken: wat gaat in de auto of gewoon niet mee.
Voortent of in ieder geval de stokken kunnen makkelijk achter de voorstoelen op de grond. Denk dat die zak toch ook zo 20 tot 25 kilo is. De achterbak is bij ons gereserveerd voor de honden.

Een lichtgewicht accu? Denk het niet...zit een AGM accu in en die is best fors.
2 tenten...dus van tevoren bedenken of de Safari room mee of de voortent. De tentstokken vervangen door lichtgewicht exemplaren is een optie.
Reservewiel...reuze handig. Alleen geen krik erbij om hem ook te kunnen wisselen. Dus kan er eventueel ook uit (lang leve de mobiliteitsservice).
Cassetteluifel: handig, mooi...maar gaan we hem heel veel gebruiken? Als dat weer zo'n 50 kilo scheelt.

En zo zal ik inderdaad nog even door moeten schipperen.
Het is ook niet dat de combinatie nu misschien niet stabiel is, heb er net 10 kilometer mee gereden. De afgelopen vakantie achter de Focus die 1200 kilo mocht trekken geen centje pijn gehad, behalve dat het motortje echt aan het werk moest. Dit was nu zelfs op die korte afstand al veel comfortabeler.

Op zich is de puzzel wel leuk om uit te voeren...mits ik uiteindelijk win whistle.gif
de honden in de kofferbak is idd wel een dingetje, daar hoort je gewicht te zitten wat je nu waarschijnlijk in de caravan hebt liggen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » vr 29 nov 2019 22:13

De 508 heeft veel beenruimte voor de achterpassagiers...past een hoop zooi...en op de bank kan ook een en ander. Hoewel het dan iets meer naar voor ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019 22:28

RE.gif
Hoe meer TUSSEN de wielen hoe mooier zelfs.
Bij mij huist onze puber op de achterbank tijdens de vakantie's, daar kan dus niets meer bij.. [sint1.gif]
Alle zooi gaat dus in de achterbak...
Zoveel mogelijk zelfs, en dat kan ook prima.
Mijn auto is wel uitgerust met niveaumat's, dus zal niet doorzakken, altijd recht en vlak... mooi.
Een 508 is daar denk ik wel gevoeliger voor.
Let daar op, of event. hulpveren, da's ook ideaal voor ons als caravanners...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan met Obesitas

Bericht door WillyL » za 30 nov 2019 11:59

Waarschijnlijk is je normale vertrekgewicht, buiten de gasfles, nog hoger.
Heb je de inhoud van de koelkast en kleerkast meegereknd.
Dat is al snel ook een zak patatten (die laat je trouwens ook best thuis).
Keukenservies (messen ed) wegen ook.

Mijn Dethleffs is ook zwaarder dan de tarra die op het inschrijvingsbewijs staat. Het model is dikwijls gewogen zonder opties zoals Trumatherm, ringverwarming, verfraaiingssets... Dat alles weegt ook extra en gaat dan af van je overblijvende netto.

Tenten en tentstokken kan je beter in de auto leggen. Reservewiel heb je wel soms nodig. De wegenwacht kan het wiel wel vervangen in geval van pech. Dat wiel zou ik wel in de disselbak of onder de caravanbodem laten zitten.

Indien je auto nog voldoende extra gewicht kan hebben maar je hebt de plaats niet meer in de koffer, kan je aan een dakkoffer denken voor volumineuze maar lichte spullen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » za 30 nov 2019 12:34

Inderdaad, niet bedacht dat de boiler en ringverwarming misschien niet standaard waren en niet in de 1090 kilo zitten.
Blijft wel dat ik de verloren 330 kilo wel erg veel vind. Als ik even reken mover met accu 60 kilo, cassetteluifel 50 kilo, reservewiel 20 kilo en de tent een kilootje of 60....zit ik nog steeds op geen 200.

