Maximale belading caravan

Plaats reactie
CTIJ
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 5 feb 2017 11:27

Maximale belading caravan

Bericht door CTIJ » zo 21 jul 2019 14:44

Omdat we eigenlijk altijd te zwaar beladen op vakantie gaan heb ik me een beetje verdiept in wat nou toegestaan is qua belading.

Als ik het nu goed begrepen heb wordt de caravan gewogen (bij aanhouding) als de caravan aangekoppeld is.

Mijn caravan mag beladen maximaal 1400 kg. wegen.
Bij een kogeldruk van 75 kg. zullen ze dus maar 1325kg. wegen.
Dat betekent dus dat ik de caravan bij een kogeldruk van 75kg. maximaal mag beladen tot 1475kg. zonder in overtreding te zijn.

In Nederland en andere EU landen hanteren ze een marge van 5% aan bij overschrijding van het maximale gewicht.
Dit betekent dus dat ik mijn caravan mag beladen tot 1545 kg.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Ab » zo 21 jul 2019 14:57

Tja..het feit blijft dat je dan toch zwaar overbeladen bent.
Kunnen de banden en de as dat wel aan moet je jezelf dan afvragen.
Kan je niet een goede 100 kg overladen naar de auto?
Je mag dat overigens ook niet.
Bij twijfel gaat de gehele caravan op een weegbrug, en dan geldt 1400 kg totaalgewicht als max.
Met een kleine speling .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Maximale belading caravan

Bericht door eurotrotter » zo 21 jul 2019 14:58

CTIJ schreef:
zo 21 jul 2019 14:44
Omdat we eigenlijk altijd te zwaar beladen op vakantie gaan heb ik me een beetje verdiept in wat nou toegestaan is qua belading.

Als ik het nu goed begrepen heb wordt de caravan gewogen (bij aanhouding) als de caravan aangekoppeld is.

Mijn caravan mag beladen maximaal 1400 kg. wegen.
Bij een kogeldruk van 75 kg. zullen ze dus maar 1325kg. wegen.
Dat betekent dus dat ik de caravan bij een kogeldruk van 75kg. maximaal mag beladen tot 1475kg. zonder in overtreding te zijn.

In Nederland en andere EU landen hanteren ze een marge van 5% aan bij overschrijding van het maximale gewicht.
Dit betekent dus dat ik mijn caravan mag beladen tot 1545 kg.
Dat zou je wel willen: mrgreen.gif
Indien je je as belast tot 1400 kg,dus exact wat de as mag hebben,ben je nog steeds reglementair w.b. de asdruk,de caravan weegt dan totaal (in afgekoppelde toestand) al wel 1475 kg( 5,6 %)
Ondanks het gewicht op de kogel "overgeheveld"word naar de trekauto,en het daar dus bijkomt, verdwijnt het niet .
IN geval van twijfel kan een controleur je caravan altijd afgekoppeld wegen,en dan telt de kogeldruk dus wel mee.
De ervaring is dat wegen altijd aangekoppeld gebeurt,.maar een garantie is t niet
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019 15:13

Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximale belading caravan

Bericht door PD » zo 21 jul 2019 15:18

Nederlanders polderen graag.... de mtm van de caravan bestaat uit aslast + kogeldruk... dat je daar een enkele keer mee gematst wordt, geeft geen garantie voor de toekomst, zeker niet in het buitenland !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019 15:22

RE.gif
Helemaal mee eens....
Ik vond het ook bijzonder dat er zoveel gedoogd wordt.
Maar, een van de agenten vertelde mij ook dat je in het buitenland wel flink de sigaar kan zijn... heel flink, terwijl je hier door mocht rijden.
Alweer lekker uniform in de EU...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Maximale belading caravan

Bericht door sailor wim » zo 21 jul 2019 16:25

CTIJ schreef:
zo 21 jul 2019 14:44
Omdat we eigenlijk altijd te zwaar beladen..
Dit gaat mijn pet te boven..
Ik zal er verder niets overschrijven, hoe ik erover denk.
Suc6 met de reis.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Maximale belading caravan

