Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Beste medeforummers;
Van de week de caravan weggebracht en opgehaald voor de montage van de peesrail.
Nu viel me op dat ik een aantal keer bij optrekken een "bonk" hoorde en dan de caravan mee voelde komen met de auto. Ook piepen de remmen bij zacht remmen en lijkt het dat ze bij stapvoets rijden ook licht piepen.
Kan dit in een afstelling zitten of kan de demper slecht/defect zijn??
Ik heb zitten denken om de demper preventief te vervangen maar heb geen idee welke ik moet hebben. Wie kan me daar antwoord op geven??
En het afstellen van de remmen, is daar een bepaalde procedure voor??
Alvast bedankt!
Van de week de caravan weggebracht en opgehaald voor de montage van de peesrail.
Nu viel me op dat ik een aantal keer bij optrekken een "bonk" hoorde en dan de caravan mee voelde komen met de auto. Ook piepen de remmen bij zacht remmen en lijkt het dat ze bij stapvoets rijden ook licht piepen.
Kan dit in een afstelling zitten of kan de demper slecht/defect zijn??
Ik heb zitten denken om de demper preventief te vervangen maar heb geen idee welke ik moet hebben. Wie kan me daar antwoord op geven??
En het afstellen van de remmen, is daar een bepaalde procedure voor??
Alvast bedankt!
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Bonk.... volgens mij betekend dat de Demper in het schuifstuk van de dissel.
En piepende remmen.... bedoel je zachtjes aanlopen of gillende banden en een zwart rubberspoor..
Die laatste is zeker de demper dan..
Verder hoe te testen... tja, ik weet niet meer dan dat ie zwaar in te duwen is en dan zachies weer "uitkomt" LOS getest..
Afstellen zie ik bij mijn dealer op de brug wel gedaan worden, maar hoe??? daar waag ik me niet aan.
En piepende remmen.... bedoel je zachtjes aanlopen of gillende banden en een zwart rubberspoor..
Die laatste is zeker de demper dan..
Verder hoe te testen... tja, ik weet niet meer dan dat ie zwaar in te duwen is en dan zachies weer "uitkomt" LOS getest..
Afstellen zie ik bij mijn dealer op de brug wel gedaan worden, maar hoe??? daar waag ik me niet aan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Ik zou eerst maar eens de remmen reinigen, schoenen controleren of ze te warm zijn geweest, verglaasd oppervlak, indien ja deze vervangen, anders opschuren en trommels reinigen en opschuren. Lagers controleren op teveel uitgelopen vet. Anders ook meteen vervangen. Dan remmen afstellen en trekstang afstellen. Dan zal het bonken en piepen over zijn. Oploopdemper is bijna nooit de oorzaak.
Het betreft hier pagina’s met info over het afstellen van met name Alko remmen.
https://wohnwagen-otto.jimdo.com/auflau ... rbehebung/
http://www.cobratrailer.com/wp-content/ ... llungD.pdf
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het betreft hier pagina’s met info over het afstellen van met name Alko remmen.
https://wohnwagen-otto.jimdo.com/auflau ... rbehebung/
http://www.cobratrailer.com/wp-content/ ... llungD.pdf
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Ik zou adviseren aan iemand die dergelijke vragen stelt om van de remmen af te blijven.
Frans
Frans
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Dat kan de vraagsteller zelf wel inschatten of hij voldoende vaardigheden bezit om dit al dan niet zelf uit te voeren. Maar hiermee zet ik hem in ieder geval op het juiste spoor van de mogelijke oorzaken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Ik zou als eerste vet in de rem spuiten. Dan met de juiste kogeldruk gaan rijden, en kijken of het beter gaat. Remmen de- monteren en demper vervangen enz.enz. kan altijd nog. Ik zeg: begin bij het eenvoudigste en goedkoopste.
Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Vet in de rem spuiten? , je bedoeld waarschijnlijk de smeernippels op de dissel voor het smeren van de inschuifcilinder bij de oploopremdemper
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Enige weken geleden ben ik met mijn caravan naar een aanhangwagenspecialist gereden wegens bonkend remmen.
