Andere banden, ander rijgedrag?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door dieseltijger » zo 10 nov 2019 08:16

@Caravanracer: Wat je wel ziet is dat een caravan door het hoge zwaartepunt meer wiebelt. Ik kan mij voorstellen dat een hard opgepompte band of een band met een stugge zijwang dit tegengaat. Aan de andere kant: zijdelings wiebelen wordt niet echt via de trekhaak doorgegeven toch?

Misschien merk je wel een springeriger gedrag bij harde banden. Ik realiseer mij dat ik wellicht geen verschillen heb gemerkt omdat ik redelijk trouw de caravanbanden op spanning houd, en mijn autobanden bewust op een iets te hoge spanning oppomp.

@Evelienenrik: Gaat het een beetje? Slaat de therapie aan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door myalexx » zo 1 dec 2019 10:59

CaravanRacer schreef:
vr 23 aug 2019 18:14
Onze Kip Greyline heeft kort voor de zomer onderhoud gehad met nieuwe banden. Oude banden waren 7 jaar oude Bridgestone Duravis 185R14 C, nieuwe banden zijn Maxxis Vansmart 185R14C. Ander merk/type maar zelfde maat/draagvermogen dus.

Toch vonden zowel mijn vrouw op de bijrijdersstoel als ik achter het stuur, dat de caravan wat meer deinde en voor ons idee wat minder strak achter de auto lag. We waren iets minder zwaar beladen dan normaal want de fietsen waren thuisgebleven.

Iemand vergelijkbare ervaringen bij het wisselen van banden? Of zou (een deel van) de oorzaak daar niet in kunnen liggen?
Zoals al eerder opgemerkt hebben sommige banden slappere wangen.
Je kan eventueel googelen op beide banden naar het aantal koortlagen dat scheelt ook een hoop stabiliteit..

ongeacht of sommige dit niet opmerken, jij hebt er last van.
Ik zou dit even uitzoeken en de garage hierover benaderen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door dieseltijger » zo 1 dec 2019 12:17

Wat ook kan: (raadwerk van mijn kant) is dat als onderdeel van de beurt wellicht - met nadruk op wellicht - de sporing is afgesteld?

Onderbouwing: caravans zakken na verloop van tijd langzaam maar zeker een beetje in qua vering. Heb je een delta as, dan leidt dit tot iets meer toespoor. Meer toespoor resulteert in een een stabieler rijgedrag: de caravan wil meer rechtuit blijven rijden. Wordt dat toespoor als onderdeel van een beurt weer op de normale waarde afgesteld (ik meen 1 graad naar binnen per wiel) dan zal je dat wellicht merken in de vorm van een iets wiebeliger gedrag - de caravan wil immers minder rechtuit gaan.

Argument tegen: ik kan mij niet voorstellen dat een dealer uit zichzelf de sporing gaat afstellen als onderdeel van een beurt. Verder: bij mijn caravan is het toespoor - als onderdeel van de revisie van de rubberen veerelementen opnieuw afgesteld. Ik merkte er geen bal van. Maar goed, ik ben niet zo'n fijngevoelig tiep en rij niet zo scherp als veel andere leden op het forum die het wel opmerken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”