Bericht door DanielW » zo 21 jul 2019 16:29

Wat is "te zwaar"? Hebben we het dan over caravan, auto of combi mtm? Want dat lijkt me wel relevant. Als je de caravan als pakezel ipv huisje op wielen gebruikt moet je wat naar de auto schuiven. Is de auto ook te zwaar (dus rijklaar gewicht + personen + bagage + kogeldruk) en de caravan ook afgeladen toch maar de mut piepers thuis laten.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Maximale belading caravan

Bericht door eurotrotter » zo 21 jul 2019 18:01

RE.gif

Je moet t in zn geheel bekijken:
Wat mag de caravan wegen? op de weegschaal word de asdruk gewogen,de kogeldruk word "overgeheveld"naar het trekkende voertuig,daar moet je rekening mee houden dat de achteras van de auto dus extra belast word door de kogeldruk die erbij komt,die "verdwijnt "dus niet.
Gaat t erom wat je maximaal mag trekken met je auto is wel het gewicht op de as+ de kogeldruk van belang.

Bij weegcontroles zal men dus het gewicht op de caravan as wegen,en daar evt een 5 % tolerantie aan toekennen.
Echter het gewicht op de achteras en vooras van de auto worden dan gewogen en be-oordeeld.
Wijkt dit allemaal ver naar boven af zal een controleur verder gaan zoeken en ook kijken of de maximale kogeldruk niet overschreden is.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 22 jul 2019 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Maximale belading caravan

Bericht door DanielW » zo 21 jul 2019 18:33

RE.gif

Die begrijp ik, daarom even de definitie van "te zwaar" voor de TS. Caravan te zwaar = gewicht naar de auto, caravan gewicht in orde maar span te zwaar dingen thuis laten.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Conradi » zo 21 jul 2019 18:53

Aha het bekende verhaal:
- Hoeveel ‘mag’ ik overbeladen?
- Hoe groot is kans op contrôle?
- hoe groot is de kans dat het fout gaat?

TS zou zich ook kunnen afvragen waarom ‘ie überhaubt zo veel mee wil slepen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Daphne » zo 21 jul 2019 18:57

RE.gif

We weten niet of hij/zij veel wil meenemen of een probleem heeft met weinig laadvermogen. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Conradi » zo 21 jul 2019 19:15

Dat snap ik, maar dat is aan TS....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

martijn v o

Re: Maximale belading caravan

Bericht door martijn v o » zo 21 jul 2019 19:57

Ik zag er vandaag ook een op de camping, de deur van de caravan stond open en het lag tot 3/4 aan het dak.
Ik denk als er nog meer meegaat dan moeten ze dat via het dakluik erin stoppen.
Wat een malloten, die mogen van mij van de weg gehaald worden.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Niels83 » ma 22 jul 2019 01:08

grappog je tekt alle marges op en zegt dan dat je 145kilo over beladen MAG zijn. Nee je caravan mag maar 1400 kilo wegen, vaak kom je met de 75kilo kogeldruk wel weg met 1475.

maar waarom zou je dit willen? die max gewichten zijn gebaseerd op veiligheid. die overschreid je dus als je op de grensblijft van waar je geen boete mee krijgt. De kans dat je ooit gewogen wordt als je gewoon veilig rijdt is erg klein, dus wat dat aangaat kun je ook beladen tot 1600kilo.

Het blijft een kwestie van beperken. ooit zitten kijken wat iemand allemaal uit zijn caravan haalde. ze waren met 5, hadden 12 stoelen mee en een hangmat, 3 tafels waaronder 1 massiefhouten tuin tafel, gewone dubbele koelkast, hele berg aan speelgoed. met 2 puber meiden zal er nog 100kilo kleding in hebben gelegen. Ik twijfel of ik 1 of 2 paar slippers mee neem.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Peutje » ma 22 jul 2019 07:45

