Andere banden, ander rijgedrag?

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door CaravanRacer » vr 23 aug 2019 18:14

Onze Kip Greyline heeft kort voor de zomer onderhoud gehad met nieuwe banden. Oude banden waren 7 jaar oude Bridgestone Duravis 185R14 C, nieuwe banden zijn Maxxis Vansmart 185R14C. Ander merk/type maar zelfde maat/draagvermogen dus.

Toch vonden zowel mijn vrouw op de bijrijdersstoel als ik achter het stuur, dat de caravan wat meer deinde en voor ons idee wat minder strak achter de auto lag. We waren iets minder zwaar beladen dan normaal want de fietsen waren thuisgebleven.

Iemand vergelijkbare ervaringen bij het wisselen van banden? Of zou (een deel van) de oorzaak daar niet in kunnen liggen?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » vr 23 aug 2019 18:35

IK vraag me af hoe en wanneer je dit geconstateerd hebt.
Heb je eerst een bepaalde route gereden met je caravan en direct aansluitend de nieuwe banden erop laten leggen en vervolgens weer exact dezelfde route ,met dezelfde belading gereden?
Of heb je ,nadat je de caravan uit de stalling gehaald hebt,de nieuwe banden laten leggen en zit er een hele periode tussen je "indrukken"met de oude en nieuwe banden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Conradi » vr 23 aug 2019 18:38

CaravanRacer schreef:
vr 23 aug 2019 18:14
We waren iets minder zwaar beladen dan normaal want de fietsen waren thuisgebleven.
Dat maakt het vergelijk tussen de invloed van banden eigenlijk onmogelijk....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » vr 23 aug 2019 22:55

RE.gif

Zeker als we niet weten waar de fietsen gestaan hebben,achterop of op de dissel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door dieseltijger » vr 23 aug 2019 23:04

Ik merk nooit ene snars verschil als ik andere banden op de caravan gemonteerd heb. Wellicht zijn de banden nu *eindelijk* op spanning gebracht. Of het is inbeelding - dat lijkt me waarschijnlijker.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door PMT » za 24 aug 2019 09:47

Die ervaring heb ik ook eens gehad. Zelfde maat band, ander merk. Bleek dat de wang van de nieuwe veel zachter was waardoor die veel meer over die wang "rolde". Ik heb toen gelukkig die nieuwe weer kunnen inruilen tegen nieuwe van het oude merk en nergens meer last van.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door deusjevo » za 24 aug 2019 09:51

Ik ben van Maxmilers overgegaan naar Hankook Vantra en kan het verschil wel merken.
De Hankook heeft wat stijvere wangen, caravan “waggelt” wat minder en volgt lekkerder achter de auto.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » za 24 aug 2019 10:01

RE.gif

En dat is wat ik me afvroeg: wanneer constateer je dat??
Het lijkt me sterk dat je,als je de caravan uit de stalling haalt en hem bij een beurt van nieuwe banden laat voorzien,je de rij karakteristieken nog kunt voelen van de rit die je voor t laatst gemaakt hebt voor je de caravan naar de winterstalling gebracht hebt.

Om dat te kunnen constateren met je m.i. een bepaald traject gedurende honderden( zo niet duizenden) kilometers afleggen,van merk banden wisselen en vervolgens weer exact hetzelfde traject,met dezelfde belading en dezelfde weercondities afleggen.

Op een ritje van enkele tientallen kilometers kun je dit niet be oordelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door deusjevo » za 24 aug 2019 11:17

Je moet het niet te wetenschappelijk bekijken, met de oude Maxmilers had ik ca 25000 km gereden in een jaar of 8, met de Hankook’s nu iets van 8000 km denk ik, je merkt het gewoon op.

Net zoals ik ook verschil merkte na het monteren van nieuwe ALKO schokdempers onder de hut en het verschil tussen zomer en winterbanden merk ik ook onder m’n auto.
Daarvoor hoef ik niet hetzelfde traject gereden te hebben.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Hefeweizen » za 24 aug 2019 11:59

CaravanRacer schreef:
vr 23 aug 2019 18:14
Onze Kip Greyline heeft kort voor de zomer onderhoud gehad met nieuwe banden.
[knip]
Iemand vergelijkbare ervaringen bij het wisselen van banden? Of zou (een deel van) de oorzaak daar niet in kunnen liggen?
Was de kogeldruk hetzelfde?
Was de caravan hetzelfde beladen?
Zaten de fietsen voorheen voorop of achterop?
En hoe krijg je zonder fietsen dezelfde manier van beladen?

Kortom, bijna niet vast te stellen. Verschil in stijfheid van verschillende types banden bestaat wel, maar lijkt mij verwaarloosbaar in effect op rijgedrag bij een caravan. Ik zou de oorzaak eerder zoeken in andere belading van caravan en auto.
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Gemineye » za 24 aug 2019 12:36

Ik meende me dit fenomeen ook eens in te beelden toen ik nieuwe banden had, maar achteraf bleek dat de nieuwe banden veel zachter waren opgepompt dan had gemoeten. Even 1,5 bar er bij in en excuus van de dealer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Hefeweizen » za 24 aug 2019 12:59

Altijd zelf controleren. 🙂
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door AadB » zo 25 aug 2019 14:10

Ik had bij mijn caravan de standaard Semperit banden en had heel veel last van deinen. Terug uit Frankrijk direct andere Laren plaatsen (Hankook Vantra) wat een enorme verbetering was en is.
Hoefde ook niets te betalen wat dan nog eens meegenomen is mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door deusjevo » zo 25 aug 2019 14:18

