Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Plaats reactie
cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door cverhoeff » za 22 jun 2019 21:54

Vraag voor techneuten, mede omdat de BMW dealer van trekhaken niet zo veel begrijpt.
Iedere keer nadat ik mijn caravan aankoppel, dwz de Jaegher stekker in de auto stop (geen verloop nodig), geeft mijn BMW daarna de melding, dat het richtinglicht van de aanhanger kapot is. Bij controle is er niks aan de hand, alleen knippert het richtinglicht heel snel (zoals dat ook gebeurt bij een kapot lampje).
Nadat ik de richtinglichten 2x naar beide kanten aan en uit heb gezet, verdwijnt de melding en is er niks meer aan de hand.
Aanvankelijk dacht ik met mijn oude caravan aan slechte koppeling, heb wat contactspray gebruikt zonder resultaat, maar nu heb ik een nieuwe er achter hangen en blijft het probleem hetzelfde.
Wat is de verklaring, en is het op te lossen (hoewel ik er niet al te moeilijk meer over doe, omdat ondanks de melding alles wel gewoon werkt, maar ben wel nieuwsgierig hoe het kan)
Danbk weer en groet, Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door myalexx » za 22 jun 2019 22:33

Ik kan me herinneren dat er bij bepaalde systemen dit moet.
Zo doet de auto een check.
Na die check knipperen de lampen dan alsnog snel ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door deusjevo » za 22 jun 2019 23:51

Heb je LED rijverlichting op de caravan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Hobby Linka » zo 23 jun 2019 07:04

Koppel je de caravan aan met het contact slot nog aan? Heb ik ook wel eens gehad en toen ook problemen. Blijk de canbus niet aan te kunnen.

Sleutel uit het contact, aankoppelen en geen problemen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Niels83 » zo 23 jun 2019 07:13

geen idee hoor. maar gaan ze daarna gewoon knipperen? en is er eigenlijk na die check niks aan de hand?

boeren verstand, zou het kunnen zijn dat de auto de stekker niet meteen herkend, en er nu meer lampjes worden aangestuurd, er een dipje is in de ampere die bij de lampjes komt, of juist meer omdat er meer wordt gevraagd, dat de sensor daar op aanslaat.

moderne auto's met alle sensoren kunnen zo fijn zijn afgesteld.

gezien het bij 2 caravans is lijkt het de auto te zijn, maar je zou verwachten dat meer bmw rijders dit herkennen.

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Snowy White » zo 23 jun 2019 08:56

Beste Charlie,

Ik herken wat je omschrijft. Onze Ford C-Max (2013) reageert bij het aankoppelen van de caravan vaak op dezelfde manier als jouw BMW. Het gaat daarbij altijd om het knipperlicht voor links-af. Ik heb bij de aflevering van de caravan door de dealer, de Jaeger laten vervangen door een Multicon-West stekker. Het grappige is wel dat ik ook een Engelse caravan heb, die in 2018 vers van de fabriek is geleverd.

Ik heb de dealer gevraagd de aansluiting van de caravan naar de auto na te lopen. Dat heeft hij in mijn aanwezigheid ook gedaan, maar alle caravanverlichting (wo de verkeersverlichting) werkte naar behoren. Bij de Ford-dealer is in de aansluiting naar de trekhaak alleen een constante stroomdraad op pin 10 (?) aangebracht tbv het gebruik van de koelkast tijdens het rijden. Het gebruik van contactspray heeft bij mij niets uitgemaakt. Nu zet ik de combinatie aan de kant, bevestig de stekker opnieuw en het euvel is verholpen. Lastig maar niet onoverkomelijk.