Zijn verdikt: remmen OK, wel wat versleten maar met aanspannen/bijregelen OK. De demper is stuk en die veroorzaakt het bonken. Door het bijstellen van de remmen is de inschuifafstand verkleind en dus de kracht/snelheid voor het bonken (bin remmen en versnellen) danig verminderd dat dit minder stoort.
Na een tijdelijke reparatie (enkel remmen bijgesteld) doet hij het dus beter, remt snel af maar piept een heel klein beetje. Eerstdaags wordt de demper vervangen en vraag ik om de remmen toch net iets mider aan te spannen.
Ieder geval is natuurlijk wel anders, maar ik wilde dit enkel meegeven...
Zijn verdikt: remmen OK, wel wat versleten maar met aanspannen/bijregelen OK. De demper is stuk en die veroorzaakt het bonken. Door het bijstellen van de remmen is de inschuifafstand verkleind en dus de kracht/snelheid voor het bonken (bin remmen en versnellen) danig verminderd dat dit minder stoort.
Na een tijdelijke reparatie (enkel remmen bijgesteld) doet hij het dus beter, remt snel af maar piept een heel klein beetje. Eerstdaags wordt de demper vervangen en vraag ik om de remmen toch net iets mider aan te spannen.
Ieder geval is natuurlijk wel anders, maar ik wilde dit enkel meegeven...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Demper beoordelen kun je zelf als @chris aangeeft. Indrukken moet met wat kracht kunnen, moet dan uit zichzelf terugkomen.
Remmen/lagers maar de vakman. Nakijken, beoordelen , afstellen vragen kennis en materiaal om remvertraging te meten. Dit moet iedere goede cvandealer vlot kunnen. Als je een specialist wilt, Triorep
Remmen/lagers maar de vakman. Nakijken, beoordelen , afstellen vragen kennis en materiaal om remvertraging te meten. Dit moet iedere goede cvandealer vlot kunnen. Als je een specialist wilt, Triorep
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Remmen die bij langzaam rijden enigzins piepen is geen probleem, noemen we producteigenschap dit komt door het gebruikte materiaal dus zonder asbest. De ene doet het wat meer dan de andere enigate wat je kunt (laten) doen is de remtrommels van binnen schoon maken en de remvoering wat opschuren dan zal het een tijdje over zijn.
Schuin kantje aan de remvoering wil ook wel helpen.
Remmen goed afstellen, ook de kabel zodat er overal minimale speling op zit zal het bonken ook verminderen doordat het aangrijpen van de rem veel vlugger gaat, hierdoor zal het snelheidsverschil auto caravan kleiner zijn en dus de snelheid van inschuiven ook kleiner resultaat minder bonk en een geleidelijker remgedrag.
Schuin kantje aan de remvoering wil ook wel helpen.
Remmen goed afstellen, ook de kabel zodat er overal minimale speling op zit zal het bonken ook verminderen doordat het aangrijpen van de rem veel vlugger gaat, hierdoor zal het snelheidsverschil auto caravan kleiner zijn en dus de snelheid van inschuiven ook kleiner resultaat minder bonk en een geleidelijker remgedrag.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Laat ik even duidelijk maken dat het technische aspect geen probleem is. Met een autobedrijf onder mijn hoede zit dat wel goed.
Echter....een auto werkt net even wat anders dan een aanhanger/caravan. Vandaar mijn vraag.
De lagers zijn nieuw.
Trommels heb ik toen schoongemaakt en voeringen opgeschuurd.
Speling niks mee gedaan dus dat is het nakijken waard.
Demper testen zal ik even doen.
De bonk is niet tijdens het remmen maar als je vanuit stilstand na remmen (stoplicht) optrekt en dus weg wilt rijden. Dan voel/hoor je een bonk en op dat moment voel je de caravan meekomen.
Ben er wel achter dat met hier de caravan een keer verreden heeft terwijl de handrem er nog op stond. Hij is toen een meter of 10 achteruit gereden. Wellicht heeft dat er iets mee te maken.
Echter....een auto werkt net even wat anders dan een aanhanger/caravan. Vandaar mijn vraag.
De lagers zijn nieuw.
Trommels heb ik toen schoongemaakt en voeringen opgeschuurd.
Speling niks mee gedaan dus dat is het nakijken waard.
