Belading caravan (geen fietsen)

Plaats reactie
NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Belading caravan (geen fietsen)

Bericht door NoMoreDeWaard » wo 5 jun 2019 15:24

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje alles wat ik kan vinden over belading van de caravan, maar als nieuwe caravaner loop ik toch tegen een probleem aan.
Caravan mag tot 1500kg en heeft ruimschoots genoeg laadvemorgen +/- 300KG om alles in de caravan mee te nemen.
Uiteraard gaan er spullen in de auto, maar voor deze vraag is dat even niet relevant, al is het maar omdat de auto met autobench en kinderen vrij beperkt ruimte heeft.

Ik weet dat je het gewicht zoveel mogelijk op de as moet vervoeren. (dat deden we ook altijd met ons karretje)

Maar nu de vraag. Hoe verdeel je het gewicht correct als je op de as niks kan vervoeren, doordat er een koelkast aan de ene kant zit en een hangkast/gaskachel aan de andere kant en tevens 90% van alle opbergvakken aan de linkerkant van de caravan zitten?

De theorie gaat dan namelijk niet helemaal werken. Is er behalve trial en error een manier om dit goed te doen of maak ik me teveel zorgen?

Auto is een Passat variant en caravan een Knaus 450FU
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Belading caravan (geen fietsen)

Bericht door Henri Berends » wo 5 jun 2019 17:41

Volgens mij heb je wel een punt. Je kan ook een weging doen per wiel doen bijv. met een Reich caravanweger.
In mijn geval heb ik aan de rechterzijde ook vele kastjes en keukendeel.
Daarbij heeft onze caravan ook nog eens een Frans bed aan de rechterzijde. Met veel handige opbergruimte onderin..... En aan de rechterzijde nog eens een Thule Omnistore.
Aan de andere zijde slechts de koelkast en hangkast.
Niet geheel in verhouding denk ik.....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Belading caravan (geen fietsen)

Bericht door DanielW » wo 5 jun 2019 19:32

Wat doen jullie in die kastjes dan dat het een enorm verschil kan maken in beladen gewicht rechts-links? Ik kan me niet veel nuttigs voorstellen wat daarin kan wat een enorm verschil kan maken. Op de as is natuurlijk ideaal, maar voor de as is ook prima, zeker als je wat kogeldruk wilt zonder fietsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Volvodriver

Re: Belading caravan (geen fietsen)

Bericht door Volvodriver » wo 5 jun 2019 19:48

Zo min mogelijk spullen in je bovenkastjes. Stop je daar wel spullen dan zo licht mogelijk.
En zo veel mogelijk spullen zo laag mogelijk. Zeker de zware zaken.

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Belading caravan (geen fietsen)

Bericht door NoMoreDeWaard » wo 5 jun 2019 20:23

In de boven kastjes alleen wat licht spul, maar aangezien het bed met daaronder de watertank (vrijwel leeg tijdens rijden maar toch) ook aan de linkerkant zit samen met de koelkast lijkt me de linkerkant van de caravan uiteindelijk zwaarder beladen dan de rechterkant.

Onder de rondzit achter is wel veel ruimte, maar ik wil zo min mogelijk achterin in verband met slingeren en de vaak genoemde kogeldruk.

Ik heb nu alles zoveel mogelijk verdeeld en zet een krat met spullen in de wc voor wat gewicht aan de rechterkant maar dat staat in geen verhouding tot de rest van de lading.

Vandaar dat ik me afvraag hoe doen anderen dat die met een gezin weggaan en niet de luxe hebben om alles in of op de auto te gooien.


PS. na inruimen van al onze normale (tent) vakantie spullen was 90% van de bovenkastjes nog compleet leeg, dus veel nemen we "nog" niet mee.
Alleen de grotere stukken zoals pop-up tentjes en tafel en stoelen die kunnen maar op 1 plek waardoor je toch een concentratie van gewicht krijgt.

Misschien maak ik me er wel te druk over, maar ik vind veilig op pad met zowel gezin als "dure" caravan nogal belangrijk. Ik heb al meerdere keren caravans compleet total los zien gaan of met heel veel geluk weer controle zien krijgen. Dat voorkom ik graag door de eerste keren goed tijd te besteden aan het laden. daarna heeft alles een plaats en maakt die paar kilo naar links of rechts minder uit.
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”