Is inderdaad onbegrijpelijk.
Afgelopen weekend bij Hazeldonk waren er een paar lieden die een overbelading hadden van 300! Kg.
Een hoop mensen weten niet wat alles weegt. Met de vorige caravan heb ik de weegbrug eens opgezocht en kwam tot mijn schrik al aan 1350kg met wat basis spullen en wat "overtollig" geneuzel.
Met de nieuwe caravan heb ik daarom het plan opgevat om alles eens te wegen. Zo name we bv een grote eettafel (lekker lichte Hartman van 4kg) mee maar ook zo'n handig camping tafeltje...die was echter 7kg. En dat is dan nog maar een voorbeeldje. Een beetje stoel weegt al gauw 2.5kg.
Vergeet dan niet dat de meeste een voortent (40kg), mover met accu (50kg) en sommigen een airco (nog eens een 30kg) meenemen en je zit zo aan een hoop kilo's.

Kijk ook maar eens wat je meegenomen hebt en uiteindelijk niet gebruikt, dat is vaak best veel.
Nu zit ik iig met een lege Knaus van 1040kg, en zon 150kg aan spullen, kleren, zakluifel en 2 stalen gasflessen (kogeldruk), op een kleine 1200kg en mag ik theoretisch nog 300kg extra meenemen, ware het niet dat de auto dit dan even niet mag trekken. Maar tot op heden zit wel alles er in wat ik "nodig" heb.
Less is more ook in deze, alleen al omwille van veiligheid
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Hans 555 » ma 22 jul 2019 07:55

Buiten dat het allemaal niet mag zou ik me meer zorgen maken over de gehele constructie van de caravan. Teveel kilo's op de as kan ook betekenen dat de vering niet meer werkt en de caravan alleen nog veert op de banden wat op zich ook heel gevaarlijk kan zijn. Dan bestaat ook de kans dat het chassis het allemaal niet aankan waardoor delen van het chassis scheurvorming kunnen gaan vertonen. Blijft dan toch weer een moeilijke beslissing: "wat neem je allemaal mee." scratch.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Maximale belading caravan

Bericht door erichendri » ma 22 jul 2019 11:38

Remmen worden ook afgesteld op totaal gewicht caravan dus meer
gewicht betekend een langere remweg.
Volle auto of lege auto merk je al in de remweg of benodigde pedaalkracht.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Morgoth » ma 22 jul 2019 14:14

Ik heb mijn caravan gewogen. Daarbij bleek dat hij leeg, met twee fietsen erop al aardig richting maximale gewicht ging. Daarom doen we alleen de kleding en toiletspullen er nog in en een kleine voorraad proviand voor onderweg, en de rest van de spullen gaat in de auto. Dat heeft twee voordelen tw je caravan wordt niet overbeladen en de trekker wordt zwaarder waardoor de combi stabieler rijdt.
Oke, wij gaan met ons tweeën en hebben geen achterbank vol kinderen meer mee. We hebben dus ruimte over in de auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Klaasjr

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Klaasjr » ma 12 aug 2019 20:48

Ford Kuga, Knaus 500 met luifel, 2 e bikes op dissel., 4 stoelen en tafel,2 gasflessen waarvan 1 inmiddels leeg,, fietsenrek mee.
Hoe verdeel ik het over auto en caravan? Lees nu zoveel over goede verdeling bagage. Zoveel mogelijk in de auto? Ruimte genoeg. Graag advies!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Ab » ma 12 aug 2019 21:12

Het is zo simpel..
De beste combinatie qua veiligheid en rijeigenschappen is: de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk.
De kogeldruk ook zo hoog mogelijk.
Hoe dat in te vullen is voor iedereen anders.
Maar met deze simpele regels in het achterhoofd kan je bij elk ding wat mee moet jezelf afvragen: kan het in de auto. Ja: altijd doen. Kan het niet, vraag jezelf dan af: heb ik het eigenlijk echt nodig?
Bij lichte twijfel: gewoon thuislaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Maximale belading caravan

Bericht door Nimma » ma 12 aug 2019 21:27

Veel beter als hierboven wordt het niet uitgelegd thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”