Echter, als iemand op het forum de vinger op de zere plek kan leggen, dan graag............ scratch.gif scratch.gif

Groet,

Snowy

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 11:30

Duidelijk een canbusfout..
Dus software die niet helemaal foutloos werkt.
De auto moet dus aan de computer bij de dealer, event. nieuwe trailersoftware loaden...
Als die er is...... ( ik weet dat echt niet)

Bij mijn vorige auto was b.v. LED verlichting op de caravan een lastig item... oudere software kon dan wel eens problemen opleveren en gekke meldingen geven op het dashboard.
Een nieuwere versie software loste dat op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Knaus440 » zo 23 jun 2019 14:53

Is de trekhaak kabelset merk en model eigen, of een algemene kabelset?
Is de trekhaak aangemeld in het systeem?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Snowy White » zo 23 jun 2019 15:34

Beste Forummers,

@Chris:
Komende dinsdag gaat het trekpaard voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de dealer. Ik zal er melding van maken met het verzoek om de software te controleren en, indien nodig, te "updaten".

@Knauss440:
De afneembare trekhaak is van BOSAL en gemonteerd met de originele kabelsetdoor KwikFit. Met de vorige caravan, ook van Engels fabrikaat is er nooit een probleem geweest. Ik ben er derhalve vanuit gegaan dat de montage (waarvan de aanmelding onderdeel uit maakt) correct is uitgevoerd.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de dealer.

Groet,

Snowy

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 15:50

Nou snap ik het niet meer..

Was het nou met de vorige caravan hetzelfde of was het met de vorige caravan WEL goed???
Ik lees 2 verschillende dingen n.l.

De kabelset... is dat een origineel BMW set ??
Aftermarket sets zijn berucht om dit soort fouten helaas.
Vaak gaat het goed maar als het niet goed gaat ben je flink aan het zoeken.
Dat is ook exact de reden waarom ik perse een originele kabelset op mijn auto wilde.... ik ben techneut en weet wat er allemaal fout kan gaan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cverhoeff
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 28 jan 2019 11:10

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door cverhoeff » zo 23 jun 2019 18:14

Dank voor jullie meedenken, dat is voor deze technische onbenul heel prettig.
Nog even als reactie op een paar opmerkingen: de melding ontstond inderdaad ook bij mijn vorige caravan, en vanmiddag ook bij een simpele aanhanger met verloopstekker. De caravan heeft inderdaad LED verlichting, en de trekhaak is een officiële BMW trekhaak. Maar uit mijn eerste bericht begreep je ws al, dat de dealer er niet alles van begrijpt. Ik stelde indertijd een paar simpele vragen (een technische onbenul zal geen moeilijke vragen stellen), maar die konden niet beantwoord worden.......
De BMW is overigens 8jr oud en de trekhaak 3jr.
groet,
Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door deusjevo » zo 23 jun 2019 18:33

Ik hou het toch maar op te weinig weerstand van de LED verlichting.
Wellicht dat de auto zichzelf "inleert" na aankoppelen en daarom zou vreemd doet?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door Chris » zo 23 jun 2019 19:04

RE.gif
Ik weet het nog niet Deus...
Ook fouten bij een NIET LED aanhanger..

Zou toch zomaar een canbus software fout kunnen zijn.....maar.... de wonderen...etc etc etc...
In mijn vorige gebakkie ( en nu nog steeds) zat/zit een zg. Trailer module... die zat tussen de 13 polige Jaeger en de 2 draden die binnenkwamen uit de auto ECU.
Die 2 draden sturen dus de module,,,,, en alle spanningen die daaruit kwomen...
De oude trailer modules konden problemen hebben met LED... er was een nieuwe module beschikbaar...
Als je die nieuwe monteerde mocht je ook gelijk een nieuw software pakketje laten installeren..
En... exclusief voor Volvo natuurlijk.... nergens anders te "koop".
Dat was modeljaar 2007 van die modules....
Wie weet is er hier ook een discrepantie.. daar lijkt het op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Melding niet functioneren richtinglichten dat verdwijnt

Bericht door deusjevo » zo 23 jun 2019 19:16

Chris schreef:
zo 23 jun 2019 19:04
RE.gif
Ik weet het nog niet Deus...
Ook fouten bij een NIET LED aanhanger..
Ahh, die had ik gemist van die gewone aanhanger... :oops:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”