Demper testen zal ik even doen.
De bonk is niet tijdens het remmen maar als je vanuit stilstand na remmen (stoplicht) optrekt en dus weg wilt rijden. Dan voel/hoor je een bonk en op dat moment voel je de caravan meekomen.
Ben er wel achter dat met hier de caravan een keer verreden heeft terwijl de handrem er nog op stond. Hij is toen een meter of 10 achteruit gereden. Wellicht heeft dat er iets mee te maken.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Vet in een rem spuiten???? Dat lijkt me niet echt een slimme oplossing. Het piepen is dan zeker wel weg ja
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Het bonken bij het wegrijden wordt veroorzaakt door een te grote slag van het schuifstuk.
Dat heeft niks te maken met de demper.
Die werkt immer niet bij optrekken.
De remschoenen slijten.
Daardoor moet ontstaat de grotere slag en de bonk als het schuifstuk aan het eind is.
De remschoenen kan je opstellen aan de binnenkant van het wiel.
Soms zit daar een nok die je kunt verdraaien, soms een getand soort moer.
Met het wiel vrij stel je dat op totdat het wiel niet meer draait. Daarna terugstellen totdat de remschoenen net niet meer aanlopen.
Daarna, mocht de speling op het schuifstuk nog te groot zijn, dan pas de trekstang evt nog iets inkorten.
Meestal is dat niet nodig.
Moet geen probleem zijn als garagehouder.
Dat heeft niks te maken met de demper.
Die werkt immer niet bij optrekken.
De remschoenen slijten.
Daardoor moet ontstaat de grotere slag en de bonk als het schuifstuk aan het eind is.
De remschoenen kan je opstellen aan de binnenkant van het wiel.
Soms zit daar een nok die je kunt verdraaien, soms een getand soort moer.
Met het wiel vrij stel je dat op totdat het wiel niet meer draait. Daarna terugstellen totdat de remschoenen net niet meer aanlopen.
Daarna, mocht de speling op het schuifstuk nog te groot zijn, dan pas de trekstang evt nog iets inkorten.
Meestal is dat niet nodig.
Moet geen probleem zijn als garagehouder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Er is niets simpeler dan remmen afstellen in een remtrommel.
Porsche + Tabbert
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Wat is er Frans?? Slecht geslapen????
Leuk dat jij het zo kan beoordelen van achter je toetsenboord. Maar daar hebben meer mensen last van.
@Ab;
Bedankt voor de info. Ik ga er eens naar kijken en komt vast goed.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
RE.gif
Succes ermee.
Maar dat je als garagehouder hier info denkt te vinden omtrent het afstellen van remmen.
Lees ik ik je laatste 2 vragen nog eens terug in je openingspost, dan ben ik bij dat je mijn garagehouder niet bent.
Frans
Succes ermee.
Maar dat je als garagehouder hier info denkt te vinden omtrent het afstellen van remmen.
Lees ik ik je laatste 2 vragen nog eens terug in je openingspost, dan ben ik bij dat je mijn garagehouder niet bent.
Frans
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Ik zie dat je heel veel verstand van auto's en caravanremmen hebt Frans..
Best bijzonder.. Het heeft weinig met elkaar te maken.
Best bijzonder.. Het heeft weinig met elkaar te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Bedankt Frans.
Je bijdrage aan dit geheel was zeer nuttig. Daar kan ik wat mee. Top
Het is natuurlijk het domste wat ik kan doen....vragen hoe caravanremmen werken als je een autobedrijf hebt. Dat werkt tenslotte exact hetzelfde.....dom dom dom.
Maar goed....er zijn genoeg mensen hier die WEL een nuttige reactie hebben gegeven en daarvoor mijn dank.
Ik denk dat ik er wel uit ga komen. En zoniet....dan wil Frans het misschien wel doen. Want die weet er blijkbaar genoeg vanaf.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Welliswaar heb ik maar kort, en een 40 jaar geleden, als automonteur gewerkt.
Maar als leerling monteur bij Citroën eindeloos trommel temmen afgesteld.