Het servies en bestek lag voor weging al in de caravan, kleding doen we altijd in boodschappen tassen in de auto (kan je lekker mee proppen). Boodschappen nemen wij niet mee, zoeken na de camping als eerste een supermarkt op.
Het totaal maximaal treingewicht komen we niet aan, we gaan maar met zijn twee en nemen weinig mee. Gelukkig in de auto dus plek zat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » za 30 nov 2019 13:37

Kleding juist in de kastjes waar ze vervolgens de hele vakantie kunnen blijven liggen.
Kleding is ook niet zwaar, kan prima, benut die ruimte in de auto anders.
Zoek juist zware zooi op om over te hevelen naar de auto.
Ik had eerder altijd de hele voortent en luifel, met frame en haringen + alle stoelen en tafel in de kofferbak van de auto, ging exact.
Dat gaf flink asdruk tenminste.... kwam toen ook nog de 75-80 kg kogeldruk bij.
Zo.. da's stevig op de weg staan met zn achterwielen tenminste.
De vuistregel is ALTIJD...
Auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licht mogelijk maken....maar wel een flinke kogeldruk, ik maak die nu altijd max... voor mijn huidige auto 90Kg.
Dan stuurt de auto de caravan en niet andersom tenminste.
Ik weet het, ik weet het.. mijn dames denken ook dat je m3 in een caravan kan meesjouwen..
Maar gelukkig begint het ook daar wat te dagen.. en denken ze steeds "Lichter"..toppie..

Nou praat ik makkelijk, is heb geen obesitas probleem met mijn hutje.
Zit meestal rond 1500 Kg aslast, 90 Kg kogeldruk, mijn as mag 1700 hebben en de auto 1800kg trekken.
Makkelijk praten dus nu.
Maar vroeger had ik hetzelfde probleem.
Jarenlang met een type auto gereden die maar 1200Kg mocht trekken... en de hut had een 1200Kg as.. en alijd net te zwaar..
Ook heel wat afgerommeld om goed uit te komen toen.
Mijn grootste fout was toen om een v.d. Horn voortent te kopen, prachtige tent maar lood en loodzwaar...
Frame was een 5 stoks model van steigerpijp gemaakt... stormvast dat wel... maar niet te tillen.
Zo zou jij ook kunnen denken... moet er een luifel EN een tent mee... of kan een van de twee thuis blijven??
Keuzes... het leven zit er vol mee...
Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door myalexx » za 30 nov 2019 14:59

Ik zou zeggen weeg alles wat je erin hebt en vul die bijvoorbeeld in het tabel van PD in.
Staat ergens op het forum..

Met personen of keukenweegschaal, lijkt overbodig maar dan weet je exact wat erin zit.
Tip, ga bij de rdw wegen.

Wij hebben onze ook daar gewogen, deze is namelijk wel accuraat ( geen 50 tons brug )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door PD » za 30 nov 2019 15:07

Nog maar een keertje dan aflower.gif
Bijlagen
Caravangewicht 2019.pdf
(275.11 KiB) 112 keer gedownload
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » za 30 nov 2019 19:03

Vanmiddag bedacht dat ik inderdaad van de winter eerst eens al wat los zit eruit ga halen. Dan wegen voor 0-meting. Denk dat ik dan inderdaad een rdw op zoek wegens betrouwbaarheid.
Mocht hij dan nog te zwaar zijn zal misschien de cassetteluifel moeten wijken. Dan inderdaad alle spullen voor er in terug wegen en noteren.
Overigens heb ik wel een 1500 kilo as, maar op papier mag gewicht maar 1350 kilo zijn. Wellicht dat alleen de beide tenten samen al kilootje of 100 scheelt...wil graag de boel binnen de marges houden..en niet gaan “polderen” zoals het hier genoemd wordt. En dan met name voor veiligheid. Als je bij vertrek binnen de marges bent, heb je in ieder geval onderweg nog wat speling...