Maar ja, dat heb je niet wetenschappelijk bewezen en dat wil men graag geloof ik.... mrgreen.gif
Tja, was de bandenspanning precies gelijk, was de buitentemperatuur gelijk, was de windrichting hetzelfde, was de belading exact hetzelfde, precies hetzelfde traject gereden knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Ab » zo 25 aug 2019 14:22

Aanvullend...zelfde loadindex? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door PMT » zo 25 aug 2019 14:40

Het was het gevoel. Alle parameters genoemd hierboven hetzelfde, maar op het moment dat ie achter de auto hing voelde ik het verschil. Bij het instappen onderweg om een boterhammetje te smeren wiebelde ook vele malen erger dan op de andere banden. Ik was er dus klaar mee en heb er weer hetzelfde merk onder laten leggen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » zo 25 aug 2019 16:32

deusjevo schreef:
zo 25 aug 2019 14:18
Maar ja, dat heb je niet wetenschappelijk bewezen en dat wil men graag geloof ik.... mrgreen.gif
Tja, was de bandenspanning precies gelijk, was de buitentemperatuur gelijk, was de windrichting hetzelfde, was de belading exact hetzelfde, precies hetzelfde traject gereden knipoog.gif
Tsja,,,Jij hebt blijkbaar een soort aan geboren gevoel voor dit soort zaken,als je je zo iets tijden later nog kunt herinneren.
Ik ben niet gezegend met dit soort gave's, helaas. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door evelienenrik » za 14 sep 2019 14:39

dieseltijger schreef:
vr 23 aug 2019 23:04
Ik merk nooit ene snars verschil als ik andere banden op de caravan gemonteerd heb. Wellicht zijn de banden nu *eindelijk* op spanning gebracht. Of het is inbeelding - dat lijkt me waarschijnlijker.
Toegevoegde waarde van zo'n antwoord ontgaat me.
Er schijnt wel een legertje "{"ontkenners van ervaringen"" op deze rubriek te bestaan die zich herhaaldelijk gretig profileren.... (het nee hoor, wij niet syndroom)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » za 14 sep 2019 16:02

RE.gif

Hoe bedoel je dat ?
Iemand die een andere ervaring heeft dan u,of twijfels aan de manier waarop iets geconstateerd heeft,is dus een terechte ontkenner van het voorval.

Ik zet mijn twijfels ,in dit voorval, bij de constateringen zoals de div posters dit ervaren af tegen de ervaring die ikzelf jaren heb met het rijden met zoal caravans en vrachtwagen banden.

IK zeg niet dat de div posters onzin vertellen,ik twijfel alleen aan de effectieviteit van hun bevindingen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door evelienenrik » za 14 sep 2019 23:49

Gemineye schreef:
za 24 aug 2019 12:36
Ik meende me dit fenomeen ook eens in te beelden toen ik nieuwe banden had, maar achteraf bleek dat de nieuwe banden veel zachter waren opgepompt dan had gemoeten. Even 1,5 bar er bij in en excuus van de dealer.
Een van de weinige praktische korte antwoorden zonder gezeur, daar heb ik wat aan. proficiat.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door evelienenrik » za 14 sep 2019 23:52

PMT schreef:
za 24 aug 2019 09:47
Die ervaring heb ik ook eens gehad. Zelfde maat band, ander merk. Bleek dat de wang van de nieuwe veel zachter was waardoor die veel meer over die wang "rolde". Ik heb toen gelukkig die nieuwe weer kunnen inruilen tegen nieuwe van het oude merk en nergens meer last van.
Praktisch antwoord zonder gezeur, proficiat.

evelienenrik
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 jul 2017 15:13

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door evelienenrik » zo 15 sep 2019 00:10

eurotrotter schreef:
vr 23 aug 2019 18:35
IK vraag me af hoe en wanneer je dit geconstateerd hebt.
Heb je eerst een bepaalde route gereden met je caravan en direct aansluitend de nieuwe banden erop laten leggen en vervolgens weer exact dezelfde route ,met dezelfde belading gereden?
Of heb je ,nadat je de caravan uit de stalling gehaald hebt,de nieuwe banden laten leggen en zit er een hele periode tussen je "indrukken"met de oude en nieuwe banden.
Zeker advocaat ?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door eurotrotter » zo 15 sep 2019 00:37

RE.gif
Nee hoor,gewoon iemand die wat verder doorvraagt en niet gelijk van iemand iets aanneemt.( Ik rij n.l ook al een blauwe maandag in de rondte)
IK bekritiseer je niet,ik vraag gewoon hoe je je bevindingen geconstateerd hebt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Ab » zo 15 sep 2019 22:45

evelienenrik schreef:
za 14 sep 2019 23:49
Gemineye schreef:
za 24 aug 2019 12:36
Ik meende me dit fenomeen ook eens in te beelden toen ik nieuwe banden had, maar achteraf bleek dat de nieuwe banden veel zachter waren opgepompt dan had gemoeten. Even 1,5 bar er bij in en excuus van de dealer.
Een van de weinige praktische korte antwoorden zonder gezeur, daar heb ik wat aan. proficiat.
Ok. de druk al gecontroleerd?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Andere banden, ander rijgedrag?

Bericht door Jadatis » za 9 nov 2019 16:30

EvelienenRik is niet de topicstarter .
Van topicstarter "caravanracer "heb ik nog geen verdere reactie gezien, zou wel gewenst zijn.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”