Uit de autowereld gestapt, maar als hobby tot een 4 jaar geleden oldtimers gehad. En de oude techniek van remmen stellen bijgehouden. Onder andere bij onze Saviem SG 2 camper bus. Daar geleerd en bijgehouden dat goed remmen stellen nog best lastig kan kan, oa door het stellen met excentrische bouten.
Van onze vorige caravan monteur begreep ik dat remschoenen vervangen en afstellen net even anders is dan bij auto's. Oke, mijn kennis stopt dan en heb het laten doen. Remmen zijn me iets te belangrijk.
De remmen van de Saviem bus, gewicht 3200 kg, geen rembekrachtiging, heb ik wel zelf gedaan. Dat ken ik.
Ik ben dus blij wanneer iemand met know how, vraagt hoe het werkt. En dan kan beslissen of hij het kan. Ik neem aan dat iemand met veel ervaring ook nieuwe dingen kan inschatten en leren!
Zegt niks over werk als auto monteur!
Mijn huidige garage doet ook caravans, wel auto's.
Maar als leerling monteur bij Citroën eindeloos trommel temmen afgesteld.
Uit de autowereld gestapt, maar als hobby tot een 4 jaar geleden oldtimers gehad. En de oude techniek van remmen stellen bijgehouden. Onder andere bij onze Saviem SG 2 camper bus. Daar geleerd en bijgehouden dat goed remmen stellen nog best lastig kan kan, oa door het stellen met excentrische bouten.
Van onze vorige caravan monteur begreep ik dat remschoenen vervangen en afstellen net even anders is dan bij auto's. Oke, mijn kennis stopt dan en heb het laten doen. Remmen zijn me iets te belangrijk.
De remmen van de Saviem bus, gewicht 3200 kg, geen rembekrachtiging, heb ik wel zelf gedaan. Dat ken ik.
Ik ben dus blij wanneer iemand met know how, vraagt hoe het werkt. En dan kan beslissen of hij het kan. Ik neem aan dat iemand met veel ervaring ook nieuwe dingen kan inschatten en leren!
Zegt niks over werk als auto monteur!
Mijn huidige garage doet ook caravans, wel auto's.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Tjonge, wat een nare reactie, zeg. Waarom wordt er door @Wally zo op de persoon gespeeld? Dat is echt nergens voor nodig en ook onwenselijk! Laat het hier niet worden zoals op de FB-pagina Kamperen met de Caravan.
Ook op een zakelijke manier kun je - desgewenst - aangeven dat iemand misschien beter naar trommelremmenspecialist (een aanhangwagenboer, een caravangarage, noem maar op) kan gaan.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Knaus440 schreef: ↑vr 12 jul 2019 10:12Welliswaar heb ik maar kort, en een 40 jaar geleden, als automonteur gewerkt.
Maar als leerling monteur bij Citroën eindeloos trommel temmen afgesteld.
Uit de autowereld gestapt, maar als hobby tot een 4 jaar geleden oldtimers gehad. En de oude techniek van remmen stellen bijgehouden. Onder andere bij onze Saviem SG 2 camper bus. Daar geleerd en bijgehouden dat goed remmen stellen nog best lastig kan kan, oa door het stellen met excentrische bouten.
Van onze vorige caravan monteur begreep ik dat remschoenen vervangen en afstellen net even anders is dan bij auto's. Oke, mijn kennis stopt dan en heb het laten doen. Remmen zijn me iets te belangrijk.
De remmen van de Saviem bus, gewicht 3200 kg, geen rembekrachtiging, heb ik wel zelf gedaan. Dat ken ik.
Ik ben dus blij wanneer iemand met know how, vraagt hoe het werkt. En dan kan beslissen of hij het kan. Ik neem aan dat iemand met veel ervaring ook nieuwe dingen kan inschatten en leren!
Zegt niks over werk als auto monteur!
Mijn huidige garage doet ook caravans, wel auto's.
De werking van trommelremmen op een c aravan/aanhanger is hetzelfde als de werking van trommelremmen op een auto, bus of vrachtwagen.
Alleen de interne bediening kan wat anders uitgevoerd zijn.
Als je deze basisprincipes kent en begrijpt ben je al een heel eind voor het gemak is het wel eens makkelijk om er eerst een trommel af te halen en te kijken hoe het zit.