Enige nadeel is dat ik de caravan niet bij huis kwijt kan, en alle spullen dus ons appartement in moeten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Micky » za 30 nov 2019 19:07

RE.gif

is hij terug-gekeurd? dan kun je dit weer laten verwijderen en heb je weer 1500kg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door sailor wim » za 30 nov 2019 19:35

RE.gif RE.gif
Heb je geen kelderbox bij het appartement?
Of leeghalen in de stalling en daar alles wegen kan misschien ook.En een andere keer geladen naar de RDW

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door myalexx » za 30 nov 2019 20:01

Ik heb even ons tabel erbij gepakt, wij hebben echt alles gewogen tot aan de folie voor onder de voortent aan toe.
Waarom? gewoon omdat het kan blij.gif
Wilde gewoon zo nauwkeurig mogelijk weten hoeveel de caravan woog.
En heb dingen zoals een vaste water trollie (3,2kg leeg) ingeruild voor een normale emmer à 0,5kg..
Tenten gedeelte uitgedund van 61kg naar nu 35kg ( bij de caravan zaten hoop extra luifels etc, die wij niet gebruiken. Dus op zolder gelegd )
Alko onderbouw incl standaard hobby velg + band weegt btw 26kg

Afijn, alle vaste dingen wegen 166kg ( dit is incl opgemaakt bed )

Dus met wat kleding toilettas etc en wat boodschappen, water erbij +80kg ( schatting )
Hebben wij lading van ongeveer 246kg

Ter info; dit is incl tafels stoelen, tent alles zit in de caravan mrgreen.gif
Wellicht vd zomer nog een beetje uitdunnen ivm wij nog een mover en evt een airco willen haphop.gif

Van de zomer weer even naar de rdw even controleren of dit klopt dan nog klopt met mijn tabel mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door eurotrotter » za 30 nov 2019 20:44

Chris schreef:
vr 29 nov 2019 20:45
Herman.... grote schrik... maar kalmte kan u redden...

1e
De weegmethode is wel goed, maar waar heb je gewogen?
Op een 50 ton weegbrug is de weegfout snel een redelijk groot getal als je in KG denkt..
Op een 5 ton weegbrug is die fout in KG al veel minder.... in % zal dat elkaar niet veel ontlopen.
1% van 50.000 kg of 1% van 5000Kg afwijking... dat scheelt wel effe hoor.
Er zitten hier een paar weegbruggologen op het forum die ik wel eens wat anders heb horen beweren.
Afwijkingen van weegbruggen moet je niet zien in procenten van hun capaciteit.
Overigens zul je een weegbrug van 5000 kg niet zo snel aantreffen,althans geen publieke weegbruggen,om de eenvoudige reden dat deze economisch niet interessant zijn voor de exploitant,
immers hoe meer voertuigen hij kan wegen,.hoe eerder zijn weegbrug economisch is,en van een paar caravannetjes per jaar kan hij niet leven.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door eurotrotter » za 30 nov 2019 20:51

Chris schreef:
vr 29 nov 2019 20:45

En dan... dan heb je ook nog de kogeldruk... die wordt in NL bij de auto opgeteld... maar in andere landen is dat niet zo.
Waar heb je t hardnekkige verhaal vandaan dat wij,in Nederland ,eigenlijk gematst worden als t ,om welke tolerantie dan ook,gaat ?
Ook in het buitenland ( waar overigens zeer zelden gewogen word) word aangekoppeld gewogen( of de caravan /auto combinatie moet wel erg overduidelijk niet in orde zijn) zodat ook hier de kogeldruk vanzelf"overgeheveld"word naar de trekkende auto.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » za 30 nov 2019 21:14

eurotrotter schreef:
za 30 nov 2019 20:44

Er zitten hier een paar weegbruggologen op het forum die ik wel eens wat anders heb horen beweren.
Afwijkingen van weegbruggen moet je niet zien in procenten van hun capaciteit.
Overigens zul je een weegbrug van 5000 kg niet zo snel aantreffen,althans geen publieke weegbruggen,om de eenvoudige reden dat deze economisch niet interessant zijn voor de exploitant,
immers hoe meer voertuigen hij kan wegen,.hoe eerder zijn weegbrug economisch is,en van een paar caravannetjes per jaar kan hij niet leven.
Zo'n kleine weegbrug zit er hier bij een zand en grond boertje.
Daar kan je een aanhanger wegen, volscheppen en weer wegen.
Is een 5 tons weegbrugje... erg prettig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”