Een monteur moet voldoende kennis hebben om dergelijke zaken te herkennen en te doorgronden zeker de "oudere" monteurs onder ons
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
p_vingerhoets schreef: ↑za 13 jul 2019 09:36
Een monteur moet voldoende kennis hebben om dergelijke zaken te herkennen en te doorgronden zeker de "oudere" monteurs onder ons
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Wie zegt dat dat niet het geval is???p_vingerhoets schreef: ↑za 13 jul 2019 09:36Een monteur moet voldoende kennis hebben om dergelijke zaken te herkennen en te doorgronden zeker de "oudere" monteurs onder ons
Maar je mag dus, ook als monteur/professional, blijkbaar niks vragen en krijg je meteen verwijten dat je je vak niet verstaat.
Tuurlijk is de werking van een trommel hetzelfde maar een auto heeft geen stangen en oplooprem etc etc.
En 95% van de trommelremmen die tegenwoordig gebruikt worden zijn zelfstellend. Kan je niks mee.
Zijn nog maar weinig auto's waarbij je kan stellen.
Maar goed.....ik ga deze nutteloze discussie stoppen.....ik heb van een aantal mensen hier nuttige info gekregen waar ik wat mee kan.
Fendt Saphir 470TF bj.2003 met een BMW 525iA Touring bj.2006
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Bonk bij wegrijden stoplicht en piepende remmen
Ik moet je inderdaad gelijk geven omtrend het feit dat vragen, vooral over het onderstel, hier maar zeer beperkt zinnig beandwoord worden zeker als het over remmen gaad krijg je al vlug de reactie ga er maar mee naar de dealer want die weet hoe het moet.
Persoonlijk vindt ik dat ook wel wat kort door de bocht, maar het kan zijn dat de meesten het onderstel ook het liefst door de dealer laten onderhouden.
Ik heb niet veel op met werkplaatsen van dealers en doe het liefst zo veel mogelijk zelf. Heb dus ook even moeten kijken in de trommel wat daar allemaal in zit (niet veel dus).
En ja ik heb ook een monteursopleiding afgerond tot 1e monteur personenautos incl het vroegere afstellen van contactpuntjes zowel met voelermaat als contacthoekmeter. En stroboscooplamp.
Tegenswoordige monteurs weten alleen de stekker blindelinks te vinden voor het uitlezen van storingen daarnaa word het wat lastiger.
Zo ook remmen de trommelremmen verdwijnen langzaamaan en worden vervangen door schijfremmen dus over 10 jaar kent het gros van de nieuwe monteurs de trommelrem niet eens meer.
Zelfstellende trommelremmen op caravans is pas iets van de laatse jaren en dus nog maar bepert in gebruik
. Afstellen van de remstang is ook niet bijzonder alleen even opletten dat 't niet te strak staat
Als je gaat zoeken op het net zijn er wel wat filmpjes te vinden over het afstellen van remmen en remstang.
Persoonlijk vindt ik dat ook wel wat kort door de bocht, maar het kan zijn dat de meesten het onderstel ook het liefst door de dealer laten onderhouden.
Ik heb niet veel op met werkplaatsen van dealers en doe het liefst zo veel mogelijk zelf. Heb dus ook even moeten kijken in de trommel wat daar allemaal in zit (niet veel dus).
En ja ik heb ook een monteursopleiding afgerond tot 1e monteur personenautos incl het vroegere afstellen van contactpuntjes zowel met voelermaat als contacthoekmeter. En stroboscooplamp.
Tegenswoordige monteurs weten alleen de stekker blindelinks te vinden voor het uitlezen van storingen daarnaa word het wat lastiger.
Zo ook remmen de trommelremmen verdwijnen langzaamaan en worden vervangen door schijfremmen dus over 10 jaar kent het gros van de nieuwe monteurs de trommelrem niet eens meer.
Zelfstellende trommelremmen op caravans is pas iets van de laatse jaren en dus nog maar bepert in gebruik
. Afstellen van de remstang is ook niet bijzonder alleen even opletten dat 't niet te strak staat
Als je gaat zoeken op het net zijn er wel wat filmpjes te vinden over het afstellen van remmen en